Jump to content

Erstatning for svartkrutt


Holger

Recommended Posts

Jeg har brukt Pyrodex som erstatning for svartkrutt i antikke våpen, men det er så korrosivt av jeg har angst for hvilken skade det kan gjøre om jeg pusser for dårlig eller om det kommer seg inn i mekanismen hvor jeg ikke har ork til å pusse.

 

Derfor skulle jeg gjerne hatt et annet alternativ. Å bruke vanlig røyksvakt krutt i "milde" ladninger er helt uaktuelt, da trykket fra disse er annerledes enn fra svartkrutt, og gjør at metallet strekker seg og blir sprøtt.

 

Hvordan er det med Vithavuori Tinn Star? Er det noen som har gode/dårlige erfaringer med det?

 

Tripple Seven fra Hogdon er vel neppe mulig å få tak i her i Norge?

 

Noen som har prøvd noe annet en Pyrodex i Norge og kan anbefale/fraråde?

Link to comment
Share on other sites

Tripple Seven fra Hogdon er vel neppe mulig å få tak i her i Norge?
Jeg har prøvd å mase på Norma om å ta det inn (de har det registrert som bestillingsvare på nettsiden sin). Begynn å mas du også. Jo flere som maser - jo større er sjansen for at det kanskje kan skje noe.
Link to comment
Share on other sites

Hei Holger og velkommen på forumet :smile:

Om du bruker enten svartkrutt eller Prodex i våpnene dine så er det vasking med grønnsåpevann som er tingen for å forhindre korrosjon. De andre sortene du nevner er jo røksvake som lades mer etter volum enn vekt. Ladningene produsentene oppgir er nok helst beregnet for cowboy action skyting i moderne produserte våpen.

Antikke våpen er noen ganger av en kvalitet som tilsier at de er best bare beundret :winke1: Andre igjen kan det være helt problemfritt å skyte med så lenge man holder seg seg innenfor trykket våpenet er produsert for. Så dersom du har våpen av god kvalitet og holder deg innenfor trykkbegrensingen kan du bruke både Tin Star og Trail Boss. Få en børsemaker til å sjekke smellertene dine først :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tin Star

Nå skal jeg ikke fornærme noen - jeg var på nippet til å kjøpe svartkruttbørse her om dagen, men med så mye, og så billige, moderne skytevåpen - hva er poenget med å skyte røyksvakt i svartkruttvåpen?

 

Smellet, røyken, lukta, opplevelsen av svartkruttskyting, er ikke det det som er svarkruttskyting? Å bruke N32c og sånt (som egentlig er popcorn-behandlet N320) ville jeg vært innihelvetes forsiktig med forresten.

 

Og, helt uten annen erfaring enn å faktisk ha laget fungerende svartkrutt selv på et tidspunkt, svartkrutt er såpass korrosivt (et av forbrenningsproduktene er jo, eller blir iallefall, svovelsyre), at om Pyrodex er mer korrosivt (det er kanskje det, siden det inneholder klor også) så er ikke forskjellen større enn at begge må vaskes med såpevann, helst varmt, og tørkes og oljes inn etter hver skyting. Svartkruttvåpen er jo enkle mekanisk, og de er jo rent trivelige å holde på med.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Svartkruttvåpen er jo enkle mekanisk, og de er jo rent trivelige å holde på med.

 

K

Kunne ikke vært mer uenig!

De fleste svartkruttvåpen er noe skikkelig herk å plukke fra hverandre, pusse og sette sammen. Skal enten være svært teknisk begavet eller kristen for å ikke bannes høyt og lenge når f.eks en pumperifle eller revolver skal settes sammen. De blir svært fulle av dritt etter bare noen få skudd.. og man skal ha spesiell nese for å faktisk like svovel lukta som kommer fra utvannet kruttslam.

Blir litt som å ha vært på fest, der pussingen tilsvarer en hard bakrus etter en morsom kveld :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er på ingen måte umulig å lade røyksvakt til samme trykk som svartkrutt. Tross alt var det jo dette man gjorde når de første røyksvake kruttene kom. Men svartkrutt er enklere å lade enn røyksvakt, brennhastigheten flater ut ved relativt moderat trykk. Røyksvake krutt har ikke denne innebygde begrensingen, og brenner heller ikke like godt i området som svartkrutt jobber i. I gamle våpen blir dette fort en balanseøvelse som ikke er kompatibel med kos og moro.

