Jump to content

Deltagelse på jakt på egen eiendom


SakoBigGame

Recommended Posts

Har en kamerat som har fått hånden på et småbruk med en del utmark, skog osv...

Han har ikke brydd seg så mye om elgjakta de første årene av sitt eierskap men har fått sin grunneier del av jegerne.

Så nå som gården har fått sine malingsstrøk og nødvendig vedligehold tenkte han å bidra på elgjaktlaget.

Men da fikk han til svar at elgjakta var bare for fastboende i bygda. Da han i hovedsak bruker småbruket til "hytte".

Det er jo mange kyndige spekulanter her inne som sikkert kan gjøre noen reffleksjoner rundt dette.

Kan jegerne på jaktlaget nekte han å være med på laget, da han har en ikke ubetydelig eiendom innenfor jaktfeltet?

Han spurte meg og var litt usikker på hva han kunne gjøre med dette. Han ønsker ikke å gå til angrep på jaktalget eller å trekke grunnen sin ut av jaktfeltet.

Link to comment
Share on other sites

Svigerfar opplevde det samme, han var en av de største grunneierne i jaktfeltet, men fikk ikke delta på jakt i området. Dette er hjortejakt og ikke elgjakt.

 

En av de andre grunneierne gikk til rettsak mot svigerfar, fordi han ønsket å overta en del av de rettighetene svigerfar har i området. :shock:

Resultatet ble at svigerfar fikk styrket sine rettigheter og har nå jaktrett på 3 dyr. Før fikk han bare litt kjøtt fordi han var grunneier.

 

Det kan lønne seg å stå på sine krav. :mrgreen:

 

Det er jeg glad for, svigerfar jakter ikke lenger, men det gjør jeg. :D

Link to comment
Share on other sites

Mye kan en mene og dette er min mening: det kommer litt an på hvor stor bruket er, siden det er snakk om småbruk han neppe ville få alene tildelt fellingsløyve for elgen men dette er sikkert en forhandlingssak, sett kniven på strupen: niks jakt innenfor disse gjerdestolpene om jeg ikke får være med. Det hadde vært min alternativ. Som grunneier har du grunnlovsfestet rett å drive jakt på din eiendom. Du kan leie det vekk, du lar andre benytte seg av det. Men så lenge du kan dokumentere at du eier grunnen er ingen som kan ta fra deg retten å jakte på det!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er nok redd for at han i dette tilfellet er nødt til å konfrontere jaktlaget med hvor landet ligger, og gjøre dem oppmerksom på hva konsekvensene av den type utestengelse kan bli for kvotetildelingen...

 

En annen sak er det må utvises store diplomatiske ferdigheter for at hans deltagelse i angjeldende jaktlag skal bli en nogenlunde hyggelig opplevelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Hadde uten tvil trukket grunnen ut av jaktfeltet og nektet enhver jakt på min eiendom. Makan.... Men ønsker han ikke å stå opp for hva som er hans soleklare rett så får han sitte å male småbruket sitt litt til.

 

Helt enig her.

Link to comment
Share on other sites

Bruket er ikke stort nok til å få egen fellingstillatelse, men en av teigene ligger slik at den nesten deler jaktfeltet i to, så det ligger litt strategisk/kjinki til kan en si, alt etter som. Hans tilnæring nå er vell å prøve en rolig diplomatisk dialog først for å se ting ant. Han ønsker jo å jakte elg og vil ikke gå i krig med jegerne riktig enda. Han får vell ca 20-30kg kjøtt i grunneierandel for at grunnen hans er med. Han ønsker ikke å miste det, riktig enda..

Er det noen som har noen tips til å få myka opp disse jegerne før man setter hardt mot hardt?

Link to comment
Share on other sites

Bruk diplomati. Så langt det lar seg gjøre.

Ta kontakt med grunneierlaget. Evt styret/formannen i laget. Be om et møte. Tipper det vil løse seg.

