Jump to content

Pc til redigering av HD film. Hvilken PC?


larsakre

Recommended Posts

Har mye film opptak fra jaktsituasjoner med HD opptak, og vil selvfølgelig redigere litt. Dette er tunge filer så trenger en litt kraftig PC. Er det noen som kan anbefale noen PC ? Trenger bare tårnet. Har blitt anbefalt MAC, men veit ikke ka eg skal se etter på disse maskinene. (aldri vært borti De)

Link to comment
Share on other sites

Mac er bra det, men har også en litt stiv pris i forhold til hva man får.

Til tung filmredigering er prosessor og minne de to viktigste tingene.

 

Komplett har PCer som man kan konfigurere etter egne behov selv.

Et alternativ, som etter annonsen "er rettet mot krevende brukere med spesielle behov, som avansert bilde- og videoredigering og CAD/CAM applikasjoner."(clicky)

Man kan f.eks. øke fra 2GB til 4GB minne for i overkant av 200 kroner. En pris det definitivt er verdt å betale.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begge deler og synes vel det er mest en smakssak hva man velger eller bruker de forskjellige til, skal man ha PC til videoredigering så hadde jeg kjøpt en middels Gamer PC fra komplett f.eks, de er ferdigspeccet med bra deler og koster rundt 10000,-, 24" skjerm får man for ca. 2000,-

Link to comment
Share on other sites

Mange som har peiling på PC her ja, Lurte egentlig og bruke 42 tommers lcd tv til skjerm, og kun kjøpe tårnet. Kan man få en bærbar som klarer og håndtere disse filene, så hadde det vært kjekt ( Tenker da på ca 10 tusen). Får gå i tenke boksen og se litt mer på PC dere har anbefalt.

Link to comment
Share on other sites

Velg mac, en mac til ti tusen har alt du trenger av kraft og vel så det. Medfølgende programvare kan fint benyttes (iMovie), blir du hekta er Final Cut veien å gå senere. Jeg skal aldri ha meg PC igjen, etter å brukt mac på jobb og privat i 10 år. Men spør meg ikke så mye om tekniske finesser og slikt; det fine med mac er at du kan bare bruke utstyret uten å tenke på annet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synest vel Mac er litt dyrt?

personlig ville eg heller valgt en hp eller acer, å så konfigurert den. (feks. 1tb harddisk [siden film tar mye plass] 4-6gb ram, 2 kjerners prosessor [ helst 4] et nogen lunde sjermkort, og Intelprosseor [ mest personlig smak og behag, men intel har i tester vert litt raskere en amd]) Pris: ca. 10 tusen

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at det er mange som anbefaler mac er at maceiere generelt er mer opptatt av at folk skal bruke mac, men for all del, mac er kjempefint for videoredigering, når man vokser ut av iMovie så er Final Cut Express et veldig bra alternativ.

en annen fordel med mac er at det er enkelt å reinstallere om man får problemer, man setter inn CDen og velger archive and install, så reinstalleres hele OSet samtidig som alle filer og innstillinger man hadde fra før beholdes, ikke som i Windows hvor man må starte pånytt hver gang.

Vær dog oppmerksom på at Macer kun har 1 års garanti, og at Apple allltid prøver å sno seg unna forbrukerkjøpsloven, så litt krangling må medregnes om man får problemer med en maskin som er over ett år gammel.

Link to comment
Share on other sites

Har du masse penger til overs? Mac koster ca det dobbelte av en PC med lignende maskinvare.

 

Er vel ikke helt sant vel...?

JEG mener pc og mac ikke kan samenlignes... og min mening er: skal du spille dataspill? Kjøp pc... Skal du behandle bilder og eller film kjøp mac

 

Dette er min personlige mening som er bassert på egen erfaring

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke helt sant vel...?

 

En Mac Pro med 4870-kort kommer på 22.700,-.

