Jump to content

Vinterkamuflasje - Dresser


JanDman

Recommended Posts

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har det svenske forsvarets vinterkammo. Bedre kvalitet enn den norske synes jeg, sterkere tøy og bedre sydd. Den er billig. Fikk sett for 250.-

 

Også bruker jeg gaffa tape nederst på buksa, (skjøter den til skoa) så den ikke suger inn vann. Den svenske jakka er litt off-white, men det er bare å vaske den med litt klor.

 

Utrolig behagelig og praktisk og lydløs og billig... :D

 

Også er det bare å impregnere så er de rimelig vanntett også. Elsker å gå i vinterkammoen.

Link to comment
Share on other sites

Hei, Jeg kjøpte meg i fjor en dress på "Jegma" dress på xxl. er sånn middels fornøyd. utførelsen er god, men ulempen er at det er for lite kontraster på kammuflasjen. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kansje sett på løsningen til swedteam, syns dem har en god dress, evt kan du vurdere overtreksdress der syns jeg at både Swedteam og X3M1 gode løsninger som er "3D" aktige. Jeg har selv overtreksdressen til swedteam, bare i annen farge og jeg er godt fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en jahttijakt for to år siden, og er bra fornøyd. Puster ikke like godt som finnskogen dressen, samt at borrelåsstramminga nede på bena er 10 cm for høy, og kamo sydd opp ned (kunn estetisk, viltet ser ikke forskjell :lol: ). MEN den er billig :idea: og til mitt bruk bra nok.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Støtter denne. Var på Forsvarsbrukt i dag, og handlet full vintercamo til den nette sum av 60 kr !!! Ville dog holdt meg unna nylon, iallfall hvis dressen skal være lydsvak. En av de ansatte på butikken sa at man godt kan sause inn dressen med impregnering, slik at den ikke trekker vann som en svamp. Dette er ulempen med bomull - det blir fort vått. Men til mitt bruk vil jeg tro den holder, til post i tørt snøvær.

Link to comment
Share on other sites

Bomull :roll: . Et totalt ubrukelig stoff å bruke på utendørs aktiviteter. Trekker vann som en svamp ja og klærne blir stive som en rustning like etterpå. Lite behagelig å bevege seg med.

det er jo fordi du er steder det ikke er orntlig vinter. er det kaldt nok er ikke "trekker vann" en problemstilling ;)

 

når det er kaldt likte jeg den gamle bomull vinterkamoen til forsvaret bedre enn den nye i nylon. den gamle puster bra, noe den nye ikke alltid gjør, å det kan skape is på innsida av stoffet.

 

så jeg vil ikke være enig i din fordømmelse av bomull som ytterstoff vinterstid uten videre.

Link to comment
Share on other sites

Ikke kaldt nok og ikke vinter i Nord Norge :roll: . Blir man svett og det damper av klærne stivner bomullstøyet ved noen minus grader. Og det blir mann når en klatrer opp fjellsiden på jakt etter fjellrype. Men her kommer det selvføgelig inn hvor mye man svetter da, og det er jo induvielt hos hver enkelt :wink: .

Link to comment
Share on other sites

kamo sydd opp ned (kunn estetisk, viltet ser ikke forskjell :lol: ).

 

Bare le. Vi har faktisk fått reklamasjonssaker på det...

 

Har selv brukt vintercamo'n til JJ en vinter, og er godt fornøyd. Det som er positivt med den er at det er en fullstendig jaktdress og ikke bare et overtrekk, mange lommer og en kurant camo som en faktisk kan bruke før snøen legger seg (senhøstes når det begynner å bli mer grått og lysebrunt i lia enn det er grønt). Har snakket med enkelte som foretrekker denne foran vanlig mørk grønne jaktdresser. Den blir også litt mørkere etter en del bruk, ikke bare pga skitt men fordi den børsta microfiberen blir mer lodden etter en tids bruk.

 

Jeg har forøvrig ingen forhåpninger om å bli oppfattet som objektiv når jeg uttaler meg om dette... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp heller en overtrekksdress fra forsvaret. Da kan du bruke din vanlige jaktdress under.

Mye billigere vettu :wink:

 

 

Som sagt kostet dressen meg 60 kroner, det er latterlig billig. Her er det kaldt om dagen, derfor kommer jeg til å dra på meg denne dressen utenpå finnskogendressen i morgen. Som tidligere nevt fungerer bomull kanon så lenge det er kaldt nok!

Link to comment
Share on other sites

Har brukt forsvarets noen ganger, men det blir bløtt og isete ganske fort. Ikke fortrolig med den. Men den virker jo. Den er jo hvit!

