Jump to content

Valp bjeffer/piper når den er alene.


Rufus

Recommended Posts

Hei, nå trenger jeg gode råd.

Har en drevervalp på 5 månder som ikke kan være alene hjemme. Han står å bjeffer/piper/hyler hele tiden.

Var hjemme med han de første 6 ukene og brukte mye tid på han. Var litt sløv med å reise fra han og det har straffet seg etterpå. Prøvde å ha han i bikkjegården sammen med en eldre hund da jeg begynte å jobbe igjen. Var bare 1-2 timer før han ble hentet men det var bare bråk. Naboene klaget så jeg måtte ta han inn. Satte han i buret men det fungerte heller ikke selv om han sover der hele natten (1-2 timer) Lot han gå løs på kjøkkenet (2-3 timer) Lot han være løs i underetasjen fungerte ikke (2-3 timer). Nå har vi holdt på sånn siden slutten av august og ser ingen bedring. Han blir hentet etter 2-3 timer. Hvis jeg reiser fra han på kvelden går det bra. Han er helt rolig når jeg reiser fra han om morran men begyner å bråke etter 10-15min. Selv om jeg bor i enebolig bråker han så mye att det høres ut på gata og naboene klager så nå må jeg gjøre noe. Blir å bygge binge på 3x3m i kjellern. Skal jeg la han stå en hel dag uten å bli hentet? Dressurhalsbånd tror jeg ikke vil fungere da det er mere hyling/piping ennn bjeffing.

Gode råd motas.

Link to comment
Share on other sites

Valpar bör ensamhetstränas redan från tidig ålder tycker jag.

 

Man börjar då med att lugnt och utan krusiduller lämna valpen en kort stund (någon minut bara) för att därefter direkt komma tillbaka lika lugnt och bara vara som vanligt. Tiden man är borta från valpen utökas sakta tills den klarar av att vara själv några timmar utan att skälla eller hitta på annat mindre bra. Man kan gärna låta den ha bara ett rum att vara i och ge den ett tuggben el. dyl. innan man går iväg, så att man får in en rutin på det där.

 

Främsta anledningen till att valpar/unghundar skäller/ylar/biter sönder saker när de lämnas ensamma är att de blir osäkra och otrygga och det motverkar man bäst genom att träna på detta vis och låta det ta den tid det tar.

Link to comment
Share on other sites

Er så heldig at jeg har en jobb som gir rom for å ta bikkja med på jobb, mine tre siste valper har ligget i bur på kontoret, har forlatt dem først i fem min så i ti osv, etter to mnd har de ligget stort sett hele dagen kun med en tissepause ved lunsjtider.

Min erfaring er den at jo eldre bikkja blir jo vanskeligere er det å få den rolig alene,bruk bur hjemme i bilen og når du er på turer så tror jeg nok bikkja roer seg.

Ett tips til alle som får seg valp er å være steinhard de to første døgna når valpen ligger i bur, sørg for at valpen er ferdig lufta for kvelden så du er sikker på at den ikke vil tisse å hold ut :D

Alle mine bikkjer har hyla i ei og ei halv natt, så har det blitt stilt.

Det er en prøvelse men det funker, har nesten blitt skilt pga min evne til ikke å bry meg om den søte valpen men jeg vet jeg har igjen for det så derfor holder jeg ut de to netterne :D

Lykke til med å få bikkja trygg alene :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, forsetter denne tråden da overskriften er den samme.

 

Jeg og familien fikk vårt nye familiemdlem torsdag i forige uke. Ei nydlig lita frøken av svart elghund.

Hun er veldig tillitsfull og har funnet seg godt tilrette i løpet av helgen. Hun er nå 11 uker. Det ser ut til at alt går bra. Hun er på godfot med ungene (3 og 8 år), gjør fra seg mye ute og er sikker på oss og ukjente personer.