 

Hvis en ikke har tilgang på svartkrutt fungerer Pyrodex helt greit. Det lukter feil, og det er mulig at en bør pusse litt mer grundig, men siden puss må til uansett ser jeg ikke problemet. Ingen av svartkrutt-erstatningene er rene nok til å gjøre den jobben vesentlig enklere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

pumperifle eller revolver skal settes sammen.

Du har selvsagt rett. Mitt svartkrutthode er rettet mot munnladningsvåpen, som jo strengt tatt er et rør... Jeg har demontert ei bøylerifle en gang, og la oss si at det er greit med "utvidet ordforråd".

Jeg retter utsagnet mitt til "munnladningsvåpen er enkle mekanisk"...

 

Jeg er vel dessuten skrudd sammen slik at jeg ikke helt forstår sjarmen med patronvåpen (eller kammerladere og perkusjonsrevolvere) fra svartkruttalderen. Da skyter jeg heller en moderne revolver, eller ei moderne rifle.

Men munnladere har jeg sans for, det var derfor jeg tenkte "enkelt" - jeg faktisk så sært skudd sammen, at jeg kunne tenkt meg ei flintlåsrifle, Jägerrifle f.eks. eller ei perkusjonsrifle ala Whitworthriflene eller noe sånt - NY og av rustfritt, teflonbelagt... :roll: da tåler den kanskje svartkrutt...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er jo nettopp det Hodgdon påstår at TrippleSeven er!?!

 

De gjør det. Jeg måtte finne fram hva det er laget av. Så det er igrunnen en "vri" på KNSu-type amatørrakettbrensel, og uten svovel produserer det jo ikke svovelsyre.

http://www.imrpowder.com/PDF/MSDS%20Files/Muzzleloading/Triple%20Seven%20SDS%20Sheet-2013.pdf

 

Min rakettfuel-erfaring er nesten like begrenset som min svartkrutterfaring, men en ting er sikkert - perklorat basert fuel er fremdeles korrosiv. Du må vaske med varmtvann og alt det der uansett, kanskje ikke like mye eller med like "sur" lukt, men du må. Og lukta når du skyter - den blir allfall feil, om du bryr deg om den. Det jeg har vært borti av perklorat/sukker drivstoff lukter et sted mellom klor og saltsyre - sikkert fordi det er det som dannes. De som har stått (for) nære en JATO/RATO start vil nok kjenne igjen lukta.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er oppfattelsen av svartkruttvåpen som tippoldefars munnlader som gjør av vi kan skyte 21 skudd 38-40 raskere enn det tar å si "Gruer meg til puss!".

 

Ting blir såppas innsauset med korroderende guffe, at jeg innimellom ville ofret go'lukta og røyken mot ett røyksvakt alternativ. Ikke alltid.. men greit å kunne ha muligheten.

normal_2016-01-14_11_07_10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er jo nettopp det Hodgdon påstår at TrippleSeven er!?!

Joda, men produsentenes løfter er ikke alltid like pålitelige. At pyrodex og andre erstatninger produserer mindre slam kan nok stemme, men de produserer til gjengjeld klorider som er langt mer korrosive enn det svartkrutt genererer. Kanskje slammet er lettere å vaske bort, men du må likevel plukke ting ned for å få det ut.

 

PS: Det er ikke mye svovelsyre å finne i restene fra svartkrutt. En del sulfater er det, men også mye karbonater som gjør det hele basisk.

Når det gjelder Triple Seven er det i praksis en svovelfri "benzo-lift", en svartkrutterstatning som er populær blant pyro-amatører siden den gir god ytelse uten å kreve kulemølle.

Link to comment
Share on other sites

Det bildet minner meg på at jeg bør lufte Lightning rifla mi snart, begynner å bli lenge siden sist jeg skjøt med den. Min er i .44-40 og svartkrutt er nok de eneste som egner seg i den. Kan også skrive under på at demontering av denne er noe herk, maken til komplisert leamikk skal man lete en stund etter...

