Jump to content

Jaktstøvler


EirikVR

Recommended Posts

Jeg har brukt Muckboots neoprenstøvler en stund på tur og jakt, men er litt misfornøyd med en del ting ved disse. Jeg syns de blir vonde å ha på etter noen timers gåing, spesielt for tærne, og jeg syns jeg har litt for dårlig kontroll om jeg går på hardt underlag med tung sekk, altså i steinrøyser eller på berg. Litt lite kontakt om dere skjønner?

 

Derfor vurderer jeg nå å gå til innkjøp av noen jaktstøvler, av denne sorten: http://www.oslosportslager.no/produkt/simle-gtx-jaktstovel-19206.aspx

 

Noen som har erfaringer med disse, eller som vet om noen andre jeg burde sjekke ut? Det er til skogsfugl- og rypejakt, for å gi en pekepinn om hva slags terreng de skal brukes i. At de er vanntette er et stort poeng. 8)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt disse: http://abcfritid.no/produkt/premium-fjellsko?c=jaktstovler fra Jahti Jakt selv, siden 2006, og har til gode å bli bløt på bena og få gnagsår, så jeg er veldig fornøyd i hvert fall. Men jeg er jo ikke akkurat noen storbruker av sko og har ikke sammenligningsgrunnlag med andre merker. Det er da i allefall et like rimelig alternativ.

 

En får helt sikkert bedre sko og, men da rusler det glatt over 2 høvdigner...

 

Det beste er selvsagt om man får prøvd et par sko for å sjekke hvor godt de sitter. Å kjøpe på nett i en størrelse som "kanskje passer" kan bli et bomkjøp.

 

Om du skal en tur til Elverum, på jakt- og fiskedagene om et par helger, så er det gode muligheter til å få prøvd sko, og kanskje er det gode messpriser der og.

Link to comment
Share on other sites

Crispi har bestandig hatt gode støvler.Og den prisen her er BILLIG!Nevnte fra Jahti kjøpte jeg til reserve,og ble våt på første kilometeren..drittstøvel som jeg burde bytta!Men gadd ikke til den prisen..Jeg jakter mye i skog i forhold til tidligere,og blir derfor mye gåeing i myr,så har mer og mer gått over til gode gummistøvler og Muckboot.Lærstøvler passer bedre i snaufjellet!Rene gummistøvler av god kvalitet og brukbar støtte er tingen i skog,selv om en blir klam.Nevner Tretorn,Nokia,Goodyear f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner flere som er fornøyd med Viking Hunter.Mine neste støvler blir nok Viking Deer Hunter,men den er mye dyrere da..Lurt å prøve litt forskjellig!Uansett bra bra priser på både Crispi og Hunter du har nevnt her,men ingenting å tråkke rundt i blautmyra med..Min samboer har har dyre Alfa,mest brukt i vått terreng,ser helt jævlige ut, selv om jeg har stelt med dem..

Link to comment
Share on other sites

Beina er ganske forskjellig på oss to beinte skapninger så det å teste skoa på beina kan vel være en idè

 

jeg testa flere typer gore tex sko da jeg sku innvistere i nye sko da mine 10 å gammle lundhags jubileum måtte tre av :evil:

 

men mulig jeg har rare bein,men jeg fant ingen som satt som støpt på beina mine, så jeg ga opp gore tex sko,,, prøvde lundhags syncro, disse satt som støpt på pailabba mine :D at di koster en del kr er verdt vær bidige kr, disse har neopren i skaftet å gjør dem vanntette minus sømmene, men smører en disse så holder dem vannet ute, lundhags lager solide sko er min konklusjon

 

men prøve å kjenne på hvordan skoa sitter på beina dine er første tips, det en syns sitter godt på beina, trenger ikke passe beina dine,,,,

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Viking Hunter støvlene.Veldig gode støvler med bra ankelstøtte.Eneste negative med støvlene er at de blir litt tunge,men det er jo gjerne lærstøvler av denne typen.

 

Har ennå tilgode å bli våt på beina av disse støvlene,klam blir man etterhvert men det er ikke til å unngå samme hva du har på beina.Også viktig med godt vedlikehold av sttøvlene hvis du skal ha de mere enn 1 sesong.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte for et par uker siden Crispi Hunter, de kosta noen tusen, men jeg har nok aldri hatt så gode sko på føttene... De satt som støpt på føttene mine, og det finnes rett og slett ikke noe som heter gnaging i det hele tatt! Etter å ha hatt forsvarets M77 i noen år, så har jeg nå oppdaget at det faktisk går an å gå rundt å ha det komfortabelt..

