Jump to content

Rovdyrkontroll kontra beitedyr.


Stykkjunkeren

Recommended Posts

Litt på kanten av diskusjonen her, men siden våre 4 store rovdyr regnes som storvilt regner jeg med at det skulle ligge innenfor grensen.

 

Altså, i motsetning til "flertallet av landets befolkning" har jeg og mange jegere lagt merke til en økende frekvens av store rovdyr i kongeriket, noe som igjen tyder på økende bestand av disse artene.

Rent statistisk kan dette skyldes at vi stadig får flere jegere her i landet, eller at jegerne bruker stadig mer tid ute i skog og mark.

Men siden rovdyrtilhengerne holder hardt på at jegerne i Norge er en minoritet som stort sett holder seg hjemme i sofaen vil jeg her gå ut fra at den økende frekvensen rett og slett kommer av flere rovdyr.

 

Vi har jo sett ved flere anledninger at det er vanskelig å ta ut hele kvoten av disse rovdyrene i de tilfellene der man faktisk får innvilget tillatelse til lovlig jakt, av forskjellige årsaker.

Nå har jeg etter lengre tids vurdering kommet frem til en løsning på problemet :idea:

 

Problematikken "Rovdyr kontra beitende tamfe" har vært kjent lenge, og de to fraksjonene her er litt flåsete sagt virkelighetsfjerne og fantatiske rovdyrfantaster mot innavlede og sirumpa sauebønder.

Nå har det seg sånn at jeg kjenner få av den sistnevnte sorten, stadig færre orker å produsere mat for rovdyr, og de som ikke gir seg er langt fra slappe og sirumpa for å si det sånn.

 

Nå har mattilsynet i Nord Trøndelag varslet et mulig beiteforbud i områder med store tap til rovdyr, samtidig som rovdyrtilhengerne kverner videre på den gamle regla om at sauebøndene ikke gidder å gjete sauene sine.

 

Svaret må da være innlysende, man organiserer ivrige jegere i "Gjeterlag" som så tar turnus og følger beitedyrene i fjellet.

Utstyrt med fullmakt fra beitelaget vil de som representanter for eieren av beitedyrene være berettiget til å felle rovdyr under direkte angrep på beitende bufe, dette i henhold til lovens bokstav.

At disse gjeterne da må operere i lag på to mann, hvor den ene har til oppgave å dokumentere situasjonene med videokamera, er en nødvendighet da det viser seg at man som regel blir tillagt bevisbyrden i slike tilfeller.

 

Ved en slik praksis oppnår man å slå flere fluer i en smekk.

1. Man får tatt ut rovdyr med avvikende/uønsket adferd på en effektiv måte.

2. Man verner beitende bufe.

3. Man får en god oversikt over rovdyrbestanden i gjeldende områder.

4. Man tilfredsstiller rovdyrtilhengernes ønske om gjeting av bufe.

5. Man får masse friskluft, naturopplevelser, og kanskje muligheten til å felle rovdyr helt lovlig. :D

 

En vinn-vinn situasjon for alle parter, samtidig som det sparer Staten (oss) for store utgifter i forbindelse med erstatning i forbindelse med tap til fredede rovdyr.

 

Any takers? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg tar ikke den. Jeg forstår ikke hvorfor ikke eierne av husdyr, ikke skal passe på dem når disse er løse i utmark, og jeg er absolutt ingen rovdyrtilhenger. Har en toneangivende avstemming på forumet, som spør om man ville følt seg tryggere på å slippe hund i ulveområder, hvis man hadde innført nødvergerett for hunder. Utifra hva jeg kan se, så vil de fleste avstå fra å slippe i slike områder, selv om man med loven i hånd kan beskytte hunden. Dette synes jeg er meget positivt, og vitner om ansvarsfølelse for husdyret sitt.

 

I en av gaupejakttrådene her inne, så leste jeg om en sauebonde som hadde registrert X antall gauper (tror det var 7) i området han hadde sauebeite. Alikevel skulle sauene slippes i dette området. Hvis man da ikke fører tilsyn med buskapen sin, kan man da kalle vedkommende for en ansvarlig saueeier ? Bør man i slike tilfeller i det hele tatt ha krav på erstatning for tapte dyr ?

 

Jeg liker tankene dine om å kunne passe på dyrene, og samtidig få en bedre oversikt over den reelle rovviltbestanden, men jeg synes det tilligger jobben til den som eier dyra, å faktisk holde oppsyn med dem når de er på beite. Videre vil vel dette medføre en omfattende kursing for å autorisere mannskap til oppgaven. Noen må koste dette og. Det vil også medføre store ekstra ressurser for SNO, for å kunne kontrollere dette opplegget.

 

Som sagt er jeg ikke imot tankegangen din, tvert imot. Imidlertid er jeg sterkt tvilende til at dette er veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

Hva tror du kostnadene ville bli hvis bonden skulle gjete sauene sine 24/7 i den pereioden de er på beite??

 

La oss se.

 

Du vil ikke kunne holde en flokk på, ta et tall, 150 dyr samlet med en gjeter. Ikke uvanlig antall for en sauebonde på Vestlandet tror jeg.

 

2 gjetere hele tiden.

 

Lovlig arbeidstid i Norge er 40 timer i uka.

 

Uka har 168 timer. Du trenger 8 gjeter for å dekke dette.

 

La oss si du får utlendinger til å gjøre dette for kr. 100,- i timen. Den reele kostnaden er ca. 125 pr. time med feriepenger og arbeidsgiveravgift.

 

Regnestykket pr uke er da. 168X 125= 21.000

 

Skal vi se, hvor mange uker skal vi regne med? halve mai, juni, juli, august og halve september.

ca. 20 uker.

 

Totalkost for gjetere blir i den perioden. 21.000X20= 420.000

 

Hvor mye avkastning gir en flokk på 120 sau??

 

Langt mindre enn 420.000.

 

Mulig dette regnestykket er drøyt, men min mening er å vise at gjeting ikke går i hop med dagens matpriser og lønninger!!

