Jump to content

Dine beste fiskeoppskrifter


macchiato

Recommended Posts

Jeg tilbereder for lite fisk, rett og slett. Har ikke særlig greie på fisk, heller, sikkert en sammenheng. Men som samvittighetsfull småbarnsfar innser jeg at fisk må ha et tydeligere innslag i kosten her i huset. Det holder ikke bare med å steke ørreten jeg fisker om sommeren, selv om det selvsagt er både godt og hyggelig.

 

Jeg er glad i alskens fisk, jeg syns til og med at fiskepinner kan kvalifisere som mat en sjelden gang, men vil gjerne ha inspirasjon til å løfte fiskemåltidene til noe mer enn lettsalta koketorsk med gulrøtter, poteter og smelta smør. Utvide fiskehorisonten, helt enkelt. Jeg bor også like ved en av landets beste spesialforretninger på fisk, så tilgang på råvarer er ikke noen begrensning (selv om økonomien godt kan tenkes å være det).

 

Så om dere her inne kan bidra i denne tråden, med oppskrifter og tips på hvordan dere lager gode fiskeretter, og spesielt godt tilbehør til fisk, så setter jeg stor pris på det :D!

Link to comment
Share on other sites

Her er en oppskrift jeg skrev for en tid tilbake på baatplassen. Jeg syns ihvertfall den er veldig god selv om det er lenge siden jeg har lagd den nå.

 

Dette trenger du:

Breiflabb ca 200g per person

Hjerteskjell

Løk

Hvitløk

Hvitvin

Tomater

Squash

 

Det er en fordel og ha en dobbel grillrist til denne retten, men ingen nødvendighet.

 

Det første du gjør er å brune løk og hvitløk i olivenolje i en kasserolle. Sterk varme. Så har du i hjerteskjellene og damper de til de åpner seg. Rist av og til for at alle skjellene skal åpne seg. Hell så over litt hvitvin og la det hele stå litt.

Sil kraften fra hjerteskjellene over i en bolle eller lignende, her er en utmerket base til saus.

 

Legg breiflabben i den doble grillristen etter at du har penslet den med litt olje.

 

Del tomatene i to og kutt squashen i skiver. Pensles med olje og kryddres med litt salt og pepper.

 

Kutt potetene i båter og bland de sammen med salt og olivenolje. Pakkes så i aluminiumsfolie og legges på grillen i ca 20-30min.

 

Så kan fisken legges på grillen. Denne trenger fra 10-20min avhengig av tykkelsen på stykkene. Snu fisken ganske raskt for å unngå at den svir seg og fester seg i grillen dersom du ikke har grillrist.

 

Nå er det tid for å lage saus. Bruk kraften fra hjerteskjellene som base. Gjevn med litt mel og fløte og vips så har du en saus som passer veldig godt til mange fiskeretter. Her kan du gjøre et valg. Enten ha hjerteskjellene oppi den varmesausen eller helle varmsaus på hjerteskjellene etter at de er lagt på tallerkene.

 

Når fisken og potetene er nesten ferdig legger du på sqaushen og tomatene.

 

Har du tilgang på sjøkreps og/eller østers er dette også veldig godt sammen med resten av retten. Begge deler kan blandes inn i sausen eller serveres ved siden av. Dampete eller grillede østers synes jeg er meget god sammen med denne retten. Blåskjell kan også brukes som erstatning eller sammen med hjerteskjellene.

Link to comment
Share on other sites

Denne er ikke noe avansert, heller ikke noen gourmet middag – men enkel og grei, og en slager blant barna.

 

- Hel side av ørret eller laks.

- Krydres lett, klem gjerne også litt sitron over. (salt, pepper, gjerne også litt mer spennende krydder om du har – litt avhengig av hva barna er klar for).

- Legges i stekeovn på 200 grader (gjerne litt mindre, men da tar det lenger tid).

 

Så lager du en enkel rømme / remulade dressing ved siden av:

- En boks rømme.

- En pose remulade eller majones.

- Del opp sylteagurker i små biter, legg disse i dressingen.

- Hell i et par spiseskjeer saft fra glasset med sylteagurk.

- En liten dæsj sitron.

- Smak til med sukker.

 

Juster mengden rømme og remulade med utgangspunkt i hvor mange dere er. Tilbehør er poteter, gulererøtter og brokkoli.

Som sagt, ingen gourmet rett, Men, en slager blant barna. Går som en kule å lage når man kommer hjem fra jobb, og egentlig ikke har tid til å lage denne middagen før den skal spises. Det burde være mulig å ha maten på bordet i løpet av 40 minutter.

 

Fisken vil være noe mer saftig om du har en hel / rund fisk, men den krever da litt mer arbeid, og litt mer tid i stekeovnen.

Link to comment
Share on other sites

Fisk er nydelig mat. Skal man lykkes med fisk er første bud å ha litt greie på kvalitet og råvarer. Fisk som har vært frossen er etter min mening NO GO. Det beste eksemplet jeg kan komme på når det gjelder kvalitet er sild. Sild i Norge smaker dritt, Sild i Danmark er himmelsk. Dette har med kultur og tradisjon å gjøre. Jeg er kunden fra helvete på min nærbutikk, jeg klager og forlanger pengene tilbake hver gang jeg er misfornøyd.

 

Fisk som mat er et stort lerret å bleke så jeg skal i denne omgang ikke komme med noen oppskrifter. Men jeg har et tips som ikke kan mislykkes. Begynn å lage fiskesuppe. Den kan varieres i det uendelige samtidig som det smaker ekstremt godt. Det er hverdagsmat og festmat.

