Jump to content

Help!! Villreinjakt snøhetta vest!


Maverick

Recommended Posts

Hei

 

Vi er to stykker som skal kjøre fra Bodø og prøve lykken som villrein jegere i snøhetta vest. Etter mye om og men og total forvirring over tilsendte kart er det avgjort at Snø 1&2 blir første valget av område.

 

Er det noen som har vært der tidligere og som kan anbefale overnattingssted, tips om kjøttet og behandling av dette (Siden vi skal kjøre hadde det vært supert om man kunne ha noen som kunne la kjøttet henge ferdig og evt. fryse det ned for sending).

 

Faktisk så ser det ut til at alle tips om alt mottas med stooor takk! ;-P

 

Dette blir spennende... :-D

Link to comment
Share on other sites

Nå er det Snøhetta vest det er snakk om, hvis ikke det er en missforståelse allerede i åpningsinnlegget her?? Snøhetta vest ligger i Lesja og Romsdalfjella, og egentlig langt ifra selve Dovrefjellplattået med Snøhetta-massivet.

 

Misstenker at du heller snakker om terrenget på Kongsvold og Drivstua vest?? :?

Det ligger i tilfellet i Snøhetta øst. :wink: Så du burde kanskje avklare denne forvirringen først. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om kjøtt: Hadde du kommet med tog kunne jeg forstått om du vil ha noen til å lagre og sende det. Nå har du jo bil, og biler er som vi vet utmerkede transportmidler. Dessuten må den som skal lagre og fryse kjøttet også skjære det ned, og det er en jobb som i hvert fall tar lang tid for meg. Kan fort bli dyrt! (Men jeg er fullstendig klar over at du kan være en av de mange som har nok penger.)

 

La kjøttet henge lenge, gjerne 70 døgngrader. Ellers kan det behandles som annet kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det Snøhetta vest det er snakk om, hvis ikke det er en missforståelse allerede i åpningsinnlegget her?? Snøhetta vest ligger i Lesja og Romsdalfjella, og egentlig langt ifra selve Dovrefjellplattået med Snøhetta-massivet.

 

Misstenker at du heller snakker om terrenget på Kongsvold og Drivstua vest?? :?

Det ligger i tilfellet i Snøhetta øst. :wink: Så du burde kanskje avklare denne forvirringen først. :wink:

 

Hmm.. Vel, det er snøhetta vest. Dvs. har fått tilsendt kart som sier at jeg kan jakte på snø 33 (Som ligger inni skytefeltet) OG som vi tolker det snø 1&2 som er sendt med som eget kart i tillegg.

 

Tips om hvor man finner reinen? :-P

Link to comment
Share on other sites

Om kjøtt: Hadde du kommet med tog kunne jeg forstått om du vil ha noen til å lagre og sende det. Nå har du jo bil, og biler er som vi vet utmerkede transportmidler. Dessuten må den som skal lagre og fryse kjøttet også skjære det ned, og det er en jobb som i hvert fall tar lang tid for meg. Kan fort bli dyrt! (Men jeg er fullstendig klar over at du kan være en av de mange som har nok penger.)

 

La kjøttet henge lenge, gjerne 70 døgngrader. Ellers kan det behandles som annet kjøtt.

 

 

Først av alt: Jeg er ikke en av de som har mye penger. Desverre. Skulle gjerne ha hatt det, men norsk tipping har enda ikke forstått akkurat det.

 

MEN: Vi er to stykker som skal kjøre fra Bodø og problemet slik jeg ser det er at vi bare har ca 6 jakt døgn til rådighet før vi må sette kursen hjemover (Fa...s jobb) og da har vi ikke tid til å la det henge 70 døgngrader. Tenkte at å legge kjøtt i bilen som ikke var ferdig modnet var en dårlig idè?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Maverick, har du prøvd og snakke med de du fikk kortene av ? De burde vel kunne gi deg de nødvendige opplysninger om overnatting ol. Ellers kan jeg anbefale Aursjøhytta eller Sjongsetra :wink: (Dalsiden)

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har faktisk ikke gjort det enda. Skal ta kontakt med de. Fant forøvrig noen fine steder der, men over nettbooking var alt fullt. Rimeligvis.. Men det var jo òg noen "voldsomme" priser på det. Bare spørs om ikke det blir lavvo eller telt til siste natten for så å innvilge seg litt luksus med bad og ferdiglaget mat.. Er vel egentlig det triveligste også:-)

Link to comment
Share on other sites

Maverick,

dette er så langt øst du kan komme i Snøhetta øst :)

 

Bra reinsterreng, og du kan jakte i ett stort område som vises på kart du sikkert har mottatt.

Tror du kan jakte i hele Oppdal, samt SNØ-33 som er mindre felt nærmest Hjerkinn...

Jakta er ganske vindavhengig, og er best med nordavind, eller idet vinden snur mot sør. Begge sider av Stroplesjødalen er høyaktuelle jaktsteder. Kolla er ganske sikkert sted, så forrige helg en større reinsflokk her. Ellers er det alltid dyr i fjelltraktene nordover i Oppdal.

Ellers er Åmotsdalen kjent som et bombesikkert sted, midt inne i hele villreinområdet. Der er det et ekstra stort indre fellesjaktområde også. Men det er lang å gå for å komme inn dit, overnattingshytter (DNT) er f.eks. Reinheim og Åmotsdalshytta.

