Jump to content

Ny norsk kråke/ skjærefelle


Vestmann

Recommended Posts

Hei.

Her har jeg tenkt ut en liten konstruksjon for skjærer og kråker som fanger dem levende.

Fella eksisterer kun på papiret, så jeg vet ikke om den virker. Jeg vet heller ikke om den vil holde kravet angående norsk lov om fangst av disse. Fellas mål har jeg ikke satt, de kunne gjerne vært annerledes angående lengde/høyde/bredde.

 

Fella virker ved at en tynn metallplate som er bøyd i 90graders vinkel vipper ned rundt akselpunktet i vinkelen, kråka sklir så på bunnen av plata som nå står i skråstilling, inn gjennom et hengslet gitter og inn i fangstrommet. Plata vil også bli til et tak over kråka som gjør det vanskelig å komme tilbake så lenge vekten av kråka holder plata ned mot bunnen i fella. I det kråka går over i fangstrommet vil et lodd som holder platen oppe i øvre stilling, sørge for at fella resetter seg. Åtet er festet inni hjørnet på plata for at det skal holde seg på plass og ikke hindre kråka i å skli på plata. En liten magnet som holder plata stødig, kunne kanskje vært festet på innsiden av buret over plata. Slik blir plata sterk nok til og tåle småfugl og kråka vil sette seg med full tyngde før platen utløses. Fella er tegnet med en låst luke som man kan åpne i motsatt ende av fella. Det er en nettingvegg ned fra taket mellom delen med plata og fangstrommet. Kanskje kunne fella vært laget av et gammelt sammenleggbart bur for hunder som man har i bilen. Avliving av fangede kråker eller skjærer bør som ved annen fangst av disse gjøres etter mørkets frambrudd for at de ikke skal skjønne hva som foregår og dermed begynne å sky fella.

 

phpg9S1s4AM_-_Kopi.jpg

Link to comment
Share on other sites

tja, er sikkert ikke så dum den der!

Men den stålplata må være ganske følsom for vekt da, for ei kråke veier ikke all verden!

Og vil ikke kråka rekke og flyve når den merker at plata starter og vippe?

Og når det blir så vil vel plata vippe ned av vekta til snøen?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jo fuglen vil merke at plata gir etter under den, spørsmålet da vil bli om den rekker å komme opp igjen. Om den har bestemt seg for å lande og går utfra at det er fast grunn så vil delen av plata som står loddrett komme mot fuglen og kanskje hindre den var tanken. Det var derfor jeg kom på det med en magnet, da ville den kanskje ha satt seg så tungt at den ikke ville rekke det før den ble hindret av plata som lukker seg over åpningen den hoppet ned i. Snø vil definitivt ikke være av det gode for fella nei. Da måtte det ha vært tak over og da spørs det om fuglen vil under det, det er nok bare skjæra som tør det gjerne.

 

Lagt til: Eller laget fella dypere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er usikker på om fella vil lukke seg raskt nok med den balansevekten. At patenten vil fungere for fangst av en og en fugl uten balansevekten er jeg sikker på. Mat på taket av fella... samt på utløserplata. Når maten er borte hopper de nok på utløserplata etterhvert. Utløserplata kan festes med magnet og tyngden for at den skal utløses kan justeres med f.eks. steiner oppå den nevnte plata.

 

Men om en fugl ser at kompisen hans går inn i denne bevegelige "karusellen" så tror jeg ikke det er noen som hopper etter neste gang den er spent opp, eller om man lykkes med selvoppspenning med balanse-varianten. Kan fort bli noen skumle bevegelser her tror jeg.

 

Kan hende at den vertikale delen av utløsermekanismen bør være i netting for å minske luftmotstand.

Link to comment
Share on other sites

Ja ikke godt å si uten å ha prøvd det ut i praksis om plata er rask nok. For å komme opp igjen må jo imidlertid fuglen ha noe å sparke i fra mot også, selv om de flakser med vingene. En skjære tror jeg ikke ville flydd med vingene ned på plata men hoppet ned. Om den så klarer å ta sats fra en plate som gir etter måtte vært prøvd ut. Den danske skjærefella, Larsen-fella, i denne videoenhttp://www.youtube.com/watch?v=I427h16bJiU&feature=related viser en skjære som hopper med full tyngde ned på utløserpinnen. Den fjærbelastede luka som er hengslet i taket lukker seg oppover. En plate som tipper sideveis vil kanskje dra fuglens konsentrasjon mot det å holde balansen den veien samtidig? Det finnes larsenfeller med fire kammer i og de får visst flere samtidig i dem? Kanskje det er først og fremst en skjærefelle det kan bli dette her. Kråka er jo som kjent veldig skeptisk.