Link to comment
Share on other sites

Hei! Leste innlegget ditt med stor interesse. Det du foreslår er faktisk en svært god ide. Problemet i dag er som regel at det tas ut for få rovdyr i den lovlige jakta. Nå har det seg slik at jeg er "sidrumpa sauebonde" :mrgreen: , og hos meg er jerven det største problemet. Faktisk er vel jerven det største rovdyrproblemet i hele sauenæringa. Som sagt, jegerne klarer ikke å felle den lovlige kvoten, resultatet er at SNO går inn og dreper tispe med små unger i hiet, som regel ved bruk av både snøskuter og helikopter. Temmelig uetisk, spør du meg! Hvorfor i all verden kan ikke DN tillate bruk av snøskuter til å frakte ut åte og jegere. Ikke jakt fra snøskuter, men kun frakt. Det ville lette jakta betydelig, da skiføret i lovlig jakttid ofte er dårlig og avstandene er store. Det er et faktum at mange flere ville jakte aktivt dersom slike virkemiddel var lovlige. Når det gjelder de andre rovdyra er vel mye av problemet at kvotene er for lave, samt at jakttidene er feil. Bjørn burde for eksempel kunne felles på våren slik det gjøres i de fleste land.

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til at jeg skriver dette er blant annet at jeg har vært gjennom en del diskusjoner, både på nett og i det virkelige livet, om nettopp konflikten mellom rovdyr og beitenæring.

 

Argumentasjonen har en tendens til å følge gamle og velkjente linjer, ihvertfall fra rovdyrtilhengernes side.

1. Ulven (jerven/bjørnen/gaupa whatever) var her før sauen.

2. Sauebønda må gjerde inn sauene sine.

3. Sauebønda må passe på dyra sine.

4. Sauebønda får så mye tilskudd og subsidier at de har råd til å ansette gjetere.

 

Alle forsøk på å motargumentere dette strander på at man blir tatt for å være rovdyrhater og innavlet redneck uten stemmerett.

 

Nå skal det innrømmes at argumentasjonen fra rovdyrmotstanderne til tider kan være like usaklig, og man kommer ikke langt med S.T.G. i en debatt.

 

Siden argumentasjon ikke fører frem har jeg konsekvent gått over til å etterspørre løsninger, og det ender som regel med: Gjetere.

Når jeg så spør hva gjeterene i praksis skal gjøre så varierer responsen fra "klappe i hendene og blåse i fløyte" til total taushet.

Noen holder hardnakket på den romantiske forestillingen om at gjetere er en blanding av Prillar-Guri som blåser i neverlur og en sterotyp baskisk sauegjeter med hyrdestav og buskete skjegg....andre igjen innser at en moderne gjeter i Norge mest sannsynlig vil være utstyrt med radiosamband, GPS og ikke minst en presis rifle...og dermed ender debatten om gjeting.

 

Hvis man ser rent historisk på gjeting i Norge så var det oftest barn av husmenn som ble sendt på gjeting om sommeren, de var jo billig arbeidskraft og kunne ikke brukes til tyngre tak i gårdsarbeidet, at de fikk et par sko og noen klær for jobben var kjærkomment den gangen.

At de var utstyrt med bukkehorn eller neverlur var ikke for å innspirere til musikalske utskeielser eller i hovedsak for å skremme rovdyr, men for å varsle folk i bygda om at rovdyr herjet i saueflokkene slik at man fikk organisert voksne folk med våpen for å ta seg av problemet.

 

Nå forhindrer loven ganske effektivt at man setter mindreårige i barnearbeid for luselønn, men ellers eksisterer det faktisk ikke noen hindringer eller føringer i loven eller forskriftene når det gjelder gjetere :!:

Annet enn at de skal "handle på vegne" av eier av bufeet, samt at de må være kvalifisert til å bære våpen om dette medbringes.

Dermed faller krav om kursing og kompetanse platt til jorden, det finnes nemlig pr. dags dato ingen autorisasjon for gjetere.

 

Om staten ved SNO ønsker å holde oppsyn med denne type væpnede "Gjeterlag" for å unngå "løse kanoner" så må det stå for statens regning, og er bare positivt da det vil bidra til både å styrke tallmaterialet ved registreringer, samt at det medfører økt fokus på et problem som oftest blir belyst i feil ende.

 

I tillegg vil det medføre en interessant og forhåpentligvis positiv vinkling av debatten, for hva kan man gjøre...

Rovdyrtilhengerne vil selvsagt skrike over seg om "skjult rovdyrjakt med levende åte" og bite tastaturet ned til siste bokstav i ren frustrasjon, selv om de i ytterste konsekvens har fått akkurat det de ber om.

 

Og hva skal man gjøre, forby gjeting?

Lage et strengere regelverk?

Eller...uansett hva man velger av mottrekk vil det kreve at man faktisk tar tak i problemet og det å skulle formalisere gjeting med et regelverk og autorisasjon vil også medføre at Staten må gå inn med midler for å gjennomføre dette.

Link to comment
Share on other sites

Javel, så tanken var at disse jegerene skulle gjøre dette gratis ? Det er en god tanke, men jeg vet ikke om det vil være så enkelt å skaffe deltakere til dette på ideell basis da. Det vil kanskje bli slik at det er mest interressant å gjete der det er størst sjans for å få en felling ? Man skal ikke skue hunden på hårene, men jeg har en mistanke om at mange av de som melder seg til et slikt oppdrag, er mere interessert i å få en skuddsjans, enn i en ukjent saueflokks ve og vel. Æsj, det hørtes veldig negativt ut, men klarer ikke å viske den tanken helt bort. Det er vel ikke jakttid på noen av rovviltartene i beiteperioden, så jeg mistenker at SNO vil kreve en slags kursing for de som ønsker å delta her, men jeg kjenner ikke regelerket helt her. Men jeg kan tenke meg at SNO også evt vil kvalitetssikre prosessene litt her.

 

Jeg skal slett ikke legge imot deg ang lønnsomheten i næringen. Men jeg kunne tenke meg å høre litt om hva folk mener om en slik situasjon som jeg nevner lenger opp, der en sauebonde med åpne øyne slipper flokken sin i et område han har registrert et høyt antall rovdyr. (Jeg synes selv rovviltuttaket er alt for lavt, bare så det er sagt)

 

Jeg støtter fullt ut tanken om mulighet for scootertransport for de som ønsker å bedrive åtejakt på jerv. Å få scooterskyss inn til f eks ei fjellstyrehytte langt til fjells, med proviant og åte, ville gjort jakten mye mer effektiv. Ubrøytede veier og tungt føre kan ta motivasjonen fra noen enhver. Jeg er også tilhenger av at fjellstyrene kunne hatt et slikt tilbud til ungdom, gi dem scooterskyss til ei hytte de får låne gratis. Der kunne de ligge og ha åte for både jerv og rev, og de kunne lagd seg ei effektiv fangstlinje for smårovvilt. Er det lov å tenke tanken om at DN synes denne helikopterjakta er så artig, at det ikke er interressant å gjøre denne jakta mer tilgjengelig ? Ikke vet jeg...