Link to comment
Share on other sites

Dagens middag Lettsaltet torsk og sprøtt bacon med syrlige tomater til, er utsøkt hverdagsmat. Tomatene gjør retten både mer delikat og sunnere. Potetmosen kan tilføres smak av krydder, krydderurter eller rotgrønnsaker.

 

 

http://dinmat.aftenposten.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Fisk-og-skalldyr/Hvit-fisk/Stekt-torsk-med-bacon-og-tomat

 

//Oppskrift og fremgangsmåte fra linken er lagt til av macchiato

 

Ingredienser:

800 g torskefilet

2 ss havsalt

2 plommetomater

12 mandelpoteter

2 sjalottløk

2 hvitløkbåter

2 ss smør

1 1/2 dl melk

2 ss timian

6 Skiver bacon

olivenolje til steking

salt og nykvernet pepper

 

Framgangsmåte:

Fisk:

Del fileten i porsjonsstykker. Dryss havsalt over, og la fisken trekke salt i 15 minutter. Saltet gir fisken fastere konsistens.

Skyll av saltet. Tørk filetene godt.

Dryss på salt og pepper.

Stek fisken gyllen i smør eller like deler smør og olje.

Grovhakk tomatene.

Stek tomatene med fisken det siste minuttet, slik at tomatbitene blir varme.

 

Potetmos:

Skrell potetene og del i to. Kok potetene med hakket sjalottløk og hvitløk i usaltet vann.

Slå av vannet når potetene er møre.

Tilsett smør, fløte og timian. Mos potetene.

Smak til med salt og pepper. Husk at baconet er salt, så vær forsiktig med saltbruken.

 

Bacon:

Tilbered bacon mens potetene koker. Skjær bacon i strimler. Smelt litt smør i en panne. Stek bacon sprøtt og gyllent og hold det varmt til servering.

 

Servering:

Legg en raus porsjon potetmos på varm tallerken. Legg torskefileten oppå. Fordel tomatbiter oppå og rundt fisken. Legg på baconstrimler til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp lakse el ørretfilet. Legg denne i ildfast form. Skinnsiden ned. Kjøttsiden dekkes av pesto. Bakes i ovn på 200 grader (20 min?). Serveres med ovnsbakte grønnsaker.

 

Har gjort det samme med pesto marinert steinbitfilet (kjøpt ferdig marinert). Smaker veldig godt og du skal lete lenge for å finne sundere mat

Link to comment
Share on other sites

Må hjem å grave litt i arkivene men slenger ut en enkel en til å begynne med. Doseringen av råvarene er vanskelig da man må se an antall personer som skal spise.

 

 

Pestobakt sjøørret/laks/brunørret med bakte småpoteter og smørdampa greens.

 

Til fisken:

Et passende filetstykke pr.pers, er fisken liten bruker du hele filetene (Gjerne skinn og beinfritt hvis du gidder.)

Sitron

Pesto, enten hjemmelagd eller fra glass.

 

Til potatisen:

En pakke (eller flere) småpoteter/delikatessepoteter som egner seg til ovnsbaking (en hedmarking har vel peil nok på hvilken pottitt som egner seg best)

Fersk rosmarin

Hvitløk, hele fedd med skinnet på som klemmes flate med kniven

Olivenolje

Salt og pepper

 

Til grønnsakene:

Fenikkel

Sommerkål/nykål når det er sesong evt frosne aspargesbønner når det ikke er norsk nykål å oppdrive

 

 

Potetene rulles først i olje med salt og pepper. Dumpes i langpanne og dryss over en god neve med ferske rosmarinblader. Innimellom potetene stikker du de flatklemte hivtløksfeddene.

Settes inn i ovn forvarmet til 200 grader, pleier ta en 45 min eller så før de er gjennomstekte.

 

Kålen og fenikkelen skuttes i strimler og has oppi en panne med høye kanter evt en gryte med lokk, ha oppi 1 dl vann og en god klunk smør, kok opp, ha oppi grønnsakene og skru ned tempen så det bare putrer i gryta. Rør godt rundt og sett på lokk, rør om av og til. Krydre med salt og pepper.

 

Fisken saltes og pepres, skvis noen dråper sitronsaft over hvert stykke og smør et tynt (eller tykt) lag pesto på hvert stykke.

Legges på rist som er kledd med bakepapir (sparer deg for å skrubbe ovnsrista for fastsvidd fiskeskinn/fett).

Settes i ovnen over potetene det siste kvarteret, er stykkene tykke trenger de kanskje noen minutter ekstra.

Greier du å time dette riktig har du fisk og poteter ferdig omtrent samtidig.

 

Grønnsakene har du ferdige omtrent på likt hvis du starter på dem rett før du setter inn fisken.

 

Saus er overflødig til dette, gjerne en liten rømmeklatt evt en dæsj god olivenolje over potetene.

 

Forøvrig kan fisk og grønnsaker lages i samme pakke dersom du bruker folie. Pakk pestosmurt fisk inn i foliepakker med fennikkel, vårløk i 3cm lengder. evt tynne strimler gulrot.

En smørklatt og en skvett hvitvin oppi før du snurper pakka igjen. Bakes i ovnen i langpanne med 1-2cm vann i bunnen av langpanna.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen egne.. men fant en på dagbladet sin hjemmeside i går som ser snasen ut.