 

Det å balansere luka slik at den resetter seg er ikke så umulig. Man begynner bare å feste plattloddplater på vektarmen til det er passe. En eventuell magnet(feks en halv skapdørmagnet) festes enten helt innerst mot vinkelen for lite motstand eller eller lengre ut for tyngre. Vippefeller til mus med bøtte under har jeg lagd flere av, det er ikke så vanskelig å få den plata til å vippe tilbake, så lenge den ikke slår helt rundt. Må være en stopper på den.

 

At lukas loddrette del heller kunne vært lagd i netting er en meget god forbedring, mye kjappere lukking da ja.

Om fella hadde vært litt dypere fra platas underside og ned til bunnen kunne kanskje det hengslede gitteret sløyfes. Da jeg tenkte ut denne fella tenkte jeg at kravene måtte være at den må være i lett transportabel størrelse, fange mer enn en fugl, helst virke på både kråker og skjære og tåle snø. Den bør jo også ikke være for umulig å lage. Konstruksjonen min fyller ikke alle kravene, det tror jeg er meget vanskelig. Dette er det nærmeste jeg har kommet med en ide. Tenkte det var bra å legge den ut her for da kan vi tenke ut bedre løsninger for en effektiv liten versjon til skjære og kråke. Har prøvd kråkebåsen og fått en del skjære til reveåta med den. Den store norske kråkefella synes jeg blir litt stor i størrelsen, selv om det er en meget god felle. Prøvde en gang for mange år siden å lage en utgave av den vanlige norke kråkefella i 1x1m størrelse. Fikk mange skjærer ned i den men de kom seg opp igjen selv om jeg spente tråder under stigen. Kråka krever også kanskje en noe større felle, eller åpnere enn skjæra.

 

Fortsett å komme med ideer eller forandringer på fella. Jeg tenkte en gang på en liten pyramideformet versjon av den den store norske kråkefella. Kanskje vil de få en utfordring i å komme ut gjennom den øverste delen fordi vingene tar borti?

Link to comment
Share on other sites

kan se for meg at det å nå alle de kravene kan bli vanskelig :?

 

ser at problemet til de fleste som bygger feller er å få fuglen vant til fella.

 

Ide til fella.

har hørt at det går an å strekke nylontråd inni fella for å stoppe dem fra å fly ut/opp(har ikke prøvd dette selv)

kan se for meg at du kan bruke det slik at de ikke kommer seg opp før plata er tilbake på plass. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er harde krav ja, ikke godt å få det til. Krever en grundig brainstorming med mange ideer :)

 

Det med en tråd spent over åpningen har jeg ikke tenkt på. God ide, det er om å gjøre å få åpningen til å virke så åpen som mulig, og samtidig hindre fuglen i å klare å ombestemme seg. Da tenker du å sløyfe den loddrette plata helt? Kun tråplata tilbake? Ellers vil tråden måtte plasseres slik at den ikke hindrer den loddrette plata. En streng festet helt i ytterkantene på tråplatas sider som hadde vært bøyd i 90grader opp til åpningens overkant og langsetter tråplata hadde gitt en bevegelig hinder som beveger seg sammen med plata. Hvis fella i tillegg hadde vært litt dypere under tråplata kunne det bevegelige gitteret inn til fangstrommet sløyfes. Fella ville da vært avlang oppover i stedet.

 

Tilvenning er en utfordring, spesielt til kråka. Er litt interessert i hvorfor noen av de små fellene som feks kråkebåsen virker til å gjøre fuglene raskere tilvent til fella. Er selve størrelsen på den store norske kråkefella en faktor som skremmer fuglen før tilvenningen? Tenkte ideen der var at det skulle virke motsatt.

 

Interessant dette. Kanskje den må døpes om til "Kammerfella"? :)

Link to comment
Share on other sites

Min skisse av kråkefellea(copy of Vestmann)

Var det noe sånt du tenkte?

Ingen peiling på om den vil virke :? tror det er for mange bevegelige deler :oops:

2823yn9.jpg

 

1. justerbare vekter(må mye kalibrering til)

2. gitter som faller ned når fella utløses.

