Jump to content

Kråkefeller (Samletråd)


jøgge

Recommended Posts

Da er det snart på tide å bygge kråkefelle.

Har tenkt på dette en god stund, men har aldri kommet i gang. Men etter at jeg i høst har sett hundrevis av kråker og ravn i området rundt hytta, ble jeg virkelig gira på å få satt opp en felle.

Jeg har tenkt på å lage den norske kråkefella(http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=26778)

Men jeg har aldri gjort dette før, så jeg har noen spørsmål.

 

Hvilke godkjenninger ol må jeg ha for å sette opp fella? Holder det med at jeg har jaktkort i omerådet, og at jeg kontakter de som eier skogen der jeg skal sette den opp?

 

Hva kan jeg gjøre for at jeg kan ta ravn på fella(er nesten mere ravn en kråker her)

 

Hvordan tømmer dere fella(vet at den må tømmes når det er mørkt, men fanger dere alle og avliver dem et annet sted eller skyter dere dem i fella?

 

Hvis noen har andre tips så er det bare å komme med dem. Alt fra valg av materiale til valg av sted å sette den.

Og hvis noen har laget en hadde det ikke gjort noe om dere har lagt ut bilder eller tegninger av den her.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

du trenger å ha betalt jegeravgift og ha tillatelse fra grunneier. ( du trenger å ha navn og nr på fella)

jeg fikk både ravn, kråke, ørn og hønsehauk i min. Da brukte jeg rådyrkadaver og annet avfall etter jakt.

dette funka fjell. Avliv ikke fugln i buret da dette kan få noen fugler til å sky fella. ha den gjerne stående under et tre der du vet kråka bruker å sitte. ha gjerne en boks med vann stående inni fella.

 

nå skal det sies at ørna og hauken ble jaget ut. annbefales ikke å stå ved døra når du skal ha dem ut! åpen døra å gå på baksiden å press på.

Link to comment
Share on other sites

jeg tok dem ut og bar dem et stykke unna før det ble natta for dem,jeg brukte da en god kjepp :roll: bruk hansker da dem kan småbite litt;) å når du kommer inn i bure så vill de sannsynligvis bare flokk seg i et hjørne og prøve å komme seg ut igjennom veggen;) det er annbefalt å være to, en som åpner og lokker døren etterhvert som du går ut og inn :wink:

Link to comment
Share on other sites

hehe. i følge tegninga å forklaringa. så skal man helst bruke litt gammelt material og røyke nettinga for å få den mer matt. men jeg brukte ferskt material og ny hønsenetting og det funka fjell;)

 

husk og forsterke litt her og der, bolt fellla fast. enten du bruker stein eller plugger.fella mi ble ødelagt av en storm. vinden løfta "buret" opp og kasta det inn i et tre. :oops:

Link to comment
Share on other sites

De gangene jeg har vært med å tømme feller( noen få ganger). Har vi vært to, en holder søppel sekken. Den andre gir de fuglene som skal avlives et kontant slag i bakhode med dertil egnet redskap.

Husk å la en eller to fugler sitte igjen. Og slipp ut fredet fugl. Det er ikke uvanelig å få Hauk i fellen.

Link to comment
Share on other sites

Har vel fanget noen hundre kråker, ravn og skjærer i en slik felle. At ørna kommer nedi er fordi hullene i stigen er for store. Max 17 cm i åpnig på trinnene i midten. En kan kutte ut det bordet som er slått på stigen i midten. Plasser to nylontråder ca 30-40cm under stigen i lengderetningen. Det stopper effektivt de kråkene som prøver å komme ut samme veien som inn. Avstanden mellom trådene bør være litt mindre enn breddden på stigen.

