Jump to content

Browning Auto-5 klubb!


skjarlie

Recommended Posts

er det mange her inne som har ei Browning Auto-5 her inne?

Ser på fleire amerikanske hagleforum at denne hagla har ein stor tillhengarskare, så lurte eigentleg på om det finst her i Norge og!

 

Historia til denna haglemodellen kjenner gjerne mange frå før, og for dei som ikkje gjer det så er den verdt å lese.

http://en.wikipedia.org/wiki/Browning_Auto-5

http://world.guns.ru/shotgun/be/browning-auto-5-e.html

kort oppsummert:

- Designa av John Moses Browning i 1898, tatt patent i 1900

- Verdens første masseproduserte halvauto hagle

- Produsert frå 1902-1999

- brukt av bonnie & clyde

- brukt i første og andre verdskrig, og i vietnamkrigen

 

bonnie.jpg

2jd5bhg.jpg

 

Så legg gjerne ut bilete av di A-5 hagle, og/eller fortel om ditt forhold til hagla!

 

Mi A-5:

som mi første hagle kjøpte ei A-5 for 4000 kroner av min onkel. det er ei 70-modell, kaliber 12/70. oppbora frå heil til halv boring.

82cm løp, 4 skudds magasin. har bygd om til links sikring.

 

Den er stor og tung og er difor ikkje akkuratt den optimal til rypejakt. Men uansett eg kan ikkje tenke meg å bytte den ut med noko nymotens hagle. Det er rett og slett ein eigen sjarm å gå på jakt med denna!

 

DSC00408.jpg

31012009028.jpg

 

PS! remingon mod 11 og andre variantar er sjølvsagt velkomen!

Link to comment
Share on other sites

Du har vært i Waco, ser jeg :mrgreen:

Har arvet og registrert bestefars auto-5 som ble kjøpt mellom krigene. (Og faktisk beslaglagt av okkupanten og mirakuløst kommet til rette igjen etter freden kom)

Skjøt masse med den som gutte valp, men nå står den mest og samler støv i skapet :(. nTung som et uvær, og bråker mer en toget når det smeller... men sjarm og pålitelighet. Absolutt!

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Auto 5 i kaliber 16 har en pipe på 52 cm i 16/65 og en lang pipe i 16/70. vet ikke når min er lagd men den er ikke av di eldste nei. Den har lakket stokk å plast kappe som de står Browning på. Ellers så er den i veldig god stand så en og annen blir de på den. De er tre ting som jeg alltid har hatt lyst på å de er som sakt en auto 5 å en Sako vixen å Kongsberg s/s hagle. nå er de bare kongsbergen som mangler men den kommer med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Har en tilsvarende Sweet Sixteen fra ca. 1926, med originalpipe m 65mm kammer kappet til ca. 40 cm, og en nyere pipe med 70mm kammer. Kortløpet har et slags slugsikte. Må skjære ut stjernebretten i hylsene for å få den til å fungere med 70mm hylser, ellers forkiles de i utkasteråpningen, som jo er for 65mm'ere. Med skåret bretting skytes "stjerna" ut som en dekkskilling. Lettskutt og greit balansert hagle, alt tatt i betraktning, men må nok bruke vismuthagl hvis jeg skal ut i skogen med klenodiet.

Link to comment
Share on other sites

bra det er andre som likar denna hagla og! men saknar bilete!

 

hassel - kva er waco? og A-5en fortjener nok ein tur ut av skapet :D

 

jeger84 - produksjonsår er vel dei to siste siffer på løpet. har akkuratt fått ein konsberg s/s inn i heimen (far min si), men har ikkje prøvd den endå! bilete av denne ligg her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=6&t=53482

 

Okhotnik - 1926 modellen må du i allefall legge ut bilete av! :D wismuth er å anbefale. kun løpa til dei A-5ane som er produsert i japan tåler stål. har leita ei stund etter eit slikt løp med lause chokar, men er ingen som produserer dette lengre.

 

ellers har eg bestillt stokk og forskjefte frå boyds til 150$ inkl frakt. den orginale er i lengste laget for meg, men har ikkje lyst å kappe orginalstokken.

http://www.boydsgunstocks.com/A-5-BROWNING-12-GA-STOCK-p/200-101.htm

har og bestillt nye friksjonsringar til hagla frå midway, då desse manglar. og i tillegg ei browning reim.

