Jump to content

Kråkefeller (Samletråd)


jøgge

Recommended Posts

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Når jeg bygde min kråkebås festet jeg åtet i nylon og festet denne i utlosern på en musefelle. fella plaserte jeg på utsiden i en boks(slik at ikke noe eller noen skal få den over nevene). Videre er fella festet i ringen som er tredd på en spiker og holder luka oppe.

 

Den blir veldig lett utloest om nylonen er litt stramm og fungerer nesten som en "snubletråd". :mrgreen:

 

Dette gjorde jeg fordi kråka var så skeptisk og bare hoppet rett innom og hakket i maten en gang og stakk igjen uten å utloese fella :cry:

Nå skjer ikke d mere :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Når jeg bygde min kråkebås festet jeg åtet i nylon og festet denne i utlosern på en musefelle. fella plaserte jeg på utsiden i en boks(slik at ikke noe eller noen skal få den over nevene). Videre er fella festet i ringen som er tredd på en spiker og holder luka oppe.

 

hei tailgunner hørtes innteressang ut denne løsningen kunne du vist den med bilde??

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

joakimH, revebåser skal være av bestemt type og kledd med heldekkende materieale, søk på revebås her inne får du referanse til lovverket og hvilke båser som er godkjent! Dette er vel forøvrig en tråd om kråkefeller!

 

Holder akkurat nå på å bygge en variant av denne: (klippet fra:http://www.jagareforbundet.se/blekinge/solvesborg/Default.asp?pageid=32543)

 

kr_kf_lla-2601_2.jpg

 

Fint hvis folk med virkelig erfaring med slike kan skrive litt om bruk, plassering og ting de ville gjort anderledes!

 

Takker forøvrig for mye fin info i denne tråden !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Hei.

 

Vi har bygd en variant av den norske kråkefella, men lurer litt på hvorfor den bygges med omvendt skrått tak? Er det andre grunner enn å redusere snøbelastningen en har slikt skrått tak?

 

Håper noen vet noe om dette.

Link to comment
Share on other sites

Det vil være vanskeligere for kråkene å flyge ut av fellen,

fordi de vil flyge så langt opp som muling. Da flyger de fobi utgangen, og opp i taket.

Det vil også bli lettere for dem å komme inn i fellen, da det fungerer som en trakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei

 

Jeg har noen spm ang kråkefeller.

 

Jeg har bygd en enkel variant: http://www.bjf.no/modules.php?name=News ... le&sid=267" target="_blank

 

Jeg har bygd etter denne modellen på linken.

 

-Legger dere ut åte når det er mørkt? Eller kan en legge det ut på dagen?

F.eks å hive det bort og oppi stigen og ned i fella.

 

- Jeg har har laget en dør i ene enden som er like stor som ene enden(o,9 x 0,9 m).

Stigen har 25x25 cm åpning. Det er 4-5 åpninger i stigen.

 

Jeg har laget det slik at jeg kan fjerne ene "stigetrinnet". Dette har jeg gjordt for at kråkene kan komme seg ned og ut igjen nå i begynnelsen.

 

Er dette nok til å begynne med eller bør jeg åpne luken i enden også??

 

- Høyden er 0,9 meter, vil kråkene hoppe ut da?

 

Jeg har laget til og begynt å bøye nettingen som en v-trakt slik at kråkene kommer seg ned men ikke ut igjen. Akkurat som en krabbe teine.

 

- Men vil kråkene gå ned selv om de vil treffe litt netting?

 

Har laget til 2 nylontråder som jeg skal kanskje spenne opp inne i fella, men jeg vil se om nettingen fungerer som stopper.

 

- Når dere skal ta livet av kråkene i mørket, bruker dere f.eks klubbe og hodelykt?

 

- Denne fellen står ved et hus der en pensjonist bor som ikke er mye ute av huset sitt.

Derfor er det ikke mye folk der oppe, og spesielt ikke rundt der fella står. Det er mye kråke,skjor og måser rundt fella og et reve åte jeg har der også ca 10 meter fra fella.

 

Er det noe som kan gå feil her mtp at det står nært et bolig hus, nært reveåte eller andre ting?

 

Noen som kan hjelpe meg :o

Link to comment
Share on other sites

Hei, vi bor i Langfjordbotn i Alta, og har bygget et kråkebur i fjor vår. Vi har fanget en god del kråker, og skjærer. I dag, da vi sjekket fellen, var det tre hønsehauk-unger i fellen, og noen skjærer. Etter en del fotografering, slapp vi Hønsehaukene fri. :lol:

 

Hilsen fangstbrødrene: Augustin, Robert og Trond-Ivar Mikalsen.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har bygget ei skjære-/kråkefelle som skal settes opp i boligfelt. Den kommer til å settes opp på et stativ e.l. slik at katter og andre husdyr ikke slipper til. Så langt er dette, hvis jeg har forstått lovverket riktig, lovlig. Ved avlivingen av fanget fugl derimot, er jeg usikker. Jeg kan ikke skyte dem pga. at skyting er ulovlig i boligfelt (har heller ikke salongrifle), men det å klubbe dem ihjel er vel ikke humant nok? Har dere noen andre, LOVLIGE forslag? Jeg trenger å vite dette pga. at jeg har naboer som muligens kan kontakte politiet, og hvis politiet kommer for å sjekke hva som foregår må jeg ha en lovlig metode.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hadde ikke mere åte etter de tre første kråkene, men fikk tak i et lam sist søndag. På mandag var det fullt av kråker i fella, og minst en ravn. Fikk 10 kråker den dagen, men de hadde bitt et hull i nettet, så ravnen hadde fløyet ut. Mistenker at jeg mistet flere kråker også. På tirsdag var det et nytt hull i fella, og alle kråkene fløy ut. Men på onsdag fikk jeg 6 kråker. Har fått skjærer hver dag, men slipper alle skjærene fri. De klarer også å flyge ut. De lærer også kråkene hvordan de skal flyge inn i fella.

I går oppførte kråkene seg rart hele dagen, og det var fordi det satt en hønsehauk i fella! Alle skjærene kom seg ut, untatt to. Den ene ble ribbet, og spist av hønsehauken, og den andre satt forskremt i et hjørne. Tok hønsehauken med meg inn, og så litt på den, før jeg slapp den fri igjen. Men idag ser jeg ingen kråker, eller skjærer oppe med fella, håper at kråkene vil komme tilbake. Kanskje det er fordi det ligger en ribbet skjære i fella?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva med åte i fella :mrgreen:

 

Det kan være klokt med innforing av kråkefugl. Ta vekk "stigen" en periode, og pøs på med åte. Dette gjør at kråkefuglene blir trygge på fellesettet. Når aktiviteten blusser opp, prøver du med stigen.

Dette er også noe du kan gjøre i fredningstiden. Ungfugl blir da også vant til fella.

Link to comment
Share on other sites

For lite åte er kanskje problemet. Nå vet jeg ikke når bildet er tatt, men kråka er mest hypp på fella når snøen har lagt seg slik at tilgangen på mat er redusert. Prøv gjerne å la døra/luka stå åpen slik at de kan ferde fritt inn og ut en periode. evt løfte av stigen.

Link to comment
Share on other sites

eg har hatt fella ute ein dag og så fekk eg 5 ravner og 8 kråker!!!!

eg brukte slaskte avfall frå hjort :)

nåken som veit kor mykje eg får for kråke og ravn?

 

PS : fekk nett veta at eg, faren min og nåken andre har fått ein rev i revebåsen :) bare får og å få litt fyr på gløda :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...