Jump to content

Trearbeide, fra kopp til hus.


Egil

Recommended Posts

  • Replies 338
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest graahund

Ja, her fikk du jo svar på innlegget under ditt :D

 

Akurat denne modellen ligner jo litt på en tiur, men er likefult en ølhøne. Det er fasongen på drikkekaret som har gitt det navnet. Mye brukt utover på bygdene tidlig på 1850 tallet og oppover. Det ble da fylt fult og sendt rundt bordet slik at alle fikk smake det hjemmebrygga ølet. (gikk det tomt før runden var over ble det nok fylt opp igjen :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Lagde min første kopp i sommer, dessverre ble det litt dårlig med bilder. Hadde et dårlig emne, men det ble da en kopp til slutt likevel. Koppen har vært en fast følgesvenn gjennom mange elgfall i høst, og flere skal det nok bli :D Som dere kanskje ser på bildet sprakk treet i kanten på koppen, men dette løste jeg ved hjelp av litt formtre. Trearbeidt gav mersmak, og jeg har allerede funnet nye emner som jeg skal gyve på til våren. Fant noen kuler av passelig størrelse da jeg var ute etter elgen.

 

541706.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Olaf.

Ser du har brukt glatt rikule til emne.

Neste gang kan du jo prøve med risknute av bjørk, den sprekker ikke så lett.

Hvis du lurer på hvordan den ser ut skal jeg finne bilder å lime inn.

Det er bare å bruke tråden til bilder og komentarer, derfor den er her!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Olaf.

Ser du har brukt glatt rikule til emne.

Neste gang kan du jo prøve med risknute av bjørk, den sprekker ikke så lett.

Hvis du lurer på hvordan den ser ut skal jeg finne bilder å lime inn.

Det er bare å bruke tråden til bilder og komentarer, derfor den er her!

 

Takk! Ja, når du sier det, hva er egentlig forskjellen på ei rikule og ei risknute? Nå spør jeg sikkert dumt, men en gang må jo være den første :) Var forøvrig et emne min bestefar hadde til overs, som han syntes var for dårlig til å bruke. Jeg tenkte jeg skulle bruke koppen til å "trene", men det ble da jaggu en brukanes kopp av emnet ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, tok du etter-bildet eller er det jeg som trenger briller :lol:

 

Men da forstår jeg iallfall forskjellen. Tror det var ei risknute jeg fant, så spørs om jeg får ta turen til våren, hvis jeg klarer å vente så lenge (kanskje jeg tar en skitur rundt juletider).

 

Forøvrig en flott tråd dette her, har tilbrakt en del tid her med å titte på bilder for å hente inspirasjon :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Guest graahund

Har tengt til og holde tredreier kurs nå utover våren. Så hvis noen er intresert så er det bare og sende en pm. Kurs kan holdes i helgene likefult som midt i uka. Helt nytt verksted med mye bra verktøy. (tre benker) Har selv 7 kurs bla på Raulandsakademiet og hos WWW verktøy i stavanger. Samt at jeg nå har dreid privat i en 10-15 år.

Link to comment
Share on other sites

tips: hvis du har store ri kuler som du ikke veit ka du skal bruke til så kan du ta og skjere skiver med motorsag(ca 3cm) tørk dem kjør dem i gjenom breibånd pusser smør dem med mat olje.vips så har du noen fine spise under lag for og spise mat/brød på :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fant idag den første (og den eneste) trekoppen jeg har laget, denne lagde jeg i 6klasse i 1997.

Ikke noe veldig flott utført, men et artig minne.

IMG_4474.JPG

IMG_4472.JPG

 

Fikk litt lyst å begynne med dette, så må ta en sjekk av hva slags utstyr jeg har, og hva jeg trenger å kjøpe meg :]

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Lurer litt på det etiske rundt dette med å samle inn knuter og kuler. Har ikke skog selv, og derfor tok jeg en tur i skogen bak boligfeltet der jeg bor. Det tok ikke lang tid før jeg fant ei nedfallsbjørk med en fin knute som snodde seg rundt hele stammen. Ser ut som treet har ligget en stund, og dersom knuten ikke blir tatt hånd om nå, vil den snart bli ubrukelig. Lurer altså på om det ansees som stjeling hvis jeg tar med meg denne? (Skogen er i kommunens eie)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest graahund

Lyst på tredreierkurs ? Jeg kan avholde kurs i nov. des. jan. og febr. hvis det melder seg intresserte. For nybegynnere og litt øvede. Spesialpris for kammermedlemmer. Kurspris hos de litt større kursholdere er for tiden 3500,00, men for kammermedlemmer vil jeg kunne holde kurs for mye mindre enn det. Kurset vil gå fra fredag til søndag. Eventuelle interesserte kan sende en pm. Kan ta kun 3 elever da jeg kun har 3 maskiner. Tredreiing er en ypperlig og matnyttig hobby utover vinteren. :D

 

Nb om overnatting behøves ligger Ski hotell kun 10 min unna. Da jeg selv gikk kurs ved WWW verktøy i Stavanger bodde vi på Maritim hotell. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kven var kurslærar då du var på kurs i Stavanger? Då eg var der for fire år sidan, var det Petter Herud som stod for opplæringa, og det var verkeleg kjekt, og ikkje minst utruleg lærerikt.

