Jump to content

Merkel 961l


Jaktterrier

Recommended Posts

Har nettopp realisert en våt våpendrøm og gått til innkjøp av en rifledrilling av type Merkel 961l i 2x9,3x74r og 20/76. Veldig flott våpen som er lettpekende. Noe som gjør at man faktisk kan ta den med på leirduebanen og gjøre et ok resultat. Flott sted å bli kjent med nydrillingen. Men jeg har jaggu fått kjenne litt på lunefullheten til denne våpentypen også. Da snakker vi samskyting. Fra fabrikk fulgte det med et bilde av ei skive der det stod to skudd innenfor 2-3 cm på 100 meter. Denne drillingen er regulert med norma vulkan 15 gram. Denne kula akter ikke jeg bruke da mye av elgen jeg skyter er på nært hold. Har både oryx 15 gram og woodleigh weldcore 16,2 gram. Har nå kommet ned i 10 cm samling etter endel laborering i kjelleren. Dette får være godt nok i år nå når høsten nærmer seg med stormskritt. Foreløpig best resultat med Vv 140 krutt bak woodleighkula. 203B til Norma fungerer betraktlig dårligere. Trodde jeg ved å lade 15 gram oryx kunne ta en snarvei nå i høst, men det var lettere sagt enn gjort. Det tar tid å utvikle ladninger til denne type våpen pga varmgangen. Skyter fra biltaket nå når jeg har jaktet godladninger. Fant en kongeartikkel om skyting med dobbelrifler i Jakt och jägare nr 12 i 2010. Det var rimelig lærerikt ja. Savner dog ikke Krieghoff Plus`n jeg avhendet for å realisere dette kjøpet. Men skyting med dobbelrifle er vanskeligere enn jeg trodde. Ser på meg selv som en ganske habil skytter, men her er det bare å vise ydmykhet ja.

 

Uansett er det flere her på forumet som har samme våpen og kan dele noen erfaringer. Ser det er noen som har rifledrillinger her. Har forøvrig skutt Rottweil Exact og den slår ca 10 cm lavere på 50 meter i mitt våpen. Men denne brenneken går godt.

 

DSC_0213.jpg

 

Nappet også med rifla på bukkejakt og det gikk helt fint. Skjøt en bukk på skogen på 120 meters avstand. Veldig flott opplevelse med nybørsa. Man blir jo som en unge av dette.

DSC_0250.jpg

 

Men skulle noen ha noen tips og råd om denne typen våpen er det bare å komme med dem hvis dere orker.

 

Waidmannsheil Doot

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har ikke flere kikkerter til denne børsa ennå. Vet sannelig ikke om det på ønskelista heller da jeg har andre børser med periskop på. Svingmontasjen er forøvrig en G9 plus fra Recknagel. Virker stødig og grei. Nightforcen er virkelig et godt sikte som egner seg godt for dag-jakt, men objektivdiameteren begrenser dens bruk når det er dårlig lysforhold. Klart børsa hadde blitt enda mer anvendelig med en annen kikkert når det gjelder dette aspektet av jakta. Men jeg ser dette som min "bushgun". Kommer til å bli brukt mye på elg, hjort og rådyrjakt. Så får jeg forsøke å finne fram til kost til virkelig liker litt på sikt.

 

Det var denne skiva som fulgte med fra fabrikk og indikerer hva den er kapabel til. Men når man ikke kunne vente på ei børse som var regulert for hva man egentlig vil skyte med så blir det den tornefulle ladevei å gå.

 

Testskive.jpg

 

Doot

Link to comment
Share on other sites

I min rifledrilling D99 Duo 7x57R har fabrikken regulert samskytingen med Oryx 156 grain. Med denne fabrikkammo’en får jeg bra presisjon og samskyting på 60-70mm. Ved bruk av S&B helmantel fabrikkammo får jeg utmerket presisjon, men samskytingen er ikke bedre enn ca 100mm.