 

Jeg kan bygge en PC med tilsvarende hardware for kanskje 12-14 tusen - og som tilogmed lar seg oppgradere.

 

Forsåvidt skal jeg innrømme at jeg ikke vet om Mac er bedre egnet til videoredigering, men jeg har jo alltid hørt at det skal være tilfelle. Selv gjetter jeg på at maskinvare har blitt mer avgjørende enn programvare, men kan selvfølgelig ta feil.

Link to comment
Share on other sites

Joda Edward i teorien er jeg enig.

Sist jeg testet mac vs pc (er noen år siden) kjørte vi en mac og en pc (begge var nye og hadde samme spec) vi kjørte samme videoprogramvare.

jeg må si jeg ble VELDIG imponert over mac, med tanke på hastighet og brukervenlighet ;)

kan også nevne at oerativsystemet mac kjører er mye mer stabilt, du slipper (til en hvis gad) antivirus og anti spyware, noe som sparer deg for litt penger og MYE ytelse (antivirus bruker mye minne (det gjør foråvidt Windows vista også)) og mac osx er suveren når deg gjelder drivere etc (noe vista også plages med)

Link to comment
Share on other sites

Mac kommer jo mer eller mindre som en ferdig pakke, og er sikkert mer nybegynnervennlig. Jeg har bygget PC for flere kamerater som jeg angrer på, siden de kan absolutt ingen verdens ting om PCer og ringer meg minst en gang i året for å få meg til å bruke en hel dag på å reinstallere all programvaren. Det slipper man kanskje på Mac.

 

Jeg er ikke objektiv i saken uansett, siden Mac ikke dekker noe behov hos meg.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke helt sant vel...?

 

En Mac Pro med 4870-kort kommer på 22.700,-.

 

Jeg kan bygge en PC med tilsvarende hardware for kanskje 12-14 tusen - og som tilogmed lar seg oppgradere.

 

Forsåvidt skal jeg innrømme at jeg ikke vet om Mac er bedre egnet til videoredigering, men jeg har jo alltid hørt at det skal være tilfelle. Selv gjetter jeg på at maskinvare har blitt mer avgjørende enn programvare, men kan selvfølgelig ta feil.

 

Det kommer an på hva man mener med tilsvarende, Det er foreløbig kun Apple som tilbyr maskiner med siste generasjon Xeonprosessorer og disse er svindyre uansett om man putter dem i en Mac eller en PC.

Om man trenger Xeonprosessorer til videoredigering er derimot en helt annen sak.

 

Grunnen til at Mac regnes som bedre til videoredigering er pga. Final Cut, som kun finnes til Mac og som av mange regnes som det beste profesjonelle redigeringsverktøyet.

Link to comment
Share on other sites

For å sei det sånn som eg har summert det der med pc/mac, så er det ein del ting som mac er litt lettere og jobbe med, og det er betre programmer til. Så til video og musikk, og grafisk publikasjon so er vel mac betre. Det er også som er beskrevet tidligere ein fordel med mac at du slepp unna masse kræsj og tull, samtidig som antivirus er meir eller mindre overflødig. Det finst omtrent ikkje virus til mac..

Men skal du ha ei maskin til spill, morro og til å bygge ut, så er pc tingen.

 

Valget er ikkje lett, det er ei omstilling dersom du kun har brukt pc og går over til mac. Men som ein kompis av meg sa, så var det verdt det.. :)

 

Eg kjører kun pc, har aldri hatt mac, og mest sannsynlig så kjem eg ikkje til å kjøpe meg mac heller. Men dersom det segler opp ein mac bærbar, med ein god pris, så er eg villig til å prøve meg på den..

Link to comment
Share on other sites

http://kreativ1.no/

http://mac1.no/

 

Her finner du masse kompetanse som kan gi deg de svarene du er ute etter.