Link to comment
Share on other sites

AKkurat om det skulle være på lønnet eller ideell basis har jeg ikke skjenket en tanke i det hele tatt.

Men om det hentes ut tilskudd til gjeting som så brukes på gjeterlag som er skissert her så må man nok lage et formellt opplegg med regnskap.

Om det er på mer ideell basis med frivillige så blir det en privatrettslig avtale som ikke reguleres av hverken arbeidsmiljølov eller andre regler.

I sistnevnte tilfelle er vel modellen Troya nevner ganske sannsynlig.

Men som sagt har jeg bare sett på de prinsippielle sidene av saken her.

 

Poenget er at to gjetere med samband, GPS, videokamera og våpen, utstyrt med en erklæring om at de har tillatelse til å opptre på eiers vegne i forhold til bufe er en sak som ikke reguleres av noen forskrifter, ennå...

Altså er det opptil de to gjeterne å avgjøre om situasjonen er et typisk angrep på beitende bufe og hvordan dette så kan løses.

Om det medfører felling av fredet rovdyr vil det være nødvendig at dette er dokumentert utførlig, men om det så er så holder man seg faktisk innenfor lovens bokstav.

 

Siden beitesesongen ikke er innenfor jakttid på gjeldende arter reguleres det heller ikke av noe regelverk, SNO kan ikke gjøre stort annet enn å kontrollere at gjeterne har våpenkort.

 

For å illustrere det litt nærmere, i dag er det sauebonden, naboen hans eller slektninger/venner som tramper rundt for å passe på bufeet etter fattig evne, i hvilken grad tror du disse er kurset eller godkjent av noen offentlig instans?

Som du skriver her så kjenner du ikke helt regelverket angående dette, det er det nok ingen andre som gjør heller, for det er ikke skrevet ennå.

Nå kan det godt hende at noen får det travelt med å skrive nettopp et slikt regelverk etter å ha lest denne tråden, men i skrivende stund er arket blankt. :)

 

I de tilfellene der gjeting har ført til felling av fredet rovdyr under angrep på beitende bufe etter "nødvergeparagrafen" så har det i de fleste tilfellene vært sauebonden selv som har skutt.

Myndighetene har i slike tilfeller pålagt skytter hele bevisbyrden og som regel gått hardt på skytter for å statuere et eksempel.

Det skulle være unødvendig å presisere at disse sakene aldri hadde kommet så langt som til forliksrådet om naboen til skytteren hadde stått ved siden av og dokumentert det hele på video..

Noe som ikke har blitt gjort, og skytter har dermed blitt grillet lenge i systemet før saken har blitt henlagt pga. bevisets stilling.

Dette var jo før man kunne få kjøpt fungerende "gun-camera" til en fornuftig pris... :roll:

 

Går man inn i de ekstreme juridiske spissfindigheter så er det jo strengt tatt ikke jakt, så det er slett ikke sikkert at jaktlovens forbud mot bruk av lys og nattsikter gjelder heller, men det er etter mitt skjønn å tøye strikken vel langt.

Naturvernforbundet hadde fått hikke på synsnerven bare av tanken. :twisted:

 

Og som naturalisert Nord-Trønder må jeg bare innrømme at ideen begynte å spire etter "Lille Lulle saken" for endel år tilbake. :)

Link to comment
Share on other sites

Ved en slik praksis oppnår man å slå flere fluer i en smekk.

1. Man får tatt ut rovdyr med avvikende/uønsket adferd på en effektiv måte.

 

 

Rovdyr med avvikende/uønsket adferd.. Det beskriver vel et rovdyr som IKKE spiser sau?

 

Smak litt på det ordet, "rovdyr".

Link to comment
Share on other sites

Flytt sauen til di områdene i norge det ikke er rovdyr så er det problemet løst. Tidene forandrer seg og det gjelder også for sauen. Hvis jeg har en butikk/bedrift som har gått bra i mange år,men etter åras løp forandrer tida seg og virksomheten ikke lønner seg mer må jeg enten slutte eller flytte den til annet sted.

Her i område har tapene i prosent vært omtrent det samme i mange år selv om gaupebestanden har hatt store svingninger. Dette sier meg at det kanskje er andre årsaker inne i bildet også men det tror ingen på di bruker kun penger på rovdyrtiltak. Å ha folk til å passe på sauen ute i felt blir jo for kostbart i mine øyne.

Dette setter nok en del folk i fyr,men på tide at vi innser fakta og at verden forandrer seg.(en ting som er positivt med sau her er at gaupa ikke eter opp alle rådyra og hjorten da)

Link to comment
Share on other sites

I en av gaupejakttrådene her inne, så leste jeg om en sauebonde som hadde registrert X antall gauper (tror det var 7) i området han hadde sauebeite. Alikevel skulle sauene slippes i dette området. Hvis man da ikke fører tilsyn med buskapen sin, kan man da kalle vedkommende for en ansvarlig saueeier ? Bør man i slike tilfeller i det hele tatt ha krav på erstatning for tapte dyr ?

 

For det første, du vet ingenting om hvilke tilsynsordninger vi har. Til opplysning blir det gått beitetilsyn mange ganger over minimumskravet som stilles av Mattilsynet, og i tillegg har vi i år fått tilsagn på midler til å ansette nattpatrulje. Halvparten av hva vi søkte om, dvs at vi kanskje får ut en mann tredjehver natt, men det er noe i allefall.

 

For det andre, alternativet for min del er å ha dyra på inngjerda skogsbeite og innmark/kulturbeiter. Jeg har en del rett ovafor gården her, som normalt sett skal kunne huse litt over halvparten av dyra. Med gjødsling kan det gå. Problemet er bare at gaupa bruker ca 2-3 timer fra sanketrøa på almenningen ned hit, og det er som regel denne leia vi sporer gaupa. Tapene har vært like store de siste åra, men tilveksten bedre på almenningen. Altså løser ikke dette noe.

