Jump to content

Priser på jakt (var: Våpen på jakttur)


Clakz

Recommended Posts

Jegere og skyttere vil vel bli en gruppe som stiller svakt i slike saker i fremtiden med stadig mere urbanisering og fremmedgjøring av norske tradisjoner. Vi har jo ikke media i ryggen heller. Man må passe seg slik at man ikke stiller rettsvesenet i et dårlig lys også. Da kan man fort få en diagnose som heter konspiratorisk lidelse eller paranoia og bli tvangsinnlagt på mentalsykehus. Det er forholdsvis mange som har vært i den situasjonen.

 

Det er i slike stunder det er viktig å tenke fremover og ikke deppe, se på Lars Monsen bølgen som skyller over landet som aldri før, vi må utnytte effekten og skape nye tradisjoner som går i hånd med dagens urbane liv, det kan jeg som filmskaper jobbe med, det jeg ikke kan gjøre noe med er hvordan eksisterende jegere tviholder på sitt vilt og sine jakt-marker, det er utrolig vanskelig for nye jegere å få skrapt seg sammen litt mark å jakte på, og da også kanskje kun på kråke\revevilt, mens andre dominerer øvrige jakt-retter, eller rett og slett bare vilt-løse kulturmarker uten jaktbart vilt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Det er i slike stunder det er viktig å tenke fremover og ikke deppe, se på Lars Monsen bølgen som skyller over landet som aldri før, vi må utnytte effekten og skape nye tradisjoner som går i hånd med dagens urbane liv, det kan jeg som filmskaper jobbe med, det jeg ikke kan gjøre noe med er hvordan eksisterende jegere tviholder på sitt vilt og sine jakt-marker, det er utrolig vanskelig for nye jegere å få skrapt seg sammen litt mark å jakte på, og da også kanskje kun på kråke\revevilt, mens andre dominerer øvrige jakt-retter, eller rett og slett bare vilt-løse kulturmarker uten jaktbart vilt.

 

Oppsummering: Rekrutteringen er sterk og på vei oppover, det er ikke mottakelsen av oss nye rekrutter.

 

Her må jeg desverre si meg totalt uenig med deg. Om noen virkelig ønsker å jakte storvilt så får de det uten problemer på vestlandet iallefall! Men om de forventer at de skal få fyllt opp fryseboksen, da må de putte hodet i postkassen en stund å tenke på at de er heldige som får lov å jakte. Det jeg ser er at det er problemer å få fatt i folk av og til, men når enkelte NYE blir spurt, så er det første de spør om: Greitt det om jeg får halve dyret :twisted: Spør grunneiere, og jeg kan garantere at nesten ALLE får delta gratis, men dog uten de store kjøttmengdene :!: Beklager OT.

Link to comment
Share on other sites

Flertallet jakter småvilt min venn, men jakt-lag er også vanskelige å få tak i, og prisene på storvilt sier seg jo selv er avskrekkende, hvor mange, i disse finanstider, betaler 100kr kiloet for kjøttet når man er ny? Flere steder må man også betale flere tusen bare for å få lov til å ta med seg børsa inn i området, så kommer kjøttet i tillegg.

 

Det gjelder liksom å gifte seg til terreng eller å kjenne noen fra før, ellers er det kun på treningsbanen at bånd bindes.

Link to comment
Share on other sites

Vi er litt OT nå, men i forbindelse med priser på storviltjakt;

 

Et av poengene er vel at de vestlendinger som aktivt (er synlige) selger storviltjakt (hjortejakt) (til østlendinger eller "byfolk", kanskje er de som ligger høyest i pris. M.a.o. de prisene som det "averteres" med i markedet/finner på nettet er priser i det øvre skiktet.

 

I flere bygder på Vestlandet kan man skaffe seg/kjøpe hjorteløyver for ca. 3500 inkl. fellingsavgift. Man "eier" løyvene hele sesongen,- og gjerne også over i følgende sesonger dersom avskytingsplanen går over flere år.

 

En annen sak er at en del jegere/grunneiere går lei sånn i midten av oktober/har ikke tid til mer jakt. Da jakter man lett gratis, og beholder halve dyret.

 

For lokale kan det sånn sett være enkelt å skaffe seg jaktrettigheter. Bor man imidlertid midt i Oslo sentrum, ikke kjenner lokal bygdekultur på Vestlandet eller har kontakter - har jeg imidlertid stor forståelse for at eksempelvis hjortejakt kan ses på som svært kostbart.

 

Jeg er både grunneier selv, men leier også jakt av andre. Sitter med andre ord med en fot på hver side av gjerdet.

 

Mitt råd er å knytte kontakter med andre jegere og grunneiere, gjerne via lokale jeger- og fiskerforeninger. Det kan være en innfallsvinkel. Dessuten blir dette også et spørsmål om prioritering. Uten å skjære alle over en kam, men mange (av oss) bruker mye penger på "dill dall" som ny mobiltelefon litt for ofte, en ny TV her eller der med fulle kanalpakker o.l. Det er ofte ikke veldig mye som skal forsakes før man har de pengene som trengs for at et hjorteløyve er innen rekkevidde. Kjøper man eksempelvis den dyreste optikken til 12.000 spenn,- i stedet for å beholde den gamle som likevel duger,- ja da "ryker det" 12 lakser = 2-4 hjorteløyver.

