Jump to content

Kipplauf eller dobbeltrifle?


Mr Drilling

Recommended Posts

Grubler på å kjøpe Sabatti kipplauf i 7*57R eller Sabatti dobbeltrifle i 8*57JRS.

 

Rifla skal brukes til jakt på rådyr, hjort, rein, rev, sel, kjøttjakt i Afrika.

 

Hva ville dere her inne på kammeret valgt?

 

Kipplauf: negativt: - enkelt skudd.

- svinerygg.

 

Kipplauf: positivt: - pris.

- vekt (2,63 kg).

- presisjon.

 

 

Dobbelrifle: negativt: - vekt.

- tyngde (3,3 kg?)

- pris.

- kun for korte hold, eller?

 

 

Dobbeltrifle: positivt: - 2 skudd.

- ikke svinerygg.

 

 

Er det noen som har flere positive eller negative tanker/erfaringer så vil jeg gjerne ha tilbakemelding på dette innlegget! :smile:

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Kipplauf eller dobbeltrifle, - men det er jo to helt forskjellig bruksområder.

 

Jeg vil heller se på om du har behov for to raske skudd ( drivjakta, eller farlig vilt ).

Skulle du skyte på lengre avstander, gå for Kipplauf. Løp er tykkere og mer presis.

 

Har en Browning Erice 9,3x74R. Men ser midlertidig ikke behov for kipplauf. Sako boltrifle fikser resterende jaktsituasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Dette er egentlig et spørsmål om hummer eller kanari...

 

Etter min mening og erfaring:

 

Kipplauf hvis målet er lettest mulig børse (med størst mulig kikkert) uten at ballanse, funksjon og presisjon ødelegges (av korte løp, topptung etc).

 

Dobbeltrifle hvis målet er en all round rifle, med liten eller medium kikkert. En god dobbelrifle skyter like presist og bra som en kipplauf, og som en boltrifle. Og ja/nei, du trenger så si aldri mere enn 2 skudd. Det er egentlig idiotisk å oppbevare resterende ammo i børsa (magasinet) og ikke i lomma.

 

Kipplauf eller dobbelrifle? Ja! Skranglerepeterer hørte hjemme i krigen som brant...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, gode poenger og hint så langt.

 

Blir ikke blaser, blir for dyrt og trenger ikke kaliber bytte muligheten.

 

Har Antonio Zoli drilling i 7*57R, den kan til nød brukes som ei "kipplauf" selv om vekten er litt høy...

Men da har jeg dekt behovet ved rådyr jakt.

 

Dette blir våpen nr 6, så det blir på en måte "ingen vei tilbake".

Ønsker/håper at det blir det riktige valget, selv om erfaringer tilsier det motsatte...

 

 

Flere innspill mottaes med takk!

 

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk gode omtaler av Sabatti SKL98, og Sabatti express rifla ( side ved side ).

Har lest en artikel om dette, dessverre ikke på norsk.

Det er god alternativer for dem som hater lettmetal låskaser ( Jeg, blant annet! )

 

Importeres til Norge av Våpenhuset Nygård.

Link to comment
Share on other sites

Du har en Zoli drilling fra før av i 7x57R. Du skal nå ha børse nr 6 i garderoben.

Valget står mellom en kipplauf eller dobbeltrifle. Jeg hadde ikke vært i tvil. Drillingen kan du i praxis bruke som en kipplauf, tyngre ja ,men hva så. Bare den er presis.

 

Jeg hadde kjøpt en Krieghoff classic i 30R ,8x57IRS eller 8x75RS. Ferdig regulert med kikkert sikte fra fabrikk. Jeg ville ha valgt en Swarovski Z6i

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så er Blaser og alle andre merker uinteressant pga pris, det er Sabatti eller ingenting... :winke1:

Har ikke lyst på ei rådyr rifle som jeg ikke tør å bruke pga gravyre og utsøkt trestokk, jeg vil ikke klare å slappe av og nytte jakta med et slikt smykke.

 

Har snakket med mange forhandlere og med hovedimportøren som nevnt tidligere er Nygaard våpen.

 

Kipplauf har de på lager.

Dobbeltriflen er bestillingsvare, men de har 3 våpen på vei til Norge nå.

Blant annet en side/side i 8*57JRS med ejektorer.

