Jump to content

Lyddemper test i vapentidningen


knall

Recommended Posts

Det må jo bli en plass noen har scannet testen og lagt den ut da jeg enda ikke har funnet artikler og tester fra Vapentidningen på nett!

Vilmarksliv hadde vell også den første testen om jeg ikke husker feil, men test nr to har jeg ikke sett dær...

 

Har testen scannet, men det er på pcen hjemme og det er enda 3uker til jeg kommer hjem igjen da jeg er på jobb :?

 

Om det ikke er kommet svar til da så kan jeg sende over kopien :)

Link to comment
Share on other sites

Det å scanne å legge ut artikler er vel ikke det smarteste en gjør. Ha i tankene det med opphavsrett osv.

Tror nok Etterbrenner hadde blitt litt piss off om noen hadde gjort det i dette tilfellet.

Send heller en PM til Etterbrenner og høre om han har noe liggende eller hvor en kan få tak i artikkelen hans.

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Stemmer nok det.

Jeg bryr meg ikke noe serlig om vekta og ville ha best mulig demping i minst mulig demper+at jeg ser på stål som en fordel!

Men det er nå mine kriterier :wink: Jeg er storfornøyd og synes den demper veldig bra. Må bare finne ut hva en selv vektlegger, å velge demper etter det. Er ikke bestandig en "testvinner" er rett for deg, men ofte er det det aller beste kompromiet.

Tror TMM-5 var omtrent på topp i testen!?

 

Edit:skrive leif

Link to comment
Share on other sites

Hei, det har vert 3 stk tester i Vapentidningen og jeg holder på med den 4. Det er en del nye dempere og forbedringer hos flere av produsentene, + en ny for meg produsent. Derfor var det greit å kjøre i gang en ny. Det er litt artig at du vil ha stål med best mulig dempning. Mens jeg helst vil ha så liten og lett demper i alu som mulig som fortsatt demper bra nok. Da skjønner du sikkert at jeg ikke er noe glad i å kåre en ren testvinner. Men heller lage tabeller som er laget på likt grunnlag som har noen mening. Da kan du selv velge demper ut i fra dine egne kriterier. Kom gjerne med innspill om det er noe dere synes mangler i testen eller ikke kommer frem i teksten rundt. Eller bare benytt sjansen til å klage litt :)

Link to comment
Share on other sites

Etterbrenner@

 

Synes testene dine er super jeg, og liker godt måten du lager tabeller på slik at folk kan vurdere selv hva de skal vektlegge!

Dette med smak og behag er bestandig vanskelig og som du sier, en demper som er rett for deg er kansje ikke helt hva en annen ønsker seg.

 

Keep up the good work :mrgreen:

 

Grizzly@

 

Husker ikke jeg :roll:

Kansje Hausken demper med både for og bak kammer :P Å den er intet mindre en svær :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Grizzly spurte 8. februar 2009 om hvilken demper som dempet mest i testen som Vapentidningen hadde.

Den testen ble vel gjort mot slutten av 2008...

Da hadde Hausken kommet med en ny demper, og den samme selger de fortsatt. Så DE har ikke kommet med noe nytt siden da i hvertfall.

Men skulle tro det fantes en test som var nyere ja :roll:

Link to comment
Share on other sites

ok-2008 hørtes så lenge ut siden bare hehe. har du selv kjøpt eller noen erfaring ang demper?

kjøpte shultz&larsen nå,så blir spennende å prøve,må få montert den først før jeg kommer med tilbakemeldinger. herlig pris i forhold til alle andre hittil.

 

Ja en herlig pris, men jeg personlig har ingen god erfaring med den . Men det pga gjenger. Det er veldig dårlig med gjenger på den. Har snakket med noen børsemakere, som har bedt meg om å holde meg unna den. Så.... Ikke for å ødelegge stemninga, men jeg tror jeg hadde foretrukket en annen en..

Link to comment
Share on other sites

hei igjen.

fo å få opp stemninga de igjen-så har det blitt gjort en feil på disse demperne for en tid tilbake. han som styrte gjengene på maskina, programerte "feil"vi, og snurpa de inn til 2 istede for 4(skulle vært omvendt) så om du gir beskjed til din leverandør,så er jeg sikker på at du får et nytt bakstykke til denne demperen

 

har fått gode testresultater,så det er vel som selgere flest: bmw ell lada- hva er best hehe, sjekk det ut ang bakstykke,de er behjelpelig. OG-om du går til emne: dansk demper- så er det en fra fabrikken som produserer S&L demperne som er MEGET behjelpelig ang spørsmål.

men uansett, takk for svar,godt å høre andres meninger.

 

 

ok-2008 hørtes så lenge ut siden bare hehe. har du selv kjøpt eller noen erfaring ang demper?

kjøpte shultz&larsen nå,så blir spennende å prøve,må få montert den først før jeg kommer med tilbakemeldinger. herlig pris i forhold til alle andre hittil.

 

Ja en herlig pris, men jeg personlig har ingen god erfaring med den . Men det pga gjenger. Det er veldig dårlig med gjenger på den. Har snakket med noen børsemakere, som har bedt meg om å holde meg unna den. Så.... Ikke for å ødelegge stemninga, men jeg tror jeg hadde foretrukket en annen en..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har akkurat kjøpt det siste nummeret av Våpentidingen (VT), med den nevnte testen til Etterbrenner.