 

http://www.dagbladet.no/2010/01/14/tema/klikk/mat/9924383/

 

//oppskrift og fremgangsmåte lagt til fra linken av macchiato

 

LASAGNE MED TORSK

 

INGREDIENSER

 

12 stk lasagneplater

500 g torskefilet

200 g revet ost (parmesan)

 

TOMATSAUS

 

3 stk finhakket sjalottløk

2 ss olivenolje

1 pk hakkede hermetiske tomater

2 ts tomatpuré

0,5 dl fiskekraft

salt

pepper

0,5 ts sukker

3 ss frisk basilikum, el. samme antall ts tørket

2 ss frisk gressløk, el. samme antall ts tørket

 

HVIT SAUS

3 ss margarin

4 ss hvetemel

6 dl lettmelk

salt

pepper

 

FREMGANGSMÅTE:

 

Lag hvit saus. Smelt margarin, rør inn hvetemelet, spe med melk og fiskekraft. Smak til med salt og pepper. Bland inn mesteparten av den revne osten.

 

Lag tomatsaus. Surr den finhakkede løken i olje. Tilsett krydder, fiskekraft og tomater. Kok ca 3 minutter, smak til med salt, pepper og sukker.

 

Smør en ildfast form. Legg ingrediensene lagvis. Start med ostesaus, så lasagneplater, tomatsaus og fiskefilet. Gjenta ingrediensene i samme rekkefølge. Avslutt med lasagneplater og ostesaus. Strø revet ost på toppen.

 

Stekes i stekeovn på 200 grader i 30-40 minutter. Server med en frisk salat.

Link to comment
Share on other sites

Denne pleier vi å spise en gang i løpet av jula, absolutt den beste torskeoppskriften jeg har smakt: http://dinmat.aftenposten.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Fisk-og-skalldyr/Hvit-fisk/Juletorsk-med-r%C3%B8dvinssaus

 

//oppskrift og frengangsmåte fra linken er lagt til av macchiato

 

Ingredienser:

1600 g torsk

3 dl olivenolje

1/2 appelsin

4 nellikspikre

6 Skiver frisk ingefær

10 pepperkorn, sorte

6 stjerneanis

3 laurbærblader

 

Hasselbackpoteter:

16 poteter

200 g smør

salt og pepper

 

Rotfruktpurè:

1200 g kålrot

600 g gulrøtter

3 Skiver sitroner

2 Kvast(er) rosmarin, frisk

400 g smør

sitronsaft, presset

salt og pepper

 

Baconterninger:

300 g bacon

200 g smør

 

Rødvinsaus:

4 hvitløkbåter

2 løk

2 ss sukker

2 ss olje til steking

50 g rosiner

25 g bacon

2 stjerneanis

2 nellikspikre

1 laurbærblad

56 cl rødvin

1 dl balsamico-eddik

6 Plat(er) gelatin

2 ss smør

salt og pepper

 

Framgangsmåte:

 

Dryss salt på fisken og la den ligge i 10 minutter. Skyll den godt i kaldt vann og tørk den.

Sett stekeovnen på 150 grader.

Hell olivenolje og krydder i en ildfast form. Legg fisken i med skinnsiden opp og bak den i ovnen på 150 grader i 15-20 minutter.

Dra av skinnet og server.

Nå vil torsken ha en fin konsistens og milde kryddertoner som det smaker jul av.

 

Framgangsmåte Hasselbackpoteter :

 

Sett stekeovnen på 180 grader.

Skrell potetene og skjær i 2 - 3 mm tykke skiver nesten igjennom.

Legg disse ved siden av hverandre i en form og hell over smeltet smør.

Dekk til med folie og bak potetene i ovn i ca. 30 minutter.

Ta av folien og bak videre i 15 -20 minutter. Da får de en fin farge.

Størrelsen på potetene avgjør tiden det tar å bake dem.

Ønsker du mer smak kan du tilsette noen hele hvitløkbåter i formen, de gir en fin aroma.

 

Framgangsmåte Rotfruktpurè :

 

Skrell rotgrønnsakene og legg dem i kaldt vann med et par sitronskiver over natten.

Bytt ut vannet og tilsett nye sitronskiver og et par kvister rosmarin. Kok dette til grønnsakene er helt møre.

Hell av vannet, kast ut sitronen og rosmarinen og ha i smøret.

Mos dette for hånd til en grov stappe.

Smak til med salt, og grovmalt sort pepper.

 

Framgangsmåte Baconterninger :

 

Skjær bacon i terninger.

Kok bacon og smør sammen på moderat varme til baconet blir sprøtt og gyllent.

Dette brukes til å toppe fisken.

 

Framgangsmåte Rødvinsaus :

 

Grovhakk hvitløk, løk, rosiner og bacon.

Stek løk, hvitløk og bacon lett brunt i oljen, tilsett sukkeret og krydderene og la det steke sammen løken.

Hell deretter over balsamico eddik og rødvin. Tilsett gelatinbladene også.

Kok dette inn til det begynner å tykne.

Sil det over i en ny kjele (8 porsjoner gir ca. 2-2,5 dl saus).

Varm opp sausen, slipp oppi smør og rør rundt med en visp til smøret har løst seg opp. Smak til med salt og pepper.

Er den for syrlig kan du tilsette mer sukker, er den for søt kan du ha i litt presset sitron.

Link to comment
Share on other sites

Ang. retsub sin oppskrift, som forresten så nydelig ut og skal prøves :)

Et tips når det gjelder breiflabb, er å renskjære stykkene, fjerne alle hinner.

eller så blir det ikke bra :)

mvh Taiko

 

Helt enig med deg her taiko. Det å renskjære hinene er det aller beste. Er ganske mange hinner og de er relativt tynne så en skarp kniv er å foretrekke dersom en skal fjerne disse selv. Dersom en handler hos en fiskeforretning vil en som regel få disse til å fjerne hinene.

