Jump to content

Fagkomitekonferansen 2016, innføre 5 skudd i felt.


Totenkopf

Recommended Posts

Når var du på feltstemne sist?

Det er mange år siden ;)

 

Kan godt være at du føler deg tryggere på eit dynamisk stemne, men det må da skyldes manglende etterleving av reglene i felt.

Super off topic dette her, men: nja, både og. En del av de jeg har møtt som skyter felt virker rimelig ukjent med "trigger discipline", og veiving av pistoler både her og der.

 

Personlig tror jeg det har å gjøre med at man har fingern på avtrekkern før man skal skyte, altså mens våpenet hviler vekk fra skiva. Det gjør at en del blir vandt til at det er der fingern hører hjemme, uansett hva man holder på med, hvilket er litt uheldig. Kombinert med at man alltid skyter de skuddene man har ladet i våpenet, så blir det etterhvert til at fingern på avtrekkern ikke nødvendigvis forbindes med frykt for at våpenet skal gå av, fordi det ofte er tomt.

 

Selvsagt er langt på vei de fleste flinke til å holde orden på ting, men systemet er ikke lagt opp til like streng kontroll av skytteren (flere skyter på en gang) og heller ikke like strenge sanksjoner dersom vedkommende gjør noe usikkert (av det jeg så ble ingenting av det lagt merke til, og alle feilene ville resultert i avsluttet stevne i IPSC). Det var nok til å drive meg mot IPSC, men det er mange mange år siden, så det kan tenkes ting er blitt bedre :)

 

Edit: Tenker å prøve meg på felt igjen til våren, så får jeg se selv :)

Link to comment
Share on other sites

Lærte et nytt triks her om dagen:

 

I noen magasiner funker dette, i andre funker det ikke. Var hos børselars og skulle hente min splitter nye pardini og der den ansatte skrøyt av hvor enkelt det var å få 6 skudd i .22 magasinet og det var egentlig bare pølsefingre og uduglighet som gjorde at folk ikke fikk det til.. så skulle han prøve det selv i mine magasiner.. samme teknikk som vises i videoen.. og en del brute force måtte til før han gav opp når det ble stor dump i patronen under.. snudde seg til kollegaen sin og sa med halen mellom beina .. "blir bare trangere og trangere disse pardini-magasinene". Måtte til børsemakeren for å få klipt fjæra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som kjenner begrunnelsen til dette ? Hva er poenget med å tromme sammen til en konferanse dersom majoriteten av de som faktisk holder på med dette er i mot ?

 

Dersom motstanden var så stor som det gis uttrykk for på konferansen bør alle klubber kjenne sin besøkelsestid og overse regelen og kjøre på med 6-skudd som normalt :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilke konsekvenser får dette for stagedesign?

 

Bør man senke skytetiden eller gjøre blinkene mindre? I så fall blir det vanskeligere for f.eks. militær, men det gjør kanskje ikke noe?

 

Om samme tider, blinker og avstander beholdes, kommer ikke da "alle" til å fylle i fin og grov når man får bedre tid per skudd og færre sjanser til å drite seg ut?

 

Bør det være forskjellige tider for 5- og 6-skuddsøvelsene?

Link to comment
Share on other sites

Dette kommer til å bli morro ute i felten.. Først skal fin og grov skyte 5 skudd på sin tilmålte tid.. så skal disse trekke tilbake.. og militærgutta skal fram og skyte med 6 skudd på sin tilmålte tid.. også må vi ikke glemme magnumgutta som til slutt skal fram med 9 tommerne sine og et hav av tid. Bare å pakke snippsekken med termos og dugelig med proviant.. for dette kommer til å ta tid :D

Link to comment
Share on other sites

Et kompromiss kan også være 5 skudd i to øvelser og 6 skudd i to øvelser :-)

 

Tiden fikser en ved å sende ut egne lag med fin/grov og egne lag med mil/rev. Ikke verre enn å ha egne lag med SP+SR og egne lag med MAG1+2. Alt ordner seg om folk er positive :-)

Link to comment
Share on other sites

@ El Gringo: Helt enig i at det ikke har vært en bra prosess. Unødvendig å ta dette for tredje gang på konferansen om en uansett har bestemt seg på forhånd. Dette er vel bare en av flere svakheter en har sett i det siste. Jeg tror den omorganisering som er meldt er helt nødvendig. Jeg håper det velges inn ressurspersoner med ledererfaring på høyt nivå fra arbeidslivet enten det er privat eller offentlig.

Link to comment
Share on other sites

Enig at dette har vært en alt annet en bra prosess, som vi nå må leve med. Det som kan gjøres for å kopensere for ett skudd mindre, er å sette opp mindre skivesett til F/G eller at F/G må skyte innersoner for å få treff. Det finnes feltfigurer med mer enn en sone.........

