Jump to content

Handle optikk i Praha


olam

Recommended Posts

Reiser til praha om en drøy uke å lurte på om det er noen her som har handlet optikk der nede?

Er ute etter en håndkikkert.

Meopta er ikke det Tjekkisk?

Blir kanskje det som vil være det lureste å se på da kanskje selv om jeg helst vil ha en Steiner..

Noen som har noen butikker å anbefale helst i sentrumsområdet?

 

Mvh Ola

Link to comment
Share on other sites

I Praha er det forholdsvis stiv pris men dra ut i noen av byene/tetstedene rundt er prisen 15 til 20% lavere. Meopta er Tjekkisk ja. Handla en kikkertsikte 3-12x50 meopta til 3240kr og en håndkikkert 8x50 til 2000kr ca da jeg var i Tjekkia for 3 år siden men var i en liten by nær grensa til Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Joda, som kanonen påpeker kjøpte jeg en Meopta Artemis 2000 1,5-6x42 i Praha for endel år siden. Fant den i en butikk som lå ved rådhusplassen. Prisen var vel ca. halvparten av her, og kikkerten er helt super.

 

 

Rådhusplassen ja.. det må sjekkes ut.

 

har lite kjennskap til meopta, har de noe håndkikkert som er å anbefale til hjort og reins jakt.

Tenker på noe som 8-10x40 eller deromkring..

Link to comment
Share on other sites

Var der for under et år siden og da var butikken ved museet nedlagt. Kjøpte to kikkertsikter der (3-9x42 og 2-8x42 Meopta) for noen år siden til ok pris. 3000,- kroner stykket minus Cz-mva som du får igjen på flyplassen. Butikken ved klokketårntorget var også stengt, men jeg forstod den var under flytting og den har kanskje dukket opp et annet sted. Var også på en liten, mere rendyrket våpenbutikk en halvtimes gange ut av sentrum som lå mere på nivå til vekter, forsvar og politi-linjen, men der må jeg finne et kart for å kunne si hvilken gate den lå i. Det er nok forøvrig riktig at du kan gjøre bedre handel i andre deler av Cz enn i Praha.... Forøvrig er min oppfatning av Meopta at du får god kvalitet uten krimskrams til en ok pris og det er produkter du kan stole på. Det er ikke noe morsomt med optikk som kødder den andre dagen i elgjakta.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å bli noen år siden jeg var der sist, men likefullt.

 

1. Spør på hotellet, det er kanskje den enkleste måten å få hjelp til å finne en spesiell type butikk.

2. Ta taxi, da jeg var der kostet det knapper og glansbilder å ta taxi.

3. Det er alltid lov å prute.

Link to comment
Share on other sites

Tsjekkisk (Zc) mva får du igjen i fra alle butikker som er merket med "Taxfree"-skilt i vinduet eller spør i butikken. Du må handle for et minimumsbeløp og så fyller de i butikken ut et skjema som du leverer på et kontor på flyplassen som heter Taxrefound eller noe sånt. Du får pengene med en gang eller sendt til din konto etter en stund.

Jeg kan ikke huske at jeg fikk de kikkertene noe billigere enn prislappen, enda jeg kjøpte to stk, men det er jo bare å prøve seg.

Taxi er en god ide om man vil være effektiv, men jeg liker og gå å se meg rundt mens jeg spiser pølser og drikker øl etter behov. Pølsebodene har nydelige pølser med masse rart i, tror ikke det er noe som heter slakteavfall der nede. Det heter pølser...... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kikker litt på kartet her og det ser ut som at den lille politivåpenbutikken ligger i Husitska gate ikke langt unna krysset til Prokopova gate. Let og du skal finne. :!: Var forresten på en jaktbutikk i sentrum sist jeg var der, men den var for fancy for min smak med et litt dyrt og dårlig utvalg på våpenbiten, men med et bra utvalg i klær. Husker faktisk ikke hvor den lå..... :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja da er man kommet hjem etter bytur.