Link to comment
Share on other sites

Hei dere Auto 5 junkies - jeg mener heldiggriser som har slike hagler. Kunne tenke meg en selv, og har et par spørsmål som dere kanskje kan svare på:

 

Jeg har lest at man kunne få Browning Auto-5 med engelsk skjefte, men aldri sett noen slik versjon. Noen som har gjort dét, og evt som vet om og hvor slike skjefter får kjøpt?

 

Er det samme størrelse på kaliber 12, 16 og 20 låskassene, eller har en Auto-5 i kaliber 20 smekrere låskasse enn kaliber 12?

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en haug med andre varianter av denne A5'n også. De ble lisensproduserte av flere andre også. Selv så har jeg hatt tak i en Savage her, kal 12. Husker ikke model-betegnelsen på den, og det står intet.

Det eneste den mangler er magasinsperra, ellers er den nøyaktig det samme som Browning sin.

Link to comment
Share on other sites

En Auto-5 er tøff og nostalgisk og faktisk like bra bruksmessig i dag som det som finnes i dag selv om den repeterer litt roligere og litt tyngre . Jeg har hatt 2 i kal. 12 og 1 i 16 men i dag har jeg Auto A-500 som er neste utgave . Jeg hadde hatt alle disse vist det ikke hadde hvert dette jævla regelverket . Dette er våpen som bare går og går bare den får litt puss og olje og er revejaktbørsa som virkelig funker i all slags vær .

Link to comment
Share on other sites

A5 med engelsk skjefte finst. veit ikkje når desse blei produsert.

DSCN2818.jpg

 

angåande andre A5 modellar:

 

Browning would later license the design to Remington, who produced it as their Model 11 (1905-1948). The Remington Model 11 was the first auto-loading shotgun made in the USA. Savage Arms also licensed the design from Browning and produced it as their model 720 from 1930 to 1949, and their model 745 with an alloy receiver and 2-shot magazine from 1941 to 1949. Browning's long-recoil design itself served as the operating system for subsequent Remington (11-48), Savage (755, 775) and Franchi (AL-48) models.[3]

(frå wikipedia)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Spørsmål; min 1926-modell 16-kal har 2x2 maskineringsmerker på toppen av låskassen. Kan se ut som fire hull som er plugget. De sitter litt "tripp-trapp", ellers kunne de se ut som rester etter forsøk på å montere kikkertsikte(!) Noen andre som har lignende merket på sin A-5?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Er det noen som har en brukbar kolbe til denne børsa, til salgs?

Fikk nettopp et eksemplar av savage model 7?? men det mangler kolben.

Og ja dette skal visst passe over med mindre eller ingen justeringer.

 

http://www.boydsgunstocks.com/REMINGTON-11-TYPE-2-12-GA-STOCK-WALNUT-FIN-p/200-202.htm

 

her er stokk til remington 11/savage 720. kjøpte sjølv stokk herfra til a5en min. måtte file litt i kolben for å få den på plass, men ikkje noko problem. ok treverk.

 

og legger ved eit bilete! browningen fekk skote nokon ryper i år og!

 

DSCN0336.jpg

Link to comment
Share on other sites

Farfars hagle var en Browning A-5, han fikk den spesialtilpasset i Belgia og var en meget habil fluktskytter. Far fortalte at han regelmessig tok ned 5 ryper i samme oppflukten, og at han også hadde prestert det på orrfugl.

 

Jeg vet ikke hvilket år den er fra, men det var lenge før krigen. Far overtok denne da farfar gikk bort i 1951, og jeg har brukt den selv ved flere anledninger. Det er bror min som har den idag, og som fremdeles jakter kun med denne. Nå er magasinkapasiteten begrenset til 2 patroner, det ble jo påbudt på et eller annet tidspunkt.

 

Denne hagla er i kaliber 16/65, og den er uhyre kresen på patroner, den spiste faktisk bare Nittedal Extra (de gønne) og Rotweil uten problemer med forkiling i utkasteren. Vet ikke hva bror min bruker på den i dag, men skal spørre ved leilighet.

 

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk en sånn browning av en kar i elglaget :D kal 16/65. kan sånne brotjses opp til 16/70?? jeg har en drilling i med 70 kammer, og har derfor mange patroner av 70mm lengde. skulle gjerne brukt de i auto´n.

