Jump to content

Trearbeide, fra kopp til hus.


Egil

Recommended Posts

Mauser!

Er du klar for flere bilder eller? :D

 

Har holdt på litt i dag også, og nå er bordet rundt grillen dønn stødig, det tåler helt sikkert noen kilo med overstadig belastning fra småtørste fjellfanter... :mrgreen:

Fikk også montert opp røykhetta i dag.

 

Grillogrykhatt.jpg

 

Det er noe småpusk igjen ute, men sån utseendemessig begrenser det seg stort sett til "under bakkenivå"

I morgen blir det graving og framføring av strøm og tv kabel.

Samt lakksmøring på alt nytt trevirke innvendig.

Her er utsia egentlig som før, bare att topphatten er montert.

 

Grillhytta.jpg

 

Videre har vi snekkra ihop ett tv skap til flatskjermen i dag, og siden det kan forekomme noe røykos og muligens en del steikefett i lufta, hmm..

Ja det skal ihvertfall IKKE havne på skjermen å gjøre jaktfilmer grumset og difuse (det skal vi greie selv). :wink:

Så skapet fikk lokk så den helsikes skjermen kan forsvinne litt i ny og ne.

 

Tvskap.jpg

 

Vi greier vel ett til fra andre sia også, blei greit dette skapet, liker spesiellt dette lokket jeg da... (ser lite på tv egentlig) :lol:

 

Tvskap2.jpg

 

Nå når jeg ser på bildet av skapdøra vises det veldig godt at panelet er solfarga, det synes nesten ikke når en har det i vanlig dagslys... :oops:

Skal se på saken i morra jeg... 8)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 338
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

He he, ja nu e det jo ikke mi hytte da, men den ligg ikke langt unna, og han som eier den har planer om selvskutt rådyrfilet på grillen der i høst. Har spøkt litt med at geviret av 6 spiringen skal henges over døra nå snart... :lol:

Vi har planer om noen jaktturer med dertillhørende grillkos og sosialt samvær framover, og hunder samt litt filmsnutter til kveldskosen er helt ok Ranger, vi skal ta en liten planlegging på emnet etter hvert... :wink:

 

Disse grillhyttene kommer jo som færdige byggesett i flatpakke, men det første som slår en når en pakker ut å leter etter bruksanvisningen??? (den er meget mangelfull) er hvor spinkelt og tarvelig ting er laget, problematisk med dårlige tegninger og billige fullfartløsninger.

Nei, her har vi forandra en del og gjort det vi selv synes hører med i ett sådan hus, det blir noe dyrere men det blir myyye bedre. :wink:

Det er nå mest stas med det som er hjemmelaga egentlig... :D

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt noen timer med grillhyttesnekkring etter hvert, og det nyeste som har skjedd er lakering av innredning, strømtilførsel, samt framføring av antenneledning.

Har gjort unna det aller meste av trearbeid inne i hytta nå, hvis det ikke dukker opp nye ideer i nermeste framtid.

I går ble det bestemt at stereoanlegg skulle på plass, så da ble det lagd hyller til det og høytalere på siden av tvskapet.

 

1.jpg

 

2.jpg

 

Mens malermester Roald svinger lakkpenselen inne begynner jeg med graving og legging av strømkabel ute.

 

3.jpg

 

Jeg legger ned to fleksislanger under der helletraseen kommer, en til strømkabel og en til antenneledning.

 

4.jpg

 

Her er hellene lagt over fleksislangene.

Støvsugeren i døråpninga har jeg brukt til å dra tråd gjennom slangene for trekking av kabler.

 

6.jpg

 

Grøfta for antenneledning er nesten færdig, men på slutten fikk jeg en liten overaskelse, den vises så vidt i enden i grøfta.

 

7.jpg

 

Ikke bare å grave midt innpå gårdstun uten fare for kabler :shock: , men etter litt undersøkelser fant jeg ut at disse var utrangerte og således ikke i bruk, puh... :D

 

8.jpg

 

Vel, da var det bare å få arbeidet med grøft og kabler unna, og grave over å pusse til etterpå, heldigvis gikk det fint uten flere overaskelser.