 

Første turen jeg brukte skoene på , var opp til galdhøpiggen, jeg gikk ikke mindre enn i ca 6 timer+ den dagen, uten noen form for ubehag! Måtte skoene leve evig!

 

http://www.xxl.no/villmarksliv/jakt-fje ... er-1056354

Link to comment
Share on other sites

Meindl er definitivt de støvlene jeg har best erfaring med.

Har hatt endel forskjellige støvler de siste 20 årene og så langt er Meindl Glockner som jeg kjøpte i fjor de beste. De har dog en skikkelig stiv såle som er på grensen til ubehagelig å gå på veier med. Det er jo dog enkelt løst ved å holde seg utenfor veien :wink: Prisen på ca 3.500 kroner er jo også relativt stiv..

Link to comment
Share on other sites

Sjølv har eg Viking Pro Hunter (trur det er det dei heiter) og er godt nøgd meg dei. Prøvde og Crispi, men dei var i smalaste laget for labbane mine. Uansett var det ikkje ein vond pris på Crispien i linken til trådstartar, så om den kjennes god ut, så kan nok det vera eit godt val.

 

Det artigaste med Viking-støvlane eg kjøpte meg, var det at seljaren så godt som garanterte at eg kom til å få gnagsår før dei var skikkeleg inngått. Det har blitt nokon mil med dei, og ingen gnagsår. Burde kanskje gå attende med dei og klage :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser det blir anbefalt Crispi Hunter. Jeg kan være helt enig med at de har en topp komfort, slik som dimex har erfart. Kvaliteten er jeg derimot ikke like fornøyd med. Kjøpte ett par som begynte å lekke etter en sesong. Fikk byttet disse og fikk nye. De holdt tett toppen 1 mnd. og fikk nok ett par. Disse har faktisk holdt tett, men gummikappene på tærne har løsnet. Samme har sålene gjort i fremkant. I tillegg har flere av spennene til lissene blitt ødelagte. Støvlene er drøye to år. Nå skal sant sies at de blir mye brukt, men likevel ikke helt den kvaliteten jeg forventa.

Har nettopp kjøpt meg ett par med Lundhags Syncro så da blir vel Crispistøvlene degradert til reservestøvler.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt opp mine Alpina støvler på to år nå, men så er de brukt omtrent hver dag også, i alt av vær og vind. Pluss at de har vært båltørket ett par ganger, og det tar livet av slike støvler.

 

Men utrolig fornøyd med både grep, vanntetthet og passform. :) Så det er ikke umulig at jeg kjøper meg igjen ett par i samme modell. Men håper at jeg finner noe på messetilbud på Nordiske i Elverum neste helg. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser det blir anbefalt Crispi Hunter. Jeg kan være helt enig med at de har en topp komfort, slik som dimex har erfart. Kvaliteten er jeg derimot ikke like fornøyd med. Kjøpte ett par som begynte å lekke etter en sesong. Fikk byttet disse og fikk nye. De holdt tett toppen 1 mnd. og fikk nok ett par. Disse har faktisk holdt tett, men gummikappene på tærne har løsnet. Samme har sålene gjort i fremkant. I tillegg har flere av spennene til lissene blitt ødelagte. Støvlene er drøye to år. Nå skal sant sies at de blir mye brukt, men likevel ikke helt den kvaliteten jeg forventa.

Har nettopp kjøpt meg ett par med Lundhags Syncro så da blir vel Crispistøvlene degradert til reservestøvler.

 

Huff, dette høres aldeles ikke bra ut! Håper mine holder bedre :/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mine gamle "jaktstøvler" er nå blitt i det minste laget og er da på tide å få kjøpt noen nye. 8) Jeg vil helst ikke bruke så mye penger på støvlene, men over 1000 antar jeg at jeg må?

Jeg har sett litt på denne typen, da det ser ut som et godt tilbud.

- http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=4451

 

Det som er viktig med støvlene er at:

- God ventilasjon, og VARME. Skal brukes til både posteringsjakt og gå med hund, så begge tingene er viktige. Men med de gamle skoene frøs jeg veldig på beina under postering, så det vil jeg helst slippe nå.

- 100% vanntette

- Holder i mange år

 

Noen som har noen gode råd til hvilke sko jeg bør velge?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ser det blir anbefalt Crispi Hunter. Jeg kan være helt enig med at de har en topp komfort, slik som dimex har erfart. Kvaliteten er jeg derimot ikke like fornøyd med. Kjøpte ett par som begynte å lekke etter en sesong. Fikk byttet disse og fikk nye. De holdt tett toppen 1 mnd. og fikk nok ett par. Disse har faktisk holdt tett, men gummikappene på tærne har løsnet. Samme har sålene gjort i fremkant. I tillegg har flere av spennene til lissene blitt ødelagte. Støvlene er drøye to år. Nå skal sant sies at de blir mye brukt, men likevel ikke helt den kvaliteten jeg forventa.

