Jump to content

Mauser M98 5.56x55 Villkatt


Recommended Posts

Hei

 

Jeg hadde ett innlegg der jeg skrev om min Mauser M98 6.5x55 med hjemmelaget lyddemper(viewtopic.php?f=38&t=55792) og fortalte om neste prosjekt som var en Mauser M98 .22x55 Villkatt. Dette prosjektet er nå i full gang!

28443110150732313760597.jpg

Sånn ser den ut nå.

 

Satte den sammen for og prøveskyte i dag.

Rifla har 60cm løp og en løpsstigning på 1-7. Har skutt ca 25 skudd med 90 GRS kuler. har ikke kommet igang med hjemmelading og har derfor brukt 6.5x55 patroner med samme kruttladning. De fungerte som bare det! bra samlinger men falt ca 7,5cm på 200m (innskutt på 100) Syns det var mye da målet er att den går rett på(noe jeg ikke tror blir noe problem!) Vi vet ikke noe om hastigheten og kula er forholdsvis tung. Kommer til og kjøpe 75-80 GRS kuler når vi skal igang med lading, men her må vi bare prøve oss fram. Blitt anbefalt 80 GRS kuler på løpestigningen vi har.

 

 

28144610150732315070597.jpg

Her er ett bilde av die verktøyene vi har laget

for og krympe 6.5 hylsene, dette skjer

i 3 stepp som forhåpentligvis kan

reduseres til 2.

 

28128110150732315325597.jpg

6.5x55 til venstre og .22x55 til Høyre

 

img0513kg.jpg

Maskinparken vår;)

 

Dette er morro og jeg gleder meg til videre utvikling

- Stokken skal bygges om,

- Løpet skal gjenger til lyddemper 14x1,5

- brunere løpet.

- Lage lyddemper.

- Snellert avtrekk

- Så blir det vel en annen kikker

 

Mvh

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Utroli artig tråd, og flott rifle :D:D

 

:D Leste i Våpenjournalens ladebok 3 i Villkatt kapittelet der . ( Kan ikek noen skrive en slik tråd her inne i samme gode gamle ånd som det pls....)

 

Det var kjent som .22 Fantom en slik villkatt på nedtrimma Mauserhylser og ballistittkrutt fra de . Navnet fantom kom fra virkningen som den gav på kråker.

 

jeg har en 5.6x56 , litt sær tysk sak, ikke brukt den på lenge nå, men der er fabrikkladningen RWS Kegelspitz med 74 grain kule oppgitt til 3410 fps og det er fabrikk utgave , men der er det 1-10 stigning i originale krico pipa jeg har .

Link to comment
Share on other sites

Artig prosjekt! Er bare å komme seg i ladinga sånn at du får brukt et tregere krutt, skal være mer potensiale å hente! Om du skal lage demperen, og ikke har gjenget børsa enda, så vil jeg anbefale deg å gå for 1 i stedet for 1,5 mm stigning. Da har ikke demperen like lett for å løssne.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hastighet så blir det bare tipping, men 1100-1200m/s tenker jeg. Må som sagt prøve oss fram litt da det ikke er så mange å spørre om dette;)

 

Og når det kommer til gjenger til lyddemper så ønsker ikke vi så fine gjenger da vi bruker aluminium gjenger på demperen og det da er mer gunstig i forhold til slitasje med litt grovere gjenger.

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hva slags brosj har du brukt for å lage kammer?

 

Har slipt om en 6.5x55 brosj, dette har vi ikke gjort i maskinparken vår altså!

Men brosj til die verktøyene har vi slipt med en dremel pusser fastspennt i dreibenken :lol: det er vel grunnen til att det er tre stepp og ikke to..

 

Oppdatering blir gjort underveis ja!

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Kult prosjekt, lage alt selv - og nærmest finne det opp selv også. Moro.

Har skutt ca 25 skudd med 90 GRS kuler. har ikke kommet igang med hjemmelading og har derfor brukt 6.5x55 patroner med samme kruttladning. De fungerte som bare det! bra samlinger men falt ca 7,5cm på 200m (innskutt på 100) Syns det var mye da målet er att den går rett på(noe jeg ikke tror blir noe problem!)

Jeg skjønner altså ikke hvordan du kan bruke 6.5x55 patroner i .22x55? Men så er jeg treig. Gidder du å forklare?

7.5cm kulefall fra 100 til 200m er temmelig lite, i min bok - gravitasjonen slutter ikke å virke uansett kulehastighet. Hva mener du egentlig med at den skal "gå rett på"?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner altså ikke hvordan du kan bruke 6.5x55 patroner i .22x55? Men så er jeg treig. Gidder du å forklare?

