Jump to content

Production rigg i 2017


Recommended Posts

Hei

 

Ser flere tråder om hele eller deler av rigg, men de er gjerne flere år gamle.

Nå er det min tur ut i dette eventyret så da tar jeg opp emnet igjenn.

 

Jeg har en CZ shadow som er kjøpt inn for å gå dynamisk kurset.

Nå trenger jeg en rigg. Vurderer flere alternativer og ønsker også å høre med dere der ute hva som virker......

 

Har vært inne på tanken å prøve å låne en rigg eventuelt kjøpe det billigste jeg finner for å kunne begynne, for så å finne ut hva det er jeg liker.....

 

Eller prøve å kjøpe "riktig" med en gang.

 

Er det noen der ute som ønsker å dele sine erfaringer med disse hylsterene:

Comp-Tac International (osloskytesenter.no)

Blade-Teck sting Ray og/eller OWB (2alfa.no)

DAA PDR pro 2 (2alfa.no)

Ghost Stinger (2alfa.no)

Safariland (hakke peiling på hvilket hylster eller butikk)

 

Det er selvfølgelig flere butikker som selger dette, kom gjerne med eksempler...

Det er sikkert andre alternativer også, som taes imot med takk.

 

Når det gjelder mag holder, har jeg lurt på å kjøpe en av hvert merke å sette på beltet for å prøve dem ut......

 

Når det gjelder belte lurer jeg på hvordan "vanlig" inner og outer belte ser mot f.eks safariland sitt med mange hull (3gun).... og Sickinger sitt i lær (osloskytesenter.no).

 

Edit......

Jeg fant Safariland i Danmark

https://www.zeromike.dk/produkter/55-ko ... 01-shadow/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har den eldre DAA PDR og kan ikke si noe annet enn att eg er fornøyd.

Av magasinholdere bruker eg Vidar Nakling sine og er strålende fornøyd, har ikke prøvd så mye annet faktisk så det er jo en subjektiv vurdering, dessverre har riggen fått hengt i ro fra meg på en stund nå og er på utlån til en skytterkollega. Det kan dessverre bli travelt til tider :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde styrt unna speed hylstere med mindre du har en Open pang med optikk på. Har hatt Blade-Tech Sting Ray og var fornøyd med den en god stund, men etterhvert så begynte den lille delen som man kan justere for å tilpasse den til forskjellige belte tykkelser å løsne og tilslutt ble den borte vekk. Har per dags dato Comp-Tac International og synes denne virker mye bedre. De har ikke samme justeringsmulighet til forskjellige beltestørrelser som Blade-Tech, men jeg fikk kjøpt ekstra beltefeste som jeg tilpasset til ytterbeltet, så nå har jeg en som jeg bruker på riggen min og en som jeg bruker i feltløypa når jeg ikke gidder å drasse med meg riggen.

 

De andre hylsterene har jeg ikke prøvd, men regner med at de minst like bra.

Link to comment
Share on other sites

Om du kjem over Nakling-utstyr, anbefalar eg verkleg at du får prøvd det, eller kjøpt. Har Nakling-magasinhaldarar til tre våpen, 1911, CZ75, samt SFP9, og er meget nøgd med desse. Held godt på magasina, er tynne, så ligg tett inntil beltet og kroppen, og enkelt å justere vinklinga på desse. Tipp-topp-tommel opp!

Link to comment
Share on other sites

Denne må vel deles hver gang det er snakk om førstegangskjøping av rigg til dynamisk http://www.hitfactor.no/utstyrstips-for-nybegynnere/

 

Jeg er ikke enig i det mange sier her, hvis du kjøper deg kydexhylster og "enkle" magholdere kommer du til å bli lei mangel på justering og fordelene de med "ordentlig" hylster har, og ender med å kjøpe alt sammen på nytt.

 

Jeg er fan av DAA sin Racemaster. Der har du masse justeringsmuligheter, mulighet for å tilpasse forskjellige våpen med skift av insert, og med de nye magnetiske insertene slipper du stort sett fenomenet at det ikke låser ved hylstring.

DAA har laget en ny modell som heter Alpha-X som bruker samme inserts og virker som et enda bedre hylster, uten av jeg har noe særlig erfaring med den så anbefaler jeg å investere i noe ordentlig med mulighet for å følge deg i utviklingen din.

 

Ang. belte er det DAA som gjelder, alt annet er søppel i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Ville vel hengt meg på de som anbefaler et kydex hylster av noe slag.

 

Blade-Tech har fine hylster og magholdere, det har DAA samt Ghost. Personlig liker jeg at våpenet sitter tryggere i et DOS kydex hylster, ingen lås å tenke på. Jeg kjører Blade tech eller lignende hylster på det meste men kjører racemaster på open riggen.

 

 

1 stk DAA PDR PRO-2 hylster

1 stk DAA inner og ytter belte

3 stk DAA Racer magholdere (disse er i plast og jeg synes disse er bedre en Race Master modellen, de løsner hele tiden)

1 stk DAA Delux magnetic pouch

 

Eller denne

 

1 stk Ghost Stinger hylster

1 stk Ghost ultra rigid inner og ytter belte

2 stk Ghost magasin holdere

1 stk Ghost magasinholder med 2 magneter

Link to comment
Share on other sites

Ville vel hengt meg på de som anbefaler et kydex hylster av noe slag.

Takk for bra forslag. Et idiotspørsmål: passer disse tingene om hverandre?

Jeg skal også kjøpe inn rigg, og vurderer DAA belte og Ghost magholdere. Vil Ghost magholdere passe på DAA beltet? Det er ikke noe forskjellige dimensjoner eller noe?

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å kuppe tråden, men da kan jeg kanskje følge opp med enda et spørsmål.

 

I Standard har jeg min tjeneste-Glock.

Jeg har jo naturligvis Forsvarets Safariland hylster også: https://www.safariland.com/products/hol ... 19858.html

 

Jeg har QLS systemet på som gjør at jeg kan enkelt kan flytte hylsteret mellom lårhylster, stridsvest/rigg og vanlig beltefeste.

Når jeg fester den ved hofta i vanlig belte bruker jeg denne: https://www.safariland.com/products/hol ... 23188.html

 

Noen som har peiling på dette festet går an å få inn på et DAA belte? Jeg har ikke hatt slik rigg-belte før så jeg aner ikke hvor tykt det er.

Eller om det er noe i reglementet som forbyr at jeg kan bruke dette hylsteret med denne innfestningen?

 

Er jo en fordel for meg om jeg bruker et oppsett som jeg er vant til fra før.

Link to comment
Share on other sites

Som aktivt tjenestegjørende kan du, etter regel 5.2.8 (som henvist til i 5.2.7.1), benytte hylsteret slik du normalt ville gjort det i forbindelse med tjenesten:

 

5.2.7 Competitors must not be permitted to commence a course of fire wearing more than one holster or:

5.2.7.1 A shoulder holster or "tie-down" rig (visible or otherwise), except as specified in Rule 5.2.8;

5.2.7.2 A holster with the heel of the butt of the handgun below the top of the belt (see Appendix E3b),

except as specified in Rule 5.2.8;

5.2.7.3 A holster which permits the muzzle of a holstered handgun to point further than 1 meter from the

competitor's feet while standing relaxed;

5.2.7.4 A holster which does not completely prevent access to, or activation of, the trigger of the handgun

while holstered.

5.2.8 Competitors deemed by the Match Director to be active law enforcement officers or military personnel may

be entitled to use their duty holster and allied equipment. However, the Range Master will remain the final

authority in respect of the safety and suitability of using such equipment at IPSC matches.

 

http://www.ipsc.org/pdf/RulesHandgun.pdf

Link to comment
Share on other sites

....men det vil også gå fint å dytte inn et DAA belte i safariland belt loop-greia.

DAA beltet er 1,5" bredt. Loopen til Safariland er 2" bred eller bredere. Så det skal gå fint. Tykkelsen på beltet bør også være uproblematisk (det er bare er det ytre beltet som skal festes til hylsteret), men du må nok regne med at det er litt trangt og at du må bruke litt tid når du tvinger det på plass.

 

Som du skjønner har du mulighet til å velge selv hva du gjør her siden det er egne regler for de som tjenestegjør i forsvaret/politiet

Link to comment
Share on other sites

Pedersen har pleid å ha magnet med brakett som er beregnet for CR speed magholdere. Det står ikke på nettsidene deres, men det tror jeg det aldri har gjort. Jeg kjøpte min derfra.

Du trenger nok bare en. Jeg trodde det kunne være lurt med to (ikke spør hvorfor, det virket som en god ide akkurat der og da), og fikk høre at det gikk an å feste braketten på begge sider av magholderen, slik at jeg kunne ha en foran på den fremste magholderen, og en bak på den bakerste.

 

Dette stemte ikke. Magneten med vinkelbrakett passer bare for montering foran på magholderen.

 

Selv om jeg av den grunnen har hatt en ekstra magnet liggende i en skuff i halvannet år, og "bare" en montert på riggen, så har jeg aldri savnet muligheten til å sette på flere magneter. Faktisk hadde jeg glemt det frem til jeg leste innlegget ditt.

 

Når jeg rusler igjennom en longstage og plukker magasiner går det helt fint å feste tre tanfomagasiner på den ene magneten jeg har på riggen min. Så jeg tviler på at du kommer til å ønske deg flere magneter til production.

Link to comment
Share on other sites

Bare gøy at tråden brukes, gir jo meg også idéer og løsninger.

 

Men er det noen med erfaring med safariland belte/hylster og mag holdere eller er dette veldig "over there" utstyr.....

 

Jeg har nettopp tatt i bruk et Safariland hylster til Glock. Våpen og hylster er nytt for meg så erfaringene er begrenset, men så langt ok/bra. Valget på Safariland er usentimentalt nok at jeg trengte et hylster til et våpen som ble anskaffet raskere enn jeg hadde forventet at politikammeret mitt fungerte. Safariland var det jeg klarte å oppdrive på kort frist før stevnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte production riggen til safariland fra Danmark, den kostet ca 1200kr på den norske siden til denne danske butikken... man kan velge mellom norsk, svensk og dansk og prisene er forskjellig på alle de forskjellige "nasjonalitetene" selv om prisene er i danske kr.

 

I følge post nord app og web er pakken til toll behandling i Danmark (dette bekreftes av post nord Norge). Men i følge post nord i Danmark er pakken sent videre til Norge......

gutta i butikken er i las vegas (er det der shotshow er??) så de kan ikke hjelpe meg på en stund.

 

Så den riggen rakk ikke hjem til meg før dynamisk kurset som begynner i morgen.....

 

Så da ble det tur til 2alfa (dette var for noen dager siden, hadde en følelse at dette gikk til h.....).

De var utsolgt på ghost rigg (det billigste de hadde) men de hadde hylster (ghost) og andre alternativer for å lage en komplett rigg (om enn noe dyrere).

 

Etter litt søking på nettet fant jeg billige mag holdere hos pvas, valgte 1 i vær farge... bare for moro skyld. De kom i posten i går, kjøpte ghost hylsteret fra 2alfa i dag, frigjorde classic riggen så jeg kan bruke det belte på kurset...

 

Så for å sitere Øystein Sunde nå har jeg (snart) dobbelt av alt, både det som er riktig og det som er galt....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...