 

Til slutt vil jeg oppfordre jegere med jaktterreng til å invitere andre med på jakt når du har mulighet til det - noen som du vet gjerne vil være med. Det går an å dele litt på "jaktgodene", og jakta blir gjerne mer sosial når flere er inkludert/med.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg splittet ut diskusjonen rundt priser på jakt til en egen tråd, vennligst bruk denne så vi ikke støyer ned Ravntinds tråd. Om folket hadde tenkt seg om en smule før de postet hadde jeg sluppet å bruke tid på slikt, det tar faktisk litt tid å rydde opp på denne måten.

 

Fulmen

Link to comment
Share on other sites

"hvor mange, i disse finanstider, betaler 100kr kiloet "

 

Det vil bli noe kg bein innenfor 100-lappen, men hva betaler du på butikken for samme kjøtt?

 

Hvis du ikke er villig til å betale noe for hobbyen - skjønner jeg at du synes prisen er høy.

 

Men hvor mange kroner på treningsdresser/sko - bruker en "ihuga jogger" iløpet av et år?

 

Mitt syn er ihvertfall at jeg er villig til å betale endel kroner for å ta med rifla i skogen - som jeg ikke har eierandel i.

 

Skulle jo vært anarki - så har vi sluppet å betale :)

Link to comment
Share on other sites

Her er poenget som forsvant :wink: (Starten på tråden)

 

Det er i slike stunder det er viktig å tenke fremover og ikke deppe, se på Lars Monsen bølgen som skyller over landet som aldri før, vi må utnytte effekten og skape nye tradisjoner som går i hånd med dagens urbane liv, det kan jeg som filmskaper jobbe med, det jeg ikke kan gjøre noe med er hvordan eksisterende jegere tviholder på sitt vilt og sine jakt-marker, det er utrolig vanskelig for nye jegere å få skrapt seg sammen litt mark å jakte på, og da også kanskje kun på kråke\revevilt, mens andre dominerer øvrige jakt-retter, eller rett og slett bare vilt-løse kulturmarker uten jaktbart vilt.

 

Oppsummering: Rekrutteringen er sterk og på vei oppover, det er ikke mottakelsen av oss nye rekrutter.

 

Her må jeg desverre si meg totalt uenig med deg. Om noen virkelig ønsker å jakte storvilt så får de det uten problemer på vestlandet iallefall! Men om de forventer at de skal få fyllt opp fryseboksen, da må de putte hodet i postkassen en stund å tenke på at de er heldige som får lov å jakte. Det jeg ser er at det er problemer å få fatt i folk av og til, men når enkelte NYE blir spurt, så er det første de spør om: Greitt det om jeg får halve dyret :twisted: Spør grunneiere, og jeg kan garantere at nesten ALLE får delta gratis, men dog uten de store kjøttmengdene :!: Beklager OT.

Link to comment
Share on other sites

Et annet moment med å betale for jakt/ kjøttet du selv skyter,- er at det etter min erfaring er den eneste muligheten å få tak i skikkelig mørt kjøtt på. Mulig jeg er kresen, men til nå har jeg enda til gode å spise kjøtt fra kjøttdisken på butikken, foredlet av de norske oligopolistene, som er tilstrekkelig mørt. Jeg mistenker at "mørningsprosessen" glemmes i farten. Da heller dyrt mørt kjøtt en halvseigt kjøtt "av topp norsk kvalitet med mørhetsgaranti".

 

De kan si hva de vil om kvaliteten på norske varer, men når det gjelder mørheten på kjøttprodukter har de fortsatt en lang vei å gå.

Link to comment
Share on other sites

"hvor mange, i disse finanstider, betaler 100kr kiloet "

 

Det vil bli noe kg bein innenfor 100-lappen, men hva betaler du på butikken for samme kjøtt?

 

Hvis du ikke er villig til å betale noe for hobbyen - skjønner jeg at du synes prisen er høy.

Mitt syn er ihvertfall at jeg er villig til å betale endel kroner for å ta med rifla i skogen - som jeg ikke har eierandel i.

 

Jeg kjenner opptil flere av gamlekara som rett og slett ikke gidder å jakte mer, de har lagt haglene på hylla og bikkjene står å bjeffer seg halvt ihjel i bingen om høsten, 10,000 for en uke med rypejakt ER for mye, hvis det å ta med hagla betyr så mye for deg så bør man undersøkes, for det er ikke slik at man får valuta for pengene sånn kjøttmessig ihvertfall. Da er det bedre å ta seg en tur med teltet inn på grunneiers terreng i en uke å kose seg slik at grunneier tar til vett og senker prisene.

 

På Inatur.no søkte jeg i høst om jakt-terreng, og mens avisene surret og gikk over hele landet om dårlig rypebestand og iherdig bønnfalling om å stenge jakta resten av sesongen forlangte en tilbyder hele 6990,- for en HELG med rypejakt, attpåtil i ett terreng som hadde blitt "slaktet" i mediene for bestanden sin.

 

Vi har vært heldige og funnet 3 grunneiere som ikke annonserer, og som selger billige dagskort, men det er en svært uheldig utvikling i grunneiersamfunnet.

 

Dere kan vel så gjerne sitte her og argumentere for hjortepriser i sunnmøre per i dag, jeg tenker 10-20 år fremover og hvilken retning jakta i sin helhet er på vei i.

 

Men som sagt, finanskriser på toppen, det kan endre seg drastisk nå som firmaer og rikmenn "ikke lenger betaler for å ha det moro, man vil ha noe igjen for pengene" var en setning jeg leste i en utfyllende finansblogg her om dagen :-)

Link to comment
Share on other sites

Et tilbud her på forumet om 100% GRATIS hjortejakt, en trengte kun ta med seg selv, børse og mat og møte opp, ga 2 svar og 0 oppmøtte.