 

Så til det jeg trenger noen råd om. De to første nettene sov den i buret sitt, med åpen grind, ved siden av sofaen hvor jeg lå. Det gikk bra og hun holdt seg til neste morgen. De to neste nettene har vi prød å låse buret inne på kjøkkenet om natta. Der ligger hun på dagtid med døra åpen og lukket, og det går bra. Men når vi går å legger oss starter hylinga og til slutt bjeffing.

Hadde i utgangspunktet tenkt å holde oss veldig hard og ikke gi etter. Men da jeg gikk inn til henne første natta kl.4 hadde hun gjort fra seg i buret og til slutt sovnet (sovnet etter ca 1 time bjeffing)

 

Natt nr. fire (i natt) gikk enda værre. Hun holdt det gående i 4 timer før hun til slutt gjorde fra seg så til de grader i buret at jeg tok henne ut og vasket det meste. Da hadde hun både tissa og bæsja rett før hun la seg.

Jeg hadde da følelsen at jeg er helt på feil nivå når det gjelder å holde seg hard. Prøvde noen ganger til, men vi endt opp som natt nr 1 slik at jeg fikk en time søvn før jobben i dag. Frøkna sover godt ennda hjemme med fruen.

 

Jeg "avbrøt" fordi jeg tror hun er veldig stresset og hadde vært våken i 8 timer i strekk med aktivitet. Det er langt over hva hun har vært de tidligere dagene. ER DETTE RIKTIG?

 

Skal man holde seg hard eller ta det mere gradvis. Dersom jeg ikke får veldig overbevisende grunner på at dette er normalt kommer jeg til å havne på sofaen i natt med buret i døråpninga til kjøkkenet. Hvor går grensa når det er snakk og å gjøre fra seg i buret og bjeffing over hvor mange tilmer? Trenger noen råd og innspill. Like mye for egen del som for Ronja (som jeg ikke har nevt at hun heter) :(:|:o:shock::D

Link to comment
Share on other sites

Hei, nå trenger jeg gode råd.

Har en drevervalp på 5 månder som ikke kan være alene hjemme. Han står å bjeffer/piper/hyler hele tiden.

Var hjemme med han de første 6 ukene og brukte mye tid på han. Var litt sløv med å reise fra han og det har straffet seg etterpå. Prøvde å ha han i bikkjegården sammen med en eldre hund da jeg begynte å jobbe igjen. Var bare 1-2 timer før han ble hentet men det var bare bråk. Naboene klaget så jeg måtte ta han inn. Satte han i buret men det fungerte heller ikke selv om han sover der hele natten (1-2 timer) Lot han gå løs på kjøkkenet (2-3 timer) Lot han være løs i underetasjen fungerte ikke (2-3 timer). Nå har vi holdt på sånn siden slutten av august og ser ingen bedring. Han blir hentet etter 2-3 timer. Hvis jeg reiser fra han på kvelden går det bra. Han er helt rolig når jeg reiser fra han om morran men begyner å bråke etter 10-15min. Selv om jeg bor i enebolig bråker han så mye att det høres ut på gata og naboene klager så nå må jeg gjøre noe. Blir å bygge binge på 3x3m i kjellern. Skal jeg la han stå en hel dag uten å bli hentet? Dressurhalsbånd tror jeg ikke vil fungere da det er mere hyling/piping ennn bjeffing.

Gode råd motas.

 

Forstår jeg deg rett så sover valpen i bur hele natta,uten bråk? I såfall har du et godt utgangspunkt. Har du buret på soverommet om natta kan du med fordel flytte det ut, slik at han ikke har kontakt med deg da. Det vil være god trening i forhold til adskillelsen fra deg på dagtid.

Jeg har konsekvent brukt bur på alle mine hunder fra dem har vært små, utenom første uka da jeg har hatt dem i senga sammen med meg for å skape ekstra trygghet og kontakt. Selvsagt kan det bli en del gjøing i starten når man begynner med bur,men det går raskt over i de fleste tilfeller bare man ikke henter dem ut fra buret akkurat når dem hyler og skriker(ber om det). Man må jo også selvsagt ikke la dem være alene 5-6 timer fra starten men ta det i små jafs.

