Jump to content

Ombygging av Savage mod. 110 .270win


Tjom

Recommended Posts

Heisann godtfolk

 

Har en/ei (må være korrekt i disse tider :wink: ) Savage wodell 110 .270win som jeg lurer på å modifisere (customise :wink: ).

 

Første steg jeg kikker på er stokken.

Slipte av den forb.... lakken og oljet opp treverket før jakta. Det funker (les; er ikke sleip lenger) og ser helt middels ut men det er ikke saken.

Jeg ønsker å senke vekta (bikker på 5kg) på rifla og få en form for tommelhull.

 

Jeg fant en "heftig" stokk hos kjente "middelsveg".no som ser ut som om den er tatt rett ut av en amerikansk actionfilm.

Med regulering i kinn og lengde osv.

 

En på "finn - fant - funnet" selger også trestokker som så nokså kjekke ut. (se siste bildet hans)

 

Hvilken tror dere er bra til jakt?

 

En litt annen ting er at man mater denne rifla ovenfra og må mate kulene ut igjen. På låskassa er det sveist / punktet en firkant av bøyd plate som utgjør sidene av magasinet, mens stokken utgjør bunnen som magasinfjæra ligger på.

Litt for tungvint for en ingeniør kan dere tro...

 

Har noen noensinne prøvd å lage en hengslet magasinbunn på en slik rifle eller boksmagasin eller noe?

 

Tredje og siste punktet jeg tenkte på var om løpsskifte på en slik rifle er å tilråde og om det da kan bidra til redusert vekt på rifla.

 

Er klar over at rifla er av de rimligere i markedet, men er nå glad i den allikevel jeg da..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har selv en Savage 116 i 338 winmag, som eg synes er en topp børse. Et utolig godt bruksjern medt en billig stokk. Har selv vurdert å skifte stokk, og da har eg spesielt USS stokken i tankene. Detter er en stokk som er konstruert av en "Sniperlegende" i USA med navn Plaster. Har tatt utgangspunkt i Druganov stokken.

Hvor fuksjonell denne er å løpe riundt i skauen med vet jeg ikke, men den har fått meget gode kritikker på ulike amrikansker tester.

 

Den som mye annet står på ønskelisten.

 

Hvis du kjøper ny stokk, må du oppdatere forumet.

 

 

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=716378

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=716378

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=147291

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med å få et skikkelig svar på om stokken faktisk passer til rifla.

Har skrevet mail til både midwaynorge.no og produsenten.

 

Midway svarte med at de ikke trodde den passet, men argumentet var litt tynt så jeg måtte spørre enda en gang om hjelp fra dem.

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=147291

 

Denne var det jeg så for meg....

 

Har enda ikke hørt noe ang. fallbeslag / løs magasinbunn. Er det virkelig ingen som har bygget om en rifle med kryssmating ovenfra?

Link to comment
Share on other sites

Vet der hersker litt tvil vedrørende sokker til savage 110 pga det faktun at de bytta avstanden mellom noen av boltene som holder stokken fast i stålet.. Mitt i produksjonen, kan kansje vere noe der..

Har også sett etter løsninger for hengslet magasin, mangen som ønsker og ingen so fører/leverer.

Vel og merke så langt som eg har funde enda..

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk svar fra midway:

 

Hei. 

Jeg tror du får bestille og forsøke.  Det er vanskelig å være helt sikker på dette. Du får returnere den dersom det ikke går.

 

Fra en produsent i USA kom et litt mer enstydende svar:

 

In a message dated 11/3/2008 6:33:08 A.M. Central Standard Time, XX writes:

Hello

 

I was checking out some of your riflestocks at midway.com and found one of them interesting for my rifle.

 

"Ram-Line Syntech Rifle Stock Savage 110 Series Blind Magazine Long Action Synthetic Black"

 

But in the technical information I found some confusing statements that I need help to understand correctly.

 

"Fits 110E - All Long Actions and 110G - All Calibers (will not fit 110F or 110J)"

 

I have an old .270win Savage model 110.

The model has no letter behind it (the serial number on the oposite side of the action starts with the letter F though).

 

Will your riflestock fit to my rifle?

 

I have a staggered feed magazine, feeded from the top with the bolt in open position.

My magazine consists of a rectangular platebody welded to the action (= the walls of the magazine) and a spring that pushes on the stock (in other words the stock functions as the bottom of the magazine).