 

En kar som selger hjortejakt for 400kr/døgnet inkl overnatting henges jevnlig ut på norske forum for at bekvemelighetene ikke er bra nok.

 

 

Bare for å ilustrere at det ofte er viljen like mye som muligheten det står på når en ikke kommer seg på jakt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner opptil flere av gamlekara som rett og slett ikke gidder å jakte mer, de har lagt haglene på hylla og bikkjene står å bjeffer seg halvt ihjel i bingen om høsten, 10,000 for en uke med rypejakt ER for mye, hvis det å ta med hagla betyr så mye for deg så bør man undersøkes, for det er ikke slik at man får valuta for pengene sånn kjøttmessig ihvertfall. Da er det bedre å ta seg en tur med teltet inn på grunneiers terreng i en uke å kose seg slik at grunneier tar til vett og senker prisene.

 

På Inatur.no søkte jeg i høst om jakt-terreng, og mens avisene surret og gikk over hele landet om dårlig rypebestand og iherdig bønnfalling om å stenge jakta resten av sesongen forlangte en tilbyder hele 6990,- for en HELG med rypejakt, attpåtil i ett terreng som hadde blitt "slaktet" i mediene for bestanden sin.

 

No er det mange plassar mogeleg å kjøpe seg jaktkort for småvilt for ein hundrings eller knappe to per døgn. Ikkje dei mest eksklusive terrenga, du må kanskje tåle å treffe på noken andre jegerar, og kanskje ikkje smekkfullt med fugl. Og du må kanskje gå litt...

Men det er altso mogeleg å komme seg på jakt utan å betale fleirfoldige høvdingar.

Link to comment
Share on other sites

Siden tråden nå er utskilt, kan man jo si ett og annet om dette, basert på mitt ståsted og syn på storviltjakta her på nordvestlandet.

 

Posten ble lang, men jeg har prøv å dele den opp 2 hoved seksjoner og i lesbare avsnitt.

 

Det er ikke tvil om at kostnadene desverre vil stige, og det mye med årene. Vel og merke der det blir utleie.

Dette har samenheng med ting som at myndighetene stiller stadigt større krav til grunneirnes egeninnsats i planlegging og dokumentering, grunneiernes ønske om å omsette jakta i rede penger, og samfunsmessige omveltninger.

 

En annen ting er økede krav til jeger, og ekstremt rettet avskyting. Ting som får en god del grunneiere til se på jakta som ett ork i tillegg til alt annet man skal ha gjort. Løsningen er fristende nær, man leier ut hele skiten, og da er en ikke dummere enn at en gjør det til høystbydende. Så ser naboen at den andre har leid ut sin jakt, og kansje til og med kjener penger på det, da blir jakta pluttslig synlig som en inntektskilde. Og han vill utvilsomt spørre seg selv om han har råd til å jakte selv/har råd til å gi den bort, når han kan leie ut og dra inn sårt trengte kroner til kassa.

 

Da det er mange som jakter mest på vanen, og som ikke ser på dette som noe annet en en del av driften av en eiendom (noe det da også er). Er det slettes ikke umuligt de også setter bort mesteparten, og beholder litt eller det som ikke blir skutt innen en hvis dato til seg selv.

 

Slik sett vill man kunne se at i enkelte områder, vill jakta hovedsaklig bestå av leie jakt. Mens i andre vill den bestå av grunneier/utmarkslag jakt. Uansett vil det oppfattes som vanskligt eller dyrt å komme inn i jakta.

 

Men det synes nok folk allerede i dag og fra før den tid også, noe som har så enkle grunner som at jakt er noe man i hovedsak alltid har skaffet seg via slektskap, inngifte eller bekjennte. Er vist vanskligt for enkelte å skjønne dette. Idag er mange vokst opp sentralt, uten nære bånd til distriktene, og da blir det fort enda tøffere å skaffe seg jaktmulighet.

 

 

 

 

 

Før hadde man enten jaktrett selv, eller man var i slekt med noen som hadde jaktrett (ja uten om den rene statsregulerte jakta). Dette medførte at folk i byen, med oppvekst på landet, lett kunne skaffe seg jakt. Dette på den bakgrunnen at man ikke leide seg jakt, men fikk være med på jakt. Og da alltid på jaktrettshavers premisser, og ingen ville drømme om å suttre over at den som bestemte nå engang bestemte. Slike ting gikk gjerne på tradisjon rundt om. Og var man først inne, kunne det nok hende at man fikk en gunstig (leie) avtale med en grunneier).

 

Kort sagt, så er gratis gullalderen nå nesten forbi. Samfunnets krav skrur opp belastningen med å ha jakt, politiet har i enkelte områder tydligvis egne forståelser av hva de liker og ikke liker (ikke hva som er lov ikke er lov). Myndigheter som ikke evner å sette foten ned med klare regler (for det trenger man med egensindige lokale sheriffer). Ja kort sagt, jakta er på mange måter ett stress for den som ikke har den som hobby eller levevei.

 

Dette medfører færre grunneiere som jakter selv, noe som igjen medfører mere jakt til utleie, noe som medfører at man ikke så lett kommer seg inn som hjelpe jeger (normal start for ungdom og ikke jaktberettige bygdefolk/bekjent/slekt).

 

Og der har jeg ett å si, skal man inn noe sted, så er ikke det å kreve halve dyret noe sjakktrekk. Normalt så fikk man være med gratis på jakta, når man tok sin del av jobben. og var godtfornøyd om man fikk sjangs til å skyte ett dyr. Kjøtt var ikke tema for en hjelpejeger (selv om man mange steder tildeler litt til de også). For å si det slik, vill man inn, så hjelper det fortsatt på å ha lua i hånden.