Jeg har heller ingen tro på å gi hunden for stor plass og boltre seg på når den viser slike tendenser,da dette vil i de fleste tilfeller bare føre til mer uro.

Testing av forskjellige måter som du beskriver fører i mange tilfeller også til at hunden kan bli mer urolig.

 

Terracan: prøv å ha buret ved siden av senga/sofaen din slik du gjorde de to første nettene når det funka. Viktig å ikke gå for raskt frem,eller skifte taktikk for ofte/tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Henta meg kvalp i sommer, han er ca 7 månader nå og har ligget i bur fra natt 1.

Fyrste 2 nettene låg eg på madrasse på golvet, så låg han ved siden av senga mi nokre veker og nå ligger han i gangen.

Om han starta å pipe eller bjeffe så stakk eg handa ned til han. Dette roa han ned om han ikkje måtte på do.

Måtte han på do tok eg på han band og gjekk ut på fast plass, han gjorde/ gjorde ikkje det han måtte, og så var det rett inn i buret. Ingenting anna.

Nå går han inn i buret når han får beskjed om det og ligger der heile natta.

Eg starta og å trene han på å være i hundegard ganske tidleg. Tok han med meg inn i hundegarden og var der samman med han,

tok med meg ei bok eller eit blad og sat der samman med han mens han styra på eller sov. Så leika vi eller gjekk tur til han var kjei,

får så å la han få ligge hundegarden å sove. Nå står han ute heile dagen meir eller mindre, det hender nok han bjeffer men er ikkje så ille at det er til genanse for noen.

Noe av det samme ser eg med bilen, han har vore mykje med på biltur og føler seg trygg der. Er sikker på at han kan ligge i bilen i timesvis om han får bestemme sjøl.

Trur egentleg det handler mykje om å gjere hunden trygg, og at det kan vere noko individuelt kva som skal til før du oppnår dette.

Om hunden gjør fra seg i buret så mener EG at du er for bestemt. Eg TRUR at når ein hund gjør fra seg der dei skal ligge har dei ikkje sjanse til å holde seg lengere.

Og om dei lærer seg at dei ikkje kjem seg på do når dei er i buret vil dei heller bli utrygge.

Dette er barer mine råd og erfaringer, basert utifrå ein hund og det kan godt hende det er feil. Dette er sikkert individuelt frå hund til hund, eiger til eiger og situasjon til situasjon. Har vore mykje prøving og feiling her siste halve året. Mange gode råd frå folk både med og utan erfaring, og ting som har vore framlagte som "sannheiter" har vist seg å ikkje passe heilt inn i vår kvardag. Når ein har hund og har valgt å drive med dette så meiner eg det er viktig at ein held fokus på det positive heile tida og gjennom dette får motivasjon til å jobbe med slike problemer. Jobbe, prøve og feile trur eg er vegen å gå.

 

Lykke til!

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Da er helga over og det har gått kjempe bra. :D Gikk tilbake til å sove på sofaen i to netter med buret litt lenger unna for hver natt. De to siste nettene har valpen sovet alene på kjøkkenet uten flere uhell eller bjeffing. Litt syting i går da vi la oss, men det gikk over etter 5 min. Da har vi ikke vært ute før 0530 å gjort fra oss..... seg blir det vel, jeg gjør det fortsatt inne.

 

Håper jeg snart kan tilby henne hele kjøkkent som soverom snart, slik at vi ikke låser buret på natt. Har litt dårlig samvittighet for buret, men det er nå en gang en strategi vi har valgt. :oops:

 

Litt på siden:

En bekjent sa at dersom valpen er opptatt av egen avføring så skal man gi de annanas. Bikkja likte det, men kan ikke bekrefte eller avkrefte noe res. :lol: Skal gi en frastøtende lukt på hunden. Erfaringer :?:

 

Takk for tilbakemeldingene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt noen runder på dette med min hund.

