Jump to content

lover og regler for skyting på privat grunn.


olepolet

Recommended Posts

Alt man kan spørre om. Det finnes ikke noen lover og regler som sier at du kan ha sex på søndager heller. Vær glad for at ikke alt i samfunnet er regulert av lover og forskrifter. Det er ingen lover som forbyr det du spør om. Det er det som er poenget....

Link to comment
Share on other sites

Alt man kan spørre om. Det finnes ikke noen lover og regler som sier at du kan ha sex på søndager heller. Vær glad for at ikke alt i samfunnet er regulert av lover og forskrifter. Det er ingen lover som forbyr det du spør om. Det er det som er poenget....

 

vel det er vel regler som at det skal være sikker bakgrunn,så og så langt i fra begyggelse,at naboer ikke skal bli plaget av støy.

da er det vel faktisk flere regler som alt er med...................

 

beklager om du syns at det er et dumt spørsmål,men jeg personlig syns det er veldig greit å ha alt på det tørre.

Link to comment
Share on other sites

Følgende kriterier må være oppfylt:

1: Løyve fra grunneier til å skyte på eiendommen.

2: Sikker bakgrunn.

3: Støy i henhold til naboloven.

4: Sjekk lokale politivedtekter, så en har forsikkret seg om at der ikke er lokale bestemmelser som hindrer skyting.

 

I tillegg er der regler som definerer en skytebane som skytebane, og derfor kommer inn under godkjenningsplikt fra det offentlige (minimum lensmann).

Montering av faste faseliteter (standplass, skiveholdere etc av permanent karrakter).

Skyting som er å regne som planlagt aktivitet (d.v.s du og kompisene har fast skyting hver torsdag fra 7 til 9).

(Dette forby deg ikke å skyte sammen med kompiser o.l. Så lenge dette er mere av tilfeldig periodisk karrakter).

 

P.s. På hjem gården din er det så vidt jeg husker gode muligheter for slik skyting.

Link to comment
Share on other sites

Følgende kriterier må være oppfylt:

1: Løyve fra grunneier til å skyte på eiendommen.

2: Sikker bakgrunn.

3: Støy i henhold til naboloven.

4: Sjekk lokale politivedtekter, så en har forsikkret seg om at der ikke er lokale bestemmelser som hindrer skyting.

 

I tillegg er der regler som definerer en skytebane som skytebane, og derfor kommer inn under godkjenningsplikt fra det offentlige (minimum lensmann).

Montering av faste faseliteter (standplass, skiveholdere etc av permanent karrakter).

Skyting som er å regne som planlagt aktivitet (d.v.s du og kompisene har fast skyting hver torsdag fra 7 til 9).

(Dette forby deg ikke å skyte sammen med kompiser o.l. Så lenge dette er mere av tilfeldig periodisk karrakter).

 

P.s. På hjem gården din er det så vidt jeg husker gode muligheter for slik skyting.

 

Angående montering av faste fasiliteter, hvor henter du det fra? Etter det jeg kan se er det hvorvidt det foregår "organisert skyting under ledelse av ansvarlig skyteleder" som er avgjørende for om en privat skytebane krever godkjenning fra politiet og faller innunder sikkerhetskravene i rundskriv GP 6174, jf. forskrift 1988-07-01 nr 548 § 1. Det rundskrivet finner jeg forøvrig ikke på nett, takknemlig hvis noen har en link eller elektronisk kopi. Link til forskriften: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0548.html" target="_blank

 

Således skal det i mine øyne ikke være noe i veien for å montere opp en fast lerduekaster sålenge du ikke driver organisert skyting som nevnt over.

Link to comment
Share on other sites

Har desverre ikke kapasitet til å lete det frem igjen nå, men dette med faste fasiliteter mener jeg å huske ligger inn under en definisjon for når ett område man skyter tilfeldig i, går over til å regnes som en permanent skytebane som skal ha en eller annen form for godkjenning.