 

Da tar vi ut kula på 6.5x55 patronen, tømmer ut kruttet, krymper hylsa så .22 kula passer, fyller i det kruttet vi tok ut og setter inn .22 kule:)

 

Hva mener du egentlig med at den skal "gå rett på"?

 

Skjønner att kula vil ha en kurve og att tyngdekraften er der uansett men måle er å få en så rett kulebane som mulig. sånn att om skuddet skal skytes på 100-150-200(+) så er siktepunktet likt(eller relativt likt)

Link to comment
Share on other sites

Da tar vi ut kula på 6.5x55 patronen, tømmer ut kruttet, krymper hylsa så .22 kula passer, fyller i det kruttet vi tok ut og setter inn .22 kule:)

Noe sier meg at det iallefall ikke gir for liten ladning... Det var grunnen til at jeg spurte - for jeg hadde strengt tatt ikke forventa at det skulle gå bra. Sånn fra ryggmargen.

 

Hvilken 6.5x55 patron er det dere slakter? Og hvilke 90grs kuler er det du bruker?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er bilde av boksen til kula oppi her, Raufoss kule fra 1973, står ingenting om utgangshastighet eller lade data på boksen. Antagelig krag patron?

veide kruttet til 40 GRS, men type krutt vet jeg ikke. men kula flydde bra og fine samlinger. brukte Sierra MatchKing.

Link to comment
Share on other sites

Kragladning da. En full moderne 6.5x55 ladning tror jeg er litt mye bak 90grs kule i .22. To kuler jeg har god erfaring med i .223 og 1:7" er 90gr Berger VLD, og 80gr Hornady Amax. For jakt og for skyting på under 6-800m vil Amax være å foretrekke.

Men jeg tror dere vil tjene på å ha et mer vitenskapelig forhold til lading enn det du gir inntrykk av å ha...

(Det tror jeg var en slags advarsel)

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke snøring på lading i det hele tatt men faren min har god greie på sånt. Han har ikke akkurat drevet med lading av riflekuler men er pensjonert våpenmaker og våpen ingeniør. så om jeg kanskje gir inntrykk av att det var litt gambling så var det ikke det.

 

Men skal begynne og lade etterhvert og er glad for tips! har sett på den A-max kula, så den skal kjøpes inn! har du testet den i 75 gr i 1:7? har du noen tips til gode hylser og med det samme? (6.5x55 hylser)

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så er vi nye i lade gamet, så tanken var og kjøpe en pakke med 80gr og en med 75gr men da er ikke det noe vits skjønner jeg:) hvilke hastighet har du på det?

 

Lapua ja, ikke noe mer og lure på da skjønner jeg. Norma jeg hadde sett på..

 

Takk for tipse

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

For mange år siden hadde jeg en tett kontakt med Ove Gude i NAIS rifleseksjonen, i løpet av et besøk hos han viste han meg en Krag han hadde ombygget til 5,6x55 eller .22x55 mm.

Da jeg nevnte at det var et prosjekt jeg kunne tenke meg å utvikle videre, fikk jeg det verktøyet han hadde brukt for dette arbeidet. Dette verktøyet ble målt og vi fant ut at det var litt mindre dimensjoner en en Kraghylse. Jeg tok deretter kontakt med Ragnar Hansen og spurte om han kunne montere et 67 cm løp i en Remington 700 med stigning 1:9 og kamre den for en Kraghylse der skulderpartiet ikke ble rørt, men kun hylsehalsen krympet for en 5,6 mm kule. Det skulle han kunne klare sa han. Som dieverktøy ble det brukt en neck sizer med løse utskiftbare ringer for neck sizing, slik at hylsehalsen fikk korrekte mål.

De beste hylsene som jeg nå bruker er 6,5x55 RA100år, disse blir jevn i halsen ved krymping.

Diene i ladeapperatet er nå: Lee .220 Swift som er dreiet av i nedre delen for å stemme med lengden. Det samme med er gjort med kuleisetteren men den er av Redding fabrikat. For eventuelt krymping av hylsehalsen rundt kulen brukes Lee.

Når det gjelder ladninger har jeg utarbeidet flere titals med forskjellige ladninger, med forskjellig resultat. Desverre stoppet prosjektet da min Ohler Cronograf ble igjenglemt på en skytebane på Ulven, så prosjekter ligger nå på is. Har forresten brukt de nye 60 grains miljøkulene, samme som Forsvaret bruker i sine nye våpen, men de krever raskere riflestigning en jeg har.