Det startet med at valpen fikk kontakt med oss når HAN ville det. Etter neon måneder med dette sliter han med å være alene hjemme, og han bjeffer nonstop.

Dette tærer på naboene.

 

Man må starte på nytt med tilvenningen.

Små økter alene, først 10 sekunder og gradvis oppover..

Vi har nå Bonso alene hjemme et par timer, men er langt igjen til 9 timer. ;)

Vi ahr også brukt DAP. Vet ikke omd et har hatt noen effekt, men skade har den ikke gjort.

Link to comment
Share on other sites

Er noe dritt med ei bøtte vann utover gulvene hjemme da :D Men skal prøve spruteflaske,tviler på at det hjelper men.Den er sterk i vilja den der :wink:

 

Hehe, det er sant. Mitt tilfelle var ute i hundegården, men om man alikevell skulle vaske gulvet, så er det jo en mulighet :P

Link to comment
Share on other sites

Bikkja er utvilsomt en god vakthund Sammleren, men høres ut som du må være mer konsekvent i å ikke akseptere bjeffing på folk og biler? Min basset hadde samme tendensen, men jeg korrigerte den tidlig verbalt og med kroppsspråk den ikke kunne misforstå. I dag "boffer" den litt og kommer med en lav knurring, og holder opp om jeg sier "nei".

 

Når det gjelder temaet om bjeffende og hylende valper så har jeg kanskje et eksempel på at det vedtatte ikke alltid gjelder, eller ingen regel uten unntak. Ares lå i bur ved siden av senga det første året. Ble han urolig så stakk jeg et par fingre inn sprinklene og det ble stille.

Siden har jeg kutta ut buret om natta, han legger seg der han vil, som regel på et teppe ved siden av senga, av og til våkner jeg med at han er oppi senga.

Det må nevnes at jeg pga sykmelding og rehabilitering har hatt veldig mye tid i lag med bikkja fra den var valp, og utvilsomt gir det utslag i en hund med stor trygghet og god kontakt.

Han pistrer eller hyler ikke når jeg er vekk fra han, enda han fra han var valp kunne stå bundet ute og se meg kjøre vekk (han elsker å kjøre bil). Mulig jeg har vært heldig, eller at basseten er akkurat så nervesterk som det hevdes, men jeg tror konsekvens og mye kontakt med hunden gir den trygghet til å unngå sjenerende bjeffing og hyling.

 

Jeg er overhode ingen ekspert på feltet, dette er min andre hund. Kanskje har jeg vært superheldig, men jeg tror det er gevinst i å tilbringe MYE tid med hunden.

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdattering på Rufus. Har de siste 6 ukene hatt han med på jobb i bilen. Reiser 700 og hjem 1600. Lufter han en gang om dagen. Ingen problem med å være i bilen. Hjemme er det ikke noen forandring. Prøver å reise fra han korte turer hver dag. 10min- 1 time. Begyner å hyle/bjeffe etter 20-30min. Om natta ligger han i buret og trives med det. Tror han har fått en eller annen traume med å være alene hjemme så skal prøve med tillvenning i bikkjegården i januar. Dette er min 3. drever og de andre har ikke hatt problemer med dette. Har gjort det samme med alle bikjene.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har samme problem med min gordonsetter tispe på 8 mnd. Kan ha henne inne i bur da er hun rolig, men i hundegården er det hyling som noen av naboene ikke liker. hun har stått i garden nesten hver dag i ett halvt år men ingen forandring. Prøvde antibjeffe halsband med sitronspray, dette hjalp litt men hun fortsatte når jeg sluttet med det. problemet med dette båndet var at det slo ikke ut før hun hylte ganske høgt eller bjeffet. Problemet begynner å bli såpass irritrende at jeg har vurdert og gi henne strøm for det, noen som har erfaringer eller mot forestillinger om dette?

