Jump to content

Ny patentert riflesekk - Quick Rifle Release


Andersen

Recommended Posts

Jeg er fortsatt ikke enig. Det bør være en gulerot for begge parter med en slik testing. Utvikler får testet produktet sitt og får tilbakemeldinger fra brukere om hva som kan forbedres og hva som fungerer, og testeren får som takk for hjelpen en rimelig sekk...etterpå. Det bør ikke være slik at man skal ut med en økonomisk kompenasjon "motsatt vei" for å teste.

 

For hvem er det i bunn og grunn som tjener på testingen? Jo, utviklerne...

 

Men jeg må presisere at dette er min mening, og er grunnen til at jeg takket nei til å være med å teste. Produktet forøvrig synes jeg er interessant, og håper utviklerne får mange gode tilbakemeldinger slik at sekken eventuelt kan bli enda bedre.

 

Kjetil A.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 186
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg fikk bare en mail. Det ser helst ut som serverproblemer type time out -> retransmit ett eler annet sted på veien mellom sender og mottaker. Slike feil vil typisk ramme mailoadresser innenfor en nettleverandør ved en linjefeil inn/ut fra denne leverandøren. En mailserver vil da normalt være satt opp til å prøve på nytt i inntil 48 timer for så å sende en feilmelding til avsender hvis den ikke har fått bekreftet videresending.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fortsatt ikke enig.

Hadde verden bare vært rosenrød, da....

- Hadde jeg vært en stor produsent og ikke en student hadde testsekkene vært gratis. Til informasjon så er produksjonskost per testsekk mer enn 1000,-

 

Prisverdig prosjekt hvor det er frivillig om man ønsker å delta eller ikke.

 

For meg vil dette være et vinn vinn prosjekt.

Jeg kjøper meg et tilsynelatende brukbart produkt. Med et års retturrett/pengene tilbake.

Jeg får være med å utvikle et produkt (i mange tilfeller/feilkjøp skulle jeg gladelig ønsket å ha hatt muligheten til å kunnet forandret på andre produkter).

Jeg får, om jeg ønsker 1000,- i avslag på det ferdige produktet.

Og sist men ikke minst, får jeg forhåpentligvis et produkt som svarer til forventningene og dermed gjør jaktturene enda bedre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har takket ja som testjeger siden jeg har tro på grundere og syntes dette var et alle tiders prosjekt.

Som en sekk aficionado så er det aldri en som ikke blir vurdert nøye før kjøp.

Har mange småsekker som ikke var helt det store, og som regel er jeg extremt kresen på detaljer etc.

 

1000 er ikke så verst når man tenker på de senere godene fra testinga, og de fleste har betalt dette eller mer på tulle sekker som ikke var verdt penga eller andre duppeditter som bare var tull.

 

All credit til designeren og ønsker å hjelpe så mye som mulig.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Seså ! da dukka det opp en riflesekk på døra, sekken ser veldig bra ut så langt det eneste jeg savner nå når jeg ser på sekken er en innvendig lomme til kaffe flaska slik att den ikke ligger i sekken og slår .

 

Gleder meg til å teste denne :D

 

Mvh Fudge

Link to comment
Share on other sites

Ute en tur i dag uten våpen, men godt lastet. Sekken er god og stille å gå med.

 

OBS :!::!: Da jeg passerte ei tette tredde jeg en tørrkvist/grein mellom vaierstrømpene og bærereimen med det resultatet at sekken løste ut og hadde jeg hatt et påpen "i" sekken :?: .

Vaierstrømpene ble dratt ut fra feste ved uløserhåndtaket, disse var bare å tre inn igjen og jeg vurderer nå å bruke en tynn ståltråd for å prøve å sette disse bedre fast.

Link to comment
Share on other sites

Ble både glad å skuffet her for en par dager siden, da jeg fikk igjen dataen i fra reparasjon, fikk da sjekket mail,og Jeg var en av de 30 utvalgte til å teste sekken. men er selvfølgelig for sein til å takke ja til tilbude :oops: Har sendt andersen mail om tilbudet fremdeles står ved lag, men har ikke fått noe svar. makan til uflaks! Jeg har en eberlestock, men egenvekten på den er noe høy, så jeg var veldig spent på denne nye qrr saken.