 

Om dette ikke skulle stemme, er det ikke mange som blir mere glad enn meg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Både Vingemutteren og Rådyrbukk1 har rett her! Men som med Vingemutteren, så gidder jeg ikke lete frem i lovverket igjen!

Men mener å huske fra da jeg slet litt med mine naboer(nærmeste til banen:1,2km):

Innunder organisert skyting på privat-skytebane-grunn, kommer selvfølgelig naboloven til grunn. Men dersom sikkerheten ivaretaes 100%(herunder fri ferdsel utmark).

Mao ett problem! Hvordan sikkre skytebanen, dersom turgåertulling finner det for godt å ta turen gjennom terrenget det skytes på? Skilting, oppmerking? Nei det kan du ikke gjøre! Dette fordi det da kommer under "organisert skyting" :twisted:

Andre spissfindigheter: Flaggstang m/rødt flagg = Organisert. Ett skur/overbygg på standplass kan ikke vere konstruert slik at det er plass til flere en 3 skyttere! 3 plasser eller mer = "Organisert skyting" :twisted:

 

Dersom dB måling er under kravet(naboloven: 80dB(?)) har naboer ingen sak!

MEN! :overrasket: En nabo kan anmelde aktiviteten! Og, avhengi av lokalt politi, kan det opprettes sak. Og du vil bli fratatt våpenet(ene) til saken er ute av rettsystemet! :shock:

Og det kan da bli en historie som kan vare i mange år...........

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Skal man tilrettelegge for skytebane-reglement under jakta også nå?

Kjøpe portabel flaggstang på XXL?

 

Skyting i utmark som regnes som tilfeldig/sporadisk/ikke organisert trenings-skyting kan umulig ilegges strengere regler enn for jakt, der fornuft og folkeskikk råder.

Driter man seg ut og lar kulene hagle rundt dørene til folk så ryker man som seg hør og bør om man er lensmann eller prest (jfr sak i aviser senere tid) men oppfører man seg normalt og skyter på egen/lånt grunn så skal det ikke være noe tema.

Man har forøvrig rett til å bortvise folk som forhindrer egne aktiviteter på egen grunn, deriblant jakt/skyting, egne aktiviteter tilsidesetter allemannsretten og jeg skal hilse å si noen hadde fått ta beina på nakken om de kom og prøvde å ta seg til rette med "turgjengeri" midt i rådyrjakta mi...

 

Det er forøvrig jaktsesong på et eller annet stort sett hele året, så om noen turgjenger furter seg opp over at man er ute og lufter noe så grusomt som et smelljern så er det bare å påberope seg jakt, det har til alle tider vært regnet som aktverdig formål...

 

PS:

Det står noe i loven om at så lenge man er utenfor såkalt tettbygd strøk så er reglene mye lempeligere for hva som er til sjenanse for naboer og andre.

Derfor er det innforjævlig greit å ha tilhold langt utafor Hakkebakkeskogen, der kan man skite i eget reir av hjertens lyst...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor relativt langt uttafor allfarvei, men har alikevel noen naboer (og hester) som det skal taes hensyn til.

Jeg spurte nærmeste naboer rett ut om de gjorde noe av at jeg skjøt på jordet mitt fra tid til annen. Ingen hadde noe

mot dette og da har jeg mitt på det tørre. Om jeg så skulle sette opp en skytebenk med tak over så regner jeg det likevel som

relativt uorganisert om jeg plutselig en lørdag ettermiddag bestemmer meg for å teste noen ladninger eller trene før jakta.

 

Nå kommer ikke jeg til å invitere en kompisgjeng for å skyte på utsida stuedøra mi, men jeg selv kommer til å skyte

akkurat så mye jeg orker og gidder, dog på kristelige tider av døgnet. Tror faktisk kjerringa kommer til å klage før naboene.

(såsant ikke en av hestene hopper over gjerdet og tramper i stykker en plen eller to) ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...