Jump to content

Jaktstøvler


EirikVR

Recommended Posts

Vanskelig å anbefale støvler, men jeg er ihvertfall veldig fornøyd med Viking Hunter Pro. Eneste jeg har å klage på er min egen dumskap. Skulle valgt 1 str. større, men det er jo ikke støvla sin skyld. Pga. ryggtrøbbel, så har jeg mått legge inn gelehæler + støtdempende såle, og da får jeg "bare" på meg 1 par tynne sokker, og 1 par av forsvarets grønne sokker. Det blir spesielt for trangt i høyden, men såklart også bittelitt i lengden. Skulle jo så gjerne hatt plass til en skikkelig ullsokk også, men det skjærer seg. Men tar jeg ut all den ekstra "dritten" så har jeg plass til det jeg vil ha av sokker.

 

Dem er gode å gå i, veldig god ankelstøtte, og dønn vanntette. Men jeg impregnerer 1-2 ganger underveis i jaktsesongen også jeg da. Det trenger jeg garantert ikke, men jeg hater å bli blaut på beina da det som regel passer dårligst, så bedre føre var, enn etter snar 8)

 

Når det gjelder å gå på litt hardere underlag, så var Viking Deer Hunter eller hva dem heter....dem brukes ihvertfall av folka på 71 grader nord, så vidt jeg har blitt fortalt......men poenget var ihvertfall at dem er mye bedre å gå i. Dem ruller mye bedre over på hælen da man går. Mine blir litt mer stumpete, hvis dere forstår hva jeg mener. Jeg er jo en kløpper til å ordlegge meg også da så :oops::arrow:

 

Så hvis jeg skulle kjøpt meg nye støvler idag, så hadde det definitivt blitt dem. Men jeg holder også en knapp på Alfa sine støvler. Dem er også veldig bra, men der har jeg ikke 1. håndserfaring. Det har jeg med Viking sine.

 

Min måte å impregnere jaktstøvler av skinn: bruker en varmepistol som man bruker på verksted osv. på laveste temp. såklart, men varmer ikke mye. Bare så dem er så varme at voksen smelter, og trenger dypt inn i skinnet og sømmene. Jeg gjentar dette 2-3 ganger pr. støvel hver gang. Da jeg lukter på hånda jeg har hatt inni støvelen hele tida, så lukter jeg impregneringa, så kan trygt si at skinnet er metta. Jeg har stått oppi vann til øverst på støvelen bare på pur provosering i 10-15 min. for å se om det funker, og det gjør det. Og jeg har faktisk ikke blitt våt på beina på en eneste jakttur etter at jeg kjøpte de støvla :D

 

Ga 1700,- i Sverige. Originalpris på det tidspunktet var ca. 2300,- et eller annet.

 

Lykke til med valg av støvler. Det er en jungel av veldig bra støvler, og det er sikkert noen dårlige innimellom, så man bør holde tunga rett i munnen. Jeg gjorde et godt valg, men skulle som sagt hatt 1 str. større :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kan dele min erfaring. Har et par Viking Hunter som er mye brukt gjennom 7-8 år. Gode sko, helt tette og er helt ok på glatt underlag. I høst kjøpte jeg et par Alfa - i den tro at dette var gode sko til smygjakt (det var iallefall det jeg ba om). Når du smyger er feste og "støynivå" det viktigste for meg. Er rett og slett utrolig skuffa over de skoa. Glatte, knirker og skulle du være så syndig at du tråkker i gras - ja da er du avhengig av at det flyr et to-motors propellfly rett over deg for å skjule knirking og gnistring. Så nå er det tilbake til de utslitte Hunter-skoa.

Link to comment
Share on other sites

Bruker denne tråden til en kjapp produktomtale av de nye jaktstøvlene jeg kjøpte i høst. Dette er neoprenstøvler av merket LaCrosse "Alpha Lite". De var best i test hos Jakt & Fiske. Imidlertid viste det seg å være litt vanskelig å få tak i slike. Merket har tydeligvis ingen importør med lager og de finnes knapt i noen vanlig butikk. Jeg valgte derfor å kjøpe på nett uten å ha prøvd dem på. Firmaet http://www.axr.no" target="_blank kunne levere pr post til kr 999,- + frakt.

 

Jeg kan forstå at støvlene får god omtale i testen. De gir et godt kvalitetsintrykk og gir meget god støtte, slik testen lovet. Imidlertid er det å kjøpe dem uten å prøve dem på først risikosport. Jeg bruker normalt str. 45 og bestilte dette. Støvlene jeg fikk var små i størrelse. Det er meget trangt rundt foten, og umulig å ha tykke sokker på. Etter å ha brukt dem en 7-8 jaktdager så har de utvidet seg litt, men er fremdeles noe trange å ha på. Særlig presser det inn fra sidene foran. Støvlene har normal(smal) lest, mens jeg har bred. (Jeg har stående et par Varg Rastegaisa som er svært lite brukt. Året etter kom Rastegaisa Wide...).