 

Mere utleie er etter mitt syn altså negativt og ikke posetivt, da det spesielt bremser for rekruteringen slik vi har kjent den.

Mere utleie kan fort øke det totale prispresset på jakta, da man lett ender opp med faste høye satser rundt om i landet (varierende med tereng etc). Dette vill igjen medføre mindre rekrutering.

 

Mere utleie vil medføre at man ikke lenger kan flytte til en bygd, bli kjent med folket og så bli invitert med på jakt (eller bli invitert på jakt og så flytte, ja dere skjønner). Bygdas oppvokksende slekter blir kansje ikke jegre for jakta er noe man leier bort, ja det hele ser nokså mørkt ut på sikt.

 

 

Samtidigt sitter jeg nå og ivrer for full utleie i vårt eget lokalsamfunn (mot bedre vitende), så så skjevt kan det altså gå når ei bygd ikke kan enes. :(

 

I den idielle verden, så ønsker jeg faste fornuftige priser for å delta i ett jaktlag, der man ikke har rett på løyvet, kun på selve jakta. Og med stor rabatt til en opplæringsplass i laget for hvert år.

 

For de som vil leie selve løyvet (egne dyr), så ser jeg ikke noe hinder i at de får blø i lommeboka der det er aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Et tilbud her på forumet om 100% GRATIS hjortejakt, en trengte kun ta med seg selv, børse og mat og møte opp, ga 2 svar og 0 oppmøtte.

 

Det var en downer,skal vurdere nøie om jeg gidder å gjenta det(fornærma :roll: )

 

Men ang. hjortejakt har jeg aldri hatt problemer i de 14-15 årene jeg har jakta på vestlandet med å skaffe terreng til overkommelige priser, og jeg bor i Oslo.

Har i dag 3-4 tilbud om nye terreng for 09, det gjelder å tenke litt utafor "boksen"

når man "jakter" etter terreng.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Gutter, jeg er student og uten bil, ergo avhengig av offentlig transport, hva tror dere bussjåføren vil si om jeg kommer med 150kg slakt i poser om bord på bussen?

 

Jeg diskuterer derfor ikke storviltjakt, selv om jeg fnyser litt av 100kr kiloet "gjør alt selv" pris når man kan kjøpe kjøtt for halve prisen i butikken ferdig kuttet :-)

Link to comment
Share on other sites

Aner jeg at høy kilopris er blitt en ny tradisjon, og at det er slik det SKAL være?

 

Svinekjøt får du for 30 kr kiloen i butikken, so viss du vil ha billeg kjøt; løp&kjøp.

Viltkjøt er dyrare, uansett om du kjøper gjennom jegerar eller oppdrett. Det er rett og slett dårlegare kjøtprodusentar enn husdyr. Men ein heilt annan kvalitet og smak!

Markedet styrer prisen, ikkje tradisjonar. Viss du ikkje er villig til å betale markedsprisen, so blir det slakter'n wienerpølser gitt.

Link to comment
Share on other sites

Er det på dèt viset at det er allright at Statoil leier jakt-terrenger til sine ansatte for flere 100,000 som jobb-gode?

 

Hvordan går det med dèg som har 1 mill i gjeld og nyfødte barn som vil ut å jakte litt om det er slik vi har tenkt å forvalte vårt nasjonale kjøttmarked

 

 

Redigering: Kom til skade for å skrive dèt istedetfor deg :-)

Link to comment
Share on other sites

Er det på dèt viset at det er allright at Statoil leier jakt-terrenger til sine ansatte for flere 100,000 som jobb-gode?

 

Vil gjerne høre grunnlaget ditt for den påstanden der og evt hvor mye dyr som inngår i den prisen. Jobber selv i nevnte selskap og jeg kan love deg at den prisen ikke stemmer. Da skal det ihvertfall være myyye dyr om det skulle vært aktuelt å betalt det.

Dessuten er dette ett velferdstilbud(mot en medlemskontigent) til de ansatte som er interessert i jakt uansett hvilken stilling de har og ikke ett jobb-gode i den betydningen jeg legger i ordet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det på dèt viset at det er allright at Statoil leier jakt-terrenger til sine ansatte for flere 100,000 som jobb-gode?

 

I dagens system; ja. Er der betalingsvillighet, so blir det handel. Skal vi nekte dette går vi inn i eit politisk system som du i alle fall ikkje får veldig gehør for på dette forumet.

 

Hvordan går det med dèg som har 1 mill i gjeld og nyfødte barn som vil ut å jakte litt om det er slik vi har tenkt å forvalte vårt nasjonale kjøttmarked

 

Vi har vel fleire eksempel på at jakt ikkje trenge å vere dyrt. Ein må uansett prioritere tid og ressursar til ei viss grad. I alle samanhengar.

Link to comment
Share on other sites

Faktum er vel egentlig at vi er utrolig bortskjemte i Norge. At det kan være enkelte terrenger som ikke passer alles lommebok må vi bare akseptere. Jeg måtte også takke nei til et jakttilbud jeg fikk i studietiden. Men når overnattingen har hotellstandard og et eget kokkelag sørger for all bespisning inkl. ferdigsmørt matpakke så forstår man at det ikke er studentvennlig.

 

Jeg har også jaktet/fisket/plukket bær og sopp i regi av et større industriselskap i Norge. Hovedkostnaden ved slike avtaler er ofte ikke jakten. Det forventes at veier er godt vedlikeholdt både sommer og vinter, stier skal være fremkommelige, broer skal være trygge, det skal være ved i hyttene, det skal prepareres skiløyper osv. I et slik perspektiv blir ikke "flere hundre tusen" spesiellt mye.