Har nettopp kjøpt meg ett par med Lundhags Syncro så da blir vel Crispistøvlene degradert til reservestøvler.

 

Har gått mine 5 mil til siden sist jeg skrev her.. Nå viser de allerede tegn til slitasje og kommer til å bli levert inn ganske snart. Kjiipt at dette skjer nå på denne tiden av året.. Støvlene har jeg gått med i ca 10 mil. Men men... Satser på at jeg får et nytt par og de holder bedre..

Tespdalen-L%C3%B8nsdal%20095.JPG

Tespdalen-L%C3%B8nsdal%20096.JPG

Link to comment
Share on other sites

For dårlig. Slik skal det ikke være med støvler til 3.000,-'

Mine nye Lundhags har begge sålene løsnet i fremkant etter noen få turer i fjellet. Enten har jeg veldig uflaks eller så sliter jeg sko på en unormal måte.

I og med at jeg kjøpte disse i Sverige måtte jeg levere dem til en skomaker å få dem limt for egen regning. Kostet kun kr. 100,- men irriternde likevel.

Håper du er heldig med reklamasjon og slipper ubehageligheter.

Link to comment
Share on other sites

Vet faktisk ikke hva jeg skal anbefale deg jeg ! For noen år tilbake tenkte virkelig og legge litt penger i og kjøpe gode jaktstøvler etter og ha brukt mye gummistøvler så jeg kjøpte meg Lundhags (med grønn overdel) de var fin og gå i første høsten men på vinteren ble de kalde og etter andre høsten hadde størrelsen krympet så jeg fikk ikke på meg noe mere enn et par kreppsokker og var dermed ubrukelig. Det var ingen på butikken som sa jeg måtte ta to nr. for store som jeg fikk høre etterhvert . Så dro da og kjøpte et par Alfa til nesten 3 tusen og de hadde meget god reklame da og jeg var veldig fornøyd hele høsten men utpå etterjulsvinteren begynte den ene skoen og lekke enda det er Goretex memban i dem jeg reklamerte på direkten og jeg fikk nye sko på direkten . Disse ble da mesten ikke brukt før høsten igjen kom og etter smøring ,stell og god tørk hele tiden gikk det bra hele sesongen og før de ble satt i skapet på våren ble alt vedlikehold gjort som anbefalt . Neste høst stod for døra og i bukkjakta skulle jeg igjen bruke dem etter en ny runde med vedlikehold før jeg gikk ut ble det to turer i skogen og jeg ble kless bløt på ene foten og da ble jeg :twisted: slik i trynet og dra tilbake dit jeg hadde kjøpt dem og de tok kontakt med Alfa sa de men etter et par dager fikk jeg svar på at jeg måtte betale 50 % hvis jeg skulle ha nye , de var jo ikke riktig 2 år gamle en gang og da ble jeg slik :twisted::twisted: i tryne . Da dro jeg og kjøpte et par Muckboots på tilbud og de har jeg brukt i tre sesonger nå uten problem og går jeg i den varmeste perioden om høsten og bretter skaftet ned blir jeg heller ikke fuktig på beina og i vinterjakta får jeg inn ullsokker og holder meg faktisk varm . Bruker dem på ski også så jeg er ikke i tvil hva jeg skal kjøpe igjen senere. Men jeg vet noen som ikke liker disse også men det kan ha med foten og gjøre .

Mulig jeg var vanvittig uheldig med Alfa for selgerne skryter uhemmet av de men jeg ble sur.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, det var billig!!!

Første paret mitt (2001 / 2002) betalte jeg 2100,- for.

Andre paret 2008 betalte jeg vel 2400 for.

 

Så det må jeg si var en rimelig pris!

 

PS: Det er en grunn til at jeg velger samme støvlene om igjen!!!

Og de gamle lever enda, bare ikke så tette i gore texen lenger.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg kjøpte meg nettopp Crispi Stegg på XXL: http://www.xxl.no/villmarksliv/jakt-fje ... gg-1059279

 

Jeg sto egentlig med Viking Hunter Pro i hånda på vei ut, men da kom det en erfaren jeger forbi som sa at jeg måtte kjøpe meg Lundhags Syncro, http://www.xxl.no/villmarksliv/jakt-fje ... el-1050301 . Argumentet han hadde mot Vikingene var at de hadde en knakk, dvs brakk inn og slo mot vrista når man gikk. Har lagt merke til dette på andre sko, men det går som regel over etter hvert som skinnet blir mykere. Er det noen som har hatt denne erfaringen med Viking Hunter Pro?