 

Uansett hva jeg velger så kan jeg bruke samme montasjen og dermed optikk som jeg har til drillingen til Kipplauf og dobbeltriflen.

Det er 11mm skinne, og kan da bruke original Zoli eller MAK hurtigmontasje.

Dermed blir det ingen dyre hake montasjer og x-antall tusenlapper hos en børsemaker... 8)

 

Drillingen er presis, bruker S&B helmantel og blyspiss.

Treffer sentrum treff på første skuddet hvis jeg gjør jobben

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har en dobbel rifle,Sabatti safari lux 9,3-74r m/edeltre kappe

Den har single trigger, ejektor og flott stokk med meget pen gravyre,skal brukes på drivjakterog smyg jakt i skogen.

Rifla går veldig godt, 57mm med Sako fabrikk ammo.Rifla er kjøpt hos Rafdal og Kvale våpenhandel i Tysvær,Rogaland.Det å eie en dobbel rifle er noe extra,du er alltid riktig utstyrt samme om du jakter stort eller smått.Det er aldrig feil med 2 raske skudd og den kan også passe til nær sakt alljakt

Link to comment
Share on other sites

Apropos, dobbeltrifle. Sabatti har sammenlodede løp.

Før du kjøper den, ta fra importøren deklarasjon om garantert samskytting av løp.

Blir mye enklere å håndtere eventuel reklamasjon, hvis man har slik skriftlig garanti.

( vet noe om dette fra håndtering av Heym 26 Keiler )

 

Med dagens lav Euro kurs, se også samme i Frankoniahttp://www.frankonia.de/waffen/langwaffen/buechsen/categorylist.html#pagingSize=16&sortOption=performance&displayType=gallery&f_s_marke=Sabatti&page=0&lastSelected=f_s_marke

Da er der blant annet kal. .30R Blaser tilgjenglig.

Link to comment
Share on other sites

Har snakket med mange forhandlere og med hovedimportøren som nevnt tidligere er Nygaard våpen.

Kipplauf har de på lager.

 

 

Det var da som sva... f..., før påske var de ikke å oppdrive iflg importør. Jaja-fornøyd med russerinnen jeg da:-), koster 2300kr hos Landrø, og når havesyken tilsier noe "bedre, går den i spikerkverna uten noe om og men.

 

Hva med å handle fra Tyskland? Frankonia har både Sabatti og Hanel til OK priser (Blaser K95 er også greit priset der)

En annen kandidat er kanskje T/C Encore?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er jeg kommet så langt i gruble perioden at det er bestemt at det blir en Kipplauf.

Kommer til å kappe løpet.

 

Så er spørsmålet hva jeg skal velge av kaliber, 7*57R eller 6,5*57R?

Blir 6,5*57R for svak for storvilt? (Nygaard våpen mente den ikke fyller kravene til anslagsenergi)

 

7*57R produseres av flere leverandører/bedre utvalg, litt billigere, helmantel fra S&B, men da må jeg kjøpe en ny demper.

6,5*57R er kun mulig å få med blyspiss fra S&B til overkommelig pris, kan da bruke demperen jeg har til 6,5*55 rifla (cz 550 american)

 

Gruble, gruble, gruble...... :?

 

Noen på kammeret som har det forløsende svaret i denne evighets grublingen?

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg kommet så langt i gruble perioden at det er bestemt at det blir en Kipplauf.

Kommer til å kappe løpet.

A det skjønner jeg overhodet ikke :shock:

Hvis man er ute etter en våpen i bestemt still og vekt, hvorfor ønsker man å skade den med en demper?

Da kan man like greit kjøpe seg en lett boltrifle å få demper påmontert.

 

Så er spørsmålet hva jeg skal velge av kaliber, 7*57R eller 6,5*57R?

Blir 6,5*57R for svak for storvilt? (Nygaard våpen mente den ikke fyller kravene til anslagsenergi)

 

6,5*57R meg kula 140grains tilfredstiller kravene til anslagsenergi, men er marginalt på storvilt.

Trodde du var ute etter en rådyr/villrein børse.

