Jump to content

Hjortejakt - Tips til ny jaktrifle og kikkert


Guest

Recommended Posts

Goddag, jeg er ny på dette forumet og her kommer mitt første innlegg:

 

Jeg skal på hjortejakt nå i september og har lyst på ny rifle og kikkert som også kan brukes i andre jaktformer som elg, rådyr og toppjakt på storfugl. I tillegg trenger jeg ny radio og jerven-duk. Jeg har hentet inn noen tilbud og trenger tips fra dere om jeg burde slå til på følgende:

 

TIKKA T3 Hunter i links m trestokk - 6,5 x 55

Zeiss Victory Diavari 2,5-10x50 T* ret- '4 - 8 - 42

Jerven Fjellduken Thermo Hunter

Jaktradio Lafayette DC 155 Micro 5. Superpakke

 

Jeg har fått pakketilbud på 28.990 med montasje, grov innskyting, koffert og frakt. Bør jeg slå til på denne?

 

Takk for svar.

 

PS, leverte også våpensøknad i Oslo på mandag. Når kan jeg forvente at denne blir behandlet?

Link to comment
Share on other sites

Er du helt fersk som jeger? I så fall ville jeg IKKE gått for 270win foran 6,5x55. Grunnen er rett og slett at 6,5 er glimrende til alt bortsett fra elg, men den duger godt der også. Da får du billig treningsammo. Det får du vanskeligere med 270win hvis du ikke lader selv. Pakken er vel grei nok. Kikkerten er super i dårlig lys og passer til alt, men jeg ville nå sett på bruktmarkedet før jeg svidde av nesten 30000. Får mye bra til langt under den prisen der. Uten å ha regnet så mye på det ser jeg ikke at du får noen kjemperabatt i den pakken.

 

Personlig ville jeg valgt pent brukt børse, kaliber .308win(god i korte piper, bedre på elg og billig treningsammo), kappet pipa og satt på lyddemper, pent brukt kikkert i toppklassen, kjøpt det andre du har i pakken og så brukt resten på treningsammo eller noe annet du trenger. Sko/jaktklær/andre gadgets.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding. Er fersk på storvilt. Har jaktet smått i mange år, men skal på første min hjortejakt! (6,5-55 er derfor det jeg vil velge). Er også links-skytter så jeg har slått fra meg muligheter med bla. saco 85 som jeg liker godt (leverer ikke links). Mulig jeg kan ta med tilbudet til xxl for å få det billigere? De har vel prisgaranti? Evnt. så kan jeg prute inn en liten pussekasse, hurtigåpnende linse og riflestropp? Noen som kjenner til behandlingstid på søknad i Oslo?

Link to comment
Share on other sites

Det er en kvalitetspakke du her har fått tilbud på!

 

1. Tikka: Min erfaring er at du skal lete lenge for å finne en serieprodusert rifle med bedre presisjon. Men min mening er at du bør gå opp litt i kaliber, 308 eller 30.06. Hjorten dauer fint av 6,5x55, men det er greit å kunne følge blodsporet etter et noe grøvre kaliber.

 

2. Zeizz Victory Diavari 2,5-10x50: Kvalitet! Og under de aller fleste forhold lyssterkt nok!

 

3. Jerven fjellduk: Topp produkt!

 

4. Lafayette jaktradio: Absolutt et bra produkt!

 

Behandlingstiden for våpensøknad i Oslo er vel på rundt 3 uker om jeg ikke tar alvorlig feil.

 

Lykke til med hjortejakta! Med det utstyret du tenker å investere i så kan du ikke skylde på utstyret om du ikke får hjort. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takk for alle gode tips.

 

Jeg endte opp med følgende:

 

Tikka T3 hunter links med trestokk (kaliber 6,5-55)

Zeiss Victory Diavari 2,5-10x50 T* (42 retrikkel)

Lafayette micro 5+ radio

Jerven hunter fjellkamo

 

Med full montasje, koffert, klikkpatroner og lang antenne endte dette på 29.400 KR. Bra tilbud??

 

PS: kikkert var montert slik at den rørte pipeløpet og måtte fikses på nytt av børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt inne i forskjellen på victory diavari og clasic diavari.

 

Men med en clasic diavari kunne du vel fort fått samme pakka til 22-23 tusen på xxl?

 

Jeg tror det er bedre lys gjennom victory diavari enn den klassiske. Er uansett ca 4K i forskjell på disse to og da nærmer vi oss prisen jeg måtte gi for pakken.

Noen andre som vet forskjellen??

Link to comment
Share on other sites

Synst du valgte en veldig bra pakke. Ville valgt samme kaliber sjølv, viss eg var fersk jeger. Synst det var lurt av deg å velge victory modellen. Classic er modellen før victoryserien. En viktig forskjell mellom disse to siktene er at victory har lotu-tech belegg (coatingen) på yttersiden av linsene foran og bak. Hensikten med dette er at vanndroper som treffer linsa, preller like fort av i stedet for å legge seg der. Etter min mening en genial oppfinnelse fra Zeiss.

 

I tillegg har victory serien tre flere linser enn classicen. At lysgjennomgangen er noe bedre på vitctory enn classicen tviler eg sterkt på. Men skarpheten og kontrasten skal være et par hakk bedre i victory i følge Zeiss Norge.

 

Gratulere med en kjempe bra pakke!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...