Jump to content

Får ikke demontert a-tec sport demper.


Skytter1111

Recommended Posts

Som overskriften sier har det oppstått et problem ved demontering av demper. Innmaten i sport demperen blir med rundt når bakstykke roteres og det er ingen indikasjon på at bakstykke går noe lettere rundt.

 

Jeg har ikke demontert annet en maxim demperene så har ikke mye å referere med. Det er mulig det er slik den skal oppføre seg, men bedre å høre her før man gjør noe som ikke kan reverseres.

 

Innspill?

 

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

- en sprut solvent og noen drag med pussesnor.

Dette ville jeg ikke rådet til på generell basis. Noen demperprodusenter sier spesifikt at man ikke skal ha væske i demperen. Årsaken er at det kan øke trykket i demperen når man skyter, og dette kan potensielt føre til skader på demperen. Det er heller ikke å anbefale å dra gjennom noen pussesnor etc. Pussesnor er nok tryggere enn pussestav med diverse remedier på, men jeg hadde ikke tatt sjansen. Ting kan falle av inni demperen og forårsake skader ved neste bruk.

 

Normalt er det heller ikke nødvendig. Fullkraft ammunisjon fra en rifle har normalt så høyt trykk og temperatur at demperen vil holde seg ren av seg selv.

 

Pistol og .22 kaliber dempere er noe annet, de bør rengjøres, men så er de som regel laget for å kunne demonteres av bruker.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Vanligvis blåser jeg gjennom demper etter skyting for å fjerne mest mulig gasser og kondens, men forrige tur på banen ble det ikke gjort. Det har i ettertid da dannet seg ei hvit krystalisert gugge i demperen som var utgangspunktet for ønske om demontering. Det at innmaten i demperen har blitt rotert frem og tilbake, kan dere tenke dere at det vil ha noe å si. Har ikke prøve skutt demperen etter det mislykkede inngrepet.

 

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Noen demperprodusenter sier spesifikt at man ikke skal ha væske i demperen

Dette gjelder vanligvis "våt demping", altså å fylle demperen med vann/olje/gel for å øke ytelsen. Egentlig ikke så skummelt som noen vil ha det til så lenge en ikke overdriver, men det er det jo alltid noen som må gjøre. Derav slike begrensinger.

 

PS: Det Egon ikke vet om A-Tec dempere er det vel få andre som gjør heller. Rådene derfra kan man ta for god fisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...