 

Det er utkasteråpningen som er problemet, kammeret kan du saktens brotsje opp, men du får den neppe til å kaste ut 70mm tomhylser uten forkiling. Jeg har noen 67.5mm som jeg skal prøve i min. Ellers er det mulig å få til glidende utstøterhake bakerst på løpet, i stedet for fast, da kan man øke marginen med noen mm.

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk en sånn browning av en kar i elglaget :D kal 16/65. kan sånne brotjses opp til 16/70?? jeg har en drilling i med 70 kammer, og har derfor mange patroner av 70mm lengde. skulle gjerne brukt de i auto´n.

 

Det er utkasteråpningen som er problemet, kammeret kan du saktens brotsje opp, men du får den neppe til å kaste ut 70mm tomhylser uten forkiling. Jeg har noen 67.5mm som jeg skal prøve i min. Ellers er det mulig å få til glidende utstøterhake bakerst på løpet, i stedet for fast, da kan man øke marginen med noen mm.

 

 

Du kan nok glemme å få 70 mm til å fungere, som jeg skrev fant jeg ingen andre patroner enn Nittedal Ekstra og Rotweil som fungerte. Jeg forestiller meg at problemet var hylselengden da det var i utkasteråpningen at de kilte seg fast, og så kom neste patron med sluttstykket og lagde et solid krasj ut av det. Jeg har aldri prøvd den med annet enn blypatroner, vet ikke om bror min har funnet noe "lovlig" ammo som går.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Ingen av de Auto-5 / remingtoin 11 jeg har vært borte i har vært speseilt kresen på ammo. Heller tvert i mot med mating av ymse rester. Men... Husker dere å flytte friksjons ringen som ligger rundt magasinet, slik at den står riktig for riktig type styrke ammo?

 

Det er i utgangpunktet lite som skal by på problemer med å borre opp en 16/65 til 16/70. Det kritiske punktet er vel om en skutt og utbrettet patron kommer seg ut av utkasteråpningen, lengdevis.

Link to comment
Share on other sites

Ingen av de Auto-5 / remingtoin 11 jeg har vært borte i har vært speseilt kresen på ammo. Heller tvert i mot med mating av ymse rester. Men... Husker dere å flytte friksjons ringen som ligger rundt magasinet, slik at den står riktig for riktig type styrke ammo?

 

Hææ? Friksjonsring??? Utenfor mitt repertoar Hassel. Kan du opplyse meg, - Please! -:D

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

I sin uendelige visdom skapte skaperen (Hans hellige Moses, John M. Browning as such) en friksjonsring. Dvs en metal ring som når den ligger i forkant av fjæren øker friksjonen, slik at man kan bruke tunge ladninger uten å slå i stykker børs. Og kan plaseres nedenfor fjøren når man skyter lette ladninger...

https://www.brownells.com/.aspx/pid=3811/psize=96/Product/FRICTION-RING

Link to comment
Share on other sites

Re. konvertering fra 16/65 til 16/70

Kammeret må åpnes til 70mm

Utdrageren må modifiseres

Patronheisen må modifiseres

Utkasteråpningen må freses lengere

Forskjeftet må modifiseres

Allt dette beskrives i "Shotgun repair"... kjekk bok :-)

Har hatt Auto-5 i 16/65... kjøpte 16/70.. men selv der fusker utkastet ved bruk av moderne plast hylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser at et er en liten stund siden det har vært noe aktivitet her, men jeg prøver meg:

Jeg har arvet en kal 12/70 A-5 med engelsk skjefte av min bestefar. Har brukt denne i mange år nå, og den fungerer utmerket med stort sett alt jeg stapper i den (bly seff).

Det eneste som kan være problemet er lette leirdue ladninger. Men som jeg leste om over, så kan jeg helt sikkert snu friksjons-ringen for å bedre på dette.

Er det noen som vet noe om disse utgavene? Når de ble produsert osv?

Link to comment
Share on other sites

Hei, onkelen min har ei Remington model 11, so oldebesten min fekk kjøpt før den kom ut for salg han kjøpte den og ei Remington model 8 rifle som far min eig no. Han budde 7 år i Amerika å var venn med ein som jobba på fabrikken så då fekk han kjøpt dei rett før han kom heim att. Hagla er i 12/65, skal på rupejakt i helga så skal kansje spøra om eg kan få bruka den :D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...