 

Uansett så lot jeg meg skremme og prøvde Lundhags Syncro og de satt bra. Jeg har veldig brede, korte (str 40) ben og sliter derfor ofte med og finne sko som ikke klemmer, men både Crispi, Viking og Lundhags virker som har bred nok såle. Men når jeg skulle ut til kassa klarte jeg ikke og få meg selv til og kjøpe sko til 3,3k... Jeg er helt ny jeger og vet jo ikke engang om jeg kommer til og like denne nye hobbyen. Så jeg endte da opp med Crispi Stegg. Når jeg nå har gått med disse litt inne merker jeg at disse også "brekker" på vristen, og lengter da litt tilbake til Vikingene som jeg føler hadde bedre demping i sålen.

 

Så spm mitt er, hva er deres erfaring med "brekking" på disse skoene? Og er La Sportiva'en over en bredlestet sko som er verdt og prøve?

 

Hilsen en litt forvirret nybegynner... ;-)

Link to comment
Share on other sites

LaSportiva er iallefall brede og høye nok til meg som er tverrplattfot... huff.

 

Jeg har høyere vrist enn de fleste og er noe bred i foten også.

Jeg legger veldig vekt på passform i sko. Dvs. jeg trenger skikkelige "puter" på innsidene av sålene. De fleste sko har bare noe for syns skyld... etter min smak.

 

MEN.... alle fjellsko / jaktsko er stive, harde og klumpete til å begynne med.

Iallefall til du har fått noen mil ppå deg og fått opp både temperatur og fuktighet inne i skoen. Da kommer passformen!

 

Finn en leverandør og prøv LaSportiva Elk Anfibio, eller evt. en lavere modell om du ønsker det.

 

Jeg ELSKER at de har høye skaft, ikke en elv, bekk, myr eller noe som får meg våt før det trenger inn gylfen i buksa!

Oppskriften er gore tex bukse med stramming nederst. Da hjelper de høye skaftene med å holde tett til du er trygt over, mens kameratene dine stripper til skinnet og bader seg til andre siden..... :lol:

 

Dette vil ikke funke med fjellsko som er lave / mellomhøye, med mindre de har noen gode cm oppover leggen å stramme mot.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har nevnt Varg her enda :)

Jeg har fot med høy, bred vrist - så høy at jeg ikke engang fikk foten nedi skaftet på det Lundhags paret jeg prøvde. Trenger også litt ekstra ankelstøtte, så endte opp med Varg Isogaisa. De er temmelig stive i læret og gir veldig god støtte når man har tung sekk og det er steinete. Med smøring så holder de tett , og ingen membraqn som kan begynne å lekke.

 

Har også etpar lettere støvler, lignende M77, til lettere bruk. Men kan ikke bruke original M77, pga den høye vrista får jeg en fold i læret som legger seg imot achilles'en, og det uansett hvordan jeg snører.

 

Har også hatt et par Alpina støvler med nubuck lær og sympatex membran, de holdt tett i flere sesonger med daglig bruk, men ankelstøtten var etterhvert ikke-eksisterende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Alfa Bever pro i flere år nå, de holder fortsatt tett, men begynner å bli slitte i skinnet (manglende pussing :oops: ) Handlet et par Viking Hunter nå, som skal får fungere som reservesko noen år.

Litt ot. Hva mener dere, skal skoene impregneres og pusses før første bruk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et par med de nye støvlene til Alfa, Alfa Safari i våres. Er veldig fornøyd.

Støvlene har samme passform som forsvarets støvler og gjør at foten min ikke glipper i støvelen. Støvlene kan strammes godt og beskytter anklene meget godt. Så langt viser støvlene ikke noe tegn til slitasje.

 

Vanntettheten er 100% så langt. Brukte den et par dager sammenhengende stående i myr. Selv i de forholdene var begge beina tørre. Jeg må ha pustende støvler da jeg blir varm og svetter mye på føttene, men disse støvlene har absolutt levert.

 

big_516_514_991.jpg

 

Når det kommer til postering og kalde bein er det fotposer som gjelder. Jeg bruker sommer som vinter vanlige 100% grå ullsokker.

Link to comment
Share on other sites

Litt ot. Hva mener dere, skal skoene impregneres og pusses før første bruk?