Vi lager fellene av trykkimpregnerte lektre og vanlig hønsenetting. Vi forsterker fellen i bunnen (veggene) ca 80 cm oppetter. Hønsenettingen er tynn, og bør ses over hver gang en har vært i fellen. Repparer nettingen med vanlig tråd. Fellen på bildet er laget sammenleggbar, men det går også å lage den i seksjoner som monteres på plassen. Vi lager langveggene i to seksjoner, delt på midten i høyderetningen. Samme med røstveggene. Takene lages i hele seksjoner. Vi setter barduner i hvert hjørne for det ligger overraskende mye vind i en slik felle. Det finnes spesielle kramper og tenger for å skjøte netting, spør der du kjøper netting, eller hos noen som driver med høns, minkfarm eller revefarm.

Foring av fella kan skje på dagtid, men avlivingen MÅ skje etter mørkets frembrudd. Vi avliver inni fella med en egnet klubbe og slag mot nakken. Ett skaft til en øks er ypperlig. Ikke la de ligge igjen mye fjær inne i fella. Om det kommer hønesahuk inn kan fangsten være spolert for lange perioder, men bare ha tålmodighet. De kommer igjen.

Beste tiden for fangst er på høsten når bøndene starter med høstslaktingen og så utover høsten. Vi har dårlig erfaring med fangst på vår/sommer. På vinteren, hvis foret har snedd ned, kan du kjøpe frosset blod på boks, tine det og helle det rundt inni fella. Det kan virke som en magnet på sultne kråker...

Beste døgnfangst: Kråker 42 Ravn 19 Skjærer 4 Hønsehauk 2 + en ørn som satte vingefjæren fast på taket... ikke alt på samme døgnet...:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Avliv ikke fugln i buret da dette kan få noen fugler til å sky fella.

Jeg tror nok ikke det blir bedre av at du drar med deg levende fugl ut av buret og avgårde for å knerte de. Salong og lyddemper fra utsiden er fint, for så å gå inn å plukke de. Fordel med netting som har hakket større masker enn hønsenetting, både om man skal skyte de fra utsiden, for å få en mer "åpen" felle, og for at snøen ikke skal legge seg så lett på toppen.

All ferdsel ved fella på dagtid vil gjøre den til en mindre trygg foringsplass for kråka, så velg et sted med lite ferdsel.

Link to comment
Share on other sites

Et annet tips. Det bør være ganske åpent rundt fella, men noen høye trær i nærheten er fint. Vi hogde en åpning i skogen og flyttet den dit fra en tidligere lokasjon hvor den fungerte bra. Dette pga en stykk sur hjortejeger som trengte noe å skylde på da han ikke fikk hjorten sin det året. Etter det har ikke fella fungert, mest trolig pga at det ikke er åpent i stor nok avstand rundt fella slik at de ikke føler seg trygg til å hoppe nedi.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk for flere tips. 8)

 

Har snakka med han som eier skogen der jeg skal sette den opp nå og fått klarsignal. Så nå er det bare å begynne bygginga. :D

Så nå hadde det vært fint å sett bilder o.l. av fella hvis noen har det :)

Hvis ikke så skal jeg nok klare å få til noe lignende uten :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei.

Har masse kråker å skjær som sprer søpla ut over hele innkjørsla utfor hybelen. Disse vil jeg ta knekken på! Siden hybelhuset ligger delvis i et boligfelt er det uaktuelt med skyting. Da kom jeg på at min bror og noen kompisser bygde en kråkefelle hjemme for en del år siden.

Søkte på forumet og fant en tråd som viste link til denne fella: http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=26778

Det var ikke denne fella brodern & co bygde, men noe lignende. Noen som vet om noen andre fornuftige feller som kan bygges? Bør nevnes at hybelbudsjettet ikke er så stort...Har en del hobbyplank liggende som kan brukes.

 

 

Alle svar mottas med TAKK!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du finner nok mer om du søker litt rundt på forumet her.. :wink:

Men et godt sted å begynne er her ---> LINK til fuglefeller

 

Kan varmt anbefale L2-Kråkbåset :)

Den er enkel og funker greit om du bruker nok vekt på lemmen.

Har laget og satt den opp selv for å fange skjærer, men har til nå bare fått nøtteskriker i den... :?