Står det elg på menyen, velg bedre 7x65R, 8x57JRS, .30R Blaser, eller 9,3x74R.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fattern har en blaser kipplauf 7x57R med påmontert alu demper fra A-tech. Har selv lånt rifla mye på hjortejakt, og skutt mye med den. At balansen i våpenet blir ødelagt er bare vås! En tung ståldemper, så kanskje? Estetikken kan vel heller diskuteres, men jeg er nå av den oppfatning at hørselen er viktigere enn utsende på rifla...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en K95 kiplauf jeg bruker ganske mye til alt hjortevilt (for tiden mest elg- og reinsjakt), det den rifla mangler på å bli riktig god å skyte med er nok en lett demper på et ikke alt for langt løp, den er veldig pipelett slik den er og krevende å skyte riktig godt med fra jaktmessige skytestillinger. Mindre rekyl vil også gjøre den mer lettskutt, min er litt følsom for endret rekylopptak.

 

Mht. kaliber ville jeg valgt 8x57 om mulig, evt. 7x65. I hvert fall ikke 6,5x57. Og for ordens skyld, mitt favorittkaliber er 6,5x55, så det er ikke 6,5 aversjon som ligger bak min mening her.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

....... :D

Nå kom det frem mange gode argumenter!

 

Da blir det 7*57R. (Har ca 200 skudd, kjøpeammunisjon liggende til drillingen.)

Løpet blir kappet og montert på demper.

 

Blir enten Sabatti eller Haenel Kipplauf.

Blir å kjøpe enten fra morejakt.no eller frankonia.de

 

 

Takk for svar og tilbake meldinger så langt!

 

 

Mvh

Mr drilling

Link to comment
Share on other sites

Ser i tråden her at importøren av sabatti har disse kipoene på lager.. I 2008 bestilte jeg en sabatti kipp i kaliber 6,5x65R hos disse igjennom en lokal forhandler. Har ble det lovet og bløffa fra A til Å. Etter 5 mnd var den under produksjon, etter seks mnd var den i Norge..også kom en ny beskjed etter 8 mnd ... Den var ikke produsert.. Da fikk importøren en kunde mindre.

Mitt tips, ha litt is i magen og vent til det dukker opp en brukt :) også var det dette med demper på ei sånn rifle da :) ... Sikkert bra for hørselen, men det finnes også elektronisk hørselvern ;)

Ps: ligger en på lager hos en lokal forhandler i 7x57R

 

Mvh

Jan Aage

Link to comment
Share on other sites

Det er overhodet ikke komplisert å bestille den fra Frankonia. Mye større kaliberutvalg.

Det eneste man har lite kontrol over er kvalitet på treverket.

Kanskje du får dem til å sende over par bilder.

 

Ut fra det jeg ser, med dagens € kurs, er det mye rimligere enn å ta den fra Nygård.

Link to comment
Share on other sites

Ser i tråden her at importøren av sabatti har disse kipoene på lager.. I 2008 bestilte jeg en sabatti kipp i kaliber 6,5x65R hos disse igjennom en lokal forhandler. Har ble det lovet og bløffa fra A til Å. Etter 5 mnd var den under produksjon, etter seks mnd var den i Norge..også kom en ny beskjed etter 8 mnd ... Den var ikke produsert.. Da fikk importøren en kunde mindre.

Mitt tips, ha litt is i magen og vent til det dukker opp en brukt :) også var det dette med demper på ei sånn rifle da :) ... Sikkert bra for hørselen, men det finnes også elektronisk hørselvern ;)

Ps: ligger en på lager hos en lokal forhandler i 7x57R

 

Mvh

Jan Aage

 

Hvilken lokal forhandler tenkte du på da? :)

Link to comment
Share on other sites

Blir enten Sabatti eller Haenel Kipplauf.

Blir å kjøpe enten fra morejakt.no eller frankonia.de

Fått pris på Haenel noe sted her i kongeriket?

Regner med at det er denne du ser på?

http://www.cg-haenel.de/en/haenel-jaeger/products/single-shot-rifle-jaeger9/

8cb9186b28.jpg

 

EDIT: Her er riktig bilde:

50ce59b007.jpg

 

 

...Venter på svar fra den norske importøren angående pris...

 

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

................. Etter myyyyyyyyyyyyyyyyye venting, lite svar fra forskjellige leverandører i Norge og i utlandet og salg av flere våpen er situasjonen som følger:

 

Har fått tilbud om å kjøpe ei Blaser K77 i kaliber 6,5*57R med Zeiss ZM 2,5-10*48 med fabrikk montert svingmontasje.

 

Hva er verdien på dette?

 

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...