Jump to content

Hvilken pipe nr 3 til fugl i en Remington700?


mar.j.kar

Recommended Posts

Hei! Jeg vurderer en pipe nr 3 i min gode og trofaste Remington 700. Eneste jeg ikke har gjort, som jeg vurderer, er å bytte ut det hengsla underbslaget med magasin. Jeg har 308 og 338 med muffesystem på vei. Skulle så gjerne hatt et mindre kaliber med fraværende rekyl. Tiltenkt fugl i hovedsak.

 

Har fått noen gode innspill på pm av folk med god peiling på dette som jeg ønsker.

 

Mine "krav":

-bruk av org 308 sluttstykke

-Max kulevekt ca 70grs

-Max hastighet ca 850ms v0

-Skal ikke være enkeltskuddsrifle og må derfor til slutt kunne mates på et vis

 

Aktuelle kandidater 6br, 6ppc, 243.

 

Skulle gjerne sett 22ppc fungere! Er det mulig?

 

Ellers er jeg mer enn åpen for andre kandidater og innspill!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har et 6BR og et 6XC løp til min Rem 700. Begge gjør jobben som fuglerifle, men jeg tror du pålegger deg selv en noe streng begrensning med maks 70 grain kule. Mine favorittkuler i 6mm er for tiden 90 grain Sierra FMJ, 90 grain Lapua Scenar og 105 grain Lapua Scenar. Alle disse kulene har oppført seg godt i ryper og skogsfugl. FMJ-kuler i 6mm er det ikke alt for mange å velge av.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill så langt!

 

Jeg har superpresisjon med lette 308 kuler til fugl... Derfor er det ikke noe poeng å skaffe ei ny pipe for å skyte 100grs 6mm kuler. Dette er jo et behov jeg mer eller mindre konstruerer, så litt strenge krav må man kunne sette :D

 

PPC funker vel med org sluttstykke? Noen sier man må moddes med sako ekstraktor, men det er vel evt en smal sak?

 

Ang 22-250 har jeg brukt og skutt mye med det. Jeg gjør kanskje dumt i å avskrive den helt, men fikk kun den presisjonen jeg krever i for høye hastigheter. Dersom noen har egne data på ammo opp til ca 850 til fugl så kom gjerne med det! Tvisten jeg har skutt med før har vært for treig for de lengste kulene.

 

Slb: 6br/6xc. Hvordan mater disse hos deg?

Link to comment
Share on other sites

Slb: 6br/6xc. Hvordan mater disse hos deg?

 

Hei,

 

Har CDI underbeslag med AI magasin. Min 6BR og 6XC mater fint. Med 6BR må man være mer kontant i ladegrepet, men den kaster ut hylsene og mater inn nye patroner. Derimot kjøpte jeg våpenet brukt fra en annen kammerbruker og kan ikke si om børsemaker har gjort noen grep for at den mater problemfritt.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

I 6BR bruker jeg disse patronlengdene:

 

Lapua HP Silver Jacket 77 grain: 56,5mm

Hornady HPBT 87 grain: 55,7mm

Sierra MK HPBT 70 grain: 53,9mm

Nosler Varmageddon FB Tipped 70 grain: 55,0mm

Sierra FMJ 90 grain: 54mm

 

Husk at dette er mitt løp i mitt våpen. Friflukt og maks COAL vil variere fra våpen. Jeg bruker vanligvis 2mm friflukt i dette løpet. Løpet er et Pacnor løp med 1:12 snurr. Det stabiliserer opp til omtrent 90 grain kuler.

 

Jeg bruker også en High Tec-stokk på min Rem 700. Meget godt fornøyd med dette jaktvåpenet.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

222 er en fin patron, men har for liten dim. For min del er det ikke aktuelt å kjøpe nytt sluttstykke.

 

Finnes det ikke magasiner som er bygd ut i bakkant, slik at kortere patroner blir hentet opp av magasinet lenger fremme enn f.eks 308en? Altså at man kunne hatt en type magasin til 308/338 og et annet til la oss si 22ppc? Greier ikke å finne noe slikt ved å søke...

 

Jeg veit ikke hva patronlengde blir på f.eks en 22ppc med 69grs kule. Ser for meg at den skal kunne mates og kamre bra hvis det går med 6br og 70grs kule med en lengde på 53,9mm. Ref: slb sin rem700 i 6br.

 

Men dette er synsing, og jeg kan ikke dette godt nok... Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Ang 22-250 har jeg brukt og skutt mye med det. Jeg gjør kanskje dumt i å avskrive den helt, men fikk kun den presisjonen jeg krever i for høye hastigheter. Dersom noen har egne data på ammo opp til ca 850 til fugl så kom gjerne med det! Tvisten jeg har skutt med før har vært for treig for de lengste kulene.

 

 

 

jeg ser du nevner dette. men 22-250 med krappere riflestigning så kan du bruke tunge lodda kuler som da helt sikkert vil gi god presisjon og lite istykkerskutt fugl. (litt smør på flesk)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått noen bra innspill og nyttige tips på pm. Takk for dette!

 

Per nå er jeg mest gira på å få til en kreasjon med 224 kule. 6br/xc/ppc blir for tett opptil det jeg har, og gir meg derfor ikke så mye nytt å få til.

 

Så da er det herved besluttet: 224, eller itt'no...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...