 

Du kan forøvrig slutte å forutsette at saubønder er dumme og kyniske.

 

For femte (eller er det sjette) år på rad er det dokumentert over dobbelt så mange familiegrupper av gaupe i Nord-Trøndelag som bestandsmålet tilsier. Dette etter at flere familiegrupper vi VET er forskjellige har blitt slått sammen av NINA. Det er i allefall ingen tvil om at rovviltforvaltninga ikke er spesielt ansvarsbevisst.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er vel jerven det største rovdyrproblemet i hele sauenæringa. Som sagt, jegerne klarer ikke å felle den lovlige kvoten, resultatet er at SNO går inn og dreper tispe med små unger i hiet, som regel ved bruk av både snøskuter og helikopter.

 

Har du tenkt over hvordan SNO teller i slike tilfeller. Felles tispa i januar - 1 jerv av lisenskvoten. Tas tispa og valpene i mars, 4 jerv av skadefellingskvoten...

 

Et statistisk mareritt, kanskje...? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Svaret må da være innlysende, man organiserer ivrige jegere i "Gjeterlag" som så tar turnus og følger beitedyrene i fjellet.

Utstyrt med fullmakt fra beitelaget vil de som representanter for eieren av beitedyrene være berettiget til å felle rovdyr under direkte angrep på beitende bufe, dette i henhold til lovens bokstav.

 

Jeg fikk gjenfortalt et sitat fra en som hadde jobba som gjeter i grensefjella i Nord-Trøndelag i 20-30 år eller hva det nå enn var. I allefall en som hadde vært på "saufjellet" stort sett hele somrene siden rovviltstammene begynte å øke på 80-tallet. Dette i et av områdene som i dag har tapsprosenter rundt 15%.

 

I løpet av alle disse åra hadde han sett jerv en gang og gaupe to ganger.

 

Idèen du fremlegger ligger nært opp mot det som hadde vært optimalt, dvs at en hadde fått tatt ut problemindivider akkurat der og da når problemet oppstår. Jeg tror derimot ikke det er så veldig realistisk å tro at det blir spesielt effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ideen kanskje kan ha noe for seg. Her på vestlandet er det problem å finne grunneiere som leier ut jakt/selger jaktkort. Om man ved å ta en tørn som gjeter, evt. ta vakter på jerveåte på vinteren, kunne fått lov til å leie hjortejakt eller kjøpe småviltkort så tror jeg flere med meg hadde vært interessert i det.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Stykkjunkeren; Jeg begynner å forstå ideen bak innlegget ditt. Kan være greit å fyre oppunder litt hos de ansvarlige innimellom ja :wink:

 

Jibrag; Jeg leste utifra setningen du nevnte dette, som savnet utdypingen du kommer med her. Den videreførte forklaringen er grei. At jeg forutsetter at sauebønder er dumme og kyniske, blir å tillegge meg meninger jeg ikke har uttalt, og får stå for din regning. Jeg har full forståelse for frustrasjonen, men det må være betimelig å stille et slikt spørsmål, når du kommer med en slik uttalelse uten å si noe om tilsynsordningen deres. Den er som sagt mottatt og synes å være god.

 

Fortsatt god påske :D

Link to comment
Share on other sites

Jibrag; Jeg leste utifra setningen du nevnte dette, som savnet utdypingen du kommer med her. Den videreførte forklaringen er grei. At jeg forutsetter at sauebønder er dumme og kyniske, blir å tillegge meg meninger jeg ikke har uttalt, og får stå for din regning. Jeg har full forståelse for frustrasjonen, men det må være betimelig å stille et slikt spørsmål, når du kommer med en slik uttalelse uten å si noe om tilsynsordningen deres. Den er som sagt mottatt og synes å være god.

 

Ja, jeg leste deg egentlig sånn, men bestemte meg for å være litt tverr. Rett og slett fordi det er som regel dette man får høre - hvis det er store rovdyrtap, virker det som om de fleste forutsetter at bøndene sitter på ræva og venter på å få skjemaet for erstatningssøknad i fanget.

 

Et betimelig spørsmål er kanskje om du tror det hjelper med tilsyn. Vi er et spesielt beitelag ettersom det slippes inn i samme område fra tre kanter (tre kommuner), og vi organiserer egentlig tilsynet hver for oss, i hver vår del av beiteområdet. Dermed går vi minimum tre ganger så mye tilsyn som vi etter regelverket er pålagt (men dette er jo mattilsynets minimum uansett). I tillegg er området såpass nært bygda at det ferdes mye folk der. Tildels veldig mye folk, spesielt i enkelte deler av området. Og nå har vi altså nattpatrulje noen netter i uka i tillegg. Et område på ca 5x7 km, dvs grovt sett 35 kvadratkilometer, hvorav kanskje 2/3 beites jevnlig, altså kanskje 20-25 kvadratkilometer skogsterreng der rovviltskade kan oppstå. Hvordan skal man gå fram for å avverge tap i slike områder?

Link to comment
Share on other sites

Dere kan bare glemme ideen om å gjete to og to på skift, den ene skyter og den andre filmer osv. Dette blir kun teori på skrivebordet. Jakten på de store rovdyra er nok vanskeligere enn som så. Altfor store beiteområder og for mange dyr og ha kontroll på er det og. Du kan ikke være 1000 plasser på en gang.

Jeg har selv sett gaupe som tok lam på beite, det var over på 3 sekunder, så var både gaupa og lammet vekk. Dette var tett skog og i skumringa. Etter det så så du ingenting. Og sauene rundt roa seg etterhvert og begynte å beite 100 meter ifra. Hvordan ville dere oppdaget dette i tide hvis dere ikke sto på akkurat rett plass og så det. Eller om dere kom til 10 min etterpå, da ville dere ikke merket at det hadde skjedd noe der i det hele tatt.

 

Før i tida så samlet de også dyra på setervollen nattestid, for å ha kontrollen på de der, men bjørnen tok dyr på vollen også.

Skal vi ha husdyr på beite og det må vi, må vi holde rovdyrstammen på et absolutt minimumsnivå der de er.

Diskusjonen burde heller handle om hvor vi skal ha tett med husdyr og hvor vi skal ha tett med rovdyr, Og da må det deles inn i store områder/landsdeler m buffersoner. Rovdyr og husdyr går ikke sammen, så enkelt er det.