 

For egen del bor jeg ved Oslofjorden, og har jakting i kulturlandskap, skog og høyfjell max 2 timers kjøring hjemmefra. Utgiftene til grunneiere ligger godt under 10 000 kr. Dette inkluderer rådyr, hjort, reinsdyr og småvilt. For meg handler ikke tillgang til jakt om penger, det handler om nettverk.

Link to comment
Share on other sites

Aner jeg at høy kilopris er blitt en ny tradisjon, og at det er slik det SKAL være?

 

På lik linje som at en BMW SKAL koste dyrt?

 

Det er vel heller snakk om at markedet regulerer prisene. På den annen side er markedet for omsetning av hjortejakt meget asymmetrisk. Det vil si at prisene varierer mye mellom naboer, mellom distrikter o.s.v. Hjortejakta er (heldigvis) enda ikke børsnotert. Tenk, hvis vi kunne ha shortet hjortejakt i disse finanskrisetider :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du Clakz, ser ut til at du bor i Bergen. har du vært i kontakt med Bergen Jæger og fisk? En glimrende forening med hyggelige mennesker. Hvis jeg ikke tar feil, er det gjennom foreningen mulighet både for jakt på hjort, elg og rype uten de alt for astronomiske kostnadene. JMonsen, Jerognal eller andre der kan sikkert informere deg bedre om dette. (Bare et tips).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med Bergens lokalforening ja, det er overhodet ikke de jeg refser, lokalforeningene pleier å ha gode tiltak og tilbud, de er også noen av de få som virkelig ønsker å følge opp nye rekrutter. Det er imidlertid ikke slik vi har opplevd det utenforstående miljøet. Vi har blitt forsøkt loppet for en del tusen for ubrukelige terrenger og vi ler jo følgelig av tilbud som småviltjakt i vilt-fattig (dårlig bestand) høyfjellsterreng uten overnatting for 6990,- helga.

 

Som ett par av dere glipper ut av dere i argumenteringen her som jeg også refset før Fulmen flyttet innlegget mitt til å bli en egen tråd, som ny i jegermiljøet må man enten networke bakenden av seg, gifte seg til terreng eller være født inn i terreng. Det er slik det i hovedsak fungerer om man ikke er interessert i å havne på "jaktretts-auksjon".

 

Jeg sier ikke at prisene har havarert fullstendig den dag i dag, og du som nevnte bespising og 5 stjerners høyfjellshotell inkludert i prisen har fullstendig rett, men jeg SIER at vi må være obs og ikke blåøyde å betale hva grunneier enn måtte forlange, heldigvis ser jeg enkelte tråder hvor kammerets gode innbyggere flirer av enkeltes utleieres prisantydninger, kanskje også med dårlig viltstell og dertil bestand på området.

 

Når det er sagt, la meg presisere igjen, jeg akter ikke å debatere storvilt-jakt iht. pris fordi det av praktiske årsaker som transport og pris ikke er aktuelt for meg og mine i første omgang helt enda.

 

En siste ting jeg biter meg merke i, er at hvis vi diskuterer bensinpris så er alle enige om at denne må ned, ja, bortsett fra de som tror på de ikke-eksisterende forskningsresultatene som beviser at temperaturen på jorden stiger som følge av en ekstra tur til rimi i måneden. Men når jeg dro frem jakt-prisen nå, så hopper det 20 jegere ut av buskene og forsvarer de høye prisene... Ligger det noe psykologisk under her som jeg burde vite om? Er menn redde for å bli driti ut ved å ha betalt for mye, slik at vi må rettferdigjøre og forsvare grunnen til at vi betalte det vi gjorde? Jeg vèt at jeg må det ovenfor utstyret mitt :-)

 

Jeg har ennå ikke sett noen konstrukte argumenter for at bønder trenger det lille innstikk av penger som en utleie av jakt kan gi for å kunne holde driften av Norsk matproduksjon i gang, bortsett fra Vinge`s utfyllende tosidig analyserende innlegg som tok for seg begge sider av saken.

Link to comment
Share on other sites

Oh, spennende vridning på alt jeg har sagt.

 

La meg snu litt på det for din og bare din skyld Chiefen, hvordan får man råd til å spandere en ferietur på kona og barna når jakta trekker 20,000 ut av kontoen på høsten? Da er vi med engang inne på dette med å spinke og spare for å få råd til å jakte, å kjøpe nødvendig utstyr og "må-ha" utstyr :-)

Link to comment
Share on other sites

Oh, spennende vridning på alt jeg har sagt.

 

La meg snu litt på det for din og bare din skyld Chiefen, hvordan får man råd til å spandere en ferietur på kona og barna når jakta trekker 20,000 ut av kontoen på høsten? Da er vi med engang inne på dette med å spinke og spare for å få råd til å jakte, å kjøpe nødvendig utstyr og "må-ha" utstyr :-)

Det er en prioritering den enkelt selv må ta.

 

Jeg synes du glemmer at der er ennå mye gratis eller nesten gratis jakt å få, for den som ikke må ha de beste og mest letttilgjenglige terengene.

 

Som nevnt er prisene ekstremt varierende i dagens marked, men å gå etter (og klage på) luksus tilbudene, når en skal leve på eksistens minimum som student?

Ja jeg tror du tar hintet. :wink:

 

Det som ble nevnt om jakt og nettverk, er nok rimligt korrekt. Frem til i fjor, så kunne hvem som helst få lov til å jakte gratis her i bygda, om man fant en grunneier som fikk såpass tillit til en, at en ville slippe en ut i jaktlaget. Og siden jakt nå engang handler ekstremt mye om tillit, så blir det dyrt når en skal bytte tillit mot kroner. Man sender tross alt ukjente ut i marka med skarpe våpen, da er det kjekt med endel kroner for å oppveie tapt nattesøvn.

