Jump to content

Hvordan passer din hagle deg?


Mr.Polar

Recommended Posts

Bra!

 

Dette ligner veldig på det jeg lærte hos Børselars for et par uker siden selv. Tok med hagla mi for å sammenligne med en jeg lurte på å bytte min i. Han karen der ba meg montere hagla, og umiddelbart kom det at jeg skyter over og til høyre. En haug med monteringer under veiledning senere, og det begynte å bli bra. Så prøvde jeg den jeg lurte på, og da ble det litt lettere å få den riktig raskt.

 

Det endte med at jeg byttet.

 

Har kanskje fått litt forklaring på endel uforklarlige bom nå.

 

Ellers, samtidig som det er viktig at hagla passer brukbart, er det viktig å dra til skytebanen og knuse (eller prøve å knuse...) leirduer, noe jeg i grunn har gjort ALTFOR lite av... :oops: Kjekt å kjenne noen som kan hjelpe til med teknikken og. Det har ikke jeg hatt egentlig, så jeg har vært selvvranglært samtidig som jeg har trent altfor lite!

 

Men nå vet jeg mer! :)

Link to comment
Share on other sites

Bra gjennomgang, særlig det med venstre/høyredominant øye og koblelengde. Min hagle bryr seg kun om de to punktene og treffer den også. Etter min mening er det forskjell på baneskyting og jaktskyting når det kommer til vektleggingen av disse punktene.

Link to comment
Share on other sites

Prosedyren med "rett lengde på kolben", mener jeg er feil og tilhør en annen tid (da de fleste var 1,65m lang og om noen "ruvet" 1,80 over bakken, "va`n svær". Denne metoden skulle tilsi at mange (altfor mange), skulle ha altfor lange kolber på hagla.-- Lange kolber er noe skitt, i allefall på et jaktgevær--. Er helt klar over at metoden benyttes, men veldig FÅ, behøver kolber lengre en 37cm. Er selv 1.90 men mine hagler har kolbemål mellom 35 til 36cm. Skulle jeg praktisere ovenstående, så skulle jeg behøve en kolbe på 39,5cm :). I en snar jaktstuasjon, skal geværet i "anlgg", og ikke hakes opp i jakke/klær. Ellers en bra biledserie :D Mvh

Link to comment
Share on other sites

Du har et lite poeng, men det en må skille på er om det er til konkuranse eller jakt...

Er det et våpen som skal brukes i hovedsak til jakt å litt på bane må den tilpasses med litt kortere kolbe enn til konkuranse.

De fleste som selger våpen har lite peiling på tilpassing å da spesielt til folk som er ferske skyttere :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Bra bildeserie,eg testa det med mi eiga hagle og ho passa perfekt.

Men lengda på kolben er kortere en i bildeserien.

Har brukt flodmanns metode for å finne kolbelengde.

Strekk armen rett fram og mål lengda frå spissen på langfinger til overarmsmuskelfeste.

66 cm armlengde blir kolbelengde på 36-36.5 trekk i frå eller legg til ein halv cm. pr. cm. armlengde.

Kolbelengden er lengda frå kolbekappa til avtrekker.

Armlengde på 69 cm gjer kolbelengde på 37.5-38 cm.

Link to comment
Share on other sites

Prosedyren med "rett lengde på kolben", mener jeg er feil og tilhør en annen tid (da de fleste var 1,65m lang og om noen "ruvet" 1,80 over bakken, "va`n svær". Denne metoden skulle tilsi at mange (altfor mange), skulle ha altfor lange kolber på hagla.-- Lange kolber er noe skitt, i allefall på et jaktgevær--. Er helt klar over at metoden benyttes, men veldig FÅ, behøver kolber lengre en 37cm. Er selv 1.90 men mine hagler har kolbemål mellom 35 til 36cm. Skulle jeg praktisere ovenstående, så skulle jeg behøve en kolbe på 39,5cm :). I en snar jaktstuasjon, skal geværet i "anlgg", og ikke hakes opp i jakke/klær. Ellers en bra biledserie :D Mvh

Nå er det med kolbelengde en liten smaksak. Men det er en kjennt ting at har man en kort/for kort kolbe så vil mange av bommene man får gå åver målet. Å med for lang kolbe vil man ofte bomme under målet. Å det at man bør har 2 forskjellige mål på kolben på jakt kontra konkuransegevær mener jeg er gammeldags.

Men kolben min er 39 cm. Denne brukes å på jakt,å jeg har aldri opplevd at kolben har hengt seg i klærne under oppkast/kjappe skudd i jaktsituasjoner. Jeg skyter jo en del iløpe av et år,både trening og div konkuransegrener. Kan dette være grunn til at jeg trives med min kolbelengde? Å at dere som synest at konkuranselengde blir for lang å hekter seg i klærne,trener for lite :wink: ?