Link to comment
Share on other sites

Godt sagt Ariel. Husdyr en plass og rovdyr en annen med store buffersoner imellom. Se bare i midtnorge der skyter di store kvoter med gaupe,men hjelper ikke stort når du ser over grensa der ligger famgruppene tett som hagl. Hvis en har lest litt om gaupe da og vet hvor langt ungene utvandrer i snitt så har vi nok et godt tillsig derfra ja.

Link to comment
Share on other sites

Ved en slik praksis oppnår man å slå flere fluer i en smekk.

1. Man får tatt ut rovdyr med avvikende/uønsket adferd på en effektiv måte.

 

 

Rovdyr med avvikende/uønsket adferd.. Det beskriver vel et rovdyr som IKKE spiser sau?

 

Smak litt på det ordet, "rovdyr".

 

 

Begrepet "avvikende adferd" er hentet fra utsagn som kom fra forvaltningshold 10-15 år tilbake i tid, da holdt den nemlig hardt på at bjørnen spiste utelukkende gress og bær, og det var avvikende adferd hos enkeltindivider som førte til at disse rev sau og rein..

På den samme tiden mente de at gaupene var spesialisert på enkelte byttedyr, uten at de da klarte å redegjøre for hva sauespisende gauper levde av om vinteren. :roll:

 

Som Jibrag skriver så er det ikke sikkert at en "gjeterordning" som er skissert her vil være særlig effektiv, men det er like fullt nettopp gjeting og tilsyn som kjøres frem i bresjen fra rovdyrtilhengernes side når debatten om rodyr kontra beitende bufe når toppen.

Kanskje vil kravet om kontinuerlig gjeting/tilsyn bli litt mindre interessant for de nevnte rovdyrtilhengere den dagen de oppfatter at dette kan medføre at rovdyr blir tatt ut (skutt) av gjetere i henhold til nødvergeparagrafen.

 

Ideen om å flytte beitedyrene til rovdyrfrie områder er jo også forsøkt tidligere, skjønt ikke i like stor skala som enkelte nevner her.

Innenfor samme fylke har flytting medført at rovdyrene har fulgt etter byttedyrene, noe som vil være tilfelle også om man flytter sauedrift til vestlandet, det vil bare ta lenger tid.

Og hva skal rovdyrene leve av i de områdene som tømmes for beitende bufe?

 

Det virker som om vi etterhvert kommer frem til den konklusjonen at "gjeterordningen" jeg skisserer i denne tråden vil være både praktisk og teoretisk gjennomførbar, selv om den kanskje ikke vil være overvettes effektiv.

Effekten av andre tiltak for å hindre konflikt mellom rovdyr og beitende bufe har jo heller ikke vist seg særlig effektive, eller...?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Før i tida så samlet de også dyra på setervollen nattestid, for å ha kontrollen på de der, men bjørnen tok dyr på vollen også.

Skal vi ha husdyr på beite og det må vi, må vi holde rovdyrstammen på et absolutt minimumsnivå der de er.

Diskusjonen burde heller handle om hvor vi skal ha tett med husdyr og hvor vi skal ha tett med rovdyr, Og da må det deles inn i store områder/landsdeler m buffersoner. Rovdyr og husdyr går ikke sammen, så enkelt er det.

 

Er det ikkje slik det er idag då. Vestlandet skal vel ikkje ha ynglande bestandar av dei store rovdyra. Likevel er her ein god del gaupe og jerv. Dei skal ikkje vere her, men å få lov til å jakte dei utanom ordinær jakttid kan ein berre gløyme! Ser ikkje problemet med å få skyte store rovdyr som ikkje finst. Dei hadde eit møte her i området tidlegare i år der forvaltninga kom med bestandstal på kongeørn. Eg ser meir kongeørn på ein jakttur etter rypa enn det skal finnast i heile fylket i følge desse folka.

 

Ellers syns eg det er eit fornuftig forslag. Gjeting kunne gjerne bytast mot jakt. Mange bønder som ville gått med på det. I tillegg kan ein ved tilsyn få tatt ut andre rovdyr som for eksempel rev. Her er stammen på full fart oppover og den tar mykje lam på våren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som flere allerede har påpekt her, så er det slett ingen selvfølge at det jeg skisserer er en oppskrift som medfører suksess.

Det kan være vanskelig/umulig å se snurten av rovdyr selv om man følger saueflokker gjennom et område med rovdyr, og det er ingen garanti for at man oppdager at rovdyr snapper et lam bak ryggen din, men det er også noe av poenget her.

 

Rovdyrtilhengerne hevder nemlig at konflikten mellom rovdyr og beitende bufé bunner i late sauebønder som ikke passer på dyrene sine.

Størsteparten av landets mer eller mindre urbane befolkning blir servert en påstand om at det ikke ville være noe problem om bare sauebøndene ville gjete sauene sine, og den påstanden blir tatt for god fisk.

 

De som har litt mer bakkekontakt forstår at det kanskje ikke er så enkelt, men resten av befolkningen må få det inn med teskje.

Altså, om man ikke klarer å redusere sauetap i områder med rovdyr, selv med godt utrustede og tungt bevæpnede "gjetere" som attpåtil er hentet fra den mest blodtørstige delen av landets befolkning (Jegerstanden) så kan det jo tenkes at man må endre fokus.

 

Dette, samt den økningen av observasjoner, registreringer og innsamling av DNA vil medføre at man får bedre oversikt over rovdyrbestanden.

 

En naturlig konklusjon å trekke av det blir at man må øke jaktpresset på rovdyr.

Link to comment
Share on other sites

Hvis rovdyrfansen mener at beitedyrene må gjetes, er det vel like greit at de settes til jobben selv, da vel?

 

Hvis det er viktig og riktig at ulv skal spesielabehandles på bekostning av absolutt alle andre arter, kan det vel kanskje ventes at de som faktisk står i spissen for å kjempe for en slik ordning, samtidig påtar seg en dugnad for å legge forholdene til rette for det?

Link to comment
Share on other sites

Hvis rovdyrfansen mener at beitedyrene må gjetes, er det vel like greit at de settes til jobben selv, da vel?

 

Hvis det er viktig og riktig at ulv skal spesielabehandles på bekostning av absolutt alle andre arter, kan det vel kanskje ventes at de som faktisk står i spissen for å kjempe for en slik ordning, samtidig påtar seg en dugnad for å legge forholdene til rette for det?