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tips om å bruke spylevæske til å vaske med, og har gjort det siden.

Selv om grønnsåpelukta hadde nok vært bedre enn sprit dunst.

 

Hadde jeg hatt muligheten skulle jeg nok ha forvarmet spylevæska så resterende hadde fordampet bedre, evt brukt hårføner etterpå.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Drar opp igjen denne, siden det er alt for lite prat om svartkruttvåpen her inne 8-)

De siste 2-3 årene har jeg kjøpt og solgt antikke revolvere i relativt stor skala, og har gjort meg noen betraktninger om hva som er bra og ikke bra av både våpen og krutt.
La meg først si at ekte svartkrutt har jeg ikke brukt på over 15 år og Pyrodex har jeg aldri prøvd, men vet fra før at svartkrutt er no jæskla søl som krever mye arbeid med pussing.

Jeg har derimot nå bare brukt Hodgdon Tripple Seven Fffg, det er å få kjøpt hos Brownells, når de får det inn igjen. For øyeblikket er de utsolgt for alt fra Hodgdon.

Som så mange andre har jeg egentlig en forkjærlighet for Colt SAA, men de er så grisedyre at det er helt utrolig. Litt vanskelig å forstå, siden de er produsert i så enormt antall sammenlignet med f.eks S&W og Remington. Remington er forøvrig også forbaska dyre skal man ha en i god stand.

Bare for ordens skyld, jeg skriver kun om sentertente patronvåpen fra før 1890, ikke om perkusjonsvåpen.

En av de første store revolverne jeg fikk tak i var en Colt modell 1878 Frontier DA i 44-40. Ikke så pen som Colt SAA, men veldig mye billigere. Ladet opp ett utvalg patroner og dro til skytebanen for å kose meg. Men det ble ikke så mye kos, mest banning. Etter 1 tønne gikk alt tregt. Etter 2 tønner måtte jeg nesten ha hjelp til å spenne hanen. Og på 3. tønna fikk jeg ut 2 skudd før alt stod stille. Måtte ta den med hjem og bruke verktøy for å få demontert. Når den så var pusset og oljet gikk alt glatt som silke igjen. Men en ny tur på skytebanen ga samme resultat. Så den ble kjapt solgt videre.

Siden det har jeg kun holdt meg til S&W. Og for en vanvittig forskjell. Stort sett alle S&W jeg har/ har hatt, i kaliber .32, .38, .44 Russian og 44-40 kan skytes med i det "uendelige" med bare en lett puss innimellom. Rekorden er 150 skudd uten puss med en modell 3 DA i 44-40. Da gikk tønna litt tregt, men fortsatt var den grei å skyte med. Desverre fikk jeg ikke testet den mer, for da var jeg tom for ammunisjon.

Presisjonen er også ofte helt ypperlig. Har flere ganger fått alle 6 skuddene fra 8'er og bedre. En bedre skytter enn meg hadde garantert fått bedre resultat. Holdet er 25m.

I USA var faktisk .44Russian den mest presise patronen til langt inn på 1920-tallet (har jeg hørt det bli hevdet).

Siden det har vært så mye kjøp og salg i det siste året har jeg mistet litt oversikten over hva jeg har for øyeblikket, men kommer i farta på en .32 spur trigger, en .32 safety hammerless (som er til reparasjon), en .38 DA, en .38 safety hammerless (på vei fra USA), 2 stk modell 3 SA i .44Russian og 1 modell 3 DA i 44-40. Alle får en runde på banen i ny og ne, og alle de andre skytterne lurer fælt på hva det er jeg kommer drassende med denne gangen 8-)

Nå vet ikke jeg hva Hodgdon-kruttet inneholder, men tomhylsene skal ikke ligge mange dager før de begynner å få store irr-flekker, så det lønner seg nok å rengjøre både hylser og våpen asap. Jeg bruker de samme pussemidlene som til våpen med røyksvake patroner. Hylsene får en tur i ett ultralydbad fra Biltema og så en runde i stekeovnen for tørking.