Link to comment
Share on other sites

Problemet begynner å bli såpass irritrende at jeg har vurdert og gi henne strøm for det, noen som har erfaringer eller mot forestillinger om dette?

Det er ikke lov, så det er bare å glemme.

Hør med en hundeklubb, om noen instruktører kan komme med noen gode tips...

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har samme problem med min gordonsetter tispe på 8 mnd. Kan ha henne inne i bur da er hun rolig, men i hundegården er det hyling som noen av naboene ikke liker. hun har stått i garden nesten hver dag i ett halvt år men ingen forandring. Prøvde antibjeffe halsband med sitronspray, dette hjalp litt men hun fortsatte når jeg sluttet med det. problemet med dette båndet var at det slo ikke ut før hun hylte ganske høgt eller bjeffet. Problemet begynner å bli såpass irritrende at jeg har vurdert og gi henne strøm for det, noen som har erfaringer eller mot forestillinger om dette?

La meg si det slik, hvis du er så irritert på en 8mnd gammel valp så har du jaggu noe i vente :!:

Strøm er i mine øyne for tapere å absolut siste utvei i enhver situasjon og har ingenting med dressur å gjøre.

 

La nå bikkja vokse opp før du begynner å ødelegge den helt :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Problemet begynner å bli såpass irritrende at jeg har vurdert og gi henne strøm for det, noen som har erfaringer eller mot forestillinger om dette?

 

 

Jeg gjorde dette, og gjorde vondt værre. Det er allerede en skummel opplevelse å være alene, så avstraffelse er ikke et tema.

Fikk så konstantert kraftig separasjonsangst...

Det eneste du kan gjøre som er riktig er å begynne på nytt med alenetrening.

 

I ditt tilfelle høres det ut som et klassisk tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
La meg si det slik, hvis du er så irritert på en 8mnd gammel valp så har du jaggu noe i vente :!:

Strøm er i mine øyne for tapere å absolut siste utvei i enhver situasjon og har ingenting med dressur å gjøre.

 

La nå bikkja vokse opp før du begynner å ødelegge den helt :twisted:

 

Ja då fekk eg avklart det :roll: eg e ikje så irritert på bikkja, men er noen naboer som har vært det... Har begynt å ha henne inne i bur i stede for garden å det går helt fint så vet ikke helt hvorfor hun ikke liker seg i garden. selv om jeg er hjemme så kan jeg se at hun ikke liker seg der...

Link to comment
Share on other sites

Dette vet jeg alt om, hyling, bjeffing, panikk, driter i buret etc etc, forbanna herk og til tider er man fristet til å gjøre ting som ikke egner seg på trykk. :evil:

 

Men jeg har funnet en løsning som fungerer så langt for meg, hundegård og anskaffet meg en hund av samme rase. Den nye hunden vet ikke hva seperasjonsangt er, kan være alene i hundegården eller stå inne i bur alene uten noe som helst tull, så at det er individavhengig er det ingen tvil om.

 

Andre alternativet er trening og masse tålmodighet, noe vi har prøvd men det har ikke kurert bikkja.

 

Så når noen har funnet en oppskrift som er bombesikker på dette her så send meg en PM :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Men jeg har funnet en løsning som fungerer så langt for meg, hundegård og anskaffet meg en hund av samme rase. Den nye hunden vet ikke hva seperasjonsangt er, kan være alene i hundegården eller stå inne i bur alene uten noe som helst tull, så at det er individavhengig er det ingen tvil om.

vetrinæren min sa at det faktisk var genetisk med seprasjons angst. Var og kjøpte dap på apoteket idag så håper dette er med på å roe hunden når den er alene hjemme, syns ihvertfall hun har vært veldig rolig siden jeg koblet den til så tror kansje det fungerer.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...