 

I neste hånd.. Ta kontakt med kommunen og be om at området taes ut... Selvfølgelig gjeldene fra neste år.

Spør jo litt hvor stort området er, men ikke umulig at det kan bety et dyr i minus :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sliter med det samme selv, ikke for å stjele tråden.. men må bare få ut litt av trykket;)

 

*innpust*

Som midlertidig utflyttet Trønder til hovedstaden, har plutselig mine rettigheter på egen skogseiendom sunket til ett minimum. Min løsning blir fra neste år å melde meg ut av grunneier laget, drite i de kronene jeg får inn for elgjakta, heller jakte småvilt 'gratis' og more meg med at de må jakte rundt min eiendom.

 

Selv om jeg bor 55mil unna, tilbringer jeg sansynligvis langt flere dager enn 'dem' i skogen med tynning av skog, inngjerding av tofte der krøtter kan beite gratis for å holde kulturlandskapet i hevd, fjerne gammel piggtrå og annet søppel osv osv.. Som utenbygdsboende og har fått klar beskjed om at jeg har ingenting der å gjøre fra ett samlet 'korps' (for feige til å ta det opp enkeltvis, da hilser de og gliser når jeg en skjelden gang møter dem) De er som en gjeng gamle kjerringer og dikter opp saker som f.eks at jeg kjører kun i hjulsporene på grusveien og tar meg for mye til rette ved å sette gjerde som gjør at de må åpne EN bom.(Forøvrig en vei som går på min eiendom og som jeg årlig betaler på.) Ingen av dem ser nevneverdig interessert ut i å ferdes i naturen når det ikke er tid for den årlige far-sønn-svigerfar-svigersønn tradisjonen elgjakta er for dem. Flasker, stressless stol og annet søppel ligger igjen hvert eneste år.. Er det èn gjeng som trenger nye impulser utenifra, så er det slike lukkede jaktlag bestående av folk som anser kommunegrensa som det absolutte ytterpunkt for folk det er verd å bli kjent med i løpet av livet.

 

*utpust*

 

..det hjalp:)

Link to comment
Share on other sites

Hans tilnæring nå er vell å prøve en rolig diplomatisk dialog først for å se ting ant. Han ønsker jo å jakte elg og vil ikke gå i krig med jegerne riktig enda.

Dette vil eg kalle "riktig tilnærming". Han kan ikkje tvinge dei andre til å jakte med seg, og tvang er uansett dårleg grunnlag for kameratskapen som bør være i jaktlaget :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sett på hva vedtektnene til grunneierlaget sier i forhold til om det eksisterer noen begrensninger for hvem som kan delta.

 

Jeg var ute for lignende problemstilling som trådstarter beskriver tidligere, og det er ikke måte på hvilke grunner som bleoppgitt. Om disse var nedfelt i skriftlig form viste seg å være en helt annen sak.

 

I det konkrete tilfellet jeg opplevde var situasjonen slik at min familie var grunneier, men aldri hadde hatt deltagere på jakt. Når vi ba om at jeg fikk delta var det helt umulig, da "kun grunneiere hadde lov til å delta". Vedtektene sa imidlertid at "grunneier, eller den denne utpeker" skulle ha rett på å delta, og familien var enige om at det var umulig å akseptere svaret som var gitt - å fire på en slik rett ville gjøre at man kunne bli overkjørt på andre saker senere, også.

 

Kort fortalt ble løsningen å se an lokale forhold, holde på sin rett, og satse på målrettet diplomati. Vi sa at jeg hadde innfunnet meg med å ikke få delta det aktuelle året, men at vi da ønsket at jeg fikk møte jaktlaget for å forklare om bakgrunnen for hvorfor jeg ønsket å være med, og hvorfor vi mente å ha en rett til det. Dette var en bevisst strategi fordi vi visste at det satt folk i jaktlaget som ikke ville akseptere det som foregikk, slik at jeg ville kunne komme med til neste år.