Du kan kjøre inn til Snøheim ihht. angitte kjøretider på eget skjema-oversikt som du sikkert har fått tilsendt..., som viser når bommen i skytefeltet er åpen for ferdsel. Ellers er utgangspunktet ganske greit fra Grønbakken eller Kongsvold, parkering ved E6.

 

Lurt å følge med værmelding og vindretning i dagene før du skal på jakt også, så har du kanskje en viss pekepinn på hvor du skal ta utgangspunkt i jakta.

 

Skal selv på jakt i dette terrenget. :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for god info!! Sprøtt at alle sier øst, mens kartene jeg har fått fra statskog sier snøhetta vest.. Fikk også kart over indre område, men har ikke helt fått orientert meg over det enda.

 

Skal selv på jakt i dette terrenget. :D

 

Hyggelig, blir du plutselig forfulgt av to nordlendinger som ser bortkommen ut, må du for all del ikke skyte! ;-)

Link to comment
Share on other sites

MEN: Vi er to stykker som skal kjøre fra Bodø og problemet slik jeg ser det er at vi bare har ca 6 jakt døgn til rådighet før vi må sette kursen hjemover (Fa...s jobb) og da har vi ikke tid til å la det henge 70 døgngrader. Tenkte at å legge kjøtt i bilen som ikke var ferdig modnet var en dårlig idè?

Det kan hende det er noe jeg ikke har forstått, men det der har jeg aldri tenkt på. Det perfekte er sikkert å ha med et mobilt kjølerom så kjøttet får en ubrutt kjølekjede, men det er neppe mulig i praksis.

Jeg kan ikke tenke meg annet enn att 99% av alt kjøtt blir lagt i bilen lenge før det er modnet. Jeg skal også kjøre over 60 mil med mitt kjøtt (om jeg får noe..), der det langsomt blir varmet opp til bilens temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke mye alternativ egentlig.. Forruten en venlig sjel som vil sende det etter når det er ferdig. Når det er sagt har jeg en kjenning som fant en "dings" du henger opp sammen med kjøttet som kontinuerlig regner ut hvor lenge det er igjen, basert på temp. rundt. Kanskje et alternativ. Morsomt hvis du må når maks modning halvveis på tur hjem da.. :-P

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe max modning, kjøttet skal henge til det blir grønt sa gamlingen på jobben til meg en gang. :lol:

 

Oppbevaring av kjøttet i bil kan være problematisk, mtp. solinnstråling og altfor høy temperatur. Reinkjøtt tåler ganske mye, men alt med måte...

 

Det beste er kanskje å la det ligge i fjellet, stein det ned i ei steinur, evt. med fluenetting/viltsekk rundt, og bære det ned først når jakta er ferdig. Transport i bil en dag tåler det fint.

Link to comment
Share on other sites

Kan være litt vanskelig å få tak i reinen hvis du har simle og dyra står langt sør, har du bukkekort er det ikke noe problem. Siden du skal kjøre så langt kan det være lurt å legge jakta til en av de to periodene det er fellesjakt.

Sjekk ut om dette ikke gjelder deg og

 

Fellesjakt.

Det vert i år fellesjakt i heile Snøhetta aust (privatfjell og statsallmenningar). Dato for

fellesjakt vert 1-2-3 sept. og 8-9-10 sept.

Link to comment
Share on other sites

Det står vel på jaktkortet hvor du har jakt.....eller....mange år siden jeg jakta rein :roll:

Men visst vi har nøsta riktig så blir det vel på Hjerkinn fjellstue eller Kongsvold som blir nærmeste dusj for dere.... :)

Og ellers tror jeg du skal lytte nøye til reinsjeger, han gir deg de tipsene jeg har hørt av erfarne jegere før om området :wink:

 

Skitt jakt...

Link to comment
Share on other sites

Hei Maverick!

 

Ingen grunn til å rope hjelp, reinskorta er ikke lette å få tak i for tiden så du skal bare glede deg over hell i trekninga! Har selv kjørt sørover fra Bodø på reinsjakt flere ganger, stort sett til Ottadalen. Kjøttoppbevaring og transport har aldri vært noe problem, men jeg må innrømme at jeg første året var litt bekymret i likhet med dere.

 

Vi har steinet ned på fjellet eller hengt kjøttet ute i nærheten av camp. Det du sørge for er å ha viltsekker med dere. Vi bruker dobbelt opp og sørger for at de ikke blir liggende direkte på kjøttet. Har dere bare 6 dager vil det gå helt greit. Kjøttet får noen døgngrader, men det er bare bra. Ei stor balje til å ha kjøttet i i bilen er også kjekt. Vær også obs på at hvis det er vind vil det fort bli litt tørkehinne på kjøttet hvis det blir hengt, så steining i ur er ofte det beste.

 

Vil anbefale telt eller lavo for overnatting. Lavoliv i camp er kjekt og behagelig, men vi har også ofte med et lite telt og overnatter i terenget. Det gir mer effektiv jakttid og kan anbefales. Det å være først i terrenget og de første til å stille på dyr er viktig, spesiellt for dere som ikke bare kan dra opp på fjellet igjen neste helg...

 

mvh Arild

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...