3. låsing som utløses når det blir nok vekt på plata(4)

4. plate som fuglen vil sitte på for å nå åta, faller ned når fella utløses.

5. nylontråd for å hindre fuglen i å fly lett ut igjen.

6. Åte.

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

:lol: Det var en heftig konstruksjon! Og så datategnet, nei det blir for avansert for meg. Holder meg til penn og papir :D

Tror nok den der hadde virket flott i det minste til skjærer, om kråkene tør ned i et slikt hull er ikke godt å si. Ser på det staget som lukker den øverste luka, det ville gitt ulike utslag på hvor raskt luka lukker seg alt etter hvor armen er festet i forhold til hengslepunktet. Kunne fått luka til å lukke seg raskere en tråplata, mer som en slags utveksling.

 

Ja det hadde ikke vært spøk å finjustere den. :)

 

Her er slik jeg mente uten den loddrette delen av tråplata, dypere felle uten bevegelig gitter inn til fangstrommet og med en tråd spent over åpningen. Kanskje burde den heller vært strukket på tvers. Da jeg foreslo en høy firkantet strengløkke festet i sidene på oversiden av plata var tanken at den skulle trekke ned fuglen sammen med luka. Når jeg tegnet det opp så jeg at det blir jo noe å lande på da og som fuglen kanskje vil lande på og slik trykke ned luka før den hopper ned på plata og det er jo ikke så bra.

 

Her er en ny utgave med ideen din om en snor spent over åpningen, og som motvirker at fuglen kommer seg opp igjen, noe som ellers trolig hadde vært et problem. De er kjappe i vendingen.

phpJ0TnYAPM_-_Kopi.jpg

 

1:Tråplate

2: Vektarm av streng festet på undersiden av tråplata og med plattloddplater skrudd fast i ringen på vektarmen.

3: Tråden som er spent over åpningen

4: Skillevegg av netting

5: Luke for å ta fugler ut

6: Åte

 

Den lille svarte firkanten under firetallet er magneten som eventuelt kan gjøre utløsingen av plata mer brå etter at fuglen lander med full tyngde og vil også låse luka for fugl i fangstkammeret, i Kammerfella :)

 

Er det andre ting som skulle vært forbedret med fella?

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Ikke lett å finne opp noe som kråka lar seg lure i nei, men en skjærefelle som kanskje fanger mer en en i slengen er heller ikke å forakte. Videre forbedringer kunne sikkert vært gjort om fella eventuelt hadde blitt laget og prøvd ut.

 

Kanskje det enkleste er det beste, slik som på dette gamle bildet.

Det viser en såkalt Fools Cap. Bare et kremmerhus av hvitt papir smurt med klissete honning på innsiden, med noen smuler i bunn og stukket ned i snøen. Bare å gå bort å hente kråka..

Fools_Cap_-_Kopi.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei

 

Der har du en en fin felle ja :) Finner ikke helt ut hvordan den virker og hvilke deler av fellen som er adskilt med netting, Ser det er en strikk der som drar i luka. Er luka hengslet på midten slik at fuglen må hoppe ned på utløserpinnen?

Forklar gjerne litt mer om fella.

 

Det er visst litt usikkerhet rundt hvilke feller som er lov å bruke til kråker og skjære. Den vanlige norske kråkefella og kråkebåser er iallefall brukt her i landet. Det var en stund snakk om at kråkebåsen ikke var lov, men det gjelder versjoner som har et kammer der en levende lokkefugl er plassert. http://www.bjalbo.nu/main.asp?sidid=71&typ=2&huvudsidid=2 men den kan brukes uten lokkefuglen, da er den lov. Noen som har prøvd med en utstoppet kråke i sovende stilling..?

Det finnes visst ikke en egen norsk instans som skal godkjenne feller ennå, men det er visst på gang noe som blir etter en eu-mal. Man må gå ut fra loven slik den er utformet med hensyn til viltet. Noen steder i loven om feller står det om feller for levende fangst at de kan ha en slik konstruksjon "eller en tilsvarende konstruksjon".

Hadde vært interessant å vite nøyaktig hva som menes med dette.

Er usikker selv på den fella som jeg tegnet om den kan brukes. Dansk skjærefelle har jeg også sett omtalt brukt her i landet, så om den er godkjent må jo gå på at om det tas hensyn til viltet etter de krav som stilles i loven under utformingen av fella, så kan den brukes. Er ikke sikker her, noen andre som tolker loven annerledes?

