Dato/klokkeslett: 19 Jan 2017, 15:54

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Erstatning for svartkrutt
InnleggSkrevet: 29 Des 2016, 15:25 
Avlogget

Jeg har brukt Pyrodex som erstatning for svartkrutt i antikke våpen, men det er så korrosivt av jeg har angst for hvilken skade det kan gjøre om jeg pusser for dårlig eller om det kommer seg inn i mekanismen hvor jeg ikke har ork til å pusse.

Derfor skulle jeg gjerne hatt et annet alternativ. Å bruke vanlig røyksvakt krutt i "milde" ladninger er helt uaktuelt, da trykket fra disse er annerledes enn fra svartkrutt, og gjør at metallet strekker seg og blir sprøtt.

Hvordan er det med Vithavuori Tinn Star? Er det noen som har gode/dårlige erfaringer med det?

Tripple Seven fra Hogdon er vel neppe mulig å få tak i her i Norge?

Noen som har prøvd noe annet en Pyrodex i Norge og kan anbefale/fraråde?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 29 Des 2016, 15:35 
Avlogget
NK Moderatorsjef
Brukerens avatar

Ekte navn: Ståle B.
Hvorfor ikke bare kjøpe svartkrutt?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 29 Des 2016, 18:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Trond
Om du skyter med antikk våpen så trur jeg ikke du skyter så mye at prisen på kruttet har noe å si.

Her får du kjøpt;
http://cfc.no/krutt-og-tennhetter/
Du må søke politiet for å få kjøpe og oppbevare svartkrutt.

Bjørnen går ikke i hi, den gjemmer seg for Lars Monsen

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 29 Des 2016, 20:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Tripple Seven fra Hogdon er vel neppe mulig å få tak i her i Norge?
Jeg har prøvd å mase på Norma om å ta det inn (de har det registrert som bestillingsvare på nettsiden sin). Begynn å mas du også. Jo flere som maser - jo større er sjansen for at det kanskje kan skje noe.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 29 Des 2016, 20:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei Holger og velkommen på forumet :smile:
Om du bruker enten svartkrutt eller Prodex i våpnene dine så er det vasking med grønnsåpevann som er tingen for å forhindre korrosjon. De andre sortene du nevner er jo røksvake som lades mer etter volum enn vekt. Ladningene produsentene oppgir er nok helst beregnet for cowboy action skyting i moderne produserte våpen.
Antikke våpen er noen ganger av en kvalitet som tilsier at de er best bare beundret :winke1: Andre igjen kan det være helt problemfritt å skyte med så lenge man holder seg seg innenfor trykket våpenet er produsert for. Så dersom du har våpen av god kvalitet og holder deg innenfor trykkbegrensingen kan du bruke både Tin Star og Trail Boss. Få en børsemaker til å sjekke smellertene dine først :smile:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 29 Des 2016, 20:22 
Avlogget
Kammeråndvinner 2013 - Skribent
Brukerens avatar

Sitat:
Tin Star

Nå skal jeg ikke fornærme noen - jeg var på nippet til å kjøpe svartkruttbørse her om dagen, men med så mye, og så billige, moderne skytevåpen - hva er poenget med å skyte røyksvakt i svartkruttvåpen?

Smellet, røyken, lukta, opplevelsen av svartkruttskyting, er ikke det det som er svarkruttskyting? Å bruke N32c og sånt (som egentlig er popcorn-behandlet N320) ville jeg vært innihelvetes forsiktig med forresten.

Og, helt uten annen erfaring enn å faktisk ha laget fungerende svartkrutt selv på et tidspunkt, svartkrutt er såpass korrosivt (et av forbrenningsproduktene er jo, eller blir iallefall, svovelsyre), at om Pyrodex er mer korrosivt (det er kanskje det, siden det inneholder klor også) så er ikke forskjellen større enn at begge må vaskes med såpevann, helst varmt, og tørkes og oljes inn etter hver skyting. Svartkruttvåpen er jo enkle mekanisk, og de er jo rent trivelige å holde på med.

K

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 29 Des 2016, 20:36 
Avlogget

Hvilke våpen er det snakk om?

Som de andre nevner så ville jeg vært svært forsiktig med røyksvakt.
Har brukt endel trailboss i patronrevolvere men det blir ikke rare farten på dem.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 30 Des 2016, 14:08 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

M67 skrev:
Svartkruttvåpen er jo enkle mekanisk, og de er jo rent trivelige å holde på med.

K

Kunne ikke vært mer uenig!
De fleste svartkruttvåpen er noe skikkelig herk å plukke fra hverandre, pusse og sette sammen. Skal enten være svært teknisk begavet eller kristen for å ikke bannes høyt og lenge når f.eks en pumperifle eller revolver skal settes sammen. De blir svært fulle av dritt etter bare noen få skudd.. og man skal ha spesiell nese for å faktisk like svovel lukta som kommer fra utvannet kruttslam.
Blir litt som å ha vært på fest, der pussingen tilsvarer en hard bakrus etter en morsom kveld :wink:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 30 Des 2016, 14:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er på ingen måte umulig å lade røyksvakt til samme trykk som svartkrutt. Tross alt var det jo dette man gjorde når de første røyksvake kruttene kom. Men svartkrutt er enklere å lade enn røyksvakt, brennhastigheten flater ut ved relativt moderat trykk. Røyksvake krutt har ikke denne innebygde begrensingen, og brenner heller ikke like godt i området som svartkrutt jobber i. I gamle våpen blir dette fort en balanseøvelse som ikke er kompatibel med kos og moro.