 

Da var det ikke måte på hvor viktig det var at jeg fikk delta, plutselig stilte saken seg helt annerledes. På et kvarter fikk jeg telefon tilbake om at her var det bare å "ta med våpen, alle papirer og stille på første jaktdag på lik linje med de andre. Hjertelig-velkommen-skal-du-være-vi-gleder-oss-til-å-ha-deg-med".

 

Når jeg først stilte opp fikk jeg erfare at det ikke bare var grunneier selv som stilte for de andre eiendommene, heller. Noen grunneiere stilte til og med med flere personer. Det var mulig å oppfatte et visst avvik mellom liv og lære, med andre ord.

 

Vi fikk flere råd om å trekke eiendommen ut av jaktfeltet. Dette var imidlertid siste alternativ for vår del, da erfaringene vi hadde hørt fra andre slike tilfeller var at det gjerne resulterer i vondt blod mellom alle involverte, og et tap både på kort og lang sikt for alle parter.

 

En annen sak er det må utvises store diplomatiske ferdigheter for at hans deltagelse i angjeldende jaktlag skal bli en nogenlunde hyggelig opplevelse :wink:

 

Dette er et veldig godt poeng, Raudnakke. Man skal jo ikke bare få retten man har krav på, det skal helst være litt trivelig å dra på jakt sammen også ;)

 

Jeg ville alliert meg med noen som kjenner litt til hvordan personene i grunneierlaget agerer, og lagt en strategi basert på innholdet i vedtekter og bestemt diplomati. Kun som aller siste utvei ville jeg trukket grunnen ut av jaktfeltet, for når det blir gjort kan man glemme å tenke på å komme inn i jaktfeltet igjen. Strategien her avhenger jo også noe av størrelse på grunnen, er denne stor nok til at man får egne dyr hvert år er jo ikke konsekvensen ved å trekke seg ut så stor.

Link to comment
Share on other sites

Rent juridisk er det grunneier alene som har rett til jakt på egen eiendom - ingen andre. Har tidligere eier lånt/leid ut terreng i kontrakt så er den kontrakten nå bortfallt med mindre ny grunneier har fornyet den. Det første jeg ville ha sjekket var om en slik avtale er tinglyst, for er den ikke det så spiller den ingen rolle i dag.

 

Diplomati er nok best, men her står kameraten din trygt. Det er hans jord - og hans jaktrett, uansett hva noen "gamle grettne gubber" sier :)

Link to comment
Share on other sites

opplever noe av det samme her far min sitter på en av di større eiendommene i laget og kan stille med 2 mann,men di må bo i bygda eller være sønn av grunneieren.

dvs at jeg ikke kan ta med meg hvem jeg vill på jakt eller at grunneierene ikke kan leie ut jakt til folk utenbygds. og dette er det di små grunneierene som bestemmer fordi de er flest.

helt hårreisende spør du meg dette er regler som hører 100 år tilbake i tid :evil:

Link to comment
Share on other sites

Vær oppmerksom på at en slik liten eiendom kan, etter vedtak i kommunen, tvangsinnlemmes i valdet mot din vilje. Dette kan bli svaret fra jaktlaget hvis du ber kommunen trekke eiendommen ut. Den, eller de, som til sammen har over 50% av arealet kan i praksis med loven i hånd bestemme.

Godt mulig du har helt rett i dette Ole-Johan.. men da snakker vi om et jaktvald.. ikke om en jaktrett på eiendommen.

Eiendommen kan gjerne være inne i jaktvaldet MEN grunneier er likevel i sin fulle rett til å nekte jegere å nytte sin eiendom til jakt.