 

Det er bra at man prøver å finne fram til nye feller for kråke og skjære.

Noen som har prøvd å telle skjærereir nå om våren før løvet kommer på strekningen mellom hjemmet og jobben?

Det har jeg gjort, gir en viss ide om hvor mye skjære det egentlig er rundt om. Spesielt i boligfelt er det ikke langt mellom hvert reir. Jeg ser 4 reir bare fra mitt hus.

Link to comment
Share on other sites

Se den ja, den så flott ut den. Solid bygget. Hva har du brukt til luke? Håper den slår raskt nok igjen til at fuglen ikke rekker å reagere, det er jo viktig. Kanskje det burde vært et par fjærer som lukker luka, i hverfall i kaldvær?

 

Tror det er påkrevd å ha en skål med vann inni fella, et tak (luka danner kansje tilfredstillende tak), beskyttelse mot været fra minst to sider før fangst. Husker ikke helt hva det sto. Du får sjekke ut lovverket.

Link to comment
Share on other sites

jo takk, er fornøyd jeg:) Men har jo lyst til å prøve den ut, men vet ikke hvordan jeg skal få den godkjent? Noen som vet ? Er det sånn at man må kontakte Njff å få de til å godkjenne den eller ?

 

 

Luka er bare en vanlig plate, den slår ganske kjapt igjen egentlig, men kanskje et par fjærer som du sier hadde vært bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen ja

 

Ja sjekker du med Dirnat så er du sikker. Er spent på hva de sier. Hold oss gjerne oppdatert. Om det blir positivt svar for fella som du har laget så er det bare å prøve den i jaktiden for kråke og skjære om du følger de vanlige fangstforskriftene forøvrig. (jakttid kråke: 15.07-31.03, jakttid skjære: 10.08-28.02)

 

Min modell mangler beskyttelse for været for eventuelle fugler som går i men det kan enkelt føyes til i konstruksjonen. Siden det er godkjent med burfeller for kråke og skjære så vil jeg tro at det går bra så lenge man holder seg innenfor de rammene som loven sier om hensynet til viltet under utformingen av burfella. Om du får ok der så vil jeg prøve å lage en testmodell av fella mi jeg også. Hadde vært interessant å få til en felle som kan fange flere etter hverandre. Men det blir nok en skjærerfelle først og fremst den oppfinnelsen min uansett.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Jeg ringte Dirnat i dag, å det var bare å bygge i vei sa han :D Det var bare å bygge sine egne feller for Kråke/skjære siden det var ikke noe som het at de skulle komme å godkjenne det.

Alle kunne tegne og bygge sine egne feller bare sånn at de ble bygd på en ordentlig måte sånn at fuglen ikke kunne bli skadet inni der. Men dette gjaldt bare fuglefeller. Å visst det kom noen å var nyskjerrig eller klagde på dine egne feller så skulle du bare dem ringe til han sa han :)

Link to comment
Share on other sites

Se det ja :)

 

Kanskje Direktoratet for Naturforvaltning ikke er så ille tross alt?

Synd at skjære og kråkesesongen akkurat er over, men da blir det vel testing av fella di når sesongen starter igjen går jeg ut fra? :D

 

Skal definitivt lage en utgave av den som vi kom fram til i starten av tråden jeg også. Kanskje blir det av et stort bur til hund som toppen fjernes på slik at det er mulig å prøve ulike løsninger/ bygge den om underveis under utprøvingen.

 

Det var som jeg tenkte da, så lenge hensynet til fuglen ivaretas slik at den ikke blir skadet i det den fanges eller sitter fanget så er utformingen av fangstbur for kråke og skjære mindre viktig. Den må jo ha rom til å bevege seg litt også, så litt størrelse bør nok fella ha. Mindre en kråkebåsen bør den nok ikke være. Dette blir spennende utprøving.

 

Flott at du sjekket dette ut Probe. Lykke til med utprøvingen når fangstsesongen starter igjen og la oss få vite hvordan det går! :)

:):)

Link to comment
Share on other sites

Ja, han var ikke så vanskelig å hanskes med han jeg pratet med :)

 

Ja, må jo få den ut så fort jakta starter igjen :) Tenkte å lage noen andre konstruksjoner også! Har lagd en del feller nå, så har ikke plass til fler i garasjen :lol: Men utover sommeren blir det til litt bygging regner jeg med :)

 

Hadde vært moro å sett fella di også da så du må få ut et bilde med engang den er klar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...