 

Konklusjon: La Crosse "Alpha Lite" gir inntrykk av å være jaktstøvler av meget god kvalitet, med uvanlig god støtte rundt foten til neoprenstøvler å være. Imidlertid må man være oppmerksom på problematikk rundt størrelse og passform. Jeg ville kanskje ikke ha kjøpt disse støvlene om jeg hadde hatt anledning til å prøve dem først. For dem som har mer passende føtter enn meg så er de absolutt verdt å se på, om du klarer å finne dem i noen butikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå samlet meg litt erfaringer som jeg kan "øse" av. Har flere par jaktstøvler og fjellstøvler, og har gjort meg opp noen meninger.

 

Alfa Hjerkinn:

Såla inni er ei tynn lefse som måtte byttes ut tvert. La inn Sorbothane (de røde) og støvelen ble med en gang myer mere gangbar. Læret er tynt som på alle støvler med Gore-Tex. Vann trekker gjennom læret men går ikke gjennom membranen. Det kjennes dog "vått" og ikke minst kaldt ut, og bekrefter alle mine fordommer mot støvler med membran. Støvlene er HØYE, og jeg bruker disse under jakt i vått terreng. Godt grep på våt stein. Sånn passe halvfornøyd med disse.

 

Scarpa militær feltstøvel, type "stødig":

Har ikke funnet ut hva disse heter annet enn Scarpa. Fikk de utlevert i HV. Membranfri støvel som er rimelig god å gå med. -De laveste (skaftet) støvelene jeg bruker på jakt, men dette er en støvel med veldig høy og støtdempende såle, som i terreng føles litt styltete. De er desto bedre på asfalt, men det er jo av begrenset verdi for mange. Har ikke blitt våt i disse ennå, men så kan jeg smøre sko også jeg da. Læret blir imidlertid vått og det tar lang tid å tørke de. Ved bruk over flere dager i kulde er de rett og slett kalde. For lav for blautmyrene, jeg har tråkka over kanten flere ganger.

NB! De knirker noe aldeles jævlig når de er nye!

 

Varg Rastegaisa:

Dette er de stiveste støvlene mine. Jeg veier godt over 100 kilo, så det er en bra ting i min verden. Det tar en god stund å gå de inn, med 3,2 mm tjukt lær. De må smøres grundig, og tåler det. Her er det ingen membran som tæres opp av silikon eller hva nå slags skumle kjemikalier som måtte finnes i skomøring. Skoene er noe glatte på våt stein. Her har de noe å lære av Alfa sine nye mykere såler. De er lavere enn Hjerkinn, men i alt annet enn madrassmyrterreng så er det Rastegaisa jeg foretrekker, uten tvil!

 

Crispi Kongsvoll:

Til utprøving, ikke testet ennå. Glimrende passform for min del dog, så det lover bra. Likevel, alle sko med Gore-Tex stiller med et handicap hos meg så vi får se.

 

Crispi Makalu:

Jeg har gamle modellen, den som Lars Monsen ga terningkast 6 etter Alaska på langs. Dagen etter at jeg kjøpte disse på gamle Speidersport møtte jeg Lars Monsen på Smuget over tre øl. Jeg måtte jo plapre om mine nye sko, stolt som en hana! Han spurte da om jeg skulle Norge på langs eller noe lignende. En liten 6 ukers tur i Børgefjell i det minste? Det måtte jeg jo innrømme at jeg ikke skulle, og at jeg vel egentlig hadde kjøpt de som vanlige fjellstøvler etter hans hederlige omtale. "IDDIOT!" kalte Lars Monsen meg da, og han hadde helt rett... Skoene er totalt overkill for vanlige dødelige, og først etter tre år og tre kilo med Sifra Lærimpregnering begynte de å mykne sånn noenlunde, så jeg i allefall nå kan bruke de med tung ryggsekk. Til kortere helgeturer finnes det mindre krevende sko som er bedre egnet, hvis man ikke da har masokistiske tendenser...

Når jeg "en vakker dag" skal gå tvers gjennom Børgefjell så er det likevel disse skoene jeg kommer til å bruke.

 

Alfa Bitihorn/Tinde:

Samme sko, to forskjellige navn, alt etter farge. Lovende hikingsko for oss over 80 kilo + ryggsekk. Har ikke fått brukt de hardt ennå så jeg venter med konklusjon. Men så langt er jeg veldig fornøyd med disse da de dekker et bruksområde hvor mine Makalu rett og slett er for tøffe for meg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...Læret er tynt som på alle støvler med Gore-Tex...

..Crispi Hunter:

Til utprøving, ikke testet ennå. Glimrende passform for min del dog, så det lover bra. Likevel, alle sko med Gore-Tex stiller med et handicap hos meg så vi får se....

 

 

På mine, noen år gamle, Crispi H. er i hvertfall læret 3mm, så akkurat de er nå ikke så veldig tynne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...