Bra at det fortsatt er 6 skudd i M/R

Link to comment
Share on other sites

Kommer til å bli et salig rot.

 

Det vil bli som før med blandede lag, arrangør gidder ikke å ha mer enn Mag1/2 med egne skytetider, og for at det skal gå smidig for seg så vil ei feltløype være slik som dette fremover:

 

A. Som før, normal vanskelighetsgrad for MR og SPSR. FG vil bli altfor enkelt og de som vil vinne (på inner-x) er de som har en matchpistol som koster det samme som en grei bruktbil og som ikke er konstruert for feltskyting i det hele tatt, men til VM-programmene.

 

B. Løypa blir tilpasset normal vanskelighetsgrad for FG (slik 9 av 10 løyper blir laget). MR og muligens SPSR vil bli vesentlig vanskeligere.

Link to comment
Share on other sites

Blir vel snart som tullet i Sverige, fin/grov skyter på egen tid og eget avstand,så skyter Mil/Rev på annen tid og litt nermere skivene.. Tar mye lenger tid å gjennomføre dette enn som ellers har vært vanlig i Norge.

 

Finnes så mye annet man kan gjøre for å få til bedre feltunder i Norge, enn å gå ned til 5 skudd.

Men det værste er at Fagkommiten ikke gjør som skytterne vill :x

Link to comment
Share on other sites

Seriøst hva POKKER? dette ble jo NEDSTEMT?

 

Hvor finner jeg begrunnelsen til fagkomite? er det publisert noe på nett?

 

Jeg sliter virkelig å se argumentene her, men skal droppe kritikk mer før jeg får klarhet i argumentasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Er vi nødt til å leve med dette, eller har vi en mulighet til å påklage avgjørelsen ?

Er alle spilleregler fulgt i prosessen ?

Det må evt bli å fremme et forslag for forbundstinget om å gjøre om dette. Men siden det er forbundsstyret som har vedtatt dette, og som vedtar hvilke saker som skal opp på tinget....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk mer bekymret for at det i 2017 ikke blir NM verken i luft, bane eller felt enn jeg er for at det blir et skudd mindre å skyte på en standplass i fin og grov. Hvordan skal det gå med sporten vår om dugnadsviljen forsvinner eller at skytterne ikke vil betale en startkontingent som gjør det attraktivt å arrangere? Jeg er også bekymret for at nåværende FKP bare toer sine hender og lar det skje i stedet for å være på offensiven for å finne (nye) løsninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsket ikke denne endringen. Og jeg er utrolig skuffet over at man til de grader overkjører et klart flertall på fagkomitekonferansen. Et plaster på såret hadde vært dersom man hadde endret korteste tillatte skytetid til 5 sekunder, som ei handsrekning til oss som ikke liker sakteskyting på frimerker i feltløypa. Da kunne man i det minste opprettholde vanskelighetsgraden og underholdningsverdien uten å måtte skyte på de jævla frimerkene.

 

Jeg kommer til å foreslå to ting:

 

-Jeg vil foreslå for kretsstyret at vi slutter å bruke penger på å sende folk til fagkomitekonferansen så lenge den er et spill for galleriet der skytterne bare gis inntrykk av at de har muligheten til å påvirke.

 

-Jeg vil foreslå for klubben at vi avlyser fin- og grovfeltstevnet til høsten. Så kan vi heller ha uapprobert 1FG samme dag, med "old school" regler.

 

Jeg vet ikke om noe av dette vil ha noen effekt, men noe må man nå prøve. Kanskje hvis flest mulig klubber og kretser gjorde det samme?

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem at det er fullt mulig å melde ifra at stevner som er satt på terminlisten blir endret til uappobert - da kan man ha 6 skudd og dårligste hånd igjen...

 

K.

Hva med å notere disse nye reglene ned og oppfordre alle klubber til å holde slike uapproberte stevner i en serie (à la norgesfelt)?

Link to comment
Share on other sites

Jeg låner denne her så folket som ikke er enige (tvangsinnføring 5skudd) kan gi sin stemme: Alle andre også sjølsagt.

 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... rm?c=0&w=1

 

Bruk 30sek på å stemme.

Jeg fikk denne ifra FB siden til en Pistol klubb som arrangerer MYE felt, skulle ikke være noen imot å dele dette.

Mulig Trådstarter kunne klistret linken til første post, eller en annen starter en ny post med linken

 

Strider dette mot noen regler her så kan en mod gjøre hva som sømmer seg best.

Link to comment
Share on other sites

Det er et utrykk som heter at man ikke skal Føkke med det som Funker.