Jeg har vært inne på tanken om å prøve noen patroner ladet med TinStar, men tror jeg hopper over det da jeg ikke har mulighet til å få målt trykk. Har liten lyst til å sprenge ett flott gammelt våpen bare for å få litt mindre pussejobb.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet til rifle og håndvåpen siden 1990 sånn omtrent, men da kun røyksvakt. Det siste året har jeg dog kjøpt inn en del antikke saker, da i hovedsak fra borgerkrigs- og westerntiden i USA. Planen med det som er innkjøpt av gamle greier er at det skal brukes. Foreløpig innkjøpt:

 

- Remington New Model Army kaliber .44

- Smith & Wesson New Model 3 kaliber .44 Russian

- Colt SAA kaliber .45 Colt U.S.-merket (denne har gjennomgått full oppussing med ny flammeherding etc)

- Marlin 1881 kaliber .45-70 Govt.

- Trapdoor Springfield kaliber .45-70 Govt. 

- Trapdoor Springfield Carbine i .45-70 er på vei over dammen

 

Har lagt vekt på å få tak i mekanisk velfungerende våpen, siden jeg skal bruke disse til skyting. Ikke bare ha de stående i safen. Lista blir nok lenger med tiden, men har tatt en innkjøpspause for en stund nå. Er jo ikke akkurat billige disse antikvitetene, hvis man vil ha noe som er i bra stand.

 

Foreløpig har jeg kun testet Colten, og da med litt redusert ladning Pyrodex P. Brukte kulefett fra Svartkrutt.net og 250 grains blykuler. Skjøt 50 skudd uten problemer, og plukket fra hverandre revolveren og rengjorde den med varmt grønnsåpevann, så vann blandet med Ballistol, og så kun ren Ballistol, rett etter skytingen. Har faktisk skrudd fra hverandre revolveren to ganger etter dette, kun for å sjekke for begynnende korrosjon etter Pyrodex-skytingen. Fortsatt null problemer, så selv om Pyrodex er korrosivt går det bra hvis man rengjør skikkelig. Mulig at min rengjøring bærer preg av at jeg er noe i overkant nervøs for rust og problemer, da...  Disse 50 skuddene er altså min foreløpige "svartkrutt"-karriere og erfaring. Det blir nok til at jeg skyter kun Pyrodex og ev. Tripple Seven, siden jeg ikke har fasiliteter til oppbevaring av svartkrutt.

 

Har kjøpt inn et par bøker som tar for seg det å "mekke" og skru på antikke våpen. Har foreløpig kun demontert Trapdoor-rifla, Colten og New Model Armyen sånn helt ned til hver minste del, og det gikk ganske smertefritt. Fikk faktisk skrudd de sammen igjen uten å bli sittende igjen med deler "til overs". Har veiledning for de- og remontering av Marlin 1881, men gruer meg allikevel litt til å sette i gang med den. Det samme med Smithen... Men skal man skyte med disse må man rett og slett bare bite i det sure eplet og lære seg hvordan man skrur sakene fra hverandre og sammen igjen🙂

 

Noen bilder: 

 

20200902_173854.jpg.bf619695c60926d5127fbad3a5d2e97e.jpg

 

 

 

Litt dårlig bilde av S&W New Model 3 sammen med en annen .44 kaliber revolver av litt nyere dato ("custom" Ruger SBH):

 

2071274390_20200314_184159(Medium).jpg.a4f226cc9b3b2b8420a242324732b3f1.jpg

 

 

 

Trapdoor:

 

1991118873_20201211_205714(Medium).jpg.2b5afe43a388cebd9a0a935718385492.jpg

 

 

 

Remington New Model Army, hel og i "atomer", og i selskap med Colten🙂

 

1017132729_20200910_2156242(Medium).jpg.b7fac5f2a6557daf8e6b527727d26ba1.jpg

 

 

1670411968_Remingtondemontert(Medium).jpg.cb49673215a26fa761f58b4bac845f38.jpg

 

 

1927226259_20200910_2200522(Medium).jpg.327b90e6e93f419a043990f818d63950.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Edited by FredrikW
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Flotte våpen 👍!