 

Var en tur i Sverige i sommer og kjøpte meg vinterkamo fra Pinewood. Yeti heter den. Den kostet meg ganske nøyaktig 700,- norske. Har ingen erfaring med den enda (ikke veldig mye snø mellom juli og november hittil!), men den er jo prøvd i stua. Virker myk og fin. Er vel et slags microfiber eller lignende. Greit kamomønster. Tynn, så en bør kanskje ha jakke under, men den har noe slags for. På ikke altfor kalde dager kan en kanskje legge igjen jakka. Jeg har tenkt å ha med fleecejakke i sekken.

 

http://www.blocket.se/blekinge/Pinewood_Yeti_snocamo_23750356.htm

 

Forunderlig dyr her, men jeg kjøpte jo min bittelitt utenfor sesong da, midt i juli (Orsa for øvrig). :)

Link to comment
Share on other sites

Noen liker overtrekk, mens andre liker en ren vinterdress. Fordelen med overtrekk er jo at du kan bruke din vanlige jaktdress under, men på en ren vinterdress så vil tilgang til lommer være som vanlig, ikke noen åpninger for å komme til lommene på dressen under o.l. Jeg synes at 1490,- for en grei dress ikke er all verden, men selvsagt mer enn 60,- eller et par hundre for den sakens skyld :roll:

 

Når det gjelder bomull, så er det genialt til sitt bruk, på lik linje med membranplagg :idea: Jeg bruker gjerne bomull vår og sommer, samt når været er pent stabilt tidlig høst, men utover høsten så brukes gore-tex buksa oftere. Som jakke bruker jeg en Norrøna Finnskogen windstopper (Reinheim) jakke , mye oftere enn Finnskogen GT jakka. Problemet i mange overtrekksdresser er dårlig vev i bomullsplagget. Dette gjør at det suger fortere vann, samt at de er dårlig impregnert. Microfiber ville nok være det beste stoffet i en overtrekksdress etter min mening. Puster bra og tørker fort :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Swedteam sin overtreksdress og synes den er genial, 8) strikk i bena og livet på buksa med glidelås på hoftene så du kommer til lommene i buksa innenfor.

Jakka er lang og god med strikk i håndleddene og nederst med lommer utvendig, den har en romslik hette med stramming. Overtreks dressen bråker lite og suger nesten ikke vann, ising er vi lite plaget med ute på kysten så jeg har ingen erfaringer med det på denne dressen.

Man har anledning til å suplere bekledningen med hva man har lyst til under dresse siden den er en overtrekk med plass til litt ekstra under.

 

Ellers har jeg erfart ising i forsvarets bommuls rustning, det ble panser dress :evil: . Etter ett par turer fra varmen inne i kjøretøyene og ut på magen i snøen så var den våt og herlig, og frøs dermed dønder sammen når man ble en tid ute.

 

Har sett en del jegere i hvite engangsdresser på jakt (slike smuss/kjemikaliedresser) , virket greit det også hvis man har jevn tilgang til slike på jobb, spiller liksom ingen rolle om de blir revet i stykker, man tar bare en ny dress til neste jakt. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
kamo sydd opp ned (kunn estetisk, viltet ser ikke forskjell :lol: ).

 

Bare le. Vi har faktisk fått reklamasjonssaker på det...

 

Har selv brukt vintercamo'n til JJ en vinter, og er godt fornøyd. Det som er positivt med den er at det er en fullstendig jaktdress og ikke bare et overtrekk, mange lommer og en kurant camo som en faktisk kan bruke før snøen legger seg (senhøstes når det begynner å bli mer grått og lysebrunt i lia enn det er grønt). Har snakket med enkelte som foretrekker denne foran vanlig mørk grønne jaktdresser. Den blir også litt mørkere etter en del bruk, ikke bare pga skitt men fordi den børsta microfiberen blir mer lodden etter en tids bruk.

 

Jeg har forøvrig ingen forhåpninger om å bli oppfattet som objektiv når jeg uttaler meg om dette... :mrgreen:

 

Enig i dette , mye jaktdress for en billig penge , liker spesielt at det er mange lommer.