 

Savage Model 110 has been made for over 50 years. Rifles made prior to 1978 uses a different screw spacing on the receiver (F and J series).

 

Ram-Line stocks are only made for models after 1978. You would have to contact Savage for the age of your rifle. The standard Model 110 is a top loading rifle. Your serial number looks to start in 1992.

Link to comment
Share on other sites

Har også en Savage 110 som er under ombygging nå. De Ram-Line stokkene får dårlig kritikk rundt om på diverse forum, dårlig passform og "plastikk" lyd. Jeg bestilte stokk fra Richards Microfit, og nå er den faktisk på vei. Tok bare rundt 4 måneder. De leverer bra stokker, og prisen er heller ikke ille. Brownells leverer avtrekkerbøyle i stål. Midway har rifle basix avtrekk som er meget bra, og en mengde andre deler. Kjøpte et A&B løp fra dem også. Har ikke hørt om fallbeslag/løs magasinbunn til Savage 110, synes orginalmagasinet fungerer greit. Men en børsemaker kan sikkert fabrikere noe.

 

Savage 110 er etter min mening en undervurdert rifle. Den vinner ikke noen skjønnhetskonkurranse, men presisjonen er ofte overraskende bra. Det finnes en mengde deler å få kjøpt, og i USA er det mange som bruker kassene som basis for custombygg. Mener å lest om et par slike børser i de to siste numrene av Handloader.

 

Jeg tenkte å bygge en grei og billig rifle til elgjakta, ser at det blir litt dyrere nå etterhvert. Men sånn blir det som oftest. Min blir i .35 Whelen. Leter en kasse for å bygge .280 Rem på også.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips om avtrekksbøyle, en stykk er allerede bestilt fra unaiten. ;o)

 

De stokkene du anbefalte var det en her på berget som tilbød til 3500,- stk. Iallefall hvis det var slike laminerte, fargerike stokker i ulike fasonger du mente.

 

Vurderer fortsatt Choate Ultimate Varmint stokken. Den er jo aluminiumsbeddet, så bør være grei kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Choate stokk bestilt inn for det midway kaller "å prøve om den passer" salgstrikset:

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=147291

 

Så da håper jeg den gjør inntrykk på meg, ellers er det rett tilbake i bytte mot et noe mer klassisk utseende emne.

 

Forresten: Avtrekksbøylen lar vente på seg siden de ikke hadde den på lager. Men den kommer vel tidsnok uansett...

Link to comment
Share on other sites

Choate Ultimate Varmint stokken kom idag.

Det var litt vekt i stokken, og enda mer kan man legge til for å balansere.

 

Den var herlig å holde på, men ser at folk med litt små hender vil få problemer med grepet.

Hurtigfestet til tofot var genialt nok.

Tilpassninger av lengde og kinnhøyde kan man utføre selv med letthet.

 

Beddeblokka i aluminium så solid ut og passet rimelig godt. Man kunne virkelig skru låskassen godt til (slik reklamen sier), ingen problem med moment på den designen.

 

Så selv om en mister på Midway ikke trodde den skulle passe så satt alt som støpt. :D

 

Men så fant jeg et annet problem da... et farlig ett!! Når bolten er spent og sikringen er på skal man jo ikke kunne skyte. Og det går heller ikke her, heldigvis.

 

Men hvis jeg "prøver" å trekke av med sikringen på og så løsner sikringen går rifla av idet sikringen slipper. Heldigvis skjedde ikke dette da jeg var på jakt i høst, og heldigvis var det bare klikkpatron i ikveld.

Nå må jeg finne ut hvordan dette kan løses! Noen forslag??

Link to comment
Share on other sites

Men så fant jeg et annet problem da... et farlig ett!! Når bolten er spent og sikringen er på skal man jo ikke kunne skyte. Og det går heller ikke her, heldigvis.

 

Men hvis jeg "prøver" å trekke av med sikringen på og så løsner sikringen går rifla av idet sikringen slipper. Heldigvis skjedde ikke dette da jeg var på jakt i høst, og heldigvis var det bare klikkpatron i ikveld.

Nå må jeg finne ut hvordan dette kan løses! Noen forslag??

 

Opplevde det samme på CZ 452 luxen min, cal. 22 uten noen for form sammenligning for øvrig..