 

 

Og når hørte du sist at den omtalte gruppering løftet en finger for å fysisk foreta seg noe nyttig? :roll:

Beklager, men bortsett fra at det ville være komplett umulig å få dem ut i Guds frie natur for å motbevise sine egne påstander, så har jeg ikke tiltro til at de ville være like effektive når det gjelder observasjoner og registreringer.

 

Tiltak og dugnad er fremmedord for disse rovdyrfokuserte grupperingene, og hovedargumentet er "føre-var" så hvis man ønsker å få noe gjort må man gjøre det selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en moderat tilhenger av rovdyr. Jeg er villig til å akseptere at de medfører en del ulemper. Jfr Facebookgruppen "Bygdefolk for rovdyr".

Jeg har alltid vært en dugnadsmann og har stilt opp i ungdoms- og idrettsarbeid i alle år. Jeg er ikke i stand til å se at ens holdning til rovdyr har noen som helst sammenheng med viljen og evnen til å bidra med noe verken på dugnad eller andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en moderat tilhenger av rovdyr. Jeg er villig til å akseptere at de medfører en del ulemper. Jfr Facebookgruppen "Bygdefolk for rovdyr".

Jeg har alltid vært en dugnadsmann og har stilt opp i ungdoms- og idrettsarbeid i alle år. Jeg er ikke i stand til å se at ens holdning til rovdyr har noen som helst sammenheng med viljen og evnen til å bidra med noe verken på dugnad eller andre steder.

 

 

Det står jo allerede i første setningen du skrev: "Jeg er...moderat.." :wink:

Link to comment
Share on other sites

blir som å legg fra seg lommeboka i parken,la den ligge der i 3 mnd for så bli sint for noen har tatt den når du kommer for å hente den 3 mnd etterpå.

 

Nei, det blir faktisk ikke det. Det blir som å legge 200 lommebøker utover hele parken, gå en tilsynsrunde hver bidige dag, og hente dem inn igjen på høsten. Men i motsetning til lommebøker er det ikke noe alternativ å oppbevare sauer i lomma, i allefall hvis en forventer å holde dem i live.

 

Du kan jo godt få jobben med å passe på 1 sau med lam hele sommeren oppi beiteområdet her, og se hvordan det går. Som oppvarming til neste år - da kan du få jobben med å passe alle. Det er bare 45 kvadratkilometer skogsbeite med ca 1500 beitedyr, og registrert minimum 7 gauper sist vinter.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor skal jegere måtte passe på dyra til bøndene?

 

og hvorfor skal det hørest greit og rimelig ut at du skal kunne slippe 200 sauer ut i marka,uten noe som helst tilsyn av noe slag,og for så forvente at 100% av de er der enda,og da alle lammene også.

 

blir for dumt..

 

blir som å legg fra seg lommeboka i parken,la den ligge der i 3 mnd for så bli sint for noen har tatt den når du kommer for å hente den 3 mnd etterpå.

 

lamaer skal jage bort ulv og lignende,er andre alternativ også,men neida,blir for mye styr det.

slipp de ut i naturen og rare greier at noen forsvinner..

 

 

Nei hvorfor skulle du det?

Det er jo ikke deg som blir rammet... :roll:

 

Hva om du la fra deg lommeboka i bilen mens du var en kjapp tur innom postkassa, ville du vært like happy om lommeboka var vekk da du kom tilbake 3 minutter etterpå?

 

 

Sikkert bortkastet tid å forklare dette for deg, men jeg syns faktisk at det er ganske greit å ha naboer rundt meg som driver med landbruk.

Om ingen hadde drevet med sau her så hadde vel det meste grodd igjen, og det er ikke særlig gøy å jakte i tett krattskog.

En annen sak er at ingen av mine naboer som driver med sau har noe imot at jeg går gjennom deres område for å komme på jakt, jeg har endatil fått lov til å jakte på deres terreng, siden de ikke jakter der selv.

 

Den dagen de gir opp driften blir det mest sannsynlig at eiendommen legges ut for salg, kjøperen kan være en idealistisk bonde som vil drive med gårdsdrift, kanskje jeg får en like gylden avtale om jakt med ham.

Eller det kan være en litt vrangere skapning som vil ha jaktområdet sitt i fred...

Eller det kan være en forretningsadvokat fra hovedstaden som gjerne vil ha hus på landet med tilhørende jaktterreng for seg og sine venner.

 

Selv om jeg knapt ser bak og fram på en sau så har jeg ingen problemer med at de rusler rundt og breker, det vill faktisk vært litt stusselig uten de ulldottene oppe på heikanten.

 

Men som sagt, siden du ikke bryr deg, så trenger du ikke gjøre noe mer med saken heller.

Link to comment
Share on other sites

jeg har aldri sagt at de ikke kan drive landbruk,men at de må passe på dyra sine,om det er hund,hest eller sau.

 

jeg trenger ikke å gjøre noe nei,men det bør bøndene om de skal ha dyr.

joda flott at det ikke vokser igjen,men det har absolutt igenting å gjøre med at de må passe på dyra sine,slik de gjor før i tiden,og gjør enda i utlandet.

 

 

Ah, så du har ikke giddet å lese gjennom det som står lenger oppe i denn tråden da skjønner jeg.

 

Hovedhensikten med gjeting i gamle dager var blant annet å kunne ta ut rovdyr som gikk etter beitende bufé.

Og når man registrerte rovdyr i nærområdet så dro man på jakt etter det, om det var midtvinters eller høysommer spillte ingen rolle.

Siden jaktlovgivningen var litt slappere den gangen så fikk de has på rovdyrene også, i den grad at det faktisk var problemfritt å ha beitende bufé i utmarka i nesten 100 år.

 

Om sauebøndene ikke har ressurser til å passe på så ikke sauene blir tatt av rovdyrene som storsamfunnet (vi) har tredd nedover hodet på dem, og storsamfunnet (vi igjen) ikke er interessert i å ta ansvar for det, så får vi (ikke storsamfunnet) ta tak i problemet selv.

 

Og siden du "olepolet" tydligvis hører til den delen av "storsamfunnet" som ikke er interessert i å løfte en finger, så kan du kanskje ha såpass med anstendighet at du holder munn og lar de som bryr seg ta ansvaret.