Så kråkebås for fangst av skjærer resulterer i nøtteskriker... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Sletter dette og da det peker direkte på overnevnte slettinger. Slettet av J monsen

 

Ellers så jeg en gang en tegning av en kråkefelle som visstnok skulle fungere godt. Det var et enkelt bur med sider av hønsenetting (omtrent 2x2m og 1m høyt) og med snekret gitter til tak. Langsgående lekter passer bra. Ikke rutenett altså. Prinsippet fungere slik at kråka slipper seg gjennom gitteret for å komme ned til åtet i bunnen av buret, men klarer ikke fly opp igjen gjennom taket. Den får altså fint plass til å hoppe ned, men blir alt for bred med utslåtte vinger. Man burde kunne fange mange kråker i gangen på denne måten. Større bur ville jo også gi flere kråker i gangen.

 

Har ikke prøvd, men det høres ikke så dumt ut spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei,

Tenkte og gjennoplive ein gammal tråd som virket svært intresann.

Lørdag startet vi og bygge ein skikkelig kråkefelle og har så langt laga sidene på fellen.

Vi valgte og lage den 3meter lang, 2.5meter høg og 2.5m brei.

skal prøve og lage denne i monduler som ein skrur saman for enklere transport av fellen.

 

Vi ønsker og redusere kråke og ravnebestanden i området da desse er ein stor trussel for villsau lamma våre.

Desse fuglene er utulig utspekulert og jakter særdeles effektivt på dei nyfødde lamma.

Søyer med 2 lam er mest utsatt da dei har problemer med med desse effektive/groteske jegerene.

Der har blant anna vore observert at kråke/ravn står opp på søya under lamminga og hakker i hjel lammet før det er ute.

 

Så no vil vi prøve og få has på desse glupske saudemordarane, og vi håper på ein kråkefelle vil gje best effekt for og redusere bestanden av kråke/ravn.

 

Er det noko som har tips om korleis stigen bør vere for mest effekt?

Der er også store forekomster av havørn i område, og ønsker ikkje og få slike inn i fella.

 

Vi har planer om og egne fella med hjorte slakte afall, kanskje ein kobbe skrått, husholdningavfall og lignende.

 

Er der noko spesielle teknikker for og få mykje fugl på kort tid?

Kan tenke meg at siden ravn/kråke samlast i store flokker på bestemte plasser om kvelden for overnatting, så kan det sikkert vere lurt og ha open felle første døgnet.

Da vil dei kråkene/ravnane ete sej mette og når kvelden kjem trekke mot overnattingstedet og der fortelle alle andre fuglane om den store matforekomsten nede i fella.

Neste dag er fella stengt/lada og med litt akkedering så klarer dei og finne ut korleis dei klarer og komme seg ned i fella, og alle fuglene i området går rett i fella for eit stormåltid, og ein stor fangst er sikret.

Er det slik framgangsmåte som kan vere lursat eller fungerer det like godt og lade den opp fra første dag?

 

Kva store fangster kan ein rekne med og få på snitt med ei slik felle, og kor ofte bør ein tømme/sjå etter denne fella?

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Jeg bygget kråkefelle i sommer når jeg gikk og tuslet hjemme med ny valp. Jeg bygget den stort sett akkurat slik DN beskriver, i den ikke-sammenleggbare versjonen.

 

Så langt har fellen ikke fungert. :( En medvirkende årsak er nok at det er mye mindre kråke lokalt hos meg enn det pleier å være. Jeg startet å fore fellen før taket var lagt på, og lot det gå enda noe tid før jeg la på stigen. Men til tross for "snadder" slakteavfall fra hjort tør ikke kråkene seg på fellen. Nå sist når jeg la ut ferskt avfall surret jeg noen biter med lever fast oppå nettingen ved stigen. De bitene forsvant om morgenen neste dag, jeg så kråkene samle seg om fellen. Ingen turde imidlertid å fly inn.