 

9.jpg

 

I morgen tar jeg fatt på de siste tingene som skal foregå på utsia, det skal legges isoporplater rundt for frostsikkring, og rør til trekken for grillen, disse skal kles inn i treverk og beises.

Link to comment
Share on other sites

I går tok vi første test på om grillen i hytta fungerte, vi fyra opp bål med småbjørk.

Har hørt fra andre som har laget grillhytte at de har hatt problem med dårlig trekk under grillen, der de kansje har brukt for liten dimensjon på lufterøret og blir plaget med mye røyk i hytta.

Vi har benyttet gjennomgående rør i 4 tommers dimensjon, og dette fungerte meget tilfredstillende, men det kan lønne seg å fyre med småved for minst mulig røykutvikling.

 

Vi prøvde litt forsjellig vedstørrelser og fant fort ut at småbjørk er det beste å fyre med for minst mulig røyk.

Åpner en dør eller vindu kan røyken fort gå forbi røykhetta over grillen om det er trekk ute, og da tar det en liten stund før det blir røykfritt i lufta, da hjelper det godt å legge på noen mindre vedpinner som flammer godt opp.

 

Her er bilde av første opptenning i grillen.

 

10.jpg

 

Måtte ut å sjekke... Jepp, det ryker fint av pipa her...

 

11.jpg

 

Her sitter vi fornøyde å tar en velfortjent pils, vi er meget godt tilfreds med resultatet til tross for litt røykos i lufta, dette skyldes testing av forsjellig vedstørrelse, samt åpning/stenging av dør og vindu, det ble fort ganske varmt inne i hytta når vi fyrte.

 

12.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nei på siste bildet der, så er det iallefall ingen røyk å sjå, he, he.. :twisted::mrgreen:

 

Nei kødda litt med deg Egil, den hytta der skal du og kompisen din jaggu væra stolt av, den såg mektig fin ut.. Skal eg Nordover ein gong, så skal eg jaggu svinge innom deg, så kan me sjå om me kan få låne den, og ta ein liten "pinne" og to over litt snackse mat... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja Mauser, det er jaggu greit det, da skal jeg stille med reinkjøtt stekt i innfeita på murikapanne i grillhuset, og akevitt til... :wink::D

Forrett skal være margbein varma i glørne , delt opp med finnkniv eller øks.

Blir det før slaktinga må vi ty til kokt krabbe, det har vi hatt et par tre ganger nå i sommer, mmmmm.... :)

 

Blir sulten nå av bare tanken...

 

Nei nå har jeg ørret stående på komfyren, det er snart middag her.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk Daywalker, har hatt mange timer der nå med jobbing, og vi er veldig godt fornøyd med resultatet selv også.

Det har vært utrolig morro egentlig, nesten synd å bli færdi med den nå, for jeg har storkoset meg der når jeg får utfolde meg med ideer som bare popper opp i hodet.. :D:lol:

Foresten har jeg planer om ett annet prosjekt oppi toppen, litt større sak egentlig, men det får jeg komme tilbake til etter hvert. :wink:

 

Det er ikke farlig å legge ut sånne tråder her når en får så mye skryt, så tusen takk til alle sammen... :D

Link to comment
Share on other sites

Det hadde jo vært greit med en grillhyttetråd selvsagt, men da jeg starta å legge ut viste jeg ikke helt at det ble såpass omfattende som det ble, klabba på seg etter hvert som bygget ble til og ideene kom dettende ned i hodet på en.

Siden jeg allerede hadde starta denne tråden om trearbeid ble det jo naturlig å bruke den, så nå får det bare være sån tenker jeg.. :wink:

 

Neste gang det blir byggeprosjekt på noe skal jeg vurdere å starte en ny tråd på det, har planer om ei litt spesiell jakthytte, men det er et litt mer langsiktig prosjekt.

Må til skogs først å hugge en del tømmer som skal barkes og sages, får se til våren om det kan bli oppstart da.