Link to comment
Share on other sites

Fisk er himmelsk spise når man får den sylfersk og lage den til med minst mulig dikkedarer. Eksempler på slikt er nytrukket fjellørret, fersk torsk med lever og rogn, lettsaltet torsk med stekt saltflesk (ikke bacon!) og kokt gulrot, men uten hvitsaus. Eller stekt makrell med agurksalat og "surrømme" (rømme tilsmakt med ørlite sukker og eddik). Dessverre er det ikke like lett å finne fisk som holder tilfredsstillende kvalitet, så da må me juksa litegranne.

 

Av og til finner jeg "helt grei" sei. Da lager jeg seibiff med stekt løk, bladsalat, steikesjy og surrømme.

 

Oppdrettslaks er dusinvare og av variabel kvalitet, så den kan gjerne smakes til. Jeg har prøvd å grille den eller bake den i ovnen innsmurt med teriyakisaus laget av soyasaus, sukker og mirin (eller sake), med ørlite hvitløk og litt friskrevet ingefær. Det har vært vellykket. Server ris til. Man kan lage ei hvitløk/chilipepperolje og smøre inn laksen med denne før grilling eller baking istedenfor teriyakisausen. Av og til kan man steike laksen og servere med agurksalat og surrømme, men det er grenser for hvor ofte jeg orker dette siden sånn butikk-oppdrett ofte er litt "feit" i smaken. Enkeltpanering med mel/salt før steiking er obligatorisk, forøvrig gjør jeg alltid det når jeg skal steike fisk.

 

Standard-butikk-fersktorsk kan trekkes i saltet vann og serveres med dampet spinat (i nødsfall fra frysediskblokk) og en lys saus laget på fiskekrafta og tilsmakt med en god porsjon sitronsaft samt ørlite salt og sukker. Ellers, er torsken av skikkelig god kvalitet synes jeg den blir best nytrukket, med kokt gulrot, eggesmør (smeltet smør med hakket hardkokt egg oppi) og ei sitronskive.

 

Nå nærmer det seg jo sesongen for torsketunger. De steikes og serveres med potet, sjy og noen friske tomater eller en råkostsalat. Punktum.

 

Hyse brukes tradisjonelt til fiskekaker, men egner seg også veldig godt som vanlig steikafisk.

 

Både breiflabb og steinbit kan dobbeltpaneres, steikes og serveres som snitzel med grønne erter, sitronskive og hjemmelaget remulade (butikkmajones irørt passende mengder hakket sylteagurk og kapers, tilsmakt med litt agurklake og litt kaperslake). Snadder!

 

Dobbeltpanering passer også til torsk eller annen hvitfisk som kan serveres som fish'n'chips med hjemmelagete pommes frites. Gjem ketchupen langt inn i kjøleskapet og bruk heller en litt eddiksyrlig majones som "saus". Ikke helt Grete Roede, men steike godt.

 

Feit, fast hvitfisk som fersk uer (ja, det hender man finner slikt!) kan steikes og serveres som pepperbiff. Når fisken er stekt og lagt på fat, hiv en passende mengde hakkete grønne pepperkorn fra glass, etpar finhakkete sjalottløk og litt estragon i panna, fres lett, brenn av med litt konjakk og slå på fløte som får koke til passe tykt.

 

Ymse fisk og skalldyr kan du servere med fløtesaus over pasta. Kok inn like deler kremfløte og tørr hvitvin, jevn lett med en anelse maizena utrørt i vann og ha sjømaten oppi. La trekke til ferdig og server båndspaghetti til.

 

Har jeg bare vanlig frysedisk-blokkfisk, lager jeg gjerne ei slags tomatgryte à la bacalao av den. Helt kurant fòr og kan gjerne serveres med ris eller pasta istedenfor å ha poteter i gryta. Ellers kan jeg lage en tomatsaus med løk, hvitløk og basilikum, ha i en god neve kapers, kanskje noen oliven samt fisken i små biter, la trekke litt og servere med pasta.

 

Pastasaus-variantene kan gjerne sprites opp med annen sjømat som man har for hånden. I verste fall litt hermetisk blåskjell og noen biter crabsticks.

Link to comment
Share on other sites

Så det var ikke du som gjorde blemma med å skrive "hasselbakte poteter", da? Jeg savna nemlig hasselnøttene :lol:

 

For det heter nemlig "Hasselbackpoteter" i ett ord og med stor H. Så det, så!

 

Jeg hadde aldri gjort en sånn blemme, jeg la selv merke til at det stod feil i oppskriften....så det så ;)

Link to comment
Share on other sites

Denne har jeg servert mange ganger med suksess. Her er det sausen som betyr noe. Har aldri opplevd at det er noe igjen av den :D

Det øvrige tar jeg nokså summarisk.

 

Terjes hvite fisk (æres den som æres bør)

Hvit fisk, gjerne steinbit trekkes eller stekes i panne

Grønnsaker: Finsnittet purre og fyrstikkkuttede gulrøtter smørdampes

Poteter: Mandel eller annet snadder

 

Og så kommer det:

To bokser creme fraiche has i en kasserolle

Det samme med en finhakket løk

Ditto med noen sjampinjonger eller annen sopp

Finhakking av løk og sopp er viktig, de skal nesten forsvinne i sausen, ikke bli stuing.

 

Varm dette sakte opp. Det er nokså grøtete til å begynne med, men sånn skal det være.

La dette småputre til løk og sopp er myk.

Finhakk en bunt dill og rør inn.

Smak til med sitronsaft eller hvitvin. Jeg synes faktisk sitronsaft er best her.

Salt og pepper etter smak.

 

Her kan det være lurt med en eller annen form for sausevarmer, da den tykner fort igjen. Men om så ikke gjøres - fortvil ikke: Sausen forsvinner!