Link to comment
Share on other sites

Så fordi du vil bruke 20000kr på ferie skal grunneier selge jakta billigere? Tro om jeg kan argumentere slik når snekkeren skal ha betalt for å sette opp hus for meg?

 

 

Alle hobbies koster penger; enten en driver med bil, frimerker, svømming eller jakt. Hvor mye avgjør en selv. Å fremstille jakt som dyrt og utilgjengelig for Hvermannsen er dumt og feil, men klart-forventer en å felle trofe eller fylle sekken kan det nok koste noen kroner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dette går på mannlig psykologi jeg, det skal spares på strøm og bensin, men ikke pokker om noen skal rakke på jakt-prisene ? Det blir for teit, man må kunne stoppe opp, tenke seg litt om og reflektere så på tankene.

 

Jeg har aldri sagt hvermannsen, som sagt, Fulmen kastet innlegget ut av sin sammenheng da det var innledningsvis bare ett svar til en eplekjekk hjortejeger som mente at jeg tok riv ruskende feil når jeg sa at det var vanskelig å være førstegangsjeger i Norge, men hvem av oss er det som har kjørt fra gård til gård og prøvd å få seg terreng i det siste av oss her inne? :-) Som også flere av dere sier, nettverk nettverk nettverk, hvis ikke må man punge ut, og det ER flere grunner til at storvilt blir nedprioritert av flertallet som tar jegerprøven, kan prisen 100kr dagskort på småvilt vs. 5000,- bare for våpen-på-området-retten ha noe å si? Jeg kan bare synse og forklare for vår egen del, det som er så synd er at folk nekter å godta det og forkaster det med vridde meninger og "se ned på fra min høye hest for jeg har penger til både bmw og 20 hjort på kvota" hvilket igjen forsterker mitt argument om at det er vanskelig å komme inn hvis man ikke har èn av følgende alternativer: A) Giftet seg til terreng, B) Pratet seg til terreng, C) Har nok av penger

 

Det handler ikke om hva markedet er villig til å betale, det handler om hva en nybegynner er villig til å betale. Vet en nybegynner hvor gøy det er på storviltjakt? Er en nybegynner derfor kjempevillig til å punge ut store summer for de nødvendige tillatelsene, når, jepp, småviltjakta KAN koste så lite som 100kr for ett dagskort enkelte steder?

 

Gå i dere selv og finn svar, ikke kom med tøyseargumenter og personangrep på min fattige studenttilværelse, såpass venter jeg av dere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare synse og forklare for vår egen del, det som er så synd er at folk nekter å godta det og forkaster det med vridde meninger og "se ned på fra min høye hest for jeg har penger til både bmw og 20 hjort på kvota" hvilket igjen forsterker mitt argument om at det er vanskelig å komme inn hvis man ikke har èn av følgende alternativer: A) Giftet seg til terreng, B) Pratet seg til terreng, C) Har nok av penger

 

 

No kan det hende eg har vore maks heldig....

 

Eg er og student. Har ikkje akkurat flust med peng, men eg har ein halvgammal Mitsubishi Galant, og klagar ikkje.

Eg kjem frå distriktet, og har riktignok nokon kontaktar og ikkje minst slekt med jaktrettar her og der.

Sant nok, kanskje Clakz ikkje har heilt samme forutsetningane.

 

Både gjennom militæret og gjennom studiane har eg blitt kjend med masse folk. Deriblant mange jegerar. Eg får og har rikeleg med tilbod om gratis jakt rundt om i heile landet, meir enn eg har tid og mogelegheit til å rekke over. Og eg har ikkje gifta meg med nokon av kameratane mine...

 

Eg syns du svartmalar situasjonen, Clakz. Med mindre du står fullstendig utan nettverk, so burde du kunne klare å komme deg på jakt på eit eller anna vis til ein overkommeleg pris. Om du så må benytte deg av alternativ B, og prate deg til terreng, so er vel det ein lav pris å betale for å få jakte. Kan vere triveleg å prate med folk...

Link to comment
Share on other sites

Jøss, betale for småviltjakt? Må man det? Neida bare kødder, men her omkring er det kun snakk om en og annen hare og røyskatt, uten om minken og kråkene da.

 

Seriøst, man må prate seg inn. Hvem vil ha med seg en fersking med skarpt våpen ut i terenget, som man a: ikke kjenner og b: ikke har tillit til vet å oppføre seg/ta ordrer?

 

Jeg er nybegynner på det meste, men på grunn av alder (snart 40). Har jeg vært borti ett og annet opp gjennom årene, og har/hadde mine meninger om hvordan ting skal være. Like forbanna, skal jeg bli med noen for å lære, så er jeg ydmyk nok til å innta elev posisjon, og gjøre som jeg blir fortalt (så sant det ikke er farligt). Problemet med endel av dagens nybegynnere er manglende tolmodighet, og ikke minst manglende respekt. Alt skal komme dettende opp i fanget, ellers så er det ikke bra nok er mitt inntrykk (gudsjelov er flesteparten ennå knallende kjekke og greie folk) .

 

For det som ikke er fra en bygd, og som da gjerne mangler kontaktnett. Så er det alfa og omega at de bygger seg ett nettverk, og ett godt rykte.

 

Hvordan?