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens! Endelig en tråd hvor jeg kan spørre om hjelp :D. Jeg går i 10.trinn nå og har valgt å lage trekopp i sjølvvalgt oppgave. Jeg er ikke noe nevenyttig eller har arbeidet med tre før, så dette blir noe nytt for meg. Skal prøve å finne meg et emne i nærmeste framtid. Jeg bor i Hemsedal, så er nok med trær her. Men vet ikke helt hvor jeg skal finne det, og hva slags type tre som er best. Trenger også tips til hvordan jeg skal få skjært ut emne. Håper noen kan hjelpe meg.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ tozva: bruk bjerk om du kan skaffe det fra et høvleri el. Den bør være helt tørr. Vil ikke anbefale og dreie i vått virke før du får en god del trening. Ellers er jo kåte/rikule av bjerk veldig fint. Du kan og bruke fra furu og osp. Der trenger du ikke dreibenk, men kan hule den ut med ett svakt bue jern som forøvrig bør vare veldig skarpt. Treskjærerjern får du stort sett kjøpt på Jernia ol. til en grei pris om du ikke har noe slikt fra før. Det burde ikke være vanskelig og finne kåter oppe i Hemsedal syns jeg der det er så mye tettvokst bjerk som det ofte er kåter på. Lykke til. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Takktakk. Tror jeg vart litt smartere. Men etter å ha lest igjennom hele tråden, var det en fyr som spurte om noen kunne laget en guide til å lage kopp? En grundig en, så flere nybegynnere kunne fått gleden av å lage sånne kopper. Det er jo utrolig fint!

Link to comment
Share on other sites

Det er lettere å arbeide med vått trevirke, og det trenger ikke være tørt om en huller det ut med håndredskap som hullkniv.

Jeg bruker borremaskin med en stillbar hullfres som skaver ut først, deretter bruker jeg hullkniven før treverket tørkes forsiktig.

Pussinga gjøres på tørt emne.

Skal du dreie i benk, ja da er det sikkert best med tørt virke som gråhund skriver.

 

Koker du treet/emnet et par timer først blir det mindre spenn i veden, og det gjør at den ikke sprekker så lett, men uansett er det forsiktig tørking som gjelder.

 

Jeg bruker bare bjørkeknuter til koppemner, og disse finnes det mest av i nordhellinger, gjerne i bratte og ulendte skråninger som er fuktige.

 

Når du skal skjære ut emnet må du passe på å ha langsgående ved til hanken på koppen, brukes tverrved brekker den.

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål om betegnelser, jeg har nemlig skjønt at kjære barn som bjørkeknuter har mange navn.

 

Har jeg forstått det riktig om kote/kåte/vriknute/rilkuler betegner en "glatt" knute uten ris, mens risknuter er fulle av bjørkeris eller knopper og har dermed mere mønster? Er det flere betegnelser? Snedig om risknuter bare har ett navn siden de er de fineste :)

Link to comment
Share on other sites

Risknute er piggete på utsia, men er det for mye småkvist er de ikke bra til kopper, blir lett lekk da.

 

Rilkule er glatt på utsia.

 

Det er nå det jeg kaller dem.

 

Det er det samme hvilket treslag de er på, men til kaffekopper er bjørka best.

Link to comment
Share on other sites

Har montert lys og bryter med trinnløs regulering i grillhytta.

 

image7-2.jpg

 

bryterpanelet er felt inn i en trekloss som står i stil til resten av innventaret.

 

image3-6.jpg

 

Sån ser det ut når det er færdig montert.

 

image4-4.jpg

 

Så har flatskjermen kommet på plass, å alt skal kobles til stereoanlegget for best mulig lyd.

 

image14-1.jpg

 

Her har jeg kledd inn røret for trekken til grillen.

 

image15-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Herlig hytte Egil. Fint med flatskjerm og greier!

 

Tilbake til skoleoppgaven min. Skal lage trekopp. Skal ut å prøve å finne et emne snart.

