Jump to content

Productionmania.


hipshot

Recommended Posts

Jeg tenkte at det ville være fint å skyte classic med min 8-skudds Colt .45, men der tok jeg feil – ihvertfall slik som situasjonen er nå. Forholdet mellom production skyttere og classic skyttere er 10:1. Hvis det er 30 som skyter production så er det kanskje 2-3 som skyter classic. Det synes jeg er for teit. Da skyter jeg heller standard, single stack eller ikke.

 

Men nå har jo production omtrent overtatt alt. Hva er greia med production? Hvorfor er den divisjonen blitt så populær? For det er den, uten tvil – selv om den hadde en ekstremt trang fødsel på slutten av -90 tallet.

 

Så hvorfor skyter DU production?

 

Er det på grunn av rekyl som er lett å håndtere – nå for tiden snakker man jo bare om treff og hastighet, faktoren er stort sett utelatt. Tøffe pistoler (ja selv er jeg fullstendig fascinert av 1911 designet), kanskje mange å konkurrere mot?

Eller er det pga kostnad? Pris på ammo og kanskje at du slipper genladning? Billige pistoler? Nå har jo prisene på pistoler også gått til værs, og jeg ser at detaljer blir diskutert for production pistoler også, så folk er kanskje innstilt på å betale for en «god» production pistol istedet for bare en production pistol.

 

Eller hva?

 

Kanskje jeg skal bite i et sure eple selv og anskaffe en prodgun...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter Production fordi det er det jeg har rigg til; Glock 17 uten noen andre modifikasjoner enn nye sikter. Production er den billigste divisjonen å være konkurransedyktig i, utstyrsmessig, og der ligger nok også en del av forklaringen.

 

Hva angår Classic, så har jo det først nylig blitt godkjent som ervervsgrunnlag, og der ligger nok også en del av årsaken til det du beskriver. Selv har jeg nylig anskaffet Classic-rigg, og har planer om først og fremst å skyte classic til neste år. Jeg skyter også betydelig bedre med den pistolen enn jeg gjør med Glocken, så jeg har nok en del å hente på overgangen resultatmessig.

 

For min del spiller det liten rolle om jeg er alene i en divisjon eller ei, ganske enkelt fordi jeg ikke er god nok til å kunne forvente å være konkurransedyktig uansett. Jeg er med for å ha det moro, for å lær, og for å treffe trivelige folk.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til det andre allerede har nevnt, så er det jo Minor scoring for alle. Uansett.

 

Så av flere grunner er det langt mer åpent for folk uten våpensmed-kunnskaper for å modde våpen til det ugjenkjennelige, og for de som synes at billig fabrikkammo er det greieste.

 

Når det er sagt, så kommer du nok til å få mer selskap i Classic, nå som Classic er anerkjent av POD og dermed gir grunnlag for erverv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke sjarmen med prod. Ca alle andre divisjoner er kulere (også revolver)

 

Noen tenker vel at det er mindre sjangs for å havne langt ned på lista siden det er mange, og mange ferske, men nivået i alle divisjoner er jevnt, og høyt, så de ender på lav % uansett...

 

På toppen i prod har alle uansett supertuna våpen med få grams avtrekk og holder knapt minor i PF ;)

Link to comment
Share on other sites

Tja... Nå har jeg sittet i Chronoen og de på toppen av listene i PD har vanligvis hjemmeladninger på ca 135 i faktor i 9mm. Kan ikke huske at noen av dem med vilje har lagt seg på 125.

 

 

Tror også Classic kommer til å stige i popularitet, men da tror jeg det blir mest i 9mm.

De som skyter .45 er stort sett folk som hadde en 1911 i det kaliberet liggende. Ellers er det noen som velger 40 for å skyte major og ønsker å bruke samme ladning og oppsett på ladepressen som de bruker i Standard.