 

Jo, bli medlem i den lokale jeger foreningen (normalt NJFF). Sørg for å skaffe seg innpass og tillit der. Og ikke minst opplæringsjakt med de (det er de somregel flinke til).

Og så bruker en de gutta til å hjelpe en videre, om ikke annet så som sannhets vittner på at du er en fornuftig gutt, med hodet riktigt påskrudd.

Det er få ting de med billig/gratis jakt er mere redd for enn å slippe (ordrett fra en nabo med meget god bø jakt) "Cowboy's" opp på attelega.

 

Neste trinn er å klare å komme seg med noen som har jakt, og da som hjelpe jeger (altså uten rett på kjøtt). Er en noe til kar, så tenker jeg resten ordner seg selv etter det.

 

Men man må ville det!

 

P.s Jeg ville ikke ha sluppet noen som kjørte omkring og spurte om jakt, til med noen form for jakt. Om jeg ikke kjente vedkommende, foreldrene hans og hva slags våpen opplæring som satt i skolten på gutten (jeg har selv vært cowboy, og det får være nok arbeid for fru fortuna tror jeg).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gå i dere selv og finn svar, ikke kom med tøyseargumenter og personangrep på min fattige studenttilværelse, såpass venter jeg av dere.

 

 

Hva med å gå i deg selv? Har du svart på de tilbud o gratis jakt som har vært postet her inne?

Forørig er jeg 100% sikker at en ved å rett og slett spørre her på forumet får tilbud om å være med på all slags jakt, jeg ymtet om noen kunne tenke seg å ha meg med på elgjakt-positivt svar i løpet av noen timer med tilbud om gratis jakt og overnatting. Ytre omstendigheter gjorde at jeg måtte takke nei:-(

Link to comment
Share on other sites

Jeg og mine står fullt uten kontakt-nett ja, oppvokst midt i tettsted land, dog ett stykke fra by. Diskusjonen går på at rekruttering må til for at, vi bor i ett demokrati, flertallet skal fortsatt ha respekt for jegere og innsikt i hvordan ting behøver å være for at jakten skal være nyttig, den startet tross alt som en spin-off i Ravntids sørgelige sak, og med skrekk-eksempelet Sako har laget i bilde for oss med trillebår og våpenskap på tur bør man forstå hvor jeg vil hen.

 

Det er i vår alles interesse at man blir tatt hånd om som ny-jeger, flere som tok jegerprøvekurs sammen med meg har ikke engang giddet å søkt på våpen, priser er nummer èn grunn. Jeg selv og mine kamerater reiste sporenstreks etter våpentillatelse fra gård til gård i hele nærområdet, alle terrenger var utleide på langtidsbasis, dere må huske på at ved småviltjakt eksisterer ikke jakt-lag, men en masse småkonger som sitter på sine terrenger og vaker som hauker. I sommer og før jeg flyttet brukte jeg tiden på å bygge tillit og innpass ved å jakte kråke, vi har også sporet opp terreng på rype og kråke så vi klarer oss, men hva med de 20 andre som tok jegerprøvekurset?

 

Hvis rekruttering er veien for å gå for at vi skal få nok "oppslutning", er det nok å sende folk på ett jegerprøvekurs og satse på at de selv brøyter seg vei inn i miljøet? Det er flusst med skyhøye terskler man må over for å komme inn, laangt ifra alle er like utadvendte og positive som skytelederne på lokalforeningsbanene, eller kurslederne, og det er det hele debatten bunner i, prisen er bare enda ett skrekkeksempel for nyankomne til faget. Man må (bør, etter min mening) ha utstyr for minimum 20,000 for å begynne med jakt slik at været ikke skal styre jakttidene ens, og hvor er da insentivet for å investere så mye når man hører om 15,000 kr engangsbeløp for å dra ut på jakt? Man er jo nybegynner, man aner ikke om det er noe man liker.

 

Om det som trengs er at jakt-lagene åpner seg og selv eksponerer seg for publikum ved å legge søknader på f.eks nett, så er det en knakendes god start, tullballer luker politi og jakt-leder ut, slikt blir det gjerne ekstra-arbeid av men vil man overleve og gi landets befolkning innsikt så nytter det lite å slutte seg inne som en liten gjeng på 5-10 mann og drive med sitt langt ute i skogen, byassene kan gjerne finne på å nynne Brokeback Mountain melodien, og hvem husker ikke det lille urbane oppgulpet av en film "Rovdyr" ? Den skulle visst være skrekkfilm, men hvordan kan man skremmes av noe man i realiteten ikke er redd for?

 

@ Han som spør etter Statoil, nå har jeg prøvd og prøvd å huske detaljene rundt den avtalen men jeg klarer det ikke, det er noe jeg ble fortalt i sommer og desverre ikke noe jeg har lest på en offentlig internett link, så om du har lyst til å få bruse med fjærene og ha rett skal jeg gi deg den, jeg trekker undertonen tilbake på grunnlag av at jeg ikke kan argumentere godt nok for den, beklager. Men ikke kom å si at du betviler at Statoil har alle grunner og muligheter til å trekke prisene opp, som igrunnen bare er ètt av utrolig mange selskaper.

Link to comment
Share on other sites

@ Chiefen:

 

Jeg krever ingen overnatting, ingen frokostbuffè, ingen oppvartning, alt jeg ønsker er å jakte litt og sove foran ett bål under tarpen, allikevel ingen svar

 

viewtopic.php?f=20&t=12154

 

Rare greier! :mrgreen:

 

Som sagt før, jeg prøver å holde samtalen borte fra Storviltjakt for jeg har kun lest meg opp på den type jakt og jeg summerer følelsene jeg har ovenfor det, en slags forberedning til den tid som kommer neste år, det er på småviltet jeg har erfaringer og forsøker etter beste evne å holde det deretter, jeg har ingen tvil om at det er enklere å komme inn på ett jakt-lag som samarbeider imotsetning til de konkurerende småviltjegerene.