 

Er du interesert er det stor sannsynlighet for at Ragnar Hansen forsatt har verktøyet for å gjøre en slik jobb. En bøssemaker hiver aldri noe.........

Link to comment
Share on other sites

De beste hylsene som jeg nå bruker er 6,5x55 RA100år, disse blir jevn i halsen ved krymping.

Som sagt, Lapuahylser :wink:

 

K

RA 100 års hylsene er fra 1996. De har den spisse A-en og større utdragerrille enn vanlig i 6,5 (lik rille som på feks 308w). Jeg tror disse er av ra sin egen produksjon. (den større rilla har jeg sett på flere lot RA ammo fra ca 95 og fram til 98, men ingen av de har hatt lapua-a'en. Lapua-a'en har jeg sett på ra hylser fra 97 og nyere men allle har hatt vanlig 6,5 rille)

Link to comment
Share on other sites

Da er vi i mål med dier, blir 3 stepp men siste steppet blir å doreut hylsehalsen. så da legger vi oss litt under på stepp 2 og dorer deretter ut hylsehalsen. Denne doren kommer vi og til og kunne bruke i ladepressa så det blir igrunn ikke kjempe mye ekstra arbeid. fant ut att dette blir det greieste ift og bruke oppigjen hylsene og att vi da vil få likt resultat hver gang. Har krympet 6 Lapua hylser nå med gode resultater

 

Så nå skal vi gjøreklar en del hylser og besøke en kammerat som stiller med stort utvalg i krutt og kuler og høy kompetanse innen lading:) blir spennende og se hvilke resultater vi får! Også har vi mye å lære før vi skal igang med lading selv!

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

RA 100 års hylsene er fra 1996. De har den spisse A-en og større utdragerrille enn vanlig i 6,5 (lik rille som på feks 308w). Jeg tror disse er av ra sin egen produksjon. (den større rilla har jeg sett på flere lot RA ammo fra ca 95 og fram til 98, men ingen av de har hatt lapua-a'en. Lapua-a'en har jeg sett på ra hylser fra 97 og nyere men allle har hatt vanlig 6,5 rille)

Dei siste RA-hylsene eg brukte var med denne jubileumsmerkinga, og der var det mykje rart... Sprekte halsar på nye skot, og fleire sprakk etter første omlading. Dei vart kassert, og eg forbanna meg på aldri meir å ta RA-hylser i hus...

Link to comment
Share on other sites

Skjer ikke så mye med prosjektet om dagen pga. ferie, men skal snart få hjelp til og teste litt div ladninger. Bruker derfor tiden til og se litt etter forakjellige kuler til forakjellige formål og tenkte det kanskje var noen her som hadde noen tips? Og evt hvor disse kulene er å få kjøpt(midwaynorge har vel det meste men hørt litt forakjellig og leveringstiden) løpet er 1-7 stigning og har blitt anbefalt 80 gr kuler.

 

Dette ser jeg etter kuler til:

Baneskyting/trening:

Rovvilt:

Rådyr:

Toppjakt:

Bever:

Gås:

 

Mener ikke att j trenger en kule til hver av disse altså, men topp om noen har noen tips!

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ja det er A-max som gjelder, så da er det vel ikke noe mer og styre med:) Greit å slippe å surre med en hau med andre kuler og ladninger igrunn!

Eneste jeg lurer litt på er om den vil ha litt stor kjøtt ødeleggelse på fugl(toppjakt)?

hvordan tror du den Berger VLD egner seg der M67? Tusen takk for godt svar på PM forresten!

 

Noen tips om hvor jeg får kjøpt disse A-Max kulene? Prøvd på Hjemmelading.no men det er noe galt med siden, får noe helt annet i handlekurven enn det jeg har lagt der, rare greier!

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Takker, da får jeg prøve og handle der.

 

Når det kommer til om det er lovelig jaktkule har vært en del diskusjoner om dette, men i dette innlegge viewtopic.php?f=17&p=456442 ser det ut til att den var det ift. lover så da er det vel ikke mer og diskutere.

 

Edit: Klarer ikke finne 80 gr. A-max kula på holstadvapen.no sin nettbutikk?

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ja vi kunne nok tatt en enklere vei vi og for og få .22 i mauser kassa, men da hadde ikke prosjektet blitt så utfordrende og spennende. Gøy og få resultater etter mange timer med tenking, utregninger, prøving og feiling! også er det jo litt ekstra gøy med en villkatt det antagelig ikke finnes mange andre av:)

 

Har bestilt på Hjemmelading.no nå, leste noe om att å handle der var gambling men får håpe kulene kommer!