 

Det vil si at eiendommen regnes inn i valdet som et areal og dermed ligger som grunn for kvotetildeling, men å jakte på eiendommen kan ingen uten grunneiers tillatelse

Link to comment
Share on other sites

Etter et par runder i "systemet" for ca ti-femten år siden er dette fritt etter hukommelsen, men ta kontakt med fylket. Der får du som regel god hjelp :wink:

 

Tilsier eiendommens størrelse at den oppfyller kravet kommunen/fylket har satt som minste areal for å få tildelt et dyr :?: husk at minstekravet kan fravikes med 50% ut i fra bla biotop ++. Forhør deg med kommunen/viltfaglig utvalg.

Gir eiendommen rett til et dyr ell mer, kan han få kvote direkte fra fylket, som frittstående vald.

Er eiendommen liten (oppfyller ikke kravet til minstearealet) og det blir tatt ut av storviltområdet, kan dere nok oppleve at jaktlaget bare trekker på skuldrene, tar ut ammunisjonen av våpnet og driver gjennom eiendommen. Ergo som før bare at det ikke skytes på eiendommen :|

En annen ting kan være at eiendommen til din venn, avskjærer det eksisterende jaktvaldet fra andre deler av valdet deres, slik at dette ikke lengere henger sammen som et vald. Da har dere et lite "trumf kort", etter som at et vald/storviltområde skal være sammenhengende tellende areal. Husk tellende areal, her er det viktig å sjekke om den evt åkeren (innmark) som gjør at dette henger sammen er tatt med som tellende areal i tildelingsplanen.

Fylkesmannen kan oppheve/kreve makebytte av jakttereng (på papiret), der området er mest tjent med en helhetlig tildeling/forvaltning, men de kvier seg som regel for å gjøre dette og vil gjerne ha partene inn til samtale et par-tre ganger før de går til dette skrittet :wink:

 

Forbered dere godt før dere går i dialog med det eksisterende jaktlaget/storviltområdet. Skaff dere skriftlig dokumentasjon, legges dette frem på en "folkelig måte", vil enhver oppegående person/forening/lag begynne å se etter "lyset" :wink:

Ta gjerne kontakt med fylket før dere går i møte med "motparten" for å skaffe dere den totale oversikten.

Link to comment
Share on other sites

Det er viltloven som regulerer og er lovverket rundt storviltvald, og kommunen som beslutter. Det er vanligvis riktig at du kan nekte jaktlaget å gå på din eiendom selv om den er "inntvinget" i valdet, men arealet er innregnet i valdet. Hvis eiendommen deler valdet, og er "inntvinget", kan det bli vanskelig å nekte jaktlaget å gå der. Du har rett til økonomisk kompensasjon for hva din del av kvoten er verdt.

 

Ellers har du oppdaget hva elgjakt i hovedsak går ut på: Krangling.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva folk sier så er det grunneier som bestemmer om det kan jaktes på hans grunn kommunen har ingen ting å si hvis grunneier sier nei. Har flere plasser som dette har vært et problem.Jeg hadde tatt dette opp med jaktleder på en ordentlig måte så skal du se det blir elgjakt på deg også.

Link to comment
Share on other sites

Vær oppmerksom på at en slik liten eiendom kan, etter vedtak i kommunen, tvangsinnlemmes i valdet mot din vilje. Dette kan bli svaret fra jaktlaget hvis du ber kommunen trekke eiendommen ut. Den, eller de, som til sammen har over 50% av arealet kan i praksis med loven i hånd bestemme.

Dette er riktig hansen deluxe... :wink: MEN; det er en bestemmelse for at ikke enkelte grunneigere kan klusse til oppdeling av større jaktarealer.

I dette tilfellet og de fleste andre blir det ikke brukt. Fyren vil jo jakte...Paragrafen kommer til sin rett den dagen Jenny kjøper en eiendom som splitter et jaktlag og gjør det umulig å drive jakt på totalarealet.

Har nemlig vært borti den paragrafen i nærområdet for mange år siden. Det skal MYE(!!!!) til at kommunen osv. overstyrer med den paragrafen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...