Demonterte stokken og fant ut at "opphengsbolten" for avtrekkeren hadde forskjøvet seg til ene siden slik at avtrekkeren vred seg i mekanismen og skuddet gikk når man tok av sikringa, fikk satt denne på plass igjen og låst den av med gjengelåsing, etter dette funket alt som det skulle igjen.

 

Var bare glad jeg var ensam med jordvoll i bakgrunnen da dette skjedde, hadde ikke vært noe moro å oppleve det under trening sammen med poden på 9 år :roll:

Link to comment
Share on other sites

Choate Ultimate Varmint stokken kom idag.

Det var litt vekt i stokken, og enda mer kan man legge til for å balansere.

 

Den var herlig å holde på, men ser at folk med litt små hender vil få problemer med grepet.

Hurtigfestet til tofot var genialt nok.

Tilpassninger av lengde og kinnhøyde kan man utføre selv med letthet.

 

Beddeblokka i aluminium så solid ut og passet rimelig godt. Man kunne virkelig skru låskassen godt til (slik reklamen sier), ingen problem med moment på den designen.

 

Så selv om en mister på Midway ikke trodde den skulle passe så satt alt som støpt. :D

 

Men så fant jeg et annet problem da... et farlig ett!! Når bolten er spent og sikringen er på skal man jo ikke kunne skyte. Og det går heller ikke her, heldigvis.

 

Men hvis jeg "prøver" å trekke av med sikringen på og så løsner sikringen går rifla av idet sikringen slipper. Heldigvis skjedde ikke dette da jeg var på jakt i høst, og heldigvis var det bare klikkpatron i ikveld.

Nå må jeg finne ut hvordan dette kan løses! Noen forslag??

 

 

Men please... :wink:

Legg ut bilder når du er ferdig med børsa, har selv ei Savage 110 i 30-06 links som jeg vurderer å skifte ut stokken på...

Er pr. idag ombygd med høyere kolbekam osv. men man vil jo alltid ha noe råere.. :D

Link to comment
Share on other sites

Tok dessverre ikke bilder av rifla på stokken før den ble returnert. Beklager!!

Men det så nesten slik ut;

 

VARMINT_STOCK.jpg

 

Bare at jeg har blånert løp, som er slankere og avtar i diameter utover. Mitt standardløp er heller ikke så langt som det på bildet. Ble litt overrasket over lengden på forskjeftet.

 

Fant ut at jeg heller ville ha en "Bell and Carlson DuraMaxx Stock Varmint and Tactical Synthetic Black with Gray Spiderweb", siden det er mer aktuelt å dra med seg på jakt.

Vi har jo ikke langholdsbaner her og vekta på stokken taler ikke for hjortejakt i vestlandsnatur (bortsett fra når man ligger på bøen da :wink: ).

 

highresimage?saleitemid=584583

 

Men kjenner en som har bestilt Choate Ultimate varmint stokk som ikke vil ha den, noen andre som vil ha den??? (Send PM kjapt ellers avbestilles den!)

 

(Bestilt til kr 1197,- pluss porto, nå koster de kr 2117,- ....."plutselig"!!)

 

Nå er jo prisene selvfølgelig gått tilbake til "start" på Choate-stokkene hos Midway. Merkelig!!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan forresten legge ut bilder fra da jeg fjerna den forban.. lakken på orginalstokken.

 

Begynte med mellomgrovt sandpapir:

 

normal_27032008235.jpg

 

Så tok jeg litt fint sandpapir over det hele:

 

normal_28032008236.jpg

 

Gjorde ingenting med nettskjæringene:

 

normal_28032008237.jpg

 

Oljet stokken med masse stokkolje (to flasker ??) over ett par uker. Til å begynne med smørte jeg på et nytt lag etterhvert som det trakk inn. Mot slutten tok det tid før det trakk inn, så det ble ett eller to strøk om dagen.

 

Brukte olje med medium brunfarge på slutten, slik at stokken fikk tilbake litt liv i treverket.

Vurderer nå å benytte teakolje for å få den brun. Men må i alle tilfeller vente til børsemaker har fikset sikringen min (som nevnt) og gjenget løpet for lyddemper :D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Den choate stokken som er vist på bildet tidligere her (Choate Ultimate Varmint...) veier 2,6kg inkl. ekstra kinnstykke, eske og forlengelse til kolben. Så vekta på stokken (netto) ligger vel rett over 2kg.

 

Hos Midway tror jeg de har flere linksstokker, bl.a. denne fra Ramline:

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=114634

 

Som er en vanlig syntetstokk til en billig penge.

