Jump to content

En liten makeover på "Gamle Svarten"


3006swift

Recommended Posts

Heisann folkens, og godt nytt år!

Jeg skal i gang med et lite prosjekt på "Gamle Svarten", en Oberndorfer i 10.75x68 fra 1929 -ish. Den er trygt plassert i en køstomstokk (rett klassisk) av Wengetre, derav (arbeids)navnet. 8)

Først og fremst skal stokken fikses litt etter flere års jaktbruk uten overdrevent stell (takk alle gode makter for tørre høster....). Ser for meg sikling og nyoljing i løpet av vinteren. Jeg skal og forlenge den en cm eller to da jeg får innerste leddet på tommelen rett opp nesa hvis jeg ikke passer på. :? derfor trådtittel. Har tatt ut skruene til rekylkappa, men den sitter like støtt. mistenker at den er limt med et eller annet.

Er det noen som har forslag til å få løsnet den uten å ty til unødvendig vold? Varme, tynn kniv, øks...? Hadde vært fint å fått av bakkappa uten å ødelegge den for mye. :shock:

 

EDIT: Har endret tittelen på tråden, og skal prøve å legge ut litt fra dette prosjektet.

beklager litt dårlige mobilbilder, men glemmer rett og slett å ta med kamera ut i furtebua...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kan slappe av, herr Hals. Øksa ble stående i hoggestabben den, men kolbekappa kom av. Jeg fulgte tips her om oppvarming, og etter litt nennsom bruk av varmluftpistol slapp den såpass at jeg fikk den av. :D

 

Ellers ha jeg testet litt for montering av diopter til bakre kikkertbase, før hele sulamitten ble deontert for litt TLC på stokken. Den er nå ferdig siklet, og klar for videre pussing etter litt småjustering og tilpassing.

Her er noen bilder av det jeg har gjort så langt.

normal_svarten1_mini.jpg

 

normal_svarten_mini.jpg

 

normal_svarten_diopter2_mini.jpg

 

normal_svarten_kolbekappe_mini.jpg

 

normal_svarten_pipe_mini.jpg

 

normal_svarten_siklet_blakk_mini.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Siden bildene jeg la inn i januar foreløpig har forsvunnet i verdensveven, prøver jeg å legge dem ut på nytt.

Viser starten på prosjektet, med demontering, litt utprøving av jaktdiopter, fjerning av kolbekappe, og endelig sikling. Nå er alt siklet ned, og klar for videre puss, rens, småjustering og oljing. ?

20170104_193524.jpg.e0fab25c583179a814d3f21ae7963b7f.jpg

Prøvemontering av jaktdioter. litt spent på om det vil funke med den relativt høye kammen...

20170104_193359.jpg

Grombørsa før demontering.

20170104_194335.jpg

Kasse og løp ute

20170104_194757.jpg

Klar til å skru av pipa

20170104_194745.jpg

Klembakker og pipenøkkel

20170104_194952.jpg

Demontert

20170109_203330.jpg

Fikk omsider av bakkappa og.

20170109_204206.jpg

Siklet av gammel olje. gikk forbausende lett

Edited by 3006swift
Lagt til billedtekst
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Stokken satt på børsa da jeg kjøpte den. Den ble såvidt jeg kan huske laget av en bekjent av han jeg kjøpte den av, etter hans ønsker og mål. Den er relativt tung, noe som ikke er negativt med tanke på kalibrert.? En ganske rett planke av Wenge, som tar opp rekylen på en forbilledlig måte. Jeg mistenker srokkmakeren for å ha tilhold langs aksen Stange- Trysil, men er ikke helt sikker på det. Den er ikke nettskjært, som du kanskje ser. Delvis på grunn av at treet er noe vanskelig å skjære i. Det er variasjon i hardhet i treets struktur. I det store og hele er jeg storfornøyd med den, bortsett fra at den er litt kort, noe som skal fikses før jakta starter igjen.?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...