Kjøpte samtidig Jakt, som omtaler en ny Hausken-demper kalt SK/Superkompakt. Forfatter mangler

(samt bildetekst), men vil tro det finnes noen her inne som har god nok oversikt til å gi noen gode

svar ang den demperen også.

 

Jeg har en A-bolt i 308 som jeg vil sette en forholdsvis lett demper på (jakter bl.a. rein).

Hadde først tenkt Hausken medium, kanskje med den vesle "frontmodulen" de har til ca 700,- i tillegg.

Hausken leverer dempere gjenget spesielt for A-bolt til min lokale forhandler, det er jo et pluss.

 

Men har nå også blitt nysgjerrig på to av de nye demperne, A-tec Maxim og Hausken SK.

Hausken er svært sparsommelig med informasjon om produktene sine på nett, ikke mye å finne om verken

Medium'en eller SK'en (den er kanskje heeelt ny..?) Kunne uansett ønske meg litt mer info om produktene

fra en så kjent produsent... Maxim har det forøvrig heller ikke vært mye å finne om før testen i VT nå.

 

Men derfor spør jeg dere; hva vet dere om vitale data på de forskjellige?

Ble også litt usikker - frontdemperen/frontforlengeren som omtales i VT - det er vel ikke samme demper som SK'en?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg har sittet og studert testen av lyddempere i VT nr. 1-2010 nå.

 

I følge tabellen fremgår følgende hva gjelder .308 Win med 50 cm lang pipe;

 

A-Tec Maxim demper lydtrykket med 29,5 db. Fra 169,5 db uten demper til 141,3/140,0 db (første/andre skudd) med demper. Målt 1 meter/90 grader fra munningen.

 

Tilsvarende demper Hausken STD Titan 25,4 db. Fra 169,5 uten demper til 147,8/140,5 med demper.

 

Hausken Frontdemper/frontforlenger demper 21,5 db. Fra 169,5 uten demper til 151,9/144,8 med demper.

 

Målt lydtrykk ved venstre øret er for A-Tec Maxim oppgitt til å være 132,8 db og for Hausken STD Titan 132 db. Men så kommer det store spørsmålet, for Hausken Frontdemper er lydtrykket oppgitt til 130,4 db. Jeg vil tro at lydtrykket ved venstre øret er mest relevant for valg av demper. Jeg synes det er rart at Hausken Frondemper gir så mye lavere verdi enn A-Tec Maxim til tross for at sistnevnte reduserer lydtrykket betydelig mer, 29,5 db kontra 21,5 db.

 

Kan herrene Etterbrenner eller Buster forklare meg årsaken til dette? Evt. noe andre? Eller er det rett og slett en skrivefeil i tabellen...

 

Ellers er det interessant at 308 NM med lang pipe, 64 cm, gir lavere lydtrykk målt ved øret, enn 308 win med kort pipe, 50 cm. 133,6 db kontra 132 db med Hausken STD. Dette må vel bety at det er bedre å kappe pipa litt og bruke en kort og lett demper, heller enn å kappe pipa mye for og måtte bruke en stor demper. Sett at målet er minst mulig lydtrykk ved øret da.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

All ære til etterbrenner og våpentidningen, som uten tvil har hatt en større fremdrivende effekt på demperkonstruksjonene enn noe annet de siste år. Og som er det nærmeste vi kommer til "oppslagsverk" om dempere (ser jeg vapentidningen har en demper test i seg, så må! jeg ha det nummeret).

 

Når det gjelder dempere og målinger av disse, må man aldri sammenlige dB målinger som ikke er gjort samme dag. Jeg ser mer på tendenser enn på tallene i seg selv, i tillegg vurderer jeg avstand fra munning til øret på de enkelte våpen.

 

Verdt å merke seg er at dess lengre munningen hamner fra øret, dess lavere blir belastningen i lydtrykk ved øret,

 

Likeså at samme demper kan gi svært forskjellig dempingseffekt ved forskjellige kaliber/trykk, da moderne demper konstruksjoner i stadig større grad er "tunet" til formålet (er mindre avhengige av store volum).

 

Derfor er gjerne Hauskens dempere etter mitt syn bedre på alround bruk enn de fleste andre, da disse som oftest har mye volum (whisper serien er ett spesielt godt eksempel på dette).

 

OBS! på at 90 grader mil spec målinger, kun fungerer ned til ett gitt måleområde. Og at utformingen av demperens avsluttning, fort kan spille inn endel på denne målemetoden.

 

Uansett består valg av demper, normalt av mye mere enn selve dempingen. Vekt, tyngdepunktendring, akseptabel dempingsnivå, diameter, lengde forran munning, o.s.v.

 

Kort sagt, hvordan man vekter parametrene kan gi store forskjeller i valg av demper.

 

Om jeg fikk ønske noe, så var det at man gikk til anskaffelse av ett referansevåpen (blaser eller tilsvarende). Med ett sett referanse piper, som alle dempere testes på. I tilegg ønsker jeg at de låner seg piper til samme våpenet for å teste hvor stor forskjellen ved øret er med forskjellig totallengde på ett gevær med/uten demper, med kort eller lang pipe faktisk er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...