Link to comment
Share on other sites

olepolet:

 

Nå har jeg sitti i godstolen med et par glass rødvin, og skrevet noen innlegg som har blitt forkasta på grunn av egensensur. Dette har jeg gjort av respekt for de som deltar i denne tråden, den er såpass dagsaktuell at den fortjener å holdes på et seriøst nivå.

 

Derfor har jeg moderert meg selv, og ender opp med spørsmålet, i og med at du linker til artikler om "bondenorge", hvilket yrke har du?

 

Samtidig kan jeg oppfordre deg til et besøk hos en saubonde i et område mye store rovdyr, slik at du kan få bekrefta dine mistanker om bønder som ikke bryr seg om dyra sine. Kom gjerne til oss, som kun "sliter" med reven, ellers har jeg flere bekjente som nok gjerne tar deg i mot. Ta gjerne med deg fotoapparat og ungene dine. Det blir sannsynligvis en sommerferie de aldri glemmer.

 

Edit: Dette blei litt utenfor emnet, og det beklager jeg.

 

Synes ikke forslaget til "stykkjunkern" er dumt, det er tross alt utprøvd i enkelte områder av landet, og har hatt en effekt. Jeg tar gjerne en helgevakt om noen måtte trenge det, jeg krever kun betaling i form av en gjengjeldelse av tjenesten når vi har samme "problemet" i Vestfold.

Link to comment
Share on other sites

du har helt rett i at jeg ikke vil løfte en finger,men siden det faktisk er ytringsfrihet i norge,kan jeg si akkurat det jeg mener.

 

merkelig d at alternativene til gjeting ikke blir nevnt med ett eneste ord.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shepherd" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

og som det står der,mange plasser brukte de unge gutter eller eldre som ikke kunne jobbe så hardt,tviler sterkt på ar de kunne "ta ut" så mye rovdyr.

som jeg selv har lest,om det kom en bjørn elns som drepte dyr,så gikk de å skøyt den slagbjørnen ect.

 

men at du skal bare slippe sauene ut døra,hade bra og vi ses til høsten.den får du bare si til deg selv i speilet,for den funker ikke på meg.

 

jeg er selv oppvåkst på gård,griser,hester,høner,hunder,hundekennel,ildere,kaniner.

og de alle de dyra har til felles,er at de må faktisk passes på,tas vare på.

 

http://www.adressa.no/nyheter/article515324.ece" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://www.abcnyheter.no/node/113181" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

En ting er at du ikke gidder å løfte en finger, men om du hadde løftet blikket oppover i tråden så hadde du kunnet lese dette:

 

Hvis man ser rent historisk på gjeting i Norge så var det oftest barn av husmenn som ble sendt på gjeting om sommeren, de var jo billig arbeidskraft og kunne ikke brukes til tyngre tak i gårdsarbeidet, at de fikk et par sko og noen klær for jobben var kjærkomment den gangen.

At de var utstyrt med bukkehorn eller neverlur var ikke for å innspirere til musikalske utskeielser eller i hovedsak for å skremme rovdyr, men for å varsle folk i bygda om at rovdyr herjet i saueflokkene slik at man fikk organisert voksne folk med våpen for å ta seg av problemet.

 

Siden du holder hardt på ytringsfriheten vi nyter her i landet så er det synd at du ikke bruker den til å komme med noe konstruktivt.

 

Forresten, jeg har aldri hatt og kommer neppe til å ha sau i annen form enn fårikål, så "Du-formen" kan vi bare droppe i den forbindelsen.

Link to comment
Share on other sites

Lett for at det blir høy temperatur på nettbaserte diskusjonsforum, og da skriver vi ting som neppe hadde kommet fra hjernen til munnen om vi hadde stått ansikt til ansikt.

 

I Norge har vi vært bortskjemt med rekordlave bestander av store rovdyr i flere generasjoner, dermed har praksisen med å slippe dyr på beite med et nødvendig minimum av tilsyn blitt normalen.

Nå har rovdyrbestandene tatt seg opp igjen, godt hjulpet av det offentlige og diverse interesseorganisasjoner, noe som har medført en økende konflikt mellom beitenæring og rovdyr.

Problemet har mange fasetter, men en av dem er at lønnsomheten i norsk landbruk ikke har holdt følge med resten av næringslivet.

Norsk landbruk er på mange måter et lavtlønnsyrke hvor man enten driver pga. tradisjon eller som et kall, det er ihvertfall ikke særlig håp om å bli rik på den næringsveien.

Dermed finnes det heller ikke økonomi til å legge om driften eller gjennomføre store tiltak for å endre beitepraksisen.

 

Det har blitt gjort forsøk med både lama og vokterhunder, ofte lansert med bilder og store overskrifter i lokalavisene.

Den totale stillhet som følger i etterkant gir meg en grunn til å tro at forsøkene ikke var 100% vellykket. :?

 

Forslaget mitt er ikke hverken verre eller bedre enn andre, og det er slett ikke sikkert at det vil fungere i praksis.

Det er ihvertfall ingen garanti for at det vil redusere tap av beitedyr, eller medføre felling av rovdyr.

Men en ting vil det medføre, nemlig at man får satt fokus på gjeting som tiltak.

 

Pluss at det vil rette fokus på problemene i denne konflikten.

Link to comment
Share on other sites

Lett for at det blir høy temperatur på nettbaserte diskusjonsforum, og da skriver vi ting som neppe hadde kommet fra hjernen til munnen om vi hadde stått ansikt til ansikt.

 

I Norge har vi vært bortskjemt med rekordlave bestander av store rovdyr i flere generasjoner, dermed har praksisen med å slippe dyr på beite med et nødvendig minimum av tilsyn blitt normalen.

Nå har rovdyrbestandene tatt seg opp igjen, godt hjulpet av det offentlige og diverse interesseorganisasjoner, noe som har medført en økende konflikt mellom beitenæring og rovdyr.

Problemet har mange fasetter, men en av dem er at lønnsomheten i norsk landbruk ikke har holdt følge med resten av næringslivet.

Norsk landbruk er på mange måter et lavtlønnsyrke hvor man enten driver pga. tradisjon eller som et kall, det er ihvertfall ikke særlig håp om å bli rik på den næringsveien.

Dermed finnes det heller ikke økonomi til å legge om driften eller gjennomføre store tiltak for å endre beitepraksisen.

 

Det har blitt gjort forsøk med både lama og vokterhunder, ofte lansert med bilder og store overskrifter i lokalavisene.

Den totale stillhet som følger i etterkant gir meg en grunn til å tro at forsøkene ikke var 100% vellykket. :?

 

Forslaget mitt er ikke hverken verre eller bedre enn andre, og det er slett ikke sikkert at det vil fungere i praksis.

Det er ihvertfall ingen garanti for at det vil redusere tap av beitedyr, eller medføre felling av rovdyr.

Men en ting vil det medføre, nemlig at man får satt fokus på gjeting som tiltak.

 

Pluss at det vil rette fokus på problemene i denne konflikten.

 

Bønder/grunneigarar som tener så dårleg, skal altså gi bort jakta si gratis (som dei faktisk tener nokre kroner på) til jegerar som betaling for å utøve ein gjetingsfunksjon du sjølv påpeikar neppe blir særleg effektiv. Alt for å overbevise den gemene hop om at gjeting ikkje fungerer, slik at vi kan sjå på andre løysingar. Eg ser ingen kø av frivillige bønder/rettshavarar med det første....

 

Eg har sjølv gått med skadefellingsløyve på jerv i lomma under reinsjakt meir enn ein gong, etter at vi har funne sauelika strødd nokre få hundre meter frå teltcampen på morgonkvisten. Intet sett, intet hørt. Og eg veit godt at eg like gjerne kunne gått med fellingsløyve på kamel; suksessraten ville vore nett den same.

Link to comment
Share on other sites

Bønder/grunneigarar som tener så dårleg, skal altså gi bort jakta si gratis (som dei faktisk tener nokre kroner på) til jegerar som betaling for å utøve ein gjetingsfunksjon du sjølv påpeikar neppe blir særleg effektiv. Alt for å overbevise den gemene hop om at gjeting ikkje fungerer, slik at vi kan sjå på andre løysingar. Eg ser ingen kø av frivillige bønder/rettshavarar med det første....

 

Eg har sjølv gått med skadefellingsløyve på jerv i lomma under reinsjakt meir enn ein gong, etter at vi har funne sauelika strødd nokre få hundre meter frå teltcampen på morgonkvisten. Intet sett, intet hørt. Og eg veit godt at eg like gjerne kunne gått med fellingsløyve på kamel; suksessraten ville vore nett den same.

 

 

Kommentarene i denne tråden spenner vidt, fra de som gjerne stiller opp, via de som mener at det ikke vil fungere i praksis, til de som er prinsippiellt motstandere av enten ideen min eller sauebønder generellt....og det er vel tanken bak diskusjonsforum, at ulike meninger skal kunne fremlegges og bli gjenstand for debatt, ingen tror vel at jeg sitter med fasit her. :wink:

 

For de som tjener penger på jakt vil det neppe være så interessant, men det er plenty bønder/rettighetshavere som ikke tjener er rødt øre på jakt, være seg fordi de ikke har noe attraktivt terreng, eller at onkel, søskenbarn, eller venner av slektninger har jaktet der i alle år med en vinflakse til jul som betaling.

 

Slev tjener jeg penger på jakt, men fiskevannene her ligger ubenyttet og fuglejakta er bortleid en snau uke i året,så for min del hadde en sånn byttehandel vært grei skuring....bortsett fra at jeg ikke har en eneste ulldott her da...

 

Som tidligere nevnt, jeg er ikke sikker på at det ville fungere i praksis, men sålenge rovdyrtilhengerne nekter å slippe taket i sin argumentasjon om at sauebøndene ikke passer på dyra sine og at de må begynne med gjeting....da ser jeg ikke annen løsning enn å prøve.

Og hva kan egentlig skje?

 

1. det kan vise seg å ikke medføre endring i tapstallene i det hele tatt.

2. det kan medføre felling av rovdyr i nødverge.

3. det kan føre til at rovdyr trekker over til områder uten gjetere.

 

Uansett vil det føre til at man raskere klarer å lokalisere rovdyrdrept bufé, og at man dermed sikrer en registrering og evt. innsamling av DNA.

Dokumentasjon er alltid viktig, og særlig når motparten (rovdyrtilhengerne) ikke trenger å dokumentere noe som helst. (jmfr. Føre-var)

 

Om det medfører felling av rovdyr i nødverge så vil det føre til publisitet om saken, rovdyrtilhengerne vil gå av skaftet og kreve en øyeblikkelig stans av den "inhumane gjeterpraksisen" og man har ett, om ikke flere, promlemer mindre.

 

Uansett vil det medføre fokus mot problematikken rovdyr vs. beitedyr.

 

Mitt skjønn er at det er ikke jegere og sauebønder som har mest å tape på forslaget mitt, men rovdyrtilhengerne.

Tenk deg så surt det måtte være å møte sitt eget argument i døra. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

flyttet meg bare over til denne tråden jeg stykkjunker, for å unngå å være for OT på den andre tråden.

er dette noe som kunne ha vært reelt, eller blir det bare ønsketenkning?

I hodet mitt (Skjer det mye rart skal jeg si det) så klarer jeg i utgangspunktet ikke å finne noen gode grunner for at det IKKE skal gå..

Link to comment
Share on other sites

Og man kan jo selvfølgelig begynne i mindre skala, og henvende seg til enkeltpersoner, som et prøveprosjekt, tror det hadde vært lettere å vist resten av landet at det hadde fungert/eller ikke :)

Her i nabokommunen jeg bor, så får ikke bøndene slippe sauene sine pga for mye gaupe, er noen få som er engasjert i gaupejakta her, men merker at det er uorganisert og ender som oftes uten at man får felt gaupe.

Link to comment
Share on other sites

Ønsketenkning eller ikke, det største problemet ville vel kanskje vært at rovdyrene ikke dukket opp der gjeterne befant seg.

Men på en annen side så ville det jo bety at gjetingen fungerte akkurat der gjeterne var. :wink:

Spørsmålet blir da: Hvor flytter rovdyrene hen?

 

Når man leser gjennom denne tråden så er det mye argumenter både for og imot, og endel av dem har svært gode poeng.

Nå ser jeg også hvor jeg husket "olepolet" fra, men det er en annen sak.

 

Jeg tror du har et poeng når det gjelder "smitteeffekten" av å starte i liten skala, og det kan være veien å gå.

 

Og når det gjelder gaupejakten du snakker om så er organisering og enighet Alfa og Omega for å lykkes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...