Link to comment
Share on other sites

Den choate stokken som er vist på bildet tidligere her (Choate Ultimate Varmint...) veier 2,6kg inkl. ekstra kinnstykke, eske og forlengelse til kolben. Så vekta på stokken (netto) ligger vel rett over 2kg.

 

Hos Midway tror jeg de har flere linksstokker, bl.a. denne fra Ramline:

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=114634

 

Som er en vanlig syntetstokk til en billig penge.

 

Den fåes kun til lang kasse (110) og ikke til kort (10). Er uansett in injektsjonsstøpt plastsak, så den vil like myk og rælete som orginalstokken vil jeg tro...

Link to comment
Share on other sites

Ok, du skrev ikke noe om kort låskasse så jeg antok lang.

 

Den lokale våpenselgeren her hadde dårlig erfaring med Ramline også, så kanskje det er noe i det??!

 

Men du får se litt på Choate ultimate varmint eller ultimate sniper.

 

Så på tråden til Nidaros benkeskytterklubb at en hadde sniper utgaven (dog med rifle av annet merke tror jeg). Kanskje du kan høre med han om erfaringer med stokken i bruk??!

 

Ellers så er det stokker å få tak i fra USA i tre. Har også adressa til en i Norge som importerer og lager til stokker til Savage i tre og laminat. Slike stokker ligger på rundt 3500,- og oppover. Litt etter utforming, finish og kvalitet på treverket mm.

Han bedder for deg også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå fikk jeg omsider avtrekksbøylen i metall fra brownells.com for en ukes tid siden.

Den var fin og så ut til å kunne fungere mye bedre enn plastdingsen som hørte med orginalt.

Stokken min er kommet til midway så den skal bare sendes og så kommer den også.

 

Spennende å se hvordan den er og hvordan beddingen er på den ("aluminium pilar bedding").

Skal se om det ikke vanker bilder når den er ankommet.

 

Rifla er fortsatt hos børsemaker Rafdal, så jeg får kanskje ikke prøvd å sammenstille alt sammen med det første.

 

Har nå begynt å snuse på Hausken Standard demper i ny utførelse og tilpasset .270-7mm kaliber. Sjappa her skulle ha 3500,- , Men kanskje noen andre kommer med bedre forslag?

 

(Jeg skal ha en slik en og to kjenninger skal samtidig ha hver sin til .30 kaliber.)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

CHoate stokken som jeg ikke syntes passet mine behov er av noe plast som er fiberarmert eller noe.

Den nye Bell & Carlson stokken er av glassfiber (Duramaxx). Den passet som hånd i hanske da jeg prøvde den på rifla hos børsemakeren igår.

Rifla var ferdig gjenget (1/2" UNP 20 pga. løpstykkelsen...eller mangelen på den :wink:), men sikringen hadde sine feil fortsatt så rifla måtte enda en tur inn.

Avtrekkerbøylen passet også perfekt!

 

Håper å få alt ferdig om en uke eller to slik at jeg kan ta en fotoseanse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Beklager så mye at dette tar tid, men har prøvd å finne ut av hva det er som stopper meg i å laste opp bilder til galleriet i et par uker nå.

 

Idag fikk jeg endelig lastet opp bilder, men kun ett om gangen og relativt små bilder.

 

Men her kommer altså de første bildene av stokken min, en Bell & Carlson Varmint stokk i svart utførelse med edderkoppspinn på i grått. Skikkelig kul og god å holde i.

Den er ca. 40 g lettere enn den orginale trestokken som jeg fjerna lakken på. Men da har jeg jo montert på avtrekksbøyle av metall istedet for den plastdingsen som var på orginalt.

 

Avtrekksbøyler i metall kjøpes hos brownells.com.

 

normal__G104379.JPG

normal__G104384.JPG

normal__G104381.JPG

normal__G104385.JPG

 

Nå er prosjektet nesten i boks, så jeg skal ta noen bilder av den ferdige riggen snart.

Demper er montert og løpet har fått fine gjenger (1/2" 20 UNF) med tilhørende gjengebekytter i proff utførelse. Du ser nesten ikke at løpet er gjenget i enden når beskyttelsen er på. (Takk til Rafdal!)

 

Demperen er en ny Hausken standard kaliber .270win.

Skal bruke den på min .223rem også, den er også blitt gjenget.

 

Savagen ser ganske tøff ut slik den er nå! Bilder kommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...