 

Bra at svartkruttråden startes opp igjen 🙂. Her er noen tanker jeg har gjort meg om Pyrodex.

 

Jeg har skutt mye med Pyrodex P og RS, samt med Wano og Swiss 'ekte' svartkrutt. Pyrodex er forsåvidt også svartkrutt da, men er behandlet med div kjemikalier for å bli mindre eksplosivt. Det kan dermed oppbevares på lik linje med røyksvakt krutt, mens det er egne regler for 'ekte' svartkrutt i de fleste land.

 

Min erfaring etter mange tusen Pyrodex-skudd er at det ikke er mer skadelig enn 'ekte', men man må pusse med en gang. Svartkruttslam trekker til seg fuktighet, og Pyrodex'en har korrosive kjemikalier i tillegg, så hvis våpenet ligger noen dager blir det rust. Men det blir det med svartkrutt også. 

 

Jeg pusser gjennom løpet med en gang jeg er ferdig på banen, og det tar bare 3-4 lapper før de er rene. Tar et par lapper til ekstra for sikkerthets skyld, og drar over låskasse eller tønne med lapp med Ballistol til slutt. I løpet bruker jeg først en lapp med såpevann, så Ballistol. Tar en finpuss hjemme etterpå. Revolvertønner og løp skyller jeg med varmtvann.

 

Må innrømme at jeg ikke skjønner helt de som sier at det er mer jobb med å pusse svartkruttvåpen enn røyksvake. Jeg finner det er motsatt. Det tar en evighet å rengjøre løpet etter røyksvakskyting synes jeg, minst 10-15 lapper før det begynner å bli rent. Gruer meg mest til pistoler og halvauto rifle. De blir skikkelig møkkete.

 

Hylsene decapper jeg hjemme (etter å ha tørket av de), og vasker med såpevann. En spiseskje med Vanish (flekkfjerningsmiddel som kona bruker) i vannet fjerner effektivt sot som sitter fast. Etterpå kjører jeg hylsene en time i ultralydvasker, så 3 timer i tumbler. Perfekt. Har en mengde 44-40 hylser jeg har ladet mer enn 15 ganger, de er like fine.

 

Pyrodex soter mindre i løpet enn Wano. Swiss er litt bedre enn Wano også. Pyrodex smeller litt mindre, gir mindre rekyl, men lukter litt skarpere. Jeg merker ikke stor forskjell på Pyrodex P og RS. Mitt inntrykk er at løpet blir litt mindre varmt med Pyrodex, noe som burde være en fordel. Og kanskje derfor det soter litt mindre. Presisjonen synes å være litt bedre med Pyrodex.

 

Alt i alt foretrekker jeg Pyrodex. Det er billigere pr. skudd, kan oppbevares i hjemmet, og man kan skyte mange skudd uten at løpet soter ned. Jeg tror det er bedre for våpenet, hvis man pusser ordentlig. Men det gjør vel alle svartkruttskyttere 🙂?

 

Bruker kun 'ekte' svartkrutt i konkurranser seff.

 

 

Edited by mig16
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Pussing av kammerladere, revolvere, rulleblokker og boltrifler innsauset i fett og svart guffe er ikke min type kos. Men det må gjøres og skyting me svartkruttvåpen er forbaska gøy så det veier opp for det.

Enklere med røyksvakt ja, men de årene jeg var nyforelsket i det skikkelige kruttet så pusset jeg heller den svarte guffa.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, mig16 said:

Jeg pusser gjennom løpet med en gang jeg er ferdig på banen, og det tar bare 3-4 lapper før de er rene. Tar et par lapper til ekstra for sikkerthets skyld, og drar over låskasse eller tønne med lapp med Ballistol til slutt. I løpet bruker jeg først en lapp med såpevann, så Ballistol. Tar en finpuss hjemme etterpå. Revolvertønner og løp skyller jeg med varmtvann.

 

Når du skriver at du tar finpuss hjemme, mener du da at du demonterer mer enn bare å ta ut tønne / tønnestang? Ser på f.eks. denne videoen at det mest sprøytes med "Moose Milk" og så tørkes rent. Det eneste som demonteres ved rengjøringen er tønne / tønnestang. 