Link to comment
Share on other sites

Meldte meg ikke da jeg syns at det å betale for å hjelpe noen med å utvikle ett produkt er noe rart. Det er jo noe man betaler folk for å gjøre ellers. Hadde jeg fått sekke så hadde jeg vært med.

 

Om jeg dog ikke husker helt feil så var der ett par ting som jeg reagerte på når jeg så video og produkt. Det ene var at utløsermekanismen satt på venstre skulder. Jeg ville tro at det ville være enklere å løfte venstre arm til høyre skulder for å dra i utløser. Det sælig om vinter når man har mye klær på seg og er litt "stiv" på grunn av dette.

 

Det andre jeg lurer på er hvor lydløs denne mekanismen er. Ser ut for meg som koppen som kolben hviler i er av hardplast noe osm jeg kan tenke meg ikke er lydløst. Lurer også på hvordan resten av mekanismen er i forhold til lyd.

 

En ting er om man eks. jakter rype og støkker den. Da betyr det ikke så mye hvor lydløst man trekker våpenet. Da er det fart som teller, men jeg jakter mye med rifle og da er det ikke fluktskudd som teller, men det å få trekkt våpen uten mye lyd for IKKE å støkke dyret.

 

Hadde vært kjekt å høre om dette fra dere som prøver ut riflesekken. Er jo nysgjerrig :)

Link to comment
Share on other sites

Om jeg dog ikke husker helt feil så var der ett par ting som jeg reagerte på når jeg så video og produkt. Det ene var at utløsermekanismen satt på venstre skulder. Jeg ville tro at det ville være enklere å løfte venstre arm til høyre skulder for å dra i utløser. Det sælig om vinter når man har mye klær på seg og er litt "stiv" på grunn av dette.
Så langt har ikke dette vært et problem (kun testet noen få timer, til nå)
Det andre jeg lurer på er hvor lydløs denne mekanismen er. Ser ut for meg som koppen som kolben hviler i er av hardplast noe osm jeg kan tenke meg ikke er lydløst. Lurer også på hvordan resten av mekanismen er i forhold til lyd.
Har ikke merket noe. I dag hadde jeg med en rifle med plaststokk i tillegg til hagla og jeg så både elg og rådyr uten at de ble støkt av meg før jeg gav meg tilkjenne.
En ting er om man eks. jakter rype og støkker den. Da betyr det ikke så mye hvor lydløst man trekker våpenet. Da er det fart som teller, men jeg jakter mye med rifle og da er det ikke fluktskudd som teller, men det å få trekkt våpen uten mye lyd for IKKE å støkke dyret.
Så lydløs at bukken på ca 30-40m ikke enset meg før det var forsent for den uansett :wink:
Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at du er så fornøyd med den Jeger 64. Var redd for at den ikke var så lydløs som du sier den er, men godt å høre at den er det.

 

 

I forhold til utløsermekanismen så var det bare det at jeg tenkte at den ville være lettere tilgjengelig på venstre skulder. At dette ble en mer naturlig bevegelse, men jeg har jo ikke forsøkt den, det har du.

 

Blir spennende å høre mer utover i sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Har vært en kort tur med sekken på ryggen. Den er veldig god å gå med. Merker knapt at den henger bakpå der. Hadde ikke med rifla i denne omgang, men den skal være med senere.

 

Hadde store planer om å sjekke hvordan det er å gå med fugl hengende fra sekken, men det får en og ta senere... :oops:

 

Når det gjelder ting som kan forbedres/forandres, det er sikkert ikke meningen å legge det ut her, eller er det helt greit?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentlig at dette er et ganske bra system sammenliknet med min gunslinger. har en tikka t3 tac, med 20 moa skinne, nf 5,5-22x56 , lyd demper, den tar da mye plass i sekken, med demper på skal du heller ikke ha sekken for full( da vil demper av og til hekte seg fast i foret) det blir mye bevegelse både høyde og sideveis på meg å børsa når jeg skal ha den ute av sekken for å ta tiuren eller fjellrypa. Det kan jeg se for meg blir litt lettere å unngå på denne qrr sekken, som dagstur sekk, toppjakt og fjellrype jakt, tror jeg denne hadde fungert bra for meg, En får håpe den er så bra som den ser ut til å være, bra at noen tør å satse litt.Stå på Andersen :)

Link to comment
Share on other sites

Flott at mange har fått tatt sekken i bruk, og takk for all støtte.