 

Nå har felt i FGMR vært samstemt på antall skudd i mange år og

det er også samkjørt med Sverige. Det er 'innarbeidet' og man er

vant til det. Det finnes faktisk ikke 1-en eneste grunn for at man skal

endre fra 6 til 5 for desse våpengrener. Tror heller ikke det finne ett

eneste fin eller grov våpen som ikke kan fikses for 6-skudd i magasin.

 

Nå skal folk begynne og veksle mellom 5 og 6 skudd alt etter hva våpen

dem går runden med. Håper at dem som har bestemt dette også står

frem forsvarer beslutningen når man kanskje får første tilfelle av utilsiktet

skudd fra 'glemt patron i kammer' etter at stans kommando er gitt og man

skal klargjøre for inspeksjon. Det kan fort bli en bakside med denne endringen.

 

Hvor mange er det ikke som nå kommer til å lade 6 etter gammel vane i fin

og grov, og hvor mange er det ikke som vil glemme å fyre det siste i militær

etter å ha gått 2 runder i forkant med 5 stk i fin og grov......

 

Må jo vere noen som driver med HMS som har funnet på dette, for da

er det meste som besluttes fullstendig usikkert og på trynet.....

 

Edit:

Hvordan har dem som har besluttet dette tenkt at stevnet skal gjennomføres ?

a) Skal fin og grov ha samme skytetid som Mil/Rev ?

b) Skal det skytes 2 ganger på hver standplass med forskjellige tider ?

c) Skal det vere egne fin/grov lag og egne Mil/Rev lag ?

 

Snakk om rot..........

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at grunnen til at det ble gjort er (kom opp som momenter på fagkomitekonferansen i november)

 

- Danmark skyter 5 skudd i felt, man ønsker da å ha samme øvelser i alle nordiske land på Nordisk Felt (men siden Sverige har 6 skudd, så burde Danmark ha gått over til 6 for å få harmoni)

- Flere baneskyttere kan nå bruke sine banevåpen i felt, noe som gir økt rekruttering inn i felt.

- Trygghet, man må ikke fikle for å få inn 6te skudd i en banepistol.

- Mer likhet mellom bane og felt, så man ikke må forholde seg til så mange forskjellige varianter og lettere for rekruttering på tvers av grenene.

 

Andre elementer kan være omorganiseringen av NSF hvor fagkomiteen kan forsvinne. Det var ikke akkurat den opprørsstemningen som FKP hadde ønsket på konferansen i november, de fleste driter i hvordan toppen i NSF er organisert. De skyter bare lokale/nasjonale stevner.

Denne manglene på engasjement for å "redde" FKP kan hende at de har gitt litt faan, og trumfet gjennom noe de har ønsket siden det er veldig sansynelig at det ikke finnes noen FKP neste år.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke banevåpen er det som ikke håndterer 6 skudd ? Pardini håndterer dette uten store problemer. Av og til rett fra fabrikk (.32 magasinene i hvert fall). Andre ganger må magasinet modifiseres litt, men det er en simpel jobb. Min AW93 funker rett fra fabrikk. Walther SSP får man 6-skudds magasin til etc. etc.

Link to comment
Share on other sites

Hvis økt rekruttering er et mål synes jeg de bommer fullstendig.

 

Det må være bedre å gå i en annen retning så det kan være mulig å hevde seg med noe annet enn våpen til 20000kr i det som vanligvis er rekrutteringsøvelsen.

Link to comment
Share on other sites

Danmark har 5 skudd, alt tohånds. Kanskje vi skal begynne med alt enhånds, bare for å skille oss enda mer ut?

 

På meg virker det som om det har blitt tatt en beslutning mot ønskene til flertallet - er det virkelig mulig? Øystein var inne på mulige årsaker. Hvis noe av dette stemmer, så kunne jeg tenkt meg rett og slett å ignorere beslutningen og fortsette med seks skudd.

Link to comment
Share on other sites

En ting er at man kan mene mye om hvorvidt det skal vere 5 eller 6 skudd,

men det må vere det ene eller det andre og ikke en blanding. Det er ingen

teknisk grunn for å gå ned til 5 skudd, og det eneste argumentet som kunne vært

var om man hadde en tilpassing til Sverige/Danmark......noe man ikke har.

 

Å dele det opp slik at man har skapt et stevne gjennomføringsproblem

+ at man har introdusert en større risiko for at folk gjør feil er jo helt utroligt.

 

Skal alle på laget skyte etter samme skytetid, så har fin/grov fått bedre tid,

ved at dem har et skudd mindre. Motsatt vei, så blir det vanskligere for MR

vist tidene tilpasses fin/grov.