Eg ynskjer deg lukke til med kursa du skal halde, og håpar at fleire får augo opp for kor kjekt det er med tredreiing :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@sahcs motor, det var Petter Herud bla. og en engelskmann ved navn Jimmy Cleves. En australier også men han husker jeg ikke navnet på. Jimmy var spesialist på innvendig dreiing av vaser ol. Har også gått kurs på Raulandsakademiet (3gr.) ved Herud og en fra Hadanger som jeg heller ikke husker navnet på i farten. Må i såfall gå ut på verkstedet og se på kursdiplomet. Har også gått et kurs hos den kjente tredreieren Svein Røed som var fantastisk på mini dreiing. Har 5 kurs på WWW verktøy, 3 på Rauland, 1 hos Herud privat, 1 hos Røed og ett hos en lokal kar ved navn Sjødal. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Mauser, nei det er ikke Stana. Han kjenner jeg godt til. Meget flink dreier forøvrig. Skal ta meg en tur ut på verkstedet og finne ut av det :) Han heter Arne B. Mæhlen, forøvrig utrolig flink med dekorasjoner. Litt mye etter min smak. Men for all del, dyktig kar.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i Sverige på elgjakt (ble ikke bjørn) før jakta starta her hjemme, og i det området jeg gikk var det så mye bjørkeril som jeg aldri har sett før.

Tror jeg kunne ha fylt en bilhenger på få timer der om jeg hadde hatt mulighet for det.

Ble ikke med noe hjem, men tok noen bilder av disse, vi var jo tross alt der for å jakte...

 

image37.jpg

 

image38.jpg

 

image43.jpg

 

image44.jpg

 

image45.jpg

 

image46.jpg

 

image47.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mye fint her! Jeg har ei hjemmeside der jeg har samla noen bilder og litt tekst/fremgangsmåte.

 

Et par bilder av turkoppen min, som er den eneste fysiske tingen jeg har hatt så lenge uten å rote den bort eller bruke den opp, med unntak av et par børser... :roll:

 

Ut fra det som skrives tidligere i tråden, er dette er risknute, men med hel ved tvers gjennom. Som en del andre, så koka jeg den, og reiv av nevra mens den var kokende varm. Gikk så fint atte. Brukte en golvskrubb til å børste av det jeg ikke fikk dratt av.

 

stor-kopp_fra_siden.jpg

stor-kopp_under.jpg

 

Et par mindre varianter...

 

smaakopper3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hva bruker dere for å pusse inni kula med? Har fått hula den bra ut med "raspen" til Clas Ohlson (http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =158381746" target="_blank" target="_blank)

 

Er det noen lure triks for hvordan man får den helt glatt?

 

Kan jo legge ut noen bilder av den også. Første gangen jeg gjør dette. Blir nok en bolle, da den er for stor til kopp.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ikke lest gjennom hele posen enda... Men spør likevel om tips til bearbeiding av "klumpen" min.. Var i utgangspunktet ute etter et knivskaft, men syns denne er så stor at jeg heller vil lage ei skål, gjerne med handtak..

 

Hvordan skal jeg begynne? og hvordan tørke den og hvor lenge? koke i saltvann?

 

Rognknute.jpg?t=1300282464

Link to comment
Share on other sites

Du må i hvertfall søke å legge snittet/åpningen på skåla der den sitter fast på stammen, pluss der kvisten stikker ut.

 

Jeg hadde kappet ned kvisten så kort som mulig, og så kokt den. Viktig at du får av barken før du setter igang med altfor mye finarbeid, fordi det hender det finnes hull der man minst aner det. Kjipt å finne ut det når du begynner å nærme deg en cm tykkelse, etter flere timers arbeide...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kappet rikula på skrå fra der kvisten kommer ut og ned mot stammen, dette skal jeg prøve å lage en skål av. Resten av kula var faktisk stor nok til å lage en kopp av, så jeg har grovuthult en kopp nå. Hvordan skal jeg lagre denne mellom øktene? Og hvordan skal jeg lagre den delen jeg har tenkt å bruke til skål? Og hvor tykk bør veggene være før man sier seg fornøyd?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...