Hvis en ikke har tilgang på svartkrutt fungerer Pyrodex helt greit. Det lukter feil, og det er mulig at en bør pusse litt mer grundig, men siden puss må til uansett ser jeg ikke problemet. Ingen av svartkrutt-erstatningene er rene nok til å gjøre den jobben vesentlig enklere.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 30 Des 2016, 14:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Ingen av svartkrutt-erstatningene er rene nok til å gjøre den jobben vesentlig enklere.
Det er jo nettopp det Hodgdon påstår at TrippleSeven er!?!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 30 Des 2016, 15:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
pumperifle eller revolver skal settes sammen.

Du har selvsagt rett. Mitt svartkrutthode er rettet mot munnladningsvåpen, som jo strengt tatt er et rør... Jeg har demontert ei bøylerifle en gang, og la oss si at det er greit med "utvidet ordforråd".
Jeg retter utsagnet mitt til "munnladningsvåpen er enkle mekanisk"...

Jeg er vel dessuten skrudd sammen slik at jeg ikke helt forstår sjarmen med patronvåpen (eller kammerladere og perkusjonsrevolvere) fra svartkruttalderen. Da skyter jeg heller en moderne revolver, eller ei moderne rifle.
Men munnladere har jeg sans for, det var derfor jeg tenkte "enkelt" - jeg faktisk så sært skudd sammen, at jeg kunne tenkt meg ei flintlåsrifle, Jägerrifle f.eks. eller ei perkusjonsrifle ala Whitworthriflene eller noe sånt - NY og av rustfritt, teflonbelagt... :roll: da tåler den kanskje svartkrutt...

K

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 30 Des 2016, 15:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:

De gjør det. Jeg måtte finne fram hva det er laget av. Så det er igrunnen en "vri" på KNSu-type amatørrakettbrensel, og uten svovel produserer det jo ikke svovelsyre.
http://www.imrpowder.com/PDF/MSDS%20Files/Muzzleloading/Triple%20Seven%20SDS%20Sheet-2013.pdf

Min rakettfuel-erfaring er nesten like begrenset som min svartkrutterfaring, men en ting er sikkert - perklorat basert fuel er fremdeles korrosiv. Du må vaske med varmtvann og alt det der uansett, kanskje ikke like mye eller med like "sur" lukt, men du må. Og lukta når du skyter - den blir allfall feil, om du bryr deg om den. Det jeg har vært borti av perklorat/sukker drivstoff lukter et sted mellom klor og saltsyre - sikkert fordi det er det som dannes. De som har stått (for) nære en JATO/RATO start vil nok kjenne igjen lukta.

K

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 30 Des 2016, 16:16 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Er oppfattelsen av svartkruttvåpen som tippoldefars munnlader som gjør av vi kan skyte 21 skudd 38-40 raskere enn det tar å si "Gruer meg til puss!".

Ting blir såppas innsauset med korroderende guffe, at jeg innimellom ville ofret go'lukta og røyken mot ett røyksvakt alternativ. Ikke alltid.. men greit å kunne ha muligheten.
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 30 Des 2016, 16:18 
Avlogget
Brukerens avatar

32-40 Win. skrev:

Joda, men produsentenes løfter er ikke alltid like pålitelige. At pyrodex og andre erstatninger produserer mindre slam kan nok stemme, men de produserer til gjengjeld klorider som er langt mer korrosive enn det svartkrutt genererer. Kanskje slammet er lettere å vaske bort, men du må likevel plukke ting ned for å få det ut.

PS: Det er ikke mye svovelsyre å finne i restene fra svartkrutt. En del sulfater er det, men også mye karbonater som gjør det hele basisk.
Når det gjelder Triple Seven er det i praksis en svovelfri "benzo-lift", en svartkrutterstatning som er populær blant pyro-amatører siden den gir god ytelse uten å kreve kulemølle.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 30 Des 2016, 17:23 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Dersom noen får tak i ulike alternativer, så er det kanskje på sin plass med en test?

F.eks rengjort bryteblad plassert tett inntil glippen mellom pipe og tønne. Se hvilken som ruster først.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 30 Des 2016, 17:48 
Avlogget

Det bildet minner meg på at jeg bør lufte Lightning rifla mi snart, begynner å bli lenge siden sist jeg skjøt med den. Min er i .44-40 og svartkrutt er nok de eneste som egner seg i den. Kan også skrive under på at demontering av denne er noe herk, maken til komplisert leamikk skal man lete en stund etter...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 30 Des 2016, 18:38 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

For ikke å snakke om ublu kanter.. Ett HMS tiltak å få noe slikt over på noe mindre korroderende.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 01 Jan 2017, 18:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Trond
Jeg fikk tips om å bruke spylevæske til å vaske med, og har gjort det siden.
Selv om grønnsåpelukta hadde nok vært bedre enn sprit dunst.

Hadde jeg hatt muligheten skulle jeg nok ha forvarmet spylevæska så resterende hadde fordampet bedre, evt brukt hårføner etterpå.

Bjørnen går ikke i hi, den gjemmer seg for Lars Monsen

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet