Jump to content

Dine beste fiskeoppskrifter


macchiato

Recommended Posts

  • 2 months later...

Gråkrabbekraft til fiskesuppe... beste krafta og fiskesuppa eg noken gang har smakt.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.292316630835.153816.595425835#!/photo.php?fbid=420201415835&set=a.292316630835.153816.595425835&type=1&theater

du kan lage den på denne måten

fang 3-4 liter med store krabber,

fres opp sjarlottløk i masse olje, skjær krabbene i to. hiv krabbene oppi. knus krabbene så godt du kan. fres i olja i 5-6 min til du ser at alt skallet har skifta farge. fyll vann over alt skallet.

kokes(sydes) i ein times tid.

sil av krafta, kan med fordel bruke eit handklede siden det er mykje innmat.

høres sinnsjukt dårligt ut... men er fantastisk godt. Helstrøm bruker det,, mangen gourmet restauranter bruker det.. så kvifor kan ikkje me som har fantastisk tilgang til det bruke det..

 

fiskesuppe til 20 pers.

1 sellerirot, raspes.

1 bunt gulrot, raspes.

250g smelta smør , freses med løken. (ikkje purrenJ)

1 heil purreløk

1 stor løk

2 gule paprika

2 kg ferdig filet av fisk.

1.5 kg ferske reker. Ca 750 g ferdig renska reker.

1,5-2 liter kraft kokt på fisk (eller gråkrabber sier ein kokk

1.5 liter fløte

3 liter h-mjølk

1,5 liter vann

2 spiseskjeier grov sennep

Smak til med salt og pepper.

Smak til med fiskebuljong om nødvendig.

Mjøljevning til suppa er tjukk nok.

 

Lag kraft og alt flytende i saman til suppa har ein god fløte/fiskesmak. Kok til det er ferdig.

Hiv oppi raspet sellerirot 10 min før servering.

Hiv oppi fiskebiter ca 2*2cm biter i lag med resten av dei raspede grønnsakene 5 min før servering.

Rekene kastes oppi 1 min før servering.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Litt klipp og lim fra en tidligere post;

 

Bacalao (2-3 porsjoner dette);

 

300gram klippfisk vannes ut ca 1 døgn (mere om ikke liker litt saltsmak, mindre om en kjøper "bacalaofisk" eller avskjær som det faktis er..)

Litt smør, olivenolje og 2-3 fedd knust hviløk i en kasserolle; lagvis med skiver av løk, potet (import nypotet, delt i skiver med skallet på) og fisk til gryta var passe full og skjærefjøla tom for fisk. Knuste 3 spanske pepper i gryta. Og så kommer punktet hvor jeg helt sviktet mine tidligere beinharde prinsipper; i en blender kjørte jeg en boks skåldede/flådde tomater, 4-5 store vanlige "Rema"-tomater og en liten boks tomatpure (et stoff jeg egentlig ikke kan fordra..) til en jevn, tykk saus. Tømte dette over fisken, kokte opp (forsiktig med varmen og jevnt bortpå å riste litt på gryta!), lot Bacalaoen koke i ca 40minutter..

 

Muligens den beste "norske" bacalaoen jeg har spist; servert med godt brød, smør og sorte oliven.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Gjedde Thai-style

 

P1020351.jpg

 

2011-10-05235615.jpg

 

En gjedde ca 2 kg.

Fileter

del opp i stykker på ca 5 cm

mariner stykkene i soyasaus med pepper

rull stykkene i hvetemel

friter i olje til de er lysebrune

 

Saus

Smelt 3 spiseskjeer palmesukker

bland inn 2 spiseskjeer tamarinsaus

en spiseskje med thai-fiskesaus

finhakk to chilli

finhakk to fedd hvitløk

rør sammen i liten kasserolle

 

Du kan bruke "sweet chilli saus" på flaske hvis ingredienser i sausen er vanskelig og finne.

varm opp og ha i litt ekstra chilli og hvitløk

 

Legg gjeddestykkene på serveringsfat og hell sausen over, pynt med salat e.l.

 

Spis med ris.

 

STIG:)

(oppskriften er min kone sin)

Link to comment
Share on other sites

Grilla kveite.

 

Dette er en lekker oppskrift på kveite i folie på grillen.

 

Dette trenger du:

(4 porsjoner)

600 g kveiteskiver

1 ts salt

1/2 sitron

1 ss olje

4 ss finhakkede urter

1/2 ts pepper

4 ss gresk yoghurt eller yoghurt naturell

 

Fremgangsmåte:

Det første du gjør er å dryppe sitronsaft og strø salt over fisken. Fisken lar du ligge i 20-30 minutter. Smør så 4 ark grillfolie med olje.

Tørk kveitefiletene, dryss på pepper og plasser dem på hver sin grillfolie. Legg ut friske urter på stykkene. Pakk inn fisken, og legg pakkene på stekebrett.

Stek fiskepakkene i stekeovn på 180 °C i ca. 15 minutter.

Plasser fiskepakkene på varme tallerkner og server med yoghurt, nykokte poteter og grønn salat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fisker en del med flue etter laks/sjøørret. Er jeg så heldig å får en laks på 1,5 til 2 kg så er dette en bankers (også som festmat).

 

Fileter fisken og lag 2 pakker i alufolie, den ene fileten dekkes med finhakket fersk grønt ( persille,gressløk,vårløk,purre eller andre krydderurter), den andre dekkes med 1 spiseskje finhakket fersk ingefær, havsalt og grovkværnet pepper over, skjær noen skiver med meierismør og legg et lag på hver file, til slutt presses saften av en halv lime/sitron over.

 

Pakk inn så saftene blir igjen i pakkene, denne settes på 200 grader i ca 16-20 minutter.

Kok inn fløte og pepper til saus, klipp inn litt grønt på rett før servering.

Kok mandelpoteter + gulerøtter.

 

Server 1 stykke av hver file, hell stekesjy av den respektive fisken over fisken.

Mandelpoteter serveres med fløtesaus, gulerøtter ved siden.

 

Denne retten lager du på 30 minutter hvis du starter med å sette på ovnen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat en oppskrift, men et godt tips.

 

Laks med litt Asia inspirert smak.

 

Bland soya og hoisin etter smak (50-50% ca, kanskje litt mer hoisin)

Rist sesamfrø og ha i blandingen.

Dette smaker utmerket på laks som er bakt forsiktig i ovn.

 

Funker kanskje med litt ingefær i og.

Dette er en litt kul vri som smaker godt:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Toscanainspirert fiskesuppe... , som gjerne blir tykk som lappskaus. Kan varieres i det uendelige, og funker like godt på tirsdag som på søndag.

Det spiller mindre rolle om fisken er fersk eller frossen, men ferske er selvfølgelig å foretrekke, særlig om det skal være festmat. Har oppskriften i hodet, så når det gjelder mengder tar jeg dette på erfaring og øyemål.

 

Man tager:

Fisk. Type torsk, sei, breiflabb, steinbitt eller annen hvitfisk man måtte ha for hånden. I passe mengde.

Skalldyr. Type det man måtte ha for hånden, men kan udmerket godt sløyfes.

Ca nok purreløk

Ca nok gul løk (en halv gul pr purreløk omtrent).

Ca nok hvitløk, smak og behag. Suppa tåler veldig mye uten at den blir for dominerende.

Litt hvitvinseddikk, sånn ca nok, evt. ca nok hvitvin som er kokt inn litt.

En liten bete fennikkel, sånn ca nok. Fennikkel til fisk er sterkt undervurdert, men kan sløyfes, om man ikke liker det.

Litt frisk basillikum (tørket kan til nød brukes)

Noen bokser hermetiserte, hakkede tomater. Mengden varierer selvfølgelig med hvor mange som skal spise. Bruker som regel to bokser når jeg lager til meg og kjærringa.

Litt hakket rød chilli. Skal bare vær et hint, ikke sterkt.

God olivenolje. Ca en halv kopp pr boks tomat

En liten dæsj balsamicoeddik

En skål med sukker tilgjengelig for å eventuellt balansere syre/sødme.

Passe med tørket bladpersille.

Evt en neve ristede pinjekjerner.