 

Dog viser det seg nok hvor enkelt jeg kan pendles over mellom to spor i en debatt ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor i all verden har du det fra at en må ha utstyr for 20000kr for å komme seg på jakt? Og hvor er disse enormt høye dørstokkene?

 

 

EDIT-du fikk ingen respons på det innlegget?

Link to comment
Share on other sites

Kompisen min jakter i M77, superundertøy fra rema`n og regndress fra kappahl. Jeg misunner ham ikke, han hakker tenner, fryser og syter som en kjerring. Men klærne er gode, sier han.

 

Jeg setter den prisen der for:

 

1500 -Øvelse på bane inkl. jaktskudd

6000 -Rifle (Howa med "drittkikkert")

5000 -Stille goretex dress

2000 -Jaktsko

1500 -Div, som riflepussesett, lue, kanskje en rumpetaske til ekstraskudd, Våpenoljer og lignende.

3000 -Våpenskap

 

Det er igrunnen minimumskit`n, synes du ikke?

Link to comment
Share on other sites

Chiefen@

Jepp, en skal ikke undervurdere hvem som er her på forumet. Utrolig mange hygglige personer som gjerne deler litt med en stakker (kansje spesielt når det er snakk om opplæring). Har sett enkelte som jeg har dyp respekt for, tilby jakt ut av egen lomme for gleden av å treffe nye folk.

 

Jeg ansèr meg selv som svært heldig over å være medlem på Kammeret fordi det gir gode muligheter til både kunnskaper og bekjentskaper, selv om studiene krever full tilstedeværelse i byen :( Mine bekymringer går utover alle de som ikke er medlemmer her, som ikke har gode forutsetninger for ekteskap med terreng, gode kontakter i familien o.l.

 

Dere ER klar over at det finnes uante mengder ungdom som ikke engang har tatt på en ku, sau eller gris her i landet?

Link to comment
Share on other sites

Eg skjønnar kva du meinar, Clakz. Og ja, er fullt klar over at dette er ganske nyanserte greier, men eg ser fortsatt ikkje det store problemet.

Det kjipe med Bergen er at du ikkje har kornåkrane og duene rundt. So ja, der misser du den jakta som er den billegaste og enklast tilgjengelege for mange ferske jegerar.

 

Men bottom line er at eg for min del i alle fall veit om fleire ferske jegerar som skaffar seg jakt, sjølv med "by-bakgrunn" etc. enn dei som ikkje gjer det. Eg veit om mange med jegerprøva som aldri kjem seg på jakt, men der er det meir interessa og viljen det står på, enn mogelegheitane.

Link to comment
Share on other sites

5000 -Stille goretex dress

 

Her kan man spare en del tusen på å ikke gå på det aller dyreste.

 

Jahti Jakt ja, det er nok bare jeg som er en liten feinscmecker som unngår det billigste så det er min feil at jeg har ført det opp som ett "must" :-) Men jeg vet også at jeg har glemt en ting og to i listen, f.eks førstegangsgebyr på 850,- hos Politiet, som inngår i start-avgiften på jegerlivet, så jeg står ved mine ord.

Link to comment
Share on other sites

Eg skjønnar kva du meinar, Clakz. Og ja, er fullt klar over at dette er ganske nyanserte greier, men eg ser fortsatt ikkje det store problemet.

Det kjipe med Bergen er at du ikkje har kornåkrane og duene rundt. So ja, der misser du den jakta som er den billegaste og enklast tilgjengelege for mange ferske jegerar.

 

Men bottom line er at eg for min del i alle fall veit om fleire ferske jegerar som skaffar seg jakt, sjølv med "by-bakgrunn" etc. enn dei som ikkje gjer det. Eg veit om mange med jegerprøva som aldri kjem seg på jakt, men der er det meir interessa og viljen det står på, enn mogelegheitane.

 

Det kan du ha veldig rett i, jeg skal ikke spekulere i interessenivå, jeg har den kjipe egenskapen at når jeg begynner med noe, drar jeg med meg hele omgangskretsen i "fallet" ;D Og da kan det til tider være frustrerende å argumentere for noen skyhøye priser som ikke blir justert etter bondens utgifter iallefall, dyra går der uansett de imotsetning til ku og gris, som er billigere per kilo i noen tilfeller.

 

Noe som også bunner i hovedsaken, hvordan rekruttere ? Hvordan skal man overtale mennesker til å begi seg ut på en kostnadsferd som ikke ligner apekatter?

Link to comment
Share on other sites

Viss du sette opp reknestykket sånn, so er det ufattelig dyrt å begynne å køyre bil og...

 

Skal ein berre prøve litt jakt, so er det mogeleg å låne ting og tang. Dersom ein invistera, so ligge det litt i korta at ein vil bruke dette fleire gongar.

Eg kjøper rett og slett ikkje den at ein må ut med 20 laken for å få seg sin første tur på småviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

:( Nå har jeg lest hele denne tråden så langt og konklusjonen er heller nok desverre mot at slike sutrekopper hadde jeg nok helst ikke ville hatt med på jakt i det heletatt. At vi andre skal gå i oss selv er vel og bra, men..... :( Se etter løsninger, ikke problemer.....

Jeg startet forresten storviltkarrieren med en gammel mauser , dongribukse og vikingstøvler.

Det ble hjort på meg med det utstyret også...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...