 

Jeg er nå tilbake fra rypejakt i Lierne og svarer gjerne på spørsmål her i forumet og på mail.

Jeg jobber konstant med forbedring av produktet så dere må gjerne diskutere sekkens positive og negative sider i denne tråden.

 

Flere har kommentert at lydløshet er vel så viktig som hurtighet, og det er jeg helt enig i. Det at sekken kan løses ut på under 1,5 sekund er ikke ofte særlig nyttig. Det som derimot er nyttig er at den er mye mer diskret når det gjelder bevegelser enn f.eks Eberlestock, samtidig som den er hurtigere og minst like lydløs. Noe grov maskinering av utløserene på testsekken har gjort at de ikke er totalt lydløs slik jeg hadde ønsket, men jeg har hatt i mye fett så håper går bra.

 

Et annet viktig punkt er ved bruk av lyddemper, tofot o.l. så er det fare for at børsa henger seg opp i foret i en Eberlestock. QRR kan strammes slik at våpenet sitter godt fast samtidig som det vil være helt frigjort når man trekker i håndtaket. På sekkene som testes i høst vil nok ikke toppen lukkes pent rundt en tofot, men det vil derfor i framtiden forhåpentligvis komme ulike modeller for ulike jegere. F.eks. vil nok de som har prøvd å putte hagla i sekken syns at våpenlommen er noe romslig, spesielt hvis man har lite i sekken. En egen versjon for haglejegere vil nok derfor være praktisk.

 

Testjegerene vil for øvrig motta en mail senere i dag med bilde av hvordan jeg ville løst jeger64s problem med ufrivillig utløsing. (og ja det har blitt mye vitsing ang. utløsning på møter. Spesielt litt tilbake i tid da tilleggsmodulen vist sist i demo-filmen gikk under navnet strap-on)

 

Jeg drar nordover for å jakte hare neste uke. Da blir det hagle i hendene og 223en i sekken. Jeg kommer til å legge ut bilder etter turen. Hvis noen av testjegerne skulle ha med kameraet på jakt i høst så hadde det vært kjekt med bilder av sekken i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Mitt første inntrykk av sekken er veldig bra. Har merket etter å hatt i hagla at den kan være noe romslig. Løses fint for meg med å stramme godt til på sidene. Stort minus er glidelåsene. Låsen til hoverommet røyk ved første lukking. De kjennes også litt "puslete" ut i utgangspunktet.

 

Ellers er sekken knallgod å gå med. Har brukt den på skogsfugljakt med hund. Har rukket å skyte overflyger med hagla hentet fra ryggen. Mye bedre å bære der enn i hendene... Gleder meg til å teste med rifla som hundefører på elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Henrik123 - Flott å høre at du har allerede har felt vilt, men at glidelåsen har røket er en stor skuffelse for meg også.

Jeg ba produsenten spesifikt om å bruke orginale YKK glidelåser (best og dyrest), men nå ser jeg at produsenten har byttet ut med noe som heter YBS. Glidelåser er jo som alle vet som regel det svakeste punktet på sekker og klær, og jeg ville derfor prøve å unngå dette problemet.

 

- Ta kontakt på mail eller pm så fikser vi en ny sekk til deg umiddelbart.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei, jeg har brukt sekken på elgjakta nå i høst, og som konsept er dette meget interessant. Det er detaljer som bør videreutvikles, men jeg har skutt to elger nærmest på støkkjakt, der det gikk kun få sekunder fra jeg oppdaget elgen til skudd ble avfyrt, så denne fungerte for meg i hvertfall.

 

Det var herlig å kunne bruke begge hendene til å bøye unna kvister, støtte seg på terreng osv. Opplevde ikke den litt høyere pipa som noe problem i skogsterreng, som var den faktoren jeg var mest skeptisk til.

 

Høstet stor misunnelse på jaktlaget for denne sekken.

 

Kommer til å sende inn litt mer utførlig tilbakemelding på detaljer til Andersen etterhvert som man får pakka ut og roet litt ned... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Her er en av testerne...