Jeg gjør det, dvs jeg velger bort alle med stoff og nubuk/semsket, er ikke slitestyrke i sånt. Velger støvler med lær og sauser på med nixwax i sømmer og overlappinger, låner en hår føner og varmer forsiktig opp så voksen såvidt smelter og trenger langt inn nevnte steder, så vokses resten.

 

Min favoritt er Lundhags.

Link to comment
Share on other sites

En liten update for de med svømmeføtter av noen føtter som meg. Prøvde La Sportiva Elk på Oslo Sportslager i dag og de var for smale, så da ser det ut som det blir Viking Hunter Pro med mindre noe annet dukker opp....

 

Er det noen som har hatt dårlig erfaring med limingen på denne slik som Crispi? Og evt dette med "brekkingen"?

Link to comment
Share on other sites

Har gått med Viking Deer hunter i 3mnd'r nå, og de er nesten utslitt alt :o

De lekker, sålen veldig slitt, og de går i oppløsning mellom såle og sko..

 

Det som jeg kan nevne som pluss på de er: Godt grep og god støtte

 

 

Har et par med Viking Hunter som ser ut til og holde vesentlig bedre, men ikke like godt grep i sålen

 

Har også et par Alfa Hjerkin, de har jeg hatt i 7 år nå, begynner og bli slitte men de holder ennå tett og er fullt brukende...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så heldig og får testet endel nye støvler hvert eneste år. Jeg går minimum 5-7mil med hver sko før jeg lager min egen dom over skoa.

Lasportiva sin toppmodell er den skoa jeg er mest missfornøyd med. Sømmene og sålen begynte og løsne etter 4mil. Samt at passformen er forferdelig dårlig kontra andre merker.

 

Når jeg annbefaler sko til folk så er det utelukkende ALFA det går i. Det er den skoen som passer flest og gjennomsnittet av fornøyde brukere av ALfa skoene er høyere enn f.eks crispi, varg, viking og lundhags.

 

Nå skal ikke jeg si at ALLE MÅ bruke Alfa. Men en skjenerell erfaring viser at det er flere kunder som er fornøyde med ALfa enn med di andre merkene.

 

Så til dere som skal gå til innkjøp av ny jakt støvel så prøv en Alfa Bever (finnes i to utgaver), Hjerkin (høy og litt mykere sko) samt Alfa sine 2 nyeste modeller Safari og Falk.

Link to comment
Share on other sites

Litt ot. Hva mener dere, skal skoene impregneres og pusses før første bruk?

Jeg gjør det, dvs jeg velger bort alle med stoff og nubuk/semsket, er ikke slitestyrke i sånt.

Jeg har bl.a et par Meindl Glockner i nubuk med gummi langt opp hele veien rundt som jeg skrev om tidligere i denne tråden. Tviler sterkt på at jeg klarer å slite de ut hva læret angår. Vanntette er de også fortsatt etter relativt mange mil.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå er jeg så heldig at jeg slipper å slite ut alt som finns av støvler selv, men noe har jeg jo prøvd og venner og bekjente ligeså. Jobber jo i butikk med et rimelig utbud av fjell og jaktstøvler, noe kommer jo da tilbake som reklamasjoner, det har gitt meg grei bakgrunn for egne meninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jeg bruker et par av disse på elgjakt. Vi hadde store problemer med overflatevann hjemme hos oss mars-april 2010, og jeg har stått mange timer i isvann uten

 

1) bli våt på beina

2) bli kald på beina

 

Forsvarets marsstøvler og gummististøvler fungerete ikke.

 

Det eneste negative jeg kan si er at de er litt klumpete, men ellers er de veldig gode å gå i. Og som tidligere nevnt, de er fullstendig vanntette.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har trottet noen kilometer med Härkila sine jaktstøvler? Kom jo en rekke modeller fra dem nå i år...

Jupp, kjøpte et par Mountain High for noen uker siden. Endel lettere enn Meindl støvlene mine og også "mykere". Har blitt noen mil og de er gode å gå i, men de krever mye impregnering for at ikke læret skal trekke vann.

Link to comment
Share on other sites

Har gått 3 jaktsesonger + trugeturer og andre turer i alle mulig terreng men mine lundhangs professial.

 

De er helt konge, ikke blir man våt eller øm/sliten i føttene selv etter 2mil med 40kg sekk.

Kjøpte et brukt par også på finn.no får å ha stående på hytta også, der var 2 sømmer sprukket men svingte innom lundhags og de reparete de på 30 min som garanti og ga meg nye innersåler fordi de syns de jeg hadde var utgått.

 

konge sko som er ultra lette, abefales.

 

har et par kompiser som har kjøpt syncro men de har vært mye plaga, vond på foten etter de har stått en stund, krymping og lekasjer i membran.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...