Link to comment
Share on other sites

jeg hiver filet, potetbiter, gulrot, paprika, løk, rømme, tomatsaus i en ildfast form. etter det tar jeg en tur i hagen (eller frysern) o finner noen interessante krydder som jeg legger oppå det hele før det plasseres i warmen. (ikke glem salt o pepper etter egen smak)

 

alternativt pakkes fileten med smør, løk, salt og sitronpepper i aluminiumsfolie, så tar man en tur ut i lavvoen og lager et fint bål. ;)

Link to comment
Share on other sites

Man kan undres hvorfor så mange ikke liker fisk. Svaret ligger antagelig et sted mellom dårlige kokker og dårlige råvarer. Fisk er en takknemlig råvare, samtidig som den er fryktelig krevende. Mange er blitt redde for fisk pga. bein, andre har skrekkhistorier fra f.eks. hvitting eller makrell som er meget lettbedervelig. Nyfisket hvitting er forøvrig helt fantastisk godt, og kalles "havets kylling".

 

De riktig gode fiskemåltidene gir minner for livet. Uerfileter surret i rømme ved foten av Dønnamann kan aldri gjenskapes noe annet sted, nytrukket skrei med flattbrød og potet ombord i en sjark i Svolvær setter standard for hvordan torsk skal smake, bålstekt fjellørret i godt lag knyter bånd så sterke at du husker det på din dødsdag.

 

Hvordan skal vi klare å få denne magien inn i en travel hverdag? Jeg vet ikke, men ha respekt for råvarene. Gode råvarer hos fiskehandler er relativt dyrt, men jeg nyter heller 1 godt måltid enn 3 dårlige. Reis på fisketurer og følg fisken fra dypet til den forlater tarmen din. :D

 

Mine beste fiskeoppskrifter kan jeg ikke refere. Ikke av vrangvilje, men av utilstrekkelighet. Min mors "sylta makrell med pepperrot" er det kun min mor som behersker. Min bror og jeg har prøvd å kopiere denne et utall ganger med mors oppskrifter, men vi er aldri i nærheten av å gjenskape mors orginale.

 

Min største lykke er gode råvarer, da kan man ikke mislykkes. Gjør det enkelt, ha fokus på de gode smaker. Gi faen i frysedisken på Rema.

Link to comment
Share on other sites

MØLJE!

 

Som Lofotværing føler jeg meg tvunget til å fremme denne fantastisk gode retten!

 

 

Har ikke peiling på koketider og slikt, jeg gjør det bare der og da etter og ha sedt litt på hvor stor rogn og torskebitene er.

 

Du trenger:

Torsk

Lever

Rogn

Potet

Salt

 

Kjøp inn sylfersk torsk som er kvit og fin i fisken og sum lukter sjø. Er hodet på fisken kan du jo se om øynene er svarte og glassklare, dette er som oftest et godt tegn.

Fileter fisken og behold skinnet på eller skjør den i skiver (koteletter).

Kok opp vann med grovt havsalt og ikke bruk noe eddik (Eddik er greit og bruke om fisken ikke er helt fersk).

Fisken skal ikke koke i vannet, bare kok opp vannet og trekk det til side og slipp fisken i. Her er det greit og bruke en gryte med stor flate og gjerne med rist i, da er det lettere og få fisket den opp igjenn.

 

Leveren må renskes og kokes på svak varme.

Poteten vet du helt sikkert selv hvordan den kokes :P

 

Rognen er som oftest lettere å få kokt uten at den sprekker og blir mos hvis du pakker den forsiktig inn i matpapir og knyter forsiktig med kjøkkenhyssing.

Kokes i lettsaltet vann i ca 20min? litt avhengig av størrelse.

 

 

 

Det som er viktig med denne retten er at råvarene er gode og ferske!

Velg den rognen som ikke er stor og grov, men den som er litt mindre og finere.

 

 

 

Spis og kos deg med denne.

Jeg er oppvokst på denne kosten her jeg.

Og nå er det jo hvertfall sesong for denslags.

Hvis du er i lofoten en gang må du bare si fra så skal det ordnes med fersk fisk til deg!

Link to comment
Share on other sites

Leveren må renskes og kokes på svak varme.
Det er viktig å rense levra. Jeg har sett TV-kokker som bare har skåret den i biter :? De har kommet fra Osloområdet eller tilsvarende urbane strøk :wink: Levra skal flås for hinna, og så "kniper" man biter med fingrene, mens man passer på at trevler og slikt ikke blir med. Man trenger ikke kløne særlig mye før den teknikken sitter, det er rimelig enkelt.

 

Så kommer vi til hvordan levra skal kokes, her finnes det litt ymse meninger. Noen vil ha løk i kokevannet, jeg klarer meg med litt rikelig nymalt pepper samt en god slant eddik. Da blir det en god, frisksyrlig smak på leversøet som passer vanvittig godt oppå fisken. Vannet kokes opp, levra has i, kokes opp på nytt, tas av varmen og får stå ca. 5 minutter. Ferdig. Kokes det for lenge, blir det litt tranaktig.

Link to comment
Share on other sites

Rensking av levra er alfa omega.

Helt riktig som du sier med renskingen :)

 

Hadde ikke tid til å forklare renskingen, måtta dra og hente bikkja :P

 

Jeg er heller ikke så glad i løk i leversøet. Og bruker ikke noe pepper i vannet, men bruker rikelig med nykværnet pepper på den etterpå.