 

Men det ser ut som Minor i 9mm er det beste for å komme på toppen av listene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter production fordi jeg liker at alle stiller med like forutsettninger.

Det betyr at jeg kan sammenligne og lære av stageløsninger uavhengig om man har 16, 17 eller 19 skudd i magasinene.

Alle scorer likt, ingen minor/major. Så det er bare performance som er faktoren.

 

Og så er det for det er der jeg finner flest å konkurrere med på alle nivå.

Da har jeg nok av konkurrenter å sammenligne meg med både over og under meg på lista, som jeg finner motiverende.

Link to comment
Share on other sites

Vil nesten tørre å påstå at det er mer forskjell på våpen i production.

Noen har standard våpen som ikke er tunet, andre har blotrimmede våpen som egentlig ikke er lov i production, med blandt annet lettere avtrekk (på SA) en mange har i standard. Når fabrikker designer våpen etter en klasse så blir det plutselig ikke "production" lengre..

Link to comment
Share on other sites

Når fabrikker designer våpen etter en klasse så blir det plutselig ikke "production" lengre..

Jo, forskjellen er at alle kan kjøpe det aktuelle våpenet. Gode pistolsmeder er ca like vanlige som hønsetenner og retthalede griser - eller mellom der et sted. Production jevner ut forutsetningene mellom folk med ulike ressurser, og bringer fokus over på trening og skyting, ikke våpentuning.

Nå sier jeg ikke at man ikke må trene i Open :roll: , men der er det en forutsetning at en bruker bortimot 100k på utstyr om en skal konkurrere på noenlunde nivå - og en må helst bo et sted hvor noen kan mekke på faenskapet...

 

Det blir litt som DFS, og du vil vel kanskje påstå at Saueren ikke er "production", men "custom", siden den er designet og bygd for den aktuelle konkurranseformen ;)

Se på folks fokus i DFS, kontra i andre rifle-grener. Der er nada fokus på våpen, og 110% på trening og teknikk. Og mange liker det - mens andre vil gnu på picatinnyskinnene sine i en annen gren - folk er forskjellige. Men se hvem det er flest av?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest et sted på internett, skrevet av en av de som forvalter reglene i IPSC (finner dessverre ikke kilden igjen i farten), at det er en misforståelse at Production er tenkt som en "billig inngangsbillett" der man kun skal bruke serieproduserte såkalte tjenestevåpen. Bakgrunnen for klassen er at både Open og Standard klassene er stort sett dominerte av "2011" type single action only våpen. Production skal være en klasse for "alle de andre" våpnene. For å sikre dette har de gjort det slik at det er kun de våpen som står på lista som er lov å bruke. Ferdig med det. At man får tak i rimelige våpen og billig fabrikkammo til denne klassen er på en måte tilfeldig, eller ihvertfall ikke hovedintensjonen.

 

Når det er sagt, så driver jeg å skal skaffe meg pistol igjen etter 3 års pause fra DSSN. Før har det alltid vært en dyr 2011 pistol i 40S&W i standard klassen. Men siden hovedsatsingen min er langholdsskyting, så kommer jeg til å gå for en production pistol i 9mm som jeg kan kjøpe billig fabrikkammo til. Det blir nok lading og styr med rifleskytinga. Så får vi se hvor rimelig pistolen blir. Den blir så rimelig som jeg klarer å overbevise meg selv om at er "nok".

Link to comment
Share on other sites

Finnes det klasser i DSSN vi ikke kan skyte fabrikk?

 

Tror det er mye mentalt her, folk tror de er mer konkurransedyktige i prod, jeg tror ikke det stemmer.

 

Mange tror prod panger "bare virker alltid magisk" men etter en haug ro poeng kan jeg vel si at jeg har sett nok prod panger stoppe også ;)

 

I ca alle divisjonene vinner de beste, tar man en toppskytter og flytter mellom divisjonene, er han fortsatt en toppskytter.