Selv har jeg brukt Mac siden slutten av 1980årene,(proffmaskinene) og er meget godt fornøyd. I dag har jeg riktignok renonsert litt på kravene, og sitter med en iMac 24". Denne maskinen har etter hvert fått så bra spec,, at flere og flere av de som tidligire satt med Mac Pro, nå velger iMac.

 

Ser Edward antyder at en Mac Pro ikke lar seg oppgradere. Det er bare tull. Opp gjennom tiden er det vel ingen pc som har hatt så mange muligheter til utbygging som promodellene.

Mange av dagens redigeringsprogram kan brukes både på pc og mac,men husk, de er alle utviklet for Mac og senere tilpasset andre plattformer.

 

http://store.apple.com/no/ for en oversikt over modellene og hvordan du kan konfigurere dem til dine behov.

Link to comment
Share on other sites

http://kreativ1.no/

http://mac1.no/

 

Her finner du masse kompetanse som kan gi deg de svarene du er ute etter.

Selv har jeg brukt Mac siden slutten av 1980årene,(proffmaskinene) og er meget godt fornøyd. I dag har jeg riktignok renonsert litt på kravene, og sitter med en iMac 24". Denne maskinen har etter hvert fått så bra spec,, at flere og flere av de som tidligire satt med Mac Pro, nå velger iMac.

 

Ser Edward antyder at en Mac Pro ikke lar seg oppgradere. Det er bare tull. Opp gjennom tiden er det vel ingen pc som har hatt så mange muligheter til utbygging som promodellene.

 

Utbygging og oppgradering er to forskjellige ting, når PCfolk snakker om oppgradering så snakker man om å f.eks bytte prosessor etterhvert som den som sitter i maskinen bli utdatert, eller bytte ut hele hovedkortet med prosessor og minne når nyere teknologi bli tilgjengelig i stedet for å bytte hele maskinen.

Kjøper du mac så er man stuck med det man har kjøpt og må evt. kjøpe helt ny maskin når den man har blir for treg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begge deler, både MAC og PC, til bildebehandling og web design samt video redigering er MAC suverent bedre (enklere) å bruke enn PC.

 

IPHOTO feks er meget enkelt å bruke mye bedre enn det som er på PC (digital photo navigator)

IMOVIE er genialt i forhold til Adobe Premier pro som er bra ,men veldig komplisert å bruke.

Final Cut er absolutt nr. 1

 

Min samboer jobber i et av de større reklamebyråene og i den bransjen er det kun MAC som gjelder, sikkert ikke uten grunn.

 

Hun har laget sin egen hjemmeside med INDESIGN og resultatet kan du se her www.aspehaugens.com

Link to comment
Share on other sites

Tidligere opererte vi iallfall ut fra tommelfingerregelen at en ellers tilsvarende prosessor var 50% mer effektiv i en mac enn i en PC, dette må man ha i bakhodet når man leser spesifikasjoner og hastigheter om man sammenligner mac og pc. Mac jobber mye mer direkte mot operativsystemet enn en pc, noe som fører til kjappere behandling og mer stabil drift. Mac har verdens mest avanserte operativsystem, OS X Leopard.

 

En mac kræsjer eller henger svært sjelden. Garantien er ikke noe problem, har ennå ikke opplevd eller hørt om en mac som har hatt totalkræsj. All virusdritten som kommer seilende på mail og nett gir mac blaffen i, 99% av alle virus er laga for windows og pc, så macen er uberørt.

 

Mac er mye enklere å bruke, mye mer intuitivt, og har enklere å bruke foto- og videoprogram enn pc. Jobba i min tid på Final Cut Pro, og dette var ufattelig mye enklere enn proffe adobeprogram for pc iallfall. Men det viktigste er at en nybegynner vil komme mye raskere inn i funksjonene enn en pc-bruker.

 

Nyere mac´ér kan dessuten kjøre alt av windowsbaserte program om man vil, så pc er faktisk overflødig. :wink:

 

En annen ting er at du kan drite i installerings-CD og slikt når du har kjøpt deg nye printer eller annet tilbehør. Mac er så glup at det er bare å koble til USBn så er det bare å printe ivei, den henter det den trenger av info gjennom kabelen for å komme igang.