 

Forprosjekt:

Jeg er nødt til å finne meg et naturlig emne av en bjørk. Når jeg har funnet den så må jeg skjære den ut på en eller annen måte. Jeg tror det vil gjøre susen med motorsag. Når jeg har funnet meg bjørkeknuten og fått skjært den ut, skal jeg koke knuten I noen timer. Dette gjør jeg for at det skal bli mindre spenning I veden, og det gjør at den ikke sprekker så lett. Deretter kan jeg begynne med å hule ut. Da trenger jeg en hullkniv, borremaskin med en stillbar hullfres. Under denne delen av arbeidet må veden være våt, da det er lettere å arbeide med vått trevirke. Pussinga må gjøres når den er tørr. Jeg har funnet et forum/diskusjonstråd, med folk som har erfaring om dette. Og forhåpentligvis kan de hjelpe meg underveis.

 

Någenlunde riktig?

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt riktig! Men du trenger ikke bormaskin - når emnet er ferskt huler du det ut på under en time med en ny, skarp hullkniv (eller hva det når heter). De koster omtrent 70 kroner på Clas Ohlson. Jeg pusla litt med bormaskiner for noen kopper siden, men det ble bare mer stress enn nytte. (Om emnet er tørt er historien en helt annen.)

 

Når du har saget, spikket og hulet ut emnet til det er ca. 1.5cm tykt rundt hele bør du ta en pause så emnet får tid til å tørke sakte og vri seg ferdig. Jeg smører trelim på utsiden og graver koppen ned i en sekk med trespon - det har du nok av når du har kommet så langt!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Endelig har jeg fått tredreierverkstedet i gang. Dreide en kopp til "Jonathan" og brukte halvdelen av en middels sekstagger som håndtak. Synes den ble ganske morsom.

P9020139.jpg

Her fra en annen vinkel.

P9020141.jpg

Og her fra en annen vinkel.

P9020143.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Egil. talerkner lager jeg stort sett av furu. Men kan og lage dem av svartor eller bjerk. Har ikke opplevd at talerkner har sprukket, da har det ihvertfall vert en skjult sprekk i treverket. Og ja, jeg bruker heltre. Ellers kan man bruke det man har av trevirke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest graahund

Da er den store drømmen oppfyldt :D . Ny tredreibenk i hus. Bestilte en Nova 1624 på messa på Lillestrøm sist helg. (www verktøy stavanger) Men hvor lang i trynet jeg ble, trodde den kom ferdig montert. Men nei da, den kom i "hundre" deler. Ja ja, da var det bare og klø seg i hue og starte opp. Har jo vært borti endel maskiner fra før så litt peiling har jeg jo. Og etter litt plunder står den dær. Dæven for en maskin, komplett med bolleutrigger. Har lenge savnet en skikkelig maskin og dreie boller på så nå håper jeg det blir bare fryd og gammen fremover. Den har en gange som er helt unik i forhold til det jeg er vant med. Det er også 8 hastigheter på den. Skal få "Hansen de lux" til og hjelpe meg og få lagt ut bilde om noen ønsker og se den. :D

 

Baard_benk.jpg

 

Nb. bolleutriggeren er ikke montert enda.

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Takk for det alle sammen. Bilder vil det nok bli så lenge vi får beholde "Mauser68" og "Hansen delux". Det er bare og sende bilder til dem så ordner de resten. Nok en gang, takk skal dere ha gutter.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Dreide ett ølkrus i einer for noen år siden. Hel stokk, altså i endeved. Brukte noe piggoksehorn som hank. Syns det blei ganske greit. :wink:

Bilde kommer.

 

Baard_kopp.jpg

 

Og takk til "Mauser68" igjen :!:

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg er i skrytehjørnet i kveld. Legger ut ett bilde som fruen har malt på en tretallerken. Bildet kommer bare "Mauser68" får tid. Nå må jeg snart få lært meg dette sjøl. Er helt flaut detta. :wink:

 

Baard_fat.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Flott Graahund! Du må hilse til fru Graahund å si at jeg likte malearbeidet hennes, dette var meget pent.

Der har dere en gesjeft sammen som passer rasende godt til julegaver feks.

Supert Graahund! :D:D:D

 

Takk for det "Egil" hyggelig med gode tilbakemeldinger. :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest graahund

Driver og pusler med tanken på og lage ei ølhøne eller to. Er det en eller annen som kan legge ut et bilde eller to ? Er ikke noen i min krets som har ei så hvidt jeg vet. Du "Mauser68" burde vel ha noe slikt :D Eller kanskje "Egil" ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...