 

Har ikke fått prøvd sekken stort siden slutten av oktober, da jeg ødela skuldra uka før jul, og ukene før det var jeg opptatt med valp.

 

Har egentlig ingen dårlige erfaringer med den og tror sekken kan ha noe for seg. Alt er ikke helt slik jeg liker, men det har ikke med feil å gjøre, bare rom-/lommeløsninger.

 

Må jo si at sekken sannsynligvis reddet kikkertsiktet mitt fra å gå i knas da. Siste turen før jul, gled jeg og falt skrått bakover. Tok meg for med høyre hånd, men jaggu smalt skuldra av ledd i stedet. 90 kg fortsatte dermed bakover, oppå sekken, hvor rifla var plassert. Hardt og steinete underlag der.

 

Rifla, da området fra midt på kolben og til oppå løpet, altså mesteparten av børsa, er skjult bak godt polstret materiale. Vil tro at det hadde gått verre om jeg bare hadde hatt en vanlig sekk uten polstring.

 

Liker svært godt utløsermekanismen for rifla, for øvrig. Den synes jeg er genial. Litt finpuss på dette, og alt blir utrolig bra. Det er fint å gå med begge hendene frie og ha muligheten til relativt raske skudd selv om rifla er i sekken.

 

Selv håper jeg at dette er et produkt som kommer på markedet. Dersom det blir en litt annen løsning med rom og glidelåser, samt at det blir sidelommer, ja da blir det helt perfekt. :)

 

Skal for øvrig over til Sverige neste helg, og da blir den med. Genialt i forhold til det å gå på ski, bruke staver og ha med rifla, godt sikret baki sekken, både i forhold til uhell og snø på linser. Har en vinterkamoriflesekk fra ABCfritid og. Grei den og, men ikke samme sikringen og mindre i størrelse. Dessuten henger rifla opp ned. Jeg vil ha den opp, som man har på QRR-sekken, for da kan jeg ha på lyddemperen uten å være redd for å bøye noe!

 

På toppjakt i fjor, lånte jeg en slik, og i en bratt bakke gled jeg ned en liten skråning. Resultatet ble skadete dempergjenger på rifla. Dette slipper man med QRR'en.

 

Selvfølgelig kan man jo tryne og skade løpet med QRR'en og, men man faller oftere bakover på rompa! Dessuten er det lettere å ta seg for fremover enn bakover - akkurat det kan jeg underskrive på!!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er mannen bak konseptet. Jeg har vært litt lite aktiv på kammeret i det siste, men prosjektet er absolutt i livet.

 

Testjegerene kommer til å motta et tilbakemeldingsskjema innen kort tid. Jeg har fått inn mange tilbakemeldinger fra testjegererne i løpet av høsten, og har allerede endret mye på sekken. Ved hjelp av tibakemeldingsskjemaet håper jeg å få fullført lista over endringene som skal gjøres. Den lista teller foreløpig 27 punkter, og vi er to produktutviklere som jobber heltid med å forbedre sekken.

 

Det er fortsatt litt uklart når sekken vil bli lansert. Forhåpenligvis vil den være i salg via egne nettsider i juli i år. Hvis ikke dette går i boks er målet full lansering januar 2012.

Link to comment
Share on other sites

Her er flere bilder, litt mer "actionpreget"... :mrgreen:

 

Meg fremst til venstre:

 

IMG_2025.jpg

 

Et til, systemet vises bedre.

 

IMG_2027.jpg

 

Skjøt 2 elger med bruk av utløsersystemet kun sekunder før det smalt, så prinsippet funker! Hendene fri hele dagen, børsa fremme på sekundet. Synes absolutt dette er et lovende konsept!

 

Andersen, har lovet deg tilbakemeldinger ift militært bruk, men ingen store jubelrop er registrert hos de brukerne som har fått sett på den - ennå... :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde med sekken på toppjakt i Sverige. Viste den til han jeg besøkte og skulle vise systemet, men... Det funket ikke... :oops:

 

Drar i "håndtaket", men den ene kroken løser ikke ut. Vet ikke hva som har skjedd jeg. Den ene wirestrømpa har løsnet fra selen ser det ut til.

Link to comment
Share on other sites

Systemet ser jo veldig spennede ut. Er absolutt på jakt etter en slik løsning. Ønsker ofte muligheten til å ha med to våpen på jakt. En rifle og hagla. Da med rifla på sekken og hagla i hånda.