 

Nå skal jeg rydde vekk de nærmeste trærene rundt fellen, unntatt den ene bjørken som står like inntil og som jeg tror kan fungere som landingsplass og utkikkspunkt. Håper at de lettere lar seg lure om det er mer åpent rundt fellen. Dessuten vil det kanskje hjelpe på når fellen har stått på denne plassen en stund, og ser mer naturlig ut enn når den er helt nybygd. Jeg har også et håp om at det vil være mindre mat for kråkene å finne i naturen jo lengre ut på høsten og vinteren vi kommer. Imidlertid later det ikke til å mangle på plasser ved butikker ol. i "sivilisasjonen" hvor kråkene kan finne matrester året rundt. :?

 

Det er pussig hvor forsiktige kråkene hjemme hos meg er når jeg sammenligner med "bykråkene" rundt der hvor jeg jobber. De flytter seg knapt når folk kommer forbi, og de endevender absolutt alt som muligens kan inneholde mat. I går så jeg utenfor vinduet en kråke som holdt på i ca 20 minutter med å åpne en slik plastboks som man bruker til varm ferdigmiddag på butikken like ved. Den tok boksen i nebbet, fløy opp på taket av en brakke og slapp boksen i bakken. Den gjentok dette gang på gang helt til lokket fløy av og den fikk tilgang på godsakene inni. Ikke blant de dummeste dyrene vi har nei! :shock:

Link to comment
Share on other sites

..., og kor ofte bør ein tømme/sjå etter denne fella?

 

Terje

 

Står litt om det i Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst;

 

§ 34. Krav om tilsyn

 

Bruker av fangstredskap som fanger viltet levende plikter å føre tilsyn med fangstredskapet minst én gang hvert døgn. Ved fangst av villmink, gaupe og jerv skal det minst føres tilsyn hver morgen og kveld. Brukeren plikter straks å slippe fri fredet viltart eller viltart som ikke tillates fanget i vedkommende redskap.

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

 

Er det noko som har tips om korleis stigen bør vere for mest effekt?

 

Er det slik framgangsmåte som kan vere lursat eller fungerer det like godt og lade den opp fra første dag?

 

Kva store fangster kan ein rekne med og få på snitt med ei slik felle, og kor ofte bør ein tømme/sjå etter denne fella?

 

Terje

 

Hullene i stigen bør ikke være for stor. hvis du har 2-3 passe store hull der du mener kråka kommer seg ned, så lar du de andre trinnene være smalere slik at de ikke kommer seg ned. jeg selv greide å få en ørn og en del hansehauk i fella helt til jeg gjore hullene mindre. Kråka slapp seg fint inn forde. ( ps. hauken tar livet av det som er i fella)

 

Jeg hadde alt fra 14-20 stk i slengen. Har erfaring at det er best etter at det har fått lagt seg litt snø. skal ikke så mye til før kråka begynner å få mat mangel. Tøm fella etter mørkets frembrudd og hver kveld. ( Det heter seg det at den skal ha tilsyn minst 1gang i døgnet og at kråkene skal ha tilgang på vann.

 

Jeg anbefaler på det sterkeste å fortøye fella, når vinden hersker så sparer den ikke på noe. Fella mi ble krølla oppi/rundt et tre. det var bare en nettings ball og noe pinnved igjen.

Link to comment
Share on other sites

Terje338: Du tenker helt rett i at fella må fores inn, men tidsperspektivet er nok langt lengre. Spørs hvor flinke kråker du har! :twisted: Du bør ha fella åpen med mye godsaker inni OG oppå fella. Et triks kan være å ha store godbiter liggende på tippepunktet ved hullet til stigen. Når kråka da kommer og hakker slik at godsaken faller nedi blir den mer fristet til å ta sjansen. Når du ved spor kan se at de har vært nedi fella kan du la de få spise en liten uke før du stenger. Mange kråker vil da føle det som en trygg foringsplass. Fyll på med godluktende saker nedi fella den kvelden du stenger den. Bruk "stor godbit som faller ned" trikset. Ikke sikkert de våger seg de første dagene, men om det er kaldt og snø blir de nok sultne etterhvert. :twisted:

 

Vi har korte lengder av 6 mm armeringsjern som stigetrinn. Fella har to 2"x4" som danner sidene på stigen. De er det boret hull i som vi da trer jernene inn i. Formålet var å få minst mulig forandring på åpen og stengt felle. Ut mot kantene er det spikret tett med trinn. Fella er ellers lik "norsk kråkefelle" tegninga.