 

En annen dress jeg har som det nok er bedre kvalitet over er en Norrøna dress , men den mangler de lommeløsningene jeg er ute etter så den blir som oftest ikke brukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kjøpte overtrekksdressen til "Veidemann" / Jaktdepotet før jul. Grei dress til en grei pris, enkel å ta med på turer når det er muligheter for snø sent i jakta. Brukte den under toppjakt i Sverige forrige helg, og den pustet bra og fungerte greit. Jakka kunne godt vært 5-10 cm lenger ned foran, dvs ikke snitt som i de "nye" korte jakkene, da dette er overtrekk. Finnskogen GT jakka ble for lang under, mens windstopper jakka gikk akkurat klar. Det som imidlertid irriterte meg var at mot snø, så fikk fargen et lyst blålig skjær, isteden for at den var hvit :? Så det godt på bildene, samt at kompisen min hadde samme dress, så jeg så det der også. Bedre enn en grønn dress selvfølgelig, men jeg "forsvant" ikke. Der var Jahtti Jakt sin mye bedre, og jeg kommer til å bruke den igjen ved neste anledning. Veidemann overtrekk blir herved kun med på senhøstes turer når det kan komme snø :?

Link to comment
Share on other sites

@kolberolf:

 

Når det gjelder snøring på beina pleier jeg alltid å bruke litt gaffa tape på buksa og snurrer det rundt toppen av jaktskoa. Da slipper en at fuktigheten drar seg inn i buksa. Bruker dette høst og vinter, da jeg hater å bli bløt på beina :evil: Også er en alltid sikker på at en har med seg gaffateip, den kommer ofte godt med!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Trenger sårt vintercamo, og har kikket litt både på jegma og jahtijakt. Men etter en runde ned i spagaten med litt for mye buksesig i bakken i fjorvinter, så trenger jeg også ny skibukse... Med studentøkonomi håper jeg å kunne slå to fluer i en smekk, og bruke jaktbuksa med en ekstra ullstilongs under i bakken.

 

Så til dere som har erfaring med disse dressene, er de vide nok i beina til å kunne gå utenpå grove plaststøvler?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 vinterkamoer..alle fra det Norske forsvaret i bomull.

På den ene har jeg tegnet litt sort skog med sprit tursj.

På den andre enda mer sort skog(tetter),å den tredje er hvit.

Alt i alt kan jeg se mellom fingrene på at den trekker litt vann til tider eller at passformen ikke er optimal å at jeg ser ut som en dårlig stablet potetsekk med dem på :mrgreen: . Det finnest faktisk impregnering ril bomill som funker ganske bra. Men til en sammlet pris på 60 kr+sprit tursjen så kan jeg kjøpe mange dresser før jeg har passert mange 100kr. Slik mange av di andre dressene koster...

Å så trenger jeg ikke bekymmre meg om det går hull i dem..jeg syr det med herre-sting :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tygget på samme spørsmålet som trådstarter, men jeg var litt før ute så har egentlig kikka i hele vår/sommer. (hmmm kanskje derfor utvalget var litt dårlig :? )

 

Vurderete flere dresser i prisklassen 800- 2200,- der i blant Sweedteam dressen.

Til slutt fant jeg ut at kamodressen fra forsvarsbrukt var helt kurant, koster jo ingen ting så jeg tok 2 hele sett + sekketrekk.

http://forsvarsbrukt.no/shopdisplayproducts.asp?id=139&cat=KAMUFLASJE%2FKL%C6R

Tanken bak en tynn overtrekksdress er at jeg mener den er veldig fleksibel.

Tidlig i jakta, slik som nå, er det bart mange steder i marka, mens andre steder er det godt med snø.

Da er det bare å fiske opp dressen fra sekken og dra den på.

Nå mangler jeg bare ei brukbar hvit lue med skygge og øreklaffer.. noen tips ?

 

Ønsker du en fullforet gore-tex dress, bommer du nok ikke om du velger Harkila ;)

 

Edit: lagt inn link siden noen etterlyste det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bergans Grotli virker kjempebra, den kom nå i høst og jeg vet Clausen reklamerer for den via Bergans og brukte den i "envillmann". Jeg vet dog ikke hvilke erfaringer han har med denne dressen. Dressen er foret og med dermiax-membran + masse praktiske lommer ala Jahti Jakt sin vinterkamo. Mine erfaringer med bl.a. forsvarets kamo (bomull) og Jahti Jakt (med membran) på toppjakt er at de blir våte under innsmygning og stive som en pinne av frost etterhvert. Jeg liker denne også mye bedre enn Härkila Grizzly sin pga bedre kamuflasje, passform og lommemuligheter. Derfor måtte jeg bare handle:) Jeg drar på tiursanking om 3 uker og kan godt dele mine erfaringer da.

 

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=13005

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt denne jegmadressen ett par sesonger, den er "grei nok" og bedre enn alt av overtrekkshelvetesmakt, men...

På + siden:

Lett, vindtett, vanntett (relativt), lydløs, brukbar hette, tørker raskt, puster brukbart.