Salt

Saften fra 1/2 sitron

 

Skjær purreløk, løk og litt fennikkel (om du ikke har fennikel fungerer 4-5 knuste fennikkelfrø helt fint) i passe biter og slipp det i en kjelle som er stor nok.

Hell over oljen og kvern litt pepper over herligheten. La dette få litt temperatur, det skal ikke stekes, bare surres litt sammen. Hell oppi boksene med tomat og eventuellt den innkokte hvitvinen (eller to spiseskjeer hvitvinseddikk og en skvett vann) og en spiseskje balsamikoeddikk og en passe dæsj basillikum (eller pesto om man har slikt stående). Kvern mere pepper over herligheten, tilsett eventuellt chilien og la persillen få selskap med resten. Er du ekstra vågal kan du prøve deg fram med litt rosmarin, timian og oregano.

La dette få et lite oppkok og la det surre litt til alt blir rødt.

Når dette bobler lett finner du fram fisken som du har kuttet i passe biter og slipper oppi gryta sammen med litt sitronsaft. Rør godt og sett på lokk.

Dette skal nå trekke/småkoke i en 15 minutters tid.

Skal du ha i skaldyr gjøres dette mot slutten, når og hvordan avhenger av hva du har og hvor lang varmebehandlignstid det skal ha. Til hverdags kan jeg fort finne på å hive i en boks krepsehaler (som jeg har tømt laken av). Til fest synes jeg det er godt med noen fine biter kongekrabbe, som bare legges på toppen i talerken før servering. Ellers funker hjerteskjell, reker, kamskjell, scampi og blåskjell også gull. Man tager hva man haver.

Før servering smakes til med salt, pepper, sukker for balansering. Jeg synes også det er godt i snike et par dråper tabasco i gryta før servering. Om man liker slikt kan man strø litt ristede pinjekjerner over etter at suppa/lappskausen har havnet i tallerken.

Serveres med hvitløksbrød/baguetter av en eller anne nvariant. Et glass eller fire med en god Valpolicella eller Chianti fungerer aldeles udmerked også.....

 

Som sagt, dette er ei oppskrift jeg har i hodet, og varierer nesten i det uendelige så lenge man har grunnoppskrifta på plass.

Funker ikke fullt så bra med laks/ørret (etter min smak).

 

Edit: Dette ble en lang beskrivelse, men en enkel variant er kjapp og lettvin å lage, og tar mindre enn en halvtime.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Denne er ein personleg vinnar som eg lagar titt og ofte.

 

Femkrydderlaks

--------------

 

4 gode skivar lakseside med skinn, skrapa for skjell og med eit par små snitt i skinnet

 

Mariner i ein time i:

 

1 ss kinesisk femkrydder

1 ss riven frisk ingefær

1 lime, saft og rive skal

1 ss sukker

1 ss matolje

 

Skinnsteik - varm panne, nøytral olje, tørk av skinnet, legg i panna med skinnsida ned og steik heilt til skinnet er sprøtt. Legg lokk over i mellomtida for å dampa fisken gjennom eller snu den litt om du tykkjer det er meir praktisk.

 

Tips: Femkrydder, "five spice", er kinesisk piffikrydder. Det inneheld like delar sichuanpepparkorn, stjerneanis, fenikkelfrø, nellikspiker og kanelstang. Ein kan finna det ferdig i butikk.

 

Smakar godt med tomatsalat attåt. Nypotet i sesongen eller dampa ris. Om du er eksperimentlysten, bland salatdressinga av fiskesaus, limejuice, sukker, sesamolje og chilipeppar!

Link to comment
Share on other sites

Boknafesk!!

 

Ja!!

 

Eg er sikker på at all boknafisken eg fôra i bestefar den sommarmånaden då bestemor var på kurbad gav han eit ekstra leveår. Brått var det slutt på manglande matlyst! Eg trur aldri eg har gått frå eit boknafiskbord utan å vera så mett at det nesten er vondt. Ein vri som er god å prøve, er å lage stappe med halvparten potet og halvparten sellerirot og ha til, saman med fett. Blande inn hakka persille i mosen. Dette når ein ikkje har skikkelege poteter for handa.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Må bare slenge inn ett par...

 

Forrett, (eller lunch)

Blåskjell i hvitvinsaus. 3-4 pers

 

1 kg blåskjell

2 fedd hvitløk

1/2 løk

2-3 ss smør/ margarin

2 dl hvitvin

3 dl kremfløte

1/2 ts paprikapulver (kan glatt sløyfes. Er der kun for litt farge)

 

Blåskjellene renses etter alle kunster og regler.

Smelt smør og fres opp finhakket løk/ hvitløk (+ paprikapulver)

Tilsett hvitvin og reduser til halv mengde. Tilsett fløte og reduser til ca halv mengde.

Jeg lar sausen tykne litt mer enn normalt, fordi det er alltid litt fuktighet i skjellene.

La skjellene godgjøre seg til de er åpne og ferdige.

Serveres med ristet baguett med f eks hvitløksmør.

Passer også sammen med f eks ekte Taglitelle:)

 

 

Stekt Torsk eller breiflabbfilèt, fløtesaus med reker.

 

Torskefilèt, benfrie (Så mye du tror du trenger)

pepper

maldon salt (flaksalt)

litt revet sitronskall (drysses over fisken etter steking)

3 ss smør/ margarin

en neve småtomater

 

Krydre filètene og stek de (med skinnsiden ned) i 2-3-4min. Snu og stek ei sprø skorpe på kjøttsiden.

Tomatene kan du sløyfe, men gir litt kjærkommen syrlighet. Jeg putter i tomatene når fisken snus.

 

Til saus bruker jeg den samme som til blåskjellene. Like godt med stekte poteter som med ris.

Link to comment
Share on other sites

Ikke direkte oppskrift, men inspirert etter å lest gjennom tråden. En variant jeg har brukt noen ganger på grill eller bål. (funker også i ovn).

 

Ta stekefisk: ørret, abbor, makrell, sei. Rund fisk, må ha den før den er sløyd.

 

- Åpne fisken fra ryggsiden, omtrent som du skal skjære av fileten, ta ut mage etc. bukskinnet må være heilt, rense fisken.

- legg i crème fresh, krydder salt pepper, urtekrydder etter smak og fiskeslag, løk/purre /gressløk/dill osv etter smak

- legg tilbake fiskesiden til "rund " fisk, pakk dette i folie og stekes.

 

Buken vil fungere som "lomme" for det fisken fylles med.

 

Serveres med grønn salat, råstekte poteter, kokte poteter eller........

Link to comment
Share on other sites

Ser du er småbarnsfar. Da trenger du enkle oppskrifter som gir god mat, og ikke tar for lang tid å forberede eller å lage.

 

1. Grillfisk i folie.

Ser det er et par grilloppskrifter i denne tråden. Denne kan du lage både på grillen, og i ovn.

 

Et godt fiskestykke uten bein beregnet på en person (laks er bra, funker fint med torsk, breiflabb og hva det nå måtte være. Bruk alltid fersk god fisk!) Meny selger ferdige porsjonsstykker va laks som fungerer fint. Legg det på et passende stykke alu-folie og krydre med fiskekrydder, evt sitronpepper. Lag en "kopp" av folien rundt fisken slik at det du nå legger oppå fisken forblir oppå. Dyng på med grønnsaker. Jeg liker rødløk, hvitløk, avocado, gullerøtter, brokkoli, erter mm. Gjerne urter. Det er vbeldig godt å rive litt fersk ingefær på, men det er ikke alltid barn liker dette så godt. Det skal bli en porsjon beregnet på en person, så da bruker du tilsvarende mengde grønnsaker. Smør gjerne på litt pesto og/eller creme fraishe. Legg en god smørklatt på toppen og litt krydder. Pakk det sammen og hiv det på grillen eller i ovnen. Dette lager seg selv mens du leker med barna, og grønnsaker og fisk blir ferdig samtidig. Det samler seg en dose kraft i bunn av folien som fungerer som saus (dersom du vil lage en god saus kan du røre denne kraften ut i fløte for eksmpel, men det er ikke nødvendig). Dette lager seg altså selv, alt blir ferdig samtidig i passe porsjoner og du får god fisk med en deilig saus/kraft til. Serveres med det du har lyst til, for eksempel nypoteter og en god vin.

 

2.

Laks i panna. Sett på poteter (eller ris) og stekepanne samtidig. Stek laksekoteletter i godt smør, krydre litt. Når stykkene er litt svidd på begge sider smører du seterrømme oppå stykkene og godt med rømme mellom. Ha på lokk og ta panna av plata og la det stå under lokk til potetene er ferdig. Sjekk at fisken løsner fra beina, hvis ikke gir du det en liten fres. Rømmen blir nydelig kraft som barn liker. Kan godt ha agurk med sitron til. Fort å lage og blir godt. NB: Lettrømme er djevelens verk...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
MØLJE!

 

Som Lofotværing føler jeg meg tvunget til å fremme denne fantastisk gode retten!

 

 

Har ikke peiling på koketider og slikt, jeg gjør det bare der og da etter og ha sedt litt på hvor stor rogn og torskebitene er.

 

Du trenger:

Torsk

Lever

Rogn

Potet

Salt

 

Kjøp inn sylfersk torsk som er kvit og fin i fisken og sum lukter sjø. Er hodet på fisken kan du jo se om øynene er svarte og glassklare, dette er som oftest et godt tegn.

Fileter fisken og behold skinnet på eller skjør den i skiver (koteletter).

Kok opp vann med grovt havsalt og ikke bruk noe eddik (Eddik er greit og bruke om fisken ikke er helt fersk).

Fisken skal ikke koke i vannet, bare kok opp vannet og trekk det til side og slipp fisken i. Her er det greit og bruke en gryte med stor flate og gjerne med rist i, da er det lettere og få fisket den opp igjenn.

 

Leveren må renskes og kokes på svak varme.

Poteten vet du helt sikkert selv hvordan den kokes :P

 

Rognen er som oftest lettere å få kokt uten at den sprekker og blir mos hvis du pakker den forsiktig inn i matpapir og knyter forsiktig med kjøkkenhyssing.

Kokes i lettsaltet vann i ca 20min? litt avhengig av størrelse.

 

 

 

Det som er viktig med denne retten er at råvarene er gode og ferske!

Velg den rognen som ikke er stor og grov, men den som er litt mindre og finere.

 

 

 

Spis og kos deg med denne.

Jeg er oppvokst på denne kosten her jeg.

Og nå er det jo hvertfall sesong for denslags.

Hvis du er i lofoten en gang må du bare si fra så skal det ordnes med fersk fisk til deg!

 

Denne er den beste av alle uansett.Ahh gleder meg til møljesesongen.Nå er det bare seimølja som teller :)

Link to comment
Share on other sites

Fremgangsmåte: IvoRei's panerte uerfilet med potet og fløtesaus:

 

Finn ei bra mehe. Hiv svenskpilken overbord, sammen med tre-fire markangler. Fisken står meget dypt, så sørg for å juks fra bunnen og 20-30 meter oppover. Bløgg umiddelbart etter fangst.:)

 

Viktig med godt haill - antar det er der meheet kommer inn i bildet? :mrgreen:

 

Ellers, min fiskespesialitet:

 

Seibiff, gjerne servert som nattmat. Faren min var fisker, og det var alltid seifilet i frysern. Fort gjort å tine og tilberede. Panerer som oftest i en blanding av mel, knust kavring og salt & pepper.

 

Så en gang jeg og en kompis kom sultne fra fest så ble det tatt opp fisk, og stekt i frosset tilstand. Men da sausen skulle lages så var jeg en smule trøtt (dvs bedugget) så jeg gadd ikke lage saus slik jeg brukte. (Lagde vanligvis meljevnet saus, men syns ikke det var det store...)

Kikket i kjøleskapet, der sto en fløteboks som ble tømt over fisken. Så fikk det stå å putre et kvarters tid mens en aperitif ble inntatt i stua.

 

Kompisen sa noe sånt som "dette var var rett&slett helt sinnsykt godt - hva har du hatt i denne sausen?!?"

og jeg måtte svare "øh, ja, nei, sausen ja, nei det husker jeg ikke helt!" :mrgreen:

Dagen etter fant jeg den tomme fløtepakka , så da kom jeg på resten :D

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Ta fremste stykket av en torsk, skjær ut ryggfileten og pakk den ned i salt. Imens tar du bukstykket og reinskjærer det for bein og skinn, legg også dette i salt. Sett steikovn på 200 grader og når torsken har vært i salt sånn ca halv time vaskes saltet av og fileten tørkes og legges på steikeplate og inni ovn sånn ca 20 min. ta bukstykket og skyll av salt og finhakk dette. Nå tar man enkelt å greit enten å koke poteter og lager mos eller man tar fuskeversjon med potetmos i pose som tilberdes etter oppskrifta med bytt gjerne melka med fløte og når du tar den av plata rører du inn den fisken du finhakka, trenger ikke lenger tid enn noen minutter i mosen før den er ferdig. Om vil ha litt ekstra til så sprøsteiker du et par baconskiver pr porsjon og setter oppå mosen for å jåle det litt til :) Kvern over pepper og serveres med ei kald øl.

Signe strevet, signe maten!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Nå som vinterfisket nærmer seg med stormskritt og tilgangen på prima råstoff her er uslåelig, vil jeg anbefale alle å prøve ut de tragisk lite verdsatte torskekjakene.

Disse kan minne om torsketunger, men har ikke den seige hinnen man kan få på tunger, og kjøttet er fantastisk fint og fast.

Kjakene skjæres ut og pakkes til senere bruk, eller vaskes i lett eddikvann (ca. 1ss eddikessens til 1 liter vann) i 1-2 minutt. Hva man gjør med dem deretter må være opp til en enkelt, men her er et forslag:

 

Hvitvinskokte kjaker (fritt etter denne oppskriften)

2 store porsjoner

 

2 kopper ris.

500 gram kjaker.

2 fedd hvitløk, finhakket.

1/2 rød chili, finhakket.

50 g frisk ingefær, revet.

En god klype sitrongress.

2 sjalottløk, finhakket.

1 ss smør.

2 dl kokosmelk.

1 1/2 dl kremfløte

1 lime.

Frisk koriander.

 

For snarhets skyld, få vannet til risen på koking først.

Finhakk hvitløk, chili, ingefær, sitrongress og sjalottløk, og surr det i en kasserolle med smør.

Ha i kjakene og hell over kokosmelk og kremfløte.

Kok det i 2-3 minutter. Ta ut kjakene og legg dem over risen du har kokt.

Kok ned kraften til den tykner noe, og sil den. Har du en stavmikser kan du mikse kraften litt luftig.

Smak til med lime og ha over litt koriander, og hell over kjakene og risen.

Tåler gjerne litt pepper.

Link to comment
Share on other sites

Godt utvannede (1-1,5 døgn, bytt vann 2 ganger) loins av klippfisk, hakk en liten gul løk og 2-3 fedd hvitløk.

Ha løken i en ildfast form, legg fisken oppå, hell over raust med olivenolje, smør pesto oppå på fisken.

Grov del en neve cherrytomater og legg i forma. Litt fersk eller tørr timian oppå fisken.

Inn i ovnen på 200 grader i ca 15 min (ferdig når fisken lett flasker seg).

 

Kokte poteter og gulrot.

Enjoy!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lag trolldeig...

 

Fyll buken på en hvilken som helst hel fisk over kiloen med sitronskiver, dill og krydder du ellers liker. Null salt!

 

Kjevle trolldeigen 1cm og pakk fisken i denne. 30-40 minutt i stekeovn på 200 grader.

 

Bruk saks og klipp på "pakken" på bordet ved servering og motta hyllesten når de andre kjenner lukta som da kommer 👍

 

Bildene er fra en sjøørret på tre kilo jeg fikk i vår skamløs skryt* 

Måtte fjerne hode og stjert for å få plass i ovnen, men anbefaler å beholde disse på om mulig.

 

901270827_2018-05-1313_25_24.jpg.7625da5c490280f3d47f3f6624c1f207.jpg989979120_2018-05-1315_20_17.jpg.15a1db34e0a21a64181ca8fd903acc35.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • slemmo unpinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...