 

Men dette er ett ordentlig festmåltid :D

Link to comment
Share on other sites

En annen veldig god ting jeg plutselig kom på er å ha blåskimmelost i fløtesausen, lager rett som det er laks eller ørret med pasta og fløtesaus, hvor jeg kun bruker salt, pepper og blåskimmelost som ekstra "krydder", da har man middag på 15 minutter som smaker helt topp.

Link to comment
Share on other sites

Flere har vært inne på lignende kreasjoner allerede, men jeg slenger inn denne likevel.

 

Laks- eller ørretfilet, med, eller uten skinn, deles i passende serveringstykker.

De legges på stekebrett og krydres med salt, pepper, tynne skiver av hvitløk(etter smak) og soyasaus(feks Kikkoman). I tillegg legger en på en liten klikk med smør på hver bit.

Inn inn i stekovnen under grillen på full guffe til fisken er passe. Det holder med 5-6 minutter om stykkene er ikke er for mange og store.

 

Til dette er det godt med hvitvinssaus. Kok inn passe mengde hvitvin til ca. halvparten. TIlsett omtrent like mye fløte og reduser på nytt til ca. halvparten. Jevn ev. med maizenna og smak til med salt og pepper og ev. en dråpe kikkoman, men da blir den ikke så delikat og se på.

 

Jeg synes vanlige kokte poteter er utmerket til dette, men pasta, eller ris funker og. En enkel grønn, eller blandet salat er godt til. Gjerne med noen forvellede sukkererter og litt grønn asparges i.

 

Håper det vil smake, vel bekomme :mrgreen:

 

Edit: Skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får dvele litt ved fisk som fersk turmat jeg da...

 

Først fisker man ørret av god kvalitet:

 

normal_DSC01351.JPG

 

Så kan man velge hvor enkelt det skal være på tur. Ørret på spidd funker som lettvintmat. :)

 

5560_1079447671214_1376942356_30202647_885591_n.jpg

 

Det går også an å steke ørret og røye på flate steiner i bålet. Det enkle er ofte godt!

 

5560_1079447711215_1376942356_30202648_4941213_n.jpg

 

Det beste er likevel å ha ørreten i folie, i lag med smør, løk, rømme, persille, salt og pepper. Bakes på glørne i bålet til kjøttet slipper beinet. Strengt tatt trenger man ikke tilbehør til dette... :wink:

 

Frossen ørret og røye spiser jeg ikke, alt tilberedes ferskt eller gis bort hvis annet ikke er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Enkel Maccalao lages på følgende måte:

 

Kutt 2-3 poterer i terning og fres i litt smør/olje i steikepanna så de blit nesten møre...

 

1 løk i små terninger freses halvmøre i smør /olje, gjerne sammen med potetbitene. (Has i panna sammen med potet litt uti...)

 

Dette lastes deretter over i ei lita langpanne.

 

Kutt ca 300-400 g lettsalta flesk i terninger og steik i panna, has deretter i langpanna sammen med potet og løk.

 

Kutt lettsalta torsk (Findus 400g.) i passe spisebiter og bland den sammen med potet, løk og flesk i langpanna.

 

Hell over en boks grovhakkede tomater og bland alt før langpanna settes i steikovn på 200 g i 25 min.

 

Smaksettes etter ønske med salt, pepper og rød chilli... (Vær litt forsiktig med salt...)

 

Serveres glovarm og gjerne med baguette/loff med godt smør ved siden av.

 

Velbekomme...

 

Jan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg som er øyværing spiser mye fisk, allslags fisk, til enhver tid. Blir bestandig glad for det. Og en "regel" jeg har, er at jeg fisker bestandig fisken selv, eller kjøper den av nabofisker'n, når han kommer inn fra havet.

 

Men en oppskrift jeg vil dele med dere, er noe av det beste jeg vet, som til og med kan trosse det Guttpåskauen skriver angående frysefisk. Dette forutsetter selvfølgelig, for min egen del, at jeg har fisket den selv eller kjøpt den så nytrukket av nabo'n at hjertet enda slår.

 

Fremgangsmåte: IvoRei's panerte uerfilet med potet og fløtesaus:

 

Finn ei bra mehe. Hiv svenskpilken overbord, sammen med tre-fire markangler. Fisken står meget dypt, så sørg for å juks fra bunnen og 20-30 meter oppover. Bløgg umiddelbart etter fangst.:)

Skjær filet av uer'n. IKKE HIV HODET!!! Dette er en delikatesse, og hiver man den får man bank av svigers!

 

Legg så filetene i rennende vann i 20-30 minutter. I mellomtiden setter man poteten(jeg foretrekker mandelpotet) på kok.

Bland så mel, salt og pepper i en pose. Legg filetene i posen og bland godt. La dette stå og trekke i fem minutter.

Sako 35 har allerede forklart basisen på fløtesausen, bare tilsett fløte, salt og pepper. Denne sausen SKAL være tykk.

 

Når filetene er godt trukket i melblandingen, stek dem på begge sider i en varm panne med litt smør. Ikke bruk så mye smør, da blir de ikke sprøe. Server nytrukker/nytinet uerfilet med fløtesaus og mandelpotet på en vanlig onsdag, eller som festmat på en lørdag. Hvis forarbeidet med filetene er gjort, lages dette på ca. 20 minutter.

 

Vel bekomme:)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Min oppskrift : Ta to tre fine abbor og rens og flå dem. Salt litt på dem og legg dem i kjøleskapet til dagen etter. Stekes i margarin i jernpanne til de blir sprø og fine. Salt og pepper etter smak. Gode poteter, gjerne rød pimpernell og en lett rømmesalat ved siden. Detta er himmelsk :D:D . Vil ikke bytte det bort med allverdens laks og ørret (ikke brunørett).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kanskje litt tidlig ute, men når varmen kommer så ta i bruk grillen! Prøvde en ganske snasen oppskrift sist sommer.