Jeg er ingen kjempe. Jeg ruver fantastiske 177 cm.o.h :mrgreen: ,å har en underarmslengde på 44 cm. Så min kolbelengde er perfekt for meg å min skyting/jakt :)

Synest jeg da.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Mr.Polar ang trening, trening å atter trening...

Virke som veldig mange jegere plukker fram hagla noen uker før jakta å skyter 4-5 serier på banen å mene de er klar for jakt...

Uansett om våpenet er godt tilpasset må det mye trening til for å bli en habil hagleskytter, skal man jakte med rifle stilles det krav om både trening, våpen, ammo og ferdighet.

All jakt er på levende indevider å det mener jeg stiller krav til oss både som jeger å skytter :!:

Link to comment
Share on other sites

Glem det med kolbelengde dette er gammeldags vås!

Alle er vi bygd forskjellig noen er kraftige med kort nakke mens andre er lange og med lang hals så dette blir helt feil !

Riktig måte er at det er et 2-3 cm i fra tommelen som griper rundt kolben og til nesen ved et riktig anlegg, dette for å ikke få juling av rekylen.

Er kolben for lang så vil den antagelig hekte på vei opp og ansiktet vil komme alt for langt bak på kolben, med en vanlig jakthagle som har stort fall på stokken så vil den da også bli alt for lav og man ser rett i låskassen (dette gjør man forøvrig i fra før på de fleste jakthagler da de i utgangspunktet har for lav stokk)

Er kolben for kort vil den bli svært vinglete å man får som regel dårlig skulderkontakt og juling av tommelen som vil treffe nesen pga rekylen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

 

Er det nokon som har greie på kvar ein kan få kjøpt slik kolbe til ei beretta?

Eventuelt om nokon lagar slike kolber og kva er normal pris?

 

normal_Bilde_039.jpg

 

Hagla mi passer ikkje så godt i handa, har små hender og grepet om kolben blir litt for stort for meg.

Har ei Beretta 686E

 

Mvh

 

Ulfen

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Er det nokon som har greie på kvar ein kan få kjøpt slik kolbe til ei beretta?

Eventuelt om nokon lagar slike kolber og kva er normal pris?

 

normal_Bilde_039.jpg

 

Hagla mi passer ikkje så godt i handa, har små hender og grepet om kolben blir litt for stort for meg.

Har ei Beretta 686E

 

Mvh

 

Ulfen

Det er en utrolig dyktig mann i Alta som lager slike kolber på mål. Har sett flere kolber som han har laget til andre skyttere. Å ikke er han så skrekkelig dyr heller.

Knut Uglebakken er hans navn.

Link to comment
Share on other sites

Et enkelt spørsmål...

 

Min kolbe er for lav og samtidig litt for kort med rundt 2cm. Om jeg bygger kolben på bak vil det da være nok til at kolben blir nok høy da? Eller er justerbar kolbekam eneste løsning?

 

Hei vist kolben din har fall ved hel noe den sikkert har så vil den bli enda lavere vist du skjøter på kolben bak, for da vil jo ansiktet komme lenger bak på kolben.

Hvordan vet du at den kolbelengden du har nå er for kort, kommer tommelgrepet nær nesen din ved anlegg eller skyting?

Link to comment
Share on other sites

Et enkelt spørsmål...

 

Min kolbe er for lav og samtidig litt for kort med rundt 2cm. Om jeg bygger kolben på bak vil det da være nok til at kolben blir nok høy da? Eller er justerbar kolbekam eneste løsning?

 

Hei vist kolben din har fall ved hel noe den sikkert har så vil den bli enda lavere vist du skjøter på kolben bak, for da vil jo ansiktet komme lenger bak på kolben.

Hvordan vet du at den kolbelengden du har nå er for kort, kommer tommelgrepet nær nesen din ved anlegg eller skyting?

 

Jeg kjenner at kolben er for kort når jeg kaster opp børsa. Og når jeg holder børsa vannrett med kolben i armleddet så er avtrekkeren midt mellom ytterste og midterste ledd på fingeren.

Link to comment
Share on other sites

Ekstremt viktig å få tilpasset lengden på kolben til ca 1/4 skrittlengde(på barmark). Castoff skal være ca 1.9 x avstandmellom dominant øye og samsvarende øreflipp. Alt dette kan konverteres til metriske mål. Problemet blir ofte med kombinasjon klumpfot/keivhendt med lett skjeglende dominant høyreøye,- da kan det ofte være en ide å bøye løpene kraftig med vinden ca 15 cm fremfor baskylen.

Leirdue"syting"!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...