 

Vi har hatt en positiv økning av antall skyttere i open siste tiden, nå får man jo flere pistoler fra fler produsenter som bare virker, også med fabrikksammo, f.eks. CZ'en til slemmo.

 

Viktigste er uansett at man har det gøy, men jeg synes ikke man skal mentalt begrense seg til prod. De fleste har noe å hente på å prøve andre divisjoner, f.eks. open, her lærer du mye du kan ta med deg til andre.

 

I 9 minor skyter jeg utelukkende fabrikk, selv jeg gidder ikke lade dette, ræva hjemmelading har også skylda for mesteparten av prodpangene som stopper (og de er det mange av)

Link to comment
Share on other sites

Må bare poengtere at jeg ikke skyter minor i konkurranse :mrgreen: men ja czechmate funker helt kanon med fabrikkammo.

Czechmaten er jo strengt tatt like driftssikker som en hvilken som helst productionpistol, har skutt 5-600 skudd uten puss. og mer enn det med bare litt lett puss og oljing. Aldri hatt klikk eller mateproblemer.

 

Standard div kan man jo også helt greit skyte fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer dynamisk den dagen jeg blir lei av bane og felt og har "lært meg å skyte" ;) Det som for en uvitende ser ut som den greieste inngangsporten er en "billig productionpang" i 7-14k rangen der man kan skyte 9mm fabrikkammo. Å begynne å lade 9mm major frister ikke.. og .38/.40 frister mindre.

 

Dersom flere tenker som meg så skjønner jeg godt at production er tingen :) Mener også at jeg har lest her på forumet at mer erfarne hopper tilbake til production pga. lite folk/konkurranse i de andre klassene.

Link to comment
Share on other sites

Finnes ikke divisjoner uten høyt nivå og konkurranse. selv med få med på L3. Jeg har vunnet overall på feltstevner i militærfelt, men merker att top 50 i EM i IPSC er utrolig mye grommere (og vanskeligere)

 

Klart skyter du classic når klubben din har internstevne i prod er det jo sjangs for å sandbagge litt. Ellers er jo slemmo og jeg ranka høyt i revolver, men bare jeg har NM medalje å vise til i revolver :P

 

Klubben min har hatt betydelig oppgang i open division og std siste årene, noe jeg er happy for, og vi håper å stille ikke bare 1, men 2 eller 3 klubblag på NM i open i år f.eks. Variasjon er fint.

 

 

Skyter du <50% på nm i prod, er du nok der også i de andre divisjonene. ipsc/dssn er mye skyttern, ikke våpenet. Se våre svenske venner med 6000 kroners glock.. djiz det går unna.

 

Mange ser på lading av ammo som noe mytisk, vanskelig osv, andre bare gjør det og ser ikke det store problemet, mens andre igjen skyter fabrikk og tar medaljer likevel. På EM vil jeg si det nesten var en 50 50 mix av hjemmeladd, vs matchammo.

Link to comment
Share on other sites

matchoammo = ammo som selges på matchen av arrangør.

 

Bor i leilighet, har plass lell, nøkkelen er bare å ha stor nok leilighet ;)

 

 

Men som sagt, ingen nekter deg skyte fabrikk, og vinne med det. nesten all 9mm fabrikk, er mer presis enn det de fleste lader selv. dette gjelder også 40 og 45!

Link to comment
Share on other sites

Skyter Production siden 3 år tilbake. Glock, fordi det er et våpen jeg kan bruke uten å måte tenke og den funker. Tanken var da at jeg slipper tneke på våpenet og våpenhånteringen og kan fokusere på alt annet jeg må lære meg innen Dynamisk.

 

Men selvsagt kommer det våpen til de andre grenene etterhvert :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaja det var jo noen synspunkter på dette. razumny sitt er det beste – har du klave får du ku :D :

Jeg skyter Production fordi det er det jeg har rigg til;

(men jeg antar du mener at du har våpