Jump to content

Nettskjæring.


Grayhair

Recommended Posts

Det vil jeg si jeg er uenig i. Jeg annbefaler at du tar det etter oljebehandling.

 

Her er noen grunner:

- da er nettskjæringa mettet med olje, så du trenger da bare et par strøk ekstra for og forsegle. Tar du nettskjæringa før så må du ha mye olje på og du risikerer og fylle opp alle spora med en seig guffe og dette er ikke pent.

- når børsa er oljebehandlet ferdig er det lettere og se når du er ferdig med nettskjæringa. Er det blanke prikker på diamantene så må du gå dypere så du får perfekte diamanter:)

 

Lykke til[THUMBS UP SIGN]

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Her kommer enda et svar, som skiller seg fra de to. Jeg bruker å gjøre ferdig stokken, med pussing, og så tar jeg nettskjæringen. Oljer stokken etterpå, bruker en tannbørste for å fjerne den overflødige oljen i nettskjæringen. Tørk av tannbørsten mot et absorberende stoff/papir, gjentatte ganger og resultatet bruker å bli bra. Noe olje må det være i nettskjæringen, men ikke så det på noe vis fyller skjæringen.

Link to comment
Share on other sites

Noen logiske observasjoner (har aldri nettskjært men har litt erfaring med treverk):

Strukturen i veden, farge, dybde og ikke minst ønsket resultat vil vel alle påvirke dette? Hvis en ikke har samme farge i hele snittets dybde vil en få en fargeforskjell. Ved etterbehandling vil opptak skje mer i strukturens lengderetning, det kan gi mer inntrenging og dermed en mørkere farge ved evt beising i ettertid. Og vil en ha en nettskjæring som følger fargen rundt perfekt eller er en kontrast i farge eller glans ønskelig/akseptabelt?

 

Jeg vil vel tro dette blir som med alt annet, det avhenger av evner, teknikk og smak. Så det finnes ikke noen "ene rette måten", kun forskjellige teknikker son gir forskjellige resultat. Det kan derfor være veldig nyttig om man ikke bare beskriver sin metode men også resultatet og evt ting man må passe på. Jeg har en fin stokk til revetispa, men den er ikke nettskjært. Så det ligger på lista over ting som skal læres, men det er litt skummelt. Har liksom ikke noe gammelt og relevant å trene på.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg utstyr, og prøv på en trebit, eks. bjørk, da gjerne på en plan bit først, betraktelig lettere enn når kurvene går alle veier som det gjerne gjør på et fortre, eller pistolgrep. Så kan du avansere til rund, halvrund bjørkebit etterpå. Da har du en viss peiling på hva det innebærer å gå videre. Jeg har holdt på dette dann og vann over 40 år, men synes at det like vanskelig hver gang. NB! ikke start med 22 linjer pr tomme, den krever for meg som er gammel, lupe. 16 linjer er fint nok for de fleste, og da kan du nok klare deg uten lupe, selvfølgelig avhengig av hvor godt du ser. Brownells har en fin, men gammel bok " Checkering & carving og gunstocks " av Monty Kennedy, isbn 978-0-8117-0630-8.

Link to comment
Share on other sites

For Dere som ønsker kjøpe nettskjæringsjern, ta kontakt med Hommersåk Jakt & Våpen, Nikkelveien 12, 4313 Sandnes, tlf 51661029. Disse fører Gunline sine produkter. Kjøpte selv der for ca en halvår siden, topp service!

 

Ser at det er noen av Dere som ser etter andre merker enn Gun Line, Dem Bart er også ok, har selv også noen av den sorten, men når Gun Line er å få i Norge, ser ikke jeg helt grunnen til å handle fra utlandet. Er man veldig erfaren og trenger et spesielt jern, så er det sikkert ok, ellers?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
På 15.1.2017 den 21.22, Tomas skrev:

For Dere som ønsker kjøpe nettskjæringsjern, ta kontakt med Hommersåk Jakt & Våpen, Nikkelveien 12, 4313 Sandnes, tlf 51661029. Disse fører Gunline sine produkter. Kjøpte selv der for ca en halvår siden, topp service!

 

Ser at det er noen av Dere som ser etter andre merker enn Gun Line, Dem Bart er også ok, har selv også noen av den sorten, men når Gun Line er å få i Norge, ser ikke jeg helt grunnen til å handle fra utlandet. Er man veldig erfaren og trenger et spesielt jern, så er det sikkert ok, ellers?

 

 

Har de noen nettside eller mail adresse. finner ikke på nettet. Tenkte å kjøpe med noe fra gunline til en nettskjærings prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...