 

Noen personlige meninger og erfaringer:

 

- Har dårlig erfaring med skog rundt, det bør helst være åpent med kun noen få trær. Aller helst et høyt tre.

- Bør plasseres hvor de trekker mye om dagen.

- Bør ikke stå hvor det ferdes folk.

- Minst mulig forandringer på stedet etter at fella er satt opp, altså hogg skogen først.

- All aktivitet ved fella bør gjøres etter mørkrets frembrudd.

- La en kråke bli igjen for MYE bedre fangst (en dag eller to skader ikke, fella er jo full med mat:)

- Hullstørrelse i stigen som vist på den "norske kråkefella" ga oss kun kråker, skjor og hønsehauk. Prøver nå ut større hull for å prøve å få ravn.

- Fordel med døra en halv meter opp på fella slik som på tegningen.

- Bruk nettingen som har hakket større hull enn hønsenetting.

Link to comment
Share on other sites

§ 32. Utplassering av fangstredskaper

 

Fangstredskaper skal ikke utplasseres i områder hvor alminnelig ferdsel medfører at det kan oppstå fare for mennesker eller husdyr. Det er ikke tillatt å bruke levende lokkedyr i fangstredskaper. Slagfelle til fangst av bever, bisamrotte og beverrotte skal alltid plasseres under vann.

 

Den som utøver fangst plikter å innrette fangsten slik at den bare retter seg mot de viltarter som redskapet er tillatt for, jf. § 31.

 

 

 

§ 33. Obligatorisk merking og varsling

 

Fangstredskap som er utplassert skal være merket med brukerens navn og adresse og eventuelt telefonnummer. Dette kravet gjelder ikke rypesnarer.

 

Bruker av slagfelle til fangst av rødrev, grevling og mårhund plikter, i umiddelbar nærhet av fangststedet, å sette opp plakat som varsler om den fangst som foregår, slik at fare for skade på mennesker og husdyr unngås. Fangstredskaper som ikke er plassert og merket i samsvar med disse bestemmelser, kan straks fjernes av grunneier, politimyndighet eller offentlig naturoppsynsmyndighet.

 

 

 

§ 34. Krav om tilsyn

 

Bruker av fangstredskap som fanger viltet levende plikter å føre tilsyn med fangstredskapet minst én gang hvert døgn. Ved fangst av villmink, gaupe og jerv skal det minst føres tilsyn hver morgen og kveld. Brukeren plikter straks å slippe fri fredet viltart eller viltart som ikke tillates fanget i vedkommende redskap.

 

Bruker av fangstredskap som avliver viltet, plikter å føre tilsyn med fangstredskapet minst én gang hver uke. Den som skal bruke snarer til fangst av rype plikter å føre regelmessig tilsyn med snarene minst hver andre dag.

 

 

 

§ 35. Avliving av fanget vilt

 

Ved tilsyn med fangstredskap som fanger viltet levende, plikter brukeren straks å avlive innfanget vilt. Avlivingen skal skje sikkerhetsmessig forsvarlig og på en slik måte at viltet ikke utsettes for unødig lidelse.

 

For avliving av gaupe, jerv, rødrev, grevling og villmink som er fanget i bås eller fangstbur kan salongrifle, revolver eller pistol i kaliber 22 LR nyttes.

 

 

Alt dette og mere til i foreskriften.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Truls-Kne, har du hørt om Google?

Ordet kråkefelle gir 190 treff. Les dem, og kom tilbake etterpå, om du fortsatt har spørsmål.

Jeg skriver ikke dette for å være ekkel eller noe sånt. men får vi en ny tråd hver gang noen har spørsmål om kråkefeller, så ville vi få et forum som er helt uoversiktlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...