 

Det store spørsmålet er: hvordan blir den ferdige sekken? Selve sekken ser jo ut til å være totalt ubrukelig til varriert jakt. En skikkelig godværs sekk uten noen gode tekniske løsninger som er veldig kjekke å ha på jakt. Håper virkelig sekken blir av en type som kan brukes til jakt hele året igjennom.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Har brukt sekken en god del i høst med blandet erfaring.

 

Bærekomforten er bra og på høyde med Norrøna Hjerkinn. Tåler godt øks, mat, kjele, rifle, genser og 4 kg tiur :mrgreen:

Fin måte å bære rifla på, begge armene er fri.

 

Ulempene er dessverre også tilstede; En må stramme skulderremmene mer enn jeg liker for å rekke bak til rifla. I sludd og snø fylles "rommet" over kikkerten. Wirene fryser i "nullføre" og fraværet av lokk på sekken liker jeg ikke.

 

Jeg er jo svært fornøyd med Norrønasekken min, og hadde gjerne sett riflepatenten montert på denne..

 

Regner med at sekken blir modifisert endel før den kommer ut i ordinært salg og er spent på sluttresultatet.

 

Tikkakoski

Link to comment
Share on other sites

har du prøvd å 556 på wirene? har aldrig hadt problemer med de... Har jaktet helt ned til -27.

Men nå skal det sies at den første sekken jeg fikk var det fliset wire på den ene utløseren å da køddet den hele tiden, fikk en ny å problemet borte..

Ang. problemet med å nå løpet på riflen når den er i sekken, løste jeg det problemet med å lime to strimmler på 10x40cm med liggeunderlag nederst inne i ryggstøtten... da får man nederste del av kolben lengere ut fra rompa å pipa nermere nakken.

 

 

Sekken i bruk på lokkjakt.

2q15r1i.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har i lengre tid lovet både meg selv og Andersen en lang tilbakemelding på punkter som kan forbedres.

 

Hovedkonklusjonen er i hvertfall at dette systemet må det jobbes videre med!

 

Følgende forbedringspunkter har jeg notert meg som de viktigste:

 

1. Glidelåser. Ikke spar 15 kr på glidelåsene. Bruk YKK, OPTI eller tilsvarende kvalitet, gjerne size 8C eller grøvre.

2. Tekstil. Siden sekken primært skal brukes på jakt, må den tåle røff bruk. En Corduravariant på ca 500 denier, gjerne belagt på innsiden for litt bedre vannmotstandighet vil jeg tro skulle passe bra. Stoffene man finner på lette dagtursekker hadde jeg holdt meg unna.

3. MOLLE-system. Gjør selvsagt at sekken får et militært utseende - uten at jeg ser noe feil med det, siden jeg jobber i grønt og utvikler soldatutrustning... :) MOLLE-system kan godt være på sekken, men da på selve hovedsekken, ikke utenpå lommer som allerede ligger utenfor hovedsekken. Det bygger for mye, og vekta på "ekstrautstyret" bør ligge så nært ryggen som mulig. Ha heller MOLLE på sidene.

4. Åpninger. Jeg ville likt en glidelås som kunne åpne hele sekkelommen, slik at sekken kan legges ned med bæresystemet mot marka, og hele innholdet i sekken kan bli lett tilgjengelig.

5. Ramme til sekken. Jeg opplevde at når sekken var fullt lastet med ca 10 kg utstyr, så dro sekkeposen innfestingene skjeve/skrå, slik at kroken og utløserpinnen fikk veldig høy friksjon, og gjorde utløsning av systemet tungt. Jeg måtte faktisk ta tak med begge hender, og da var det ingen hånd til å ta i mot den fallende børsa...

Med lett sekk fungerte det perfekt. Jeg har sendt deg Andersen en Ergon-sekk med et interessant bæresystem og rammesystem som kanskje kunne løst noe av problematikken rundt dette. Uten et velfungerende utløsersystem, er jo ikke sekken så interessant... :)

Ser også det er flere tilsvarende systemer på markedet: http://www.flinkgmbh.com/en/projects/fls2" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Håper å se versjon 0.2 snart... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...