Takk for tipset!

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Har nå prøvd QL og QT litt og kommetopp med disse resultatene.

Kuler er bestillt og krutt skal kjøpes så fort de får det inn på Jakt og friluft.

Har snart lest ladeboken fra perm til perm så nå nærmer det seg tid for og lade de første patronene.

 

Noen av dere litt mer drevende ladere som har noen innspill og komme med?

30973810150784360755597.jpg

 

 

Mvh

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har nå ladet mine første 20 kuler. Ladet med krutt type Nexplo Bofors AB MRP2 og 80gr Hornady A-Max. Vi fikk ganske greie samlinger men hylsene sotet og det kom en liten røyk sky etter skuddet. Dette overraskes oss ikke så veldig da vi trodde att dette var ett litt for tregt krutt for vilkatten vår. (men finnes bare en måte og finne ut hva som funker for dette kaliberet) Vi har ikke krongraf enda så hastigheten forblir uvist(Men krongrafen står på handlelista)

EDIT: Skrev att vi kom til og prøve oss med N560 da dette ga best resultater, men serut til att kruttforbrenningen blir for lav. Så N550 er nok og foretrekke allikevel! De erfarne vet best;)

 

Mine første 5:)

30930410150784353065597.jpg

 

51gr MRP2 på 100m , ga sotet hylse

 

 

51,5gr MRP2 på 100m , sotet hylse. Her var de 2 først skuddene bra men så flyttet alt seg til høyre og spredde mer. Det som var litt rart var att skuddene fortsatt lå til høyre med neste ladning? Noen som sitter med lignende erfaring ell er det skytteren det er noe galt meg?

 

 

52gr MRP2 100m, Sotet hylse. Her samlet de 3 jeg har målt bra men ligger som sagt til høyre.

 

Veldig gøy og spennende og komme igang med ladinga, gleder meg til N550 kruttet er i hus.

Tror dette stemmer mye bedre!

 

Mvh

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje heilt forstå at du bruker så treigt krutt som det der på den villkatten der ? MRP2 bruker eg på 140 grains jaktkuler og nedpå 95 grains v-max bruker eg N150 nesten tilsvarende N550`en du er blitt anbefalt, dette er i 6.5x55 ?

 

Som sagt så ble vi ikke overraska over att det ble for tregt med MRP2. Noe utover det så er det EDIT: N550 vi får best resultater med i QL. Det er jo en stor hylse med liten kule, men tung ift kaliberet og høy løpestigning (1:7). Om jeg skal begynne med raskere krutt vil jeg få lite krutt i hylsa og en lavere hastighet. Men det er i teorien:p

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Da er kronografen bestillt. Ble en Shooting Chrony Alpha Master, hæper den gjør nytta si! Bruken blir og teste noen skudd med foskjellig ladninger, så da syns jeg den virket som ett godt valg.

 

Så da blir det nok noen resultater med N550 krutt over helga med hastigheter. Spennende!:)

 

 

Mvh

Aanneru

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset! hvilken kule og gr har du brukt i 5.6x57? Har inntrykk av att det er tregt krutt som gjelder til den kulevekta og løpestigningen vi har. Så vi får prøve med vv N550 nå først. Men supert med noen alternativer andre har hatt gode erfaringer med!

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Eit anna rimeleg alternativ er jo skyttarlagskruttet Norma 4 ("same" krutt som 204, men ikkje like jamnt frå lot til lot - les artikkelen om skyttarlagskrutt). Du opererar uansett i det kvite feltet på kartet, og har ingen ladetabellar å gå ut frå.

Link to comment
Share on other sites

Trodde det var Norma URP som var nærmest N550 jeg?

 

Ja kan bruke skytterlags krutt, men tenkte jeg sku finne riktig krutt og gull ladningen med A-max kulene med ett krutt som er jamnt først! så kan jeg evt forske litt med skytterlags krutt når jeg har blitt litt mer dreven i lade gamet.

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Trodde det var Norma URP som var nærmest N550 jeg?

URP og 19 er nok dei Norma-krutta som vanlegvis liknar mest på N550, men her var eigentleg utgangspunktet motsett: kva for VV-krutt som liknar mest på 204 :wink: Det vil vanlegvis vera N160 eller N550. Men alle desse krutta er temmeleg like, og blir gjerne brukt om kvarandre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...