 

Du trenger:

En laksefilet med skinn

litt salt (kommer an på hvor salt du liker det)

pepper (igjen så mye som du liker)

4 spiseskjeer brunt sukker (av den fuktige typen)

En kvast med dill.

 

Du gjør:

Bland sukker, salt og pepper, og gni /legg alt dette på fileten så den dekkes. Deretter kutter du dillen og strør over (fisken ser litt ut som når du lager gravlaks). Deretter pakker du hele stasen inn i plastfolie og lar det ligge i kjøleskapet over natten. Deretter er det bare å fyre opp grillen, grava kullet til ene siden og grille laksen (skinsiden ned) under lokk på indirekte varme i 10-20 minutter. Kommer litt an på varmen i grillen, så her må du følge med. Dersom du bruker gassgrill så vil jeg anbefale at du pakker litt flis (bjørk og litt einer) inn i aluminiumsfolie og så stikker noen hull i denne. Denne flispakken legger du ved blusset slik at du får litt røyksmak på fisken. Dersom røyksmak ikke er noe du eller dine barn ønsker, så lar du selvsagt være.

 

Serveres med kokte poteter, en rømme eller senneps dressing og en frisk salat, og sist men ikke minst, til denne retten passer det med en kald øl :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Boknafesk!!

 

No e det sesong for å bokne fesk, det e stor mat nemlig.

Man tager en båt ror ut for å feske å da helst torsk men steinbit eller hysa fungere utmerket. Når fangsten kommer over ripa blir den bløgga å får blø ut og når man kommer på land blir den sløyd og flekkt (dvs. splitta fra nakken til sporen hvor den får henge sammen) Kan også sperres to og to å henges rund men da snakke vi om hjellosing, en litt hissigare variant.

No skal den skylles i sjøen før den blir hengt opp på et luftig sted for tørking i ca 14 daga, ei grusom ventetid!

Når den så e passe bokna tar man den inn å skjær den i passe stykka å trekkes i passe salta vann, mens man kokes mandelpotetes å steike talg eventuellt flesk for å få feitt å man lage stuing av tynne gulrotskive og purreløk i en kraftig kvit saus.

No e det man oppdage at ventetida har gitt resultat! Serveres straks på varm tallerken, å ka man skal drikke til har aldri vært nokka problem for det vet jo alle!

Signe maten!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Feskkak

 

1kg hysefilet

1 løk

25gr salt

1-2ss potetmel

muskat, nellik og pepper

7dl melk

 

Alt må være skikkelig kaldt før du begynner!

 

Kjør løk, hyse og salt sammen til den fester seg og blir seig.

Ha så i krydder og potetmel. Kjør et par sekunder til.

spe med melk til du har passe konsistens. Om hysa har vært frossen så tar den ikke veske like godt.

Stek på panne med 50/50 olje/usaltet smør.

 

Serveres med kokte poteter, råkost og remulade.

 

 

om du ikke får tak i hyse så kan du godt bruke lyr eller sei. men farsen tar ikke veske like godt da som med hyse.

 

 

Fiskekaker er fint å lage store kvanta av og fryse inn i porsjonspakninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Struma hyttemat:

 

1. Steik bacon i små biter

2. Steik fjellaure i baconfett og smør (Heil eller deles lemfeldig i to på langs med skin og bein osv)

3. Hiv baconen tilbake i panne, hell over 1-2 bokser rømme og la det putre et par minutter

 

Serveres med kokte poteter og eddikagurk-

 

Enkel og god blodtrykksmedisin

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ovnsbakt ørret:

 

Man tager:

1 ørret 1,5-3 kilo.

Raspet gulrot.

1 dillkvast eller tre etter smak og fiskestørrelse.

Sitron i skiver. En halv sitron holder til en fisk på 1,5 kilo.

Smør (ikke margarin).

Fløte til saus.

 

Sløy fisken, bort med hode, spord og blodrand.

Fjern slim i eddikvann.

Legg alufolie i ei langpanne.

En klatt smør eller tre på folien.

Krydre fisken med salt, pepper evt. fiskekrydder både utenpå og inni buken.

Legg fisken i folien.

Dillkvast i buken.

Raspet gulrot i buken. Fyll buken pluss legg en god del utenfor fisken.

Sitronskiver i buken.

En klatt smør i buken.

Pakk sammen folien og sett langpanna i ovnen på 200 grader.

Etter ca. 1-1,5 time alt etter fiskestørrelsen er det ferdig. Sjekk om/når den er ferdig. Verken rå eller ihjelkokt er snadder.

Den tåler fint 15-20 minutter for lenge siden fuktigheten beholdes inni folien, så det er bedre med et kvarter for lenge enn et kvarter for kort.

Fisken er nå saftig og har fått fin smak av krydder, smør, dill, sitron og gulrot samt at gulroten har blitt deilig syrlig med nydelig smak av krydder og kraft.

 

Ta så laken (søen) som har dannet seg og bruk som basis i en fløtesaus.

Tilsett fløte, litt buljong og krydder etter smak.

Gjerne en liten klatt rømme på slutten.

 

Serveres med kokte poteter.

 

Nam !

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Noen varianter av stekt fisk, alle oppskriftene er til ca. 4 personer:

 

Klassisk seibiff

 

Ta en halv til en boks rømme og rør opp med litt eddik og sukker. Rømmesmaken skal spisses litt av eddiken, og det hele skal rundes av sukkeret. Et typisk "smak til"-prosjekt.