 

Har kjøpt inn Deep Curl 160 grain kuler fordi den er så rimelig at jeg bruker den til både jakt og trening. Etter litt eksperimentering har jeg 15-20mm presisjon i begge pipene, og en samskyting på 30-40mm. Lades med 46 grains N160. Denne ladningen er forholdsvis slapp, og jeg har ikke kronografert den. Måtte også sette kula med mindre friflukt for å få best presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten er kjøpt fra det store forjettede land i vest hvor du finner banjomusikk, Paha Sapa, Cooper rifles mm. Lovte selger å ikke si så mye om dette da det visstnok ikke er helt greit å selge denne type kikkerter utenom salgsapparatet. Men det lønner seg! Får vel si som en viss herremann sa for noen år siden. Let og du vil finne. NF i 2,5-10x24 er virkelig en flott kikkert som ikke gjør børsa for topptung. Mener noen velger for store kikkerter til denne typen våpen. Synes denne er mer lekker. Klart at en Variopoint ikke er å forakte på et slikt våpen heller. Nå skal jeg en tur på leirduebanen og gjøre livet utrygt for Starduene og jakte god feelingen med kjøttorgelet.

 

Doot

Link to comment
Share on other sites

NF i 2,5-10x24 er virkelig en flott kikkert som ikke gjør børsa for topptung. Mener noen velger for store kikkerter til denne typen våpen.
Med sine 482g er dette en fantastisk tung kikkert for sin beskjedne størrelse. En Zeiss diavari Victory 2,5-10x50 veier bare 8g mer.

 

Enig i at mange velger for store kikkertsikter. Men et slikt kjøttorgel, burde vel ha flere sikter til flere typer jakt.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt sikkert rett med tanke på vekta på siktet, men det føles lettere enn det er på vekta i så fall. Har ikke sjekket dette. Hele sulamitten veier vel rundt 3,7 kg og det er helt ok med tanke på riflekalibrene. Våpenet er bygd på en kaliber 28 mekanisme og med 55 cm løp blir den smekker og lettpekende. Var på leirduebanen i kveld og snitt for to serier ble 17 duer. Det største problemet på leirduebanen er det åpne siktet som er i veien ved fluktskyting. Men nå er ikke denne børsa skaffet til veie for denne typen fluktskyting. Uansett bra trening.

 

Doot

Link to comment
Share on other sites

Flott børse du har. Hadde en Optima i samme kaliber som din men den gikk stygggodt med Nosler Partition 285 gr kuler. Den var dessuten regulerbar i munningen men det prøvde jeg aldri.Har veldig lyst på en sånn børse som du har men vil nok velge 8x57 IRS pga rekyl

Link to comment
Share on other sites

Har selv stor tro på at jeg skal finne godladningen med den, men det krever tolmodighet og en vitenskapelig tilnærming. Tolmodighet er nok ikke min største force, men må man så må man. Hvordan skjøt du med din når du lette godladninger? Stående fra biltak, i benk med mykt underlag eller sittende? Det er helt som å skyte med en boltrifle nei. Skyter selv mye stående og sittende når jeg er på skytebanen. Trener mest på stillinger jeg benytter på jakt.

 

Doot

Link to comment
Share on other sites

Min var regulert for Oryx18,5 gram fra fabrikk så jeg kjøpte inn de fleste 18,5 gram kulene på markedet , puttet i en dose Norma 202 og skjøt fra benk med hånda hvilende på sandsekken.

I mi børse var det ikke så stor forskjell hvilket krutt man brukte , heller ikke om jeg gikk opp eller ned et par grain med krutt, men det var ganske stor forskjell med andre kulevekter.Det var heller ikke noe særlig forskjell på treffpunkt og samskyting når børsa ble varm. Skjøt 8 skudd så fort jeg rakk å lade og disse samlet alle skudda innenfor 50mm.

Følte liksom at Optima liksom ikke var en skikkelig rifledrilling da den hadde bare 2 haner så jeg stod enten med en dobbelrifle eller en kombi i neven. Ikke at jeg hadde bruk for det 3. skuddet noen gang men har man en drilling bør jo ha tre skudd tilgjengelig

Link to comment
Share on other sites

Var innom Torsbo i helga, mellom bukkejakt og hundeutstilling, og der stod det flere 691L. Var i alle fall en med justeringsmulighet også. Husker ikke sikkert, men kan være at det var rifledrillingen og ikke dobbeltrifledrillingen.

Okke som, lekre våpen. Lykke til med skyting og lading og smil fra øre til øre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...