 

På - siden:

Lommer er det for lite av, mangler holder/hempe for langpisk, virker litt billig (som alt annet fra jegma), borrelås på anklene (holder ikke mål)

 

Man får det en betaler for, en ok dress for en rimelig penge, hverken mer eller mindre.

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=10&prodid=1

 

10990.jpg

Link to comment
Share on other sites

Trenger sårt vintercamo, og har kikket litt både på jegma og jahtijakt. Men etter en runde ned i spagaten med litt for mye buksesig i bakken i fjorvinter, så trenger jeg også ny skibukse... Med studentøkonomi håper jeg å kunne slå to fluer i en smekk, og bruke jaktbuksa med en ekstra ullstilongs under i bakken.

 

Så til dere som har erfaring med disse dressene, er de vide nok i beina til å kunne gå utenpå grove plaststøvler?

 

Jahtijakt går greit utenpå Muckboot Tay Sport'ene hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jahtijaktdressen, står "vidde på beina justeres med klaffer med borrelås", er dette oppe på leggen (har det på Härkilabuksa mi i alle fall, hindrer at den strammer seg over kneet) eller er det lukkinga i ankelen som er med borrelås? Borrelås og snø er en jævlig dårlig kombinasjon i mine øyne... Særlig om det er steder som skal være nede i snøen.

Link to comment
Share on other sites

En liten artig historie om vintercamo.

 

På slutten av hjortejakten her i Hordaland, var det ganske kalt og var faktisk snø en del dager.

Da eg reiste fra Bergen var det helt "hvitt" rundt oss, så Duble fortalte at han hadde vært på XXL for kjøpe seg en vintercamo til jakten.

Da vi kom ut i jaktområde ut mot havet i Nordhodland var det grønt og fint, og ikke noe snø.

 

Vi gikk rundt og humret og lo, og tenkte på Duble som kom i vintercamo, og ville se ut som et "traktoregg" (rundballe) på bøen. Heldigvis for han hadde han med seg alt jaktutstyret.

 

Ellers var ikke iden dum, om å ha på seg vintercamo, og legge seg mellom/på de ulike samlingen med "traktoregg"

(rundballer med høy pakket i hvit plast). Mange steder gir disse rundballene utmekede skyteposisjone ved bøjakt.

For en tid tilbake leste eg en repotasje i JHV om en kar som hadde bygget seg en "kunstig" rundballe som han satt inne i, når han jaktet, denne var også lett å transpotere. Dette kan vertfalle være en god ide ved gåsejakte på mange "utmarks" bøer.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Hallo, er det noen her inne som har prøvd ut 3D kamo settende? Har lest litt om det, og kom frem til 2 priser en på storfangs han sier at dette er 2010 mod og han har vert med å få gjort litt om på dressen. Denne ligger ute til 1299.http://storfangst.no/index.php?nr=90&ca ... &startrow=

 

Å så er den en på jaktfall til 990 kr e dette 2009 model? eller er det bare stor forskjell i pris å går her? lå merke til at hetten dekker ikkje like mye av ansiktet her, som den over. Noen som kan hjelpe meg litt?

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at disse "løvvintercamoene" må klabbe til seg veldig mye snø? Har en grønn dress, og er etter min mening ubrukelig til bevegelig jakt. "Alt" henger seg fast!

 

EDIT:

Er ikke dress av dette fabrikatet jeg har erfaring med, men er laget på samme måte, om mulig av annet stoff.

Link to comment
Share on other sites

Nå om dagen bruker jeg en hvit bomulsanorakk, billig, lett og blir lett våt/fryser.

 

Har prøvd både kjemikaliedress og malingsdress.

 

Kjemikaliedressen er faktisk ganske slitesterk, men akk så tett

 

Malingsdressen er billig, puster bedre en kjemikalidressen men er ikke slitesterk.

 

 

Jeg har faktisk gått helt åpenlyst i fullmåne (mot vinden) helt inn på 25 meter på rådyr som beitet på eng ved 3 anledninger hvor det var lydløst å gå i snøen.

Link to comment
Share on other sites

En liten artig historie om vintercamo.

For en tid tilbake leste eg en repotasje i JHV om en kar som hadde bygget seg en "kunstig" rundballe som han satt inne i, når han jaktet, denne var også lett å transpotere. Dette kan vertfalle være en god ide ved gåsejakte på mange "utmarks" bøer.

MADMADS

 

 

Haaha, den kan jo i og for seg være grei den. Men den dagen bonden kommer utpå jordet for å hente hjem mat til kua kan det by på problemer :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...