Var 17 minus den dagen vi kom men det ble mildere heldigvis.

ble faktisk en utepils også men det var en kald fornøyelse, men det måtte bare gjøres.

 

angående kikkert så fikk vi en taxi til å kjøre oss til den butikken i Husitska-prokopova gate.

sjåføren var real å forsto hva vi var ute etter å ventet til vi hadde vært inne i butikken og sett.

De hadde to Meopta, 8x50 og 10x50 prisen var 21800 koruna for hver pluss minus.

kursen er sånn ca 32-33 norske for 100 koruna. så ca 6600 kroner da for disse kikkertene.

I utgangspunktet har jeg sett meg ut Steiner i 10x42 så en meopta 10x50 syntes jeg ble stort og ikke så veldig billig..

betjeningen var ikke så veldig salgsvillig heller så vi dro derifra.

sjåføren vår var engasjert å visste om en annen butikk så han ville kjøre oss dit.

Dette var en bra stor butikk med første etasje med mye klær, våpen,optikk pluss div i kjelleren.

Ikke hundre prosent sikker hva gata het men når jeg ser på kartet nå så Rumunska gate tror jeg ikke er langt fra sannheten,ikke så langt i fra Muzeum.

Iallefall der hadde de en Meopta 10x42 eller er det 44 de er?usikker. fikk iallefall sett på kikkerten men jeg syntes det var dyrt. De skulle ha 21600 men nedsatt fra 25 og noe.tenkte det måtte gå an å prute men karen som sto bak disken forsto ikke min engelsk.. det lå en kalkulator på disken som jeg tastet inn beløpet som jeg ville betale. prøvde med 18000 men det ble ikke populært. denne mannen litt eldre og røslig med bart begynte å snakke høyt og fort på tjekkisk å gestikulerte med

hendene. forsto såpass at han ikke var fornøyd :shock: prøvde med 20000 på kalkulatoren å da ble han enda mer høyrøstet å tok kikkerten å satte den på plass inne i en slik glassmonter. Kompisen min sto i bakgrunn å syntes det hele var veldig festlig.. så sånn ble det. ikke noe kikkert på meg men har bestemt meg for å gå for en Steiner.

 

Uansett fin tur, billig mat selv om det ikke er veldig billig i sentrum så 25 kroner for en øl og knallgode pølser for 10 norske er bra.

På flyet hjem kom vi i prat med en eldre mann som bodde et stykke utenfor sentrum, han hadde spist fin middag drukket tre øl og betalt 65 kroner. det er billig det.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kjøper du ikke en meopta fra ebay istedet? Det er helt ukomplisert og som regel billigere enn noe annet sted..

 

Denne for eksempel:http://cgi.ebay.com/Meopta-Meostar-B1-8x42-Binoculars-FREE-SHIPPING_W0QQitemZ190360701651QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item2c5261cad3

 

Eller denne:http://cgi.ebay.com/Meopta-Meostar-B1-10x42-Binoculars-FREE-SHIPPING_W0QQitemZ120510555847QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item1c0efd26c7

 

Eller hvorfor ikke en Kahles:http://cgi.ebay.com/KAHLES-BINOCULAR-K10X42-CAMO-NEW-SALESMEN-SAMPLE-NO-RES_W0QQitemZ320480496156QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item4a9e204a1c

 

Eller du kan gå for en brukt Swarovski eller Zeiss...

 

Steiner er sikkert greie kikkerter, men jeg tror slike som eksemplene overfor gir deg mer optikk for pengene..

Link to comment
Share on other sites

Jaja, det ble ikke noe kikkert, men det var sikker en fin tur og du ble kanskje litt smartere... :roll: ? Har forresten forstått det sånn at Praha er den byen i Europa (eller verden) med høyest prisvekst de siste årene. Det kan jo stemme i og med at jeg betalte 3000 nok pr stk for en 2-8x42 og 3-9x42 for noen år siden. Jeg prøver for tiden og handle på www.OpticPlanet.com og tror jeg skal lykkes med verifisert PayPal etter hvert....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...