Jump to content

Fagkomitekonferansen 2016, innføre 5 skudd i felt.


Totenkopf

Recommended Posts

Spesialpistol er "ødelagt" i noens øyne fordi man skyter alt fra .22 til .455 kaliber i samme klasse. Og har man en spesialpistol i .455 så skal man vel være i verdenstoppen om man skal skyte like bra som en A-skytter med X-esse mod. Stenvaag.

 

Klassen ble i sin tid opprettet for å børste støv av små tjenestepistoler folk og fe hadde i skuffer og skap som ellers ikke er konkurransedyktig.

 

Så vidt jeg har fått med meg :)

Link to comment
Share on other sites

Spesialpistol er "ødelagt" i noens øyne fordi man skyter alt fra .22 til .455 kaliber i samme klasse.

 

Ahh... Var ikke klar over at det var fra .22LR til .455 :oops:

Har sett på den klassen som en .22LR bare. Og vurderer å selge min SSP for å kjøpe spesialpistol Stenvaag

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo tull! Mulighet til å bruke rørtengene i felt gir baneskytterene bedre resultater på felt. Kanskje er det nok noen flere baneskyttere som skyter felt, men erfaringen tilsier vel at de som liker å labbe rundt i myr gjør det, og de som liker en tørr standplass holder seg der. Det holder stikk i DFS også, uansett hvor mye av den egentlige feltskytinga man tar vekk.

K

Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg liker å skyte både felt OG bane. Er det så vanskelig å tro (eller forstå) at det finnes noen av oss som både kan skyte i gummistøvler og i skytesko?

 

Men jeg må innrømme at dersom man skulle forby matchvåpen i 1FG så vil ikke jeg bruke penger på å kjøpe meg ekstra fin-og grovpistol til feltbruk. Det er faktisk penger jeg ikke har. Da får jeg heller skyte mindre felt, og kanskje jobbe for at klubben skal arrangere flere banestevner.

 

I verste fall selger jeg til og med revolveren og feltpistolen fordi feltstevnene blir mindre relevante dersom man bare kan skyte halvparten av øvelsene.

 

På hvilken måte vi dette være en ønsket utvikling? Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke er den eneste som kan falle fra dersom matchvåpen blir "kastet ut" av feltløypa. Jeg tror vi trenger alle skytterne vi har, skal vi berge sporten vår.

Link to comment
Share on other sites

+1

 

Jeg har en .22 (bane) .32 (bane) og 9mm. Med disse tre våpnene kan jeg skyte det meste av nasjonale og internasjonale grener. Liker meg veldig godt i feltløypa med min AW93 og jeg har "vanlig pistolgrep" til denne, men tar meg ikke bryet med å bytte fra ergonomisk da det funker fett i felt også. Skyter og trener på bane fordi jeg ønsker å bli en god skytter og nå om vinteren går det kun i luft.

 

Dersom det blir begrensninger på våpen i felt kommer jeg til å hoppe over på dynamisk istedenfor. Personlig synes jeg feltstevner har fungerer svært bra slik det har fungert fram til nå. Eneste som jeg skulle ønske var at magnumskytterne oftere blir plassert i egne grupper slik at vi slipper flere ildkomandoer pr. standplass.

 

(har en hel sesong på baken, så ikke helt tørr bak øra enda, men har skutt 10 approberte feltstevner + 6 Norgesfelt i 2016 og er A-skytter i finfelt i år (selvskryt :D ))

Link to comment
Share on other sites

I verste fall selger jeg til og med revolveren og feltpistolen fordi feltstevnene blir mindre relevante dersom man bare kan skyte halvparten av øvelsene

My point exactly. Det går ikke an å få alle fornøyde ;)

 

Uansett så er dette med 5 skudd bare noe som irriterer "feltskyttere", og det vil si skyttere som kommer uansett - det spiller liten rolle egentlig, og det bare ha det i fin og grov er et godt kompromiss - egentlig.

Det hindrer ikke at jeg er overbevist om at årsaken er baneskytteres ønske om å få flere poeng, og komme lenger opp på listene. Forsåvidt en naturlig ting.

 

Det jeg savner i feltstevner, eller pistolstevner generelt, er muligheten for å forhåndspåmelde seg, og til et bestemt lag, ala DFS-påmelding. Det burde være enkelt å få til, og kunne gi meg muligheten til så skyte et feltstevne og bruke 2-3 timer på det - ikke 6-8 slik det er idag. Jeg er overbevist om at flere ville komme på stevner dersom man slapp å reise om morran, i uvisse om når en får skyte, men kunne møte opp litt før, og forholde seg til et tidspunkt.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@M67: For 8 dager siden introduserte NSF et nytt datasystem som skal muliggjøre nettopp det du etterlyser: Forhåndspåmelding til et eller flere lag på samme stevne. Det blir nesten like bra som DFS sitt. Det er en egen tråd om dette på Kammeret.

 

Forutsetningen er at arrangøren legger ut stevnet med start/skytetider for hvert lag. En utfordring blir å finne ut hvor lang tid en må beregne mellom hvert våpen. Dette vil variere fra løype til løype. Løsningen blir kanskje at arrangøren legger ut en slik informasjon på sin nettside.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei dere, mye regler og klasser å sette seg inn i for en ny skytter(3års erfaring)

Eg skyter mye med 22lr revolver, synes det er gøy med revolver, men grunnet plass problemer, og litt økonomi, så har eg ikke lade utstyr, eller grov revolver, kan hende det ordner seg på sikt.
Eg stiller opp på fin felt med revolveren min eg, men eg kommer omtrent bare midt på lista, kommer vel aldri høgere heller, har verken kvalifikasjoner eller utstyr til å komme på toppen, om det ikke arrangeres i fellesferien..

Hva med å innføre en klasse til?
Fin felt Revolver? det kunne jo vert en økonomisk inngangsbillett for rekruttering, og helst ikke mer enn 6 skudd.

En grei klasse for de som ikke kan, vil , eller har mulighet til lade og eksperimentere med stort kaliber feks?
Eller er eg bare veldig sær som mener dette?
Det er jo mange som har en 22lr revolver liggende på lur,  de sier de ikke kan konkurrere med disse fine fin pistolene, så derfor blir de ikke brukt.

 

Jo, eg er sikkert veldig sær, men hadde vert artig å prøvet fin revolver mot andre enn junior klassen.

 


 

Link to comment
Share on other sites

En ny klasse kan du nok se langt etter. Det er mer sannsynlig at en reduserer det alt for store antallet klasser i dag.

Hvis du vil skyte finfelt, er det mer hensiktsmessig å kjøpe en pistol. Hvis du vil konkurrere i en klasse hvor du har et konkurransedyktig våpen, kan du få en børsemaker til å kappe revolveren din slik at den går i klassen Spesialrevolver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...