Jump to content

16 ÅR OG EGNE VÅPEN.


Tex Mexx

Recommended Posts

Min 16 år gamle sønn tok jegerprøven for litt siden og har ytret ønske om erverv av våpen. Var innom den lokale sherfiffen, men der var det en vikar som ikke helt var inneforstått med reglene og som måtte fordype seg inn i lov-materien. Vedkommende begynte å snakke om at våpnene kanskje skulle registreres på meg, men det er vel feil? Jeg kan ikke ha så meget mer våpen registret på meg.

Arvingen har lyst på en salongrifle og en halvauto hagle.

Må jeg legge ved en uttalelse til søknaden(e) og oppgi at vi har et FG-godkjent våpenskap?

 

Og ja, jeg har lest litt i forskriftene, men lurer på den gjengse praksis i det ganske land (de som sokner til Oslo har vel en egen streng praksis... :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Les ko-stens og mitt innlegg HER

Og mitt innlegg HER, kan også vere til hjelp :wink:

 

Eneste du må gjøre er å skrive under på at du er verge, og står til ansvar for oppbevaring av våpnene :wink:

Det at dere har FG-godkjent våpenskap må du oppgi om dine og din sønns nye våpen overskrider 4stykk til sammen. Og ja, det går på hvor mange våpen det er i husstanden, og ikke perr person :wink:

 

Et tips :idea: skriv ett lengre vedlegg hvor sønnen din begrunner sine behov og bruksområder for våpnene, samt har sine foresattes (din) underskrift, og eventuelle andre opplysninger (annbefaling fra skytterlag o.l)...

 

Håper det hjalp :)

Link to comment
Share on other sites

Begrunnelsen er da opplæringsjakt, og det å erverve våpen til seg selv, fordi andre skal bruke de, er da strengt forbudt. Sønnen din har lov til å erverve selv han, men som stqrm sier, du må også ta ansvar siden han er umyndig.

Link to comment
Share on other sites

og det å erverve våpen til seg selv, fordi andre skal bruke de, er da strengt forbudt. .

 

Hmm... Kan du forklare litt mer her :?

 

Når jeg fikk min første hagle, var det i en alder av 13år... Den stod riktig nok i fattern's navn.

Det vi gjorde da var at fatter'n søkte om å få kjøpe en ny hagle, med begrunnelse av at det var jeg (sønnen), hagla skulle tilpasses og at jeg skulle bruke den til trening, fremtil jeg var gammel nok til å bruke den på opplæringsjakt. Den søknaden gikk godkjennt rett gjennom "systemet", selvom fatter'n hadde en hagle i samme kaliber (.12) registrert på seg selv fra før av...

Dette var for tre og et halvt år siden og det var Sunnmøre politikammer som godkjennte søknaden :D

(Sitat henta HERFRA)

 

Det gikk da greit med meg :wink:

 

PS: Trådstarter må si ifra om dette blir for mye OT...

Link to comment
Share on other sites

og det å erverve våpen til seg selv, fordi andre skal bruke de, er da strengt forbudt. .

Hmm... Kan du forklare litt mer her :?

 

Husker ikke helt paragrafen, og har ikke orken til å lete igjennom regelverket nå, men jeg mener 100% at det er ulovlig å erverve våpen "for andre". Det kommer rimelig klart frem i lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke helt paragrafen, og har ikke orken til å lete igjennom regelverket nå, men jeg mener 100% at det er ulovlig å erverve våpen "for andre". Det kommer rimelig klart frem i lovverket.

 

Hva med alle rekrutt og eldre rekrutt i DFS-sammenheng som skyter med en 6.5 mm? Alle disse våpnene eies vel av foreldre og våpnet er (skal) være kjøpt i den hensikt i at poden skal drive konkurranse og trening ?

 

Jeg har selv vært i den klemma med å ha 1 stk 200 STR og skulle kjøpe 1 til poden. Fikk avslag på det, og forklarte som sant var at jeg skjøt aktivt og det gjorde han også - og siden han ikke var gammel nok så måtte jeg stå som eier av våpnet selv om jeg aldri kom til å bruke det. Da forandret tonen seg totalt og alt var i skjønneste orden.

 

Så dersom du har rett i paragrafen så praktiseres det i hvert fall ikke helt slik.

Link to comment
Share on other sites

18 årsgrense på handel av både hagle og rifle ammunisjon.

 

Nei, om man har eget våpenkort så kan man kjøpe den ammunisjon som står på det, selv om man ikke er fylt 18, med eget våpenkort har man fått dispensasjon fra våpenlovens 18års grense. Så det er fritt fram.

Link to comment
Share on other sites

bruker låneavtale når jeg låner hagla da, men så vart det en gang jeg var inne hos en våpenforhandler og preika litt om våpen osv. så nevnte jeg at jeg bruker låneavtale, da bryter han ut: at når det er far/sønn så trengtes ikke låneavtale, det var vist noe med nær slekt, tror han nevnte så lenge at jeg var under 18 år og hadde jegerprøven så trengtes ikke dette.

 

noen som kan si meg om det er tillfelle? og kanskje kan vise til noen vedtekter ol?

skal sies at jeg er i tvil og bruker låneavtale fortsatt,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...