 

Da jeg testet min antikke Colt SAA med Pyrodex plukket jeg den absolutt helt fra hverandre, ned til hver minste del, kort tid etter skyting, og rengjorde alt med vann og Ballistol. Tørket så alt grundig og oljet alle deler godt med Ballistol igjen, før jeg skrudde revolveren sammen. Er dette litt overkill? Holder det å gjøre som på videoen? Vil ikke rester fra Pyrodex eller svartkrutt "blåses" inn i ramma, grepet og ejektorstanghuset ved skyting, og så føre til korrosjon på sikt?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, FredrikW said:

 

Når du skriver at du tar finpuss hjemme, mener du da at du demonterer mer enn bare å ta ut tønne / tønnestang? Ser på f.eks. denne videoen at det mest sprøytes med "Moose Milk" og så tørkes rent. Det eneste som demonteres ved rengjøringen er tønne / tønnestang. 

 

Da jeg testet min antikke Colt SAA med Pyrodex plukket jeg den absolutt helt fra hverandre, ned til hver minste del, kort tid etter skyting, og rengjorde alt med vann og Ballistol. Tørket så alt grundig og oljet alle deler godt med Ballistol igjen, før jeg skrudde revolveren sammen. Er dette litt overkill? Holder det å gjøre som på videoen? Vil ikke rester fra Pyrodex eller svartkrutt "blåses" inn i ramma, grepet og ejektorstanghuset ved skyting, og så føre til korrosjon på sikt?

Jeg har bare en svartkruttrevolver for tiden; perskusjon og den er rustfri. Det blåser ikke så mye ned i mekanismen, og det at den er rustfri forenkler vedlikeholdet en del, selv om man likevel må passe på. Jeg tar ut tønna hjemme, skrur ut niplene, og kjører begge i ultralydvasker. Ramma og løpet skyller jeg i varmtvann og blåser rent med trykkluft. Deretter dusjer jeg mekanismen med Ballistol og blåser igjen med trykkluft for å få ut overskuddet. Drar gjennom noen lapper i løpet. Demonterer sjeldent; tror jeg har demontert den fullstendig kanskje tre ganger i løpet av de 28 år jeg har hatt den. Revolveren ser fortsatt ut som ny.

 

Ellers skyter jeg mest langvåpen. Her er kaliberet litt viktig; 44-40 og 45-70 tetter bra, mens 45 Colt blåser mye dritt bakover. Jeg forsøker å unngå å demontere riflene hvis jeg kan unngå det, og det er heller ikke behov for det normalt sett. 

Edited by mig16
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, mig16 said:

45 Colt blåser mye dritt bakover.

 

Det oppdaget jeg også, da jeg testet Single Action Armyen med Pyrodex. Tenkte derfor at det  tryggeste var full nedplukking og rengjøring... Tror jeg fortsetter å gjøre det slik med den antikke originale. Bare for sikkerhets skyld.

 

7 hours ago, mig16 said:

45-70 tetter bra

 

Det høres bra ut. Har jo den på bildet under, som må testes etter hvert. Har på sikt lyst på en 1886 i .45-70 også...

 

3105-Marlin-1881-1-of-10.jpg.12ab3cfddb7decc71469e9908ae7b428.jpg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har forresten skutt med svartkrutt og Pyro i 357 magnum rifle 😀. Opplevde samme problem som man har med 45 Colt, at det spruter dritt bakover. Men ved gløding av hylsene ekspanderer de bedre og tetter ordentlig. Jeg ser på nettet at smarte 45 Colt-svartkruttskyttere gløder hylsene sine hver gang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Nagant 762 said:

Kan gløding ha noe for seg også på andre kalibre ?

Jeg gløder 44-40 og 356 Win hylser, for å få de til å vare lenger. Det er en utfordring med det; at hylsa de første 1-2 gangene man lader den er litt myk i halsen, og kan krølles hvis kula entres litt feil. 

 

6.5x55 og 45-70 bryr jeg meg ikke om å gløde, heller ikke pistolkalibere. Bortsett fra 357 Mag når jeg skyter svartkrutt i de 🙂.

Edited by mig16
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...