 

Skal det vere diffrensiert skytetid, tar det nå dobbelt så lang tid å gå en

runde for det må skytes 2 ganger på hver standplass vis det er overlappende

våpengrener (fin måte å kvele aktivitet på. Folk for bare skutt halvparten)

 

Eneste måte å få dette til å skli, at det nå må fordeles til rene fin/grov lag

og mil/rev lag..... eller at man bare aksepteter fin/grov har fått det lettere

(eller Mil/Rev vanskligere) ved lik skytetid.

Link to comment
Share on other sites

Denne utfordringen har heldigvis ikke vi her nordpå. Vi skyter som oftest FG lørdag og MR søndag, med forskjellige løyper. Ulempen for oss er at det er vanskeligere å gjøre fin- og grovfelten både utfordrende og underholdende når man har kuttet i antall skudd uten å samtidig redusere korteste tillatte skytetid. I vår klubb ivaretar vi progresjonen i feltløypa ved å gjøre skytetida kortere i stedet for å skyte på frimerker på lang avstand. Det er mulig FKP liker frimerkeskyting, men kan det være nødvendig å påtvinge oss andre denne styggedommen?

 

Det verste av alt er at det nytter sannsynligvis ikke å ta det opp med dem heller, for de er nok rimelig overbeviste om at de vet alt bedre enn oss vanlige skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Tja.....det kan jo også fort vere løsningen at arrangørene kutter ut FG, og fremover blir det

mere rene MR felt.

 

Eller så får man leve med at FG blir bare mye lettere fremover fordi man har færre skudd

på samme tid. Det blir i alle fall den letteste løsningen vist man kjører ut blandede lag

slik som man gjør i dag.........eller så må det bli rene F/G og M/R lag.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss blir det ikke noe problem å kjøre rene lag. Det gjør vi jo også uproblematisk i spesialfelt.

 

Eller kanskje vi like godt skal bruke banevåpen på banen og la felt være militær og revolver. Jeg synes det er en tiltalende tanke. Ikke så lange stevner og kanskje også lettere å få arrangører til NM. Da kan NM avvikles på en helg :-)

Link to comment
Share on other sites

J

- Flere baneskyttere kan nå bruke sine banevåpen i felt, noe som gir økt rekruttering inn i felt.

.

 

I de siste 10 år er det stadig kommet "tilltak" for å øke rekrutteringen.

 

Kan ikke se at noen av de tilltakene har gitt økt deltakelse på feltstevner, bare de samme som skyter flere ganger.

 

Å gå mot flertallet på denne måten er nok en siste hilsen fra "trøndermafiaen" med BJ i spissen. (han har jo kjempet for dette lenge)

Link to comment
Share on other sites

En aldri så liten konspirasjonsteori om hvorfor dette blir innført nå.Det er kanskje sånn at det det er premiejegerne som klarer å få dette til,det er jo klart at for å få gjennomført stevner her det ikke er mer enn maks 150 starter på et feltstevne så må det skytes blanda lag med F-G-M-R for i det hele tatt få gjennomført.Da vil det ende opp med at vi hobbyskyttere ender alle som en i A klassen og selvfølgelig blir listefyll påfølgende år.Med selvfølgelig høyere premiesummer til dem som satser og trener og er i toppen.Det samme som i dag er i spesial uten klasser.

Løsningen for vår klubb blir vel at vi skyter F-G og spesialpistol en dag og M-R og spesialrevolver dag to.Da utgår selvfølgelig banestevne dag to som vi har nå på vårt todagersstevne.(spesialpistol er jo allerede ødelagt)

Ingen påstand fra min side,men konspirasjonsteorier er morsomt ..Har aldri skjønt hvorfor det ikke er klasseføring i spesialfelt.

Arvid Øiamo.

Link to comment
Share on other sites

Øystein skrev:

J

- Flere baneskyttere kan nå bruke sine banevåpen i felt, noe som gir økt rekruttering inn i felt.

Dette er jo tull! Mulighet til å bruke rørtengene i felt gir baneskytterene bedre resultater på felt. Kanskje er det nok noen flere baneskyttere som skyter felt, men erfaringen tilsier vel at de som liker å labbe rundt i myr gjør det, og de som liker en tørr standplass holder seg der. Det holder stikk i DFS også, uansett hvor mye av den egentlige feltskytinga man tar vekk.

 

Kjenner ikke felt og kl. Spesialpistol. Men hvorfor er den klassen ødelagt?

Går ut ifra at det som menes er at det nå går an å bruke lett nedfilte matchpistoler, slik at de egentlige spesialpistolene - type små tjenestepistoler - er sjangseløse. Om det er rett eller feil tar jeg ikke stilling til, men at det virker idiotisk...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...