Skrell 2-4 løk og skjær i skiver. Alt legges i steikepanna og steikes til det har krympet og blitt godt brunet. Strø på litt salt og slå over en dl eller to med vann og la dette stå og surre på svakeste varme.

Sett over potetene.

Bland 2ss hvetemel, 1/2 ss finsalt og noen drag med pepperkverna, tøm på en middagstallerken

Ta 3/4-1 kg seifilet, helst av sprellfersk småsei og tørk av med kjøkkenpapir. Skjæres i passe store biter, vendes i melet og stekes på middels varme til lys gyllenbrun og fremdeles saftig i midten. Kok ut panna til steikesjy.

Legg opp noen grønne salatblader på et serveringsfat.

Enjoy! :D

 

Fiskesnitsel

Sett over potetene

Klem en halv pose majones i en skål, tilsett hakket kapers og hakket sylteagurk etter smak, smak til med kapers- og agurklake. Eller kjøp ferdiglaget remulade.

Pisk sammen et egg og en ss vann, tøm i et flatt fat.

Bland 2ss hvetemel, 1/2 ss finsalt og noen drag med pepperkverna, tøm på en middagstallerken

Tøm griljermel/knust tørt brød i et flatt fat.

Ta 3/4-1 kg filet av hvit fisk (torsk, hyse, hvitting, rødspette, steinbit, breiflabb eller hva du måtte ha), tørk av med kjøkkenpapir og skjær i passe store biter

Vend fisken i mel, så egg, så griljermel. Stekes i rikelig olje på middels varme til gyllenbrun.

Kok opp vann, ha i noen grønne erter og la koke etpar minutter

Server fisken med en sitronskive og evt. en ansjosfilet dandert oppå.

Enjoy! :D

 

 

Stekt fisk med kaperssmør

Sett over potetene

Riv skallet av en halv til en sitron, press ut safta. Hakk omkring en ss kapers.

Bland 2ss hvetemel, 1/2 ss finsalt og noen drag med pepperkverna, tøm på en middagstallerken

Ta 3/4-1 kg filet av hvit fisk (torsk, hyse, hvitting, rødspette, steinbit, breiflabb eller hva du måtte ha), tørk av med kjøkkenpapir og skjær i passe store biter. Vendes i melet og stekes på middels varme til lys gyllenbrun og fremdeles saftig i midten.

Kok opp vann, ha i noen grønne erter og la koke etpar minutter

Legg opp fisken, tilsett smør i panna og la det frese til det er lyst gyllenbrunt. Ta panna av varmen og tilsett sitronskall, kapers og så mye sitronsaft du synes passer, la koke inn litt. Serveres som "saus".

Enjoy! :D

 

Bakt teriyaki-laks med japansk touch

Bland sammen 1 dl soyasaus, 1 presset hvitløksfedd, omkring en ts revet fersk ingefær, 1/2 dl mirin eller honteri (noe japanske greier, en slags kvalmsøt sake, fåes på utvalgte innvandrerbutikker) og en til to ts sukker.

Legg 3/4 kg skinn- og beinfri laksefilet i biter i et dypt fat, tøm over marinaden. Vendes jevnlig.

Skru steikeovnen på 200 grader.

Ta 2-3 dl ris, helst rundkornet (japansk rundkornet, italiensk arbori eller den billigste ikke-ekspress-grøtrisen som trenger minst en times koketid)og skyll godt i mange vann til vannet slutter å være melkehvitt. Tøm av alt vannet, tilsett 1-1.5 ganger rismengden i vann, sett over og kok godt opp under lokk. Skru plata på laveste, sett ei rist mellom kjele og plate. Ferdig etter minst en halvtime/trekvart time.

Ta en halv agurk, skjær i ca. 5cm lange biter og del i to. Bruk en teskje til å grave ut frøene, hiv dem. Skjær agurken i tynne strimler. Bland litt soyasaus, en dæsj mild eddik (gjerne riseddik, fåes på utvalgte innvandrerbutikker) og ørlite sukker, tøm over. La stå, vendes sånn dann og wann.

Legg dobbel Al-folie på steikeovnsrista og sørg for at det er litt "ruglete", altså at folien går ned mellom spilene i rista. Brett opp i kantene. Legg på fisken, tøm over litt av marinaden og strø på litt sesamfrø. Bakes i 10-15 min til laksen er bakt, men ennå saftig i midten. Tøm over litt marinade jevnlig. Når det er tre-fem minutter igjen, tøm over resten av marinaden slik at den får kokt seg inn litt.

Legg opp agurken, strø over litt sesamfrø.

Server laksen med den innkokte marinaden som saus.

Enjoy! :D

Link to comment
Share on other sites

Røye med potetmos og sitronsmørsaus.

 

Skjer filet av røya. tørk den godt på papir, salt den godt på skinnsiden og litt på kjøttsiden. Tørk av alt vann som renner av skinet.

Skrell og kok poteter. Kok opp litt melk med mye smør i. Kjør potetene med en håndmikser mens du sper i med melk/smør blandingen til den blir passe tykk.

Ha så i salt til smak og litt cayennepepper for å spisse den litt.

Kok reduksjon av hvitvin, sjalottløk, pepperkorn og litt sukker (avhengig av vinen). sil dette. Ha så i fløte og reduser enda mer. Skal være tykk. Pisk så inn klumper med godt smør, smak til med sitron og salt om nødvendig. Bruk gjerne litt gressløk i for en smaksvri.

Skinnstek røya og anrett det hele på tallerken og nyt det elten det er sommer eller vinter.

 

Pass på å ikke feige ut med å dempe sausen, den skal smake mye!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...