 

Og så er Apples medfølgende nettleser Safari verdens raskeste nettleser, hvis det er noe poeng. :wink:

 

Les forøvrig dette, om hvorfor din neste "PC" bør være en Mac: http://www.apple.com/no/getamac/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

All virusdritten som kommer seilende på mail og nett gir mac blaffen i, 99% av alle virus er laga for windows og pc, så macen er uberørt.

Apple anbefaler nå bruk av antivirus på Mac.

 

Selv klarer jeg å styre unna 99 % av virusene til PC med rutiner og sunn fornuft, men jeg bruker da antivirus likevel. Som forøvrig ikke tar merkbart med systemressurser.

Link to comment
Share on other sites

Jo PC-world skriver vel det, en forutinntatt PC-journalist har behov for å prøve å sparke mac litt i skinnleggen. :lol: Neida, skader ikke å være føre var, men jeg har aldri opplevd virus på mac gjennom mange og lange år. :wink:

 

Poenget mitt er at en mac kan gjøre alt en PC kan, bare bedre, raskere og enklere. Omtrent som .30-06 kontra .308. :mrgreen:

 

Og så finner du ikke nydeligere maskiner og design!

 

Sjekk mer: http://www.apple.com/no/getamac/

 

En iMac til 10-12.000 har i grunnen det som trengs som standard! Så kan man enkelt kjøpe inn og installere mer avansert programvare etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte meg ny pc for en måned siden, en sånn man kan konfiguere selv på komplett... da valgte jeg en eller annen kraftig prosessor, samt 4gb minne, altså det som teller mest når det kommer til redigering.. det funker utmerket!

vis du redigerer/filmer på hobbynivå, så vil jeg anbefale deg å kjøpe samme pakka.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har redigert alle jaktfilmene mine på Mac og maskinen jeg bruker nå er tre år gammel og den har måttet tåle ufattelig mye tunge arbeidsoppgaver. Til tross for dette er den fortsatt like god. Null problem med virus og utrolig enkel å lære seg.

Kort og godt så er jeg storfornøyd. Maskinen jeg bruker er en Powermac G5 Quad, etterfølgeren heter MacPro, men som det nevnes så er iMac et meget godt alternativ sammen med Final Cut Pro eller Ekspress.

 

Lykke til!

Kristoffer Clausen

www.jaktogdvd.no

Link to comment
Share on other sites

Litt OT finnes det barnespill til Mac ?

 

Lure litt på set sammen som tråd starter, jeg skal bytte ut hoved PC i huset til noen litt mer kraftigere til redigering, er leie av at Studio 11 crasher litt for ofte men er redd for å bytte til MAC grunnet alle det andre program og dokumenter jeg har.

 

Finnes det en godt flight simulator til Mac ?

 

Jeg antar at Mac utgave av office klarer å åpne min gamle filer.

 

Finnes det DVDshrink / handbrake programer til Mac ? finnes det gratis antivirus program ala grisoft ?

 

Kan jeg bruker networksprinter / USB printer / NAS disker som jeg har idag ? Jeg har nettopp investert in en ny 24" kan det brukes med MAC ? Vil Mac kunnes brukes i trådløst net som er ikke eple's eget ?

 

Finnes det gode ballastic program ala PCB til MAC ?

 

Det jeg trenger

 

HD videoredigering - Bruker Studio

Bildebehandling - Bruker Photoshop LE

office pakke - Bruker MS Office home & student

Flight sim. - Bruker Flight sim X

Masse hard disk plass

 

Mulighet å tar backup av DVD - har små barne - DVD ble spiste opp :-(

 

Har alle original programvare nevnt over, synes det er litt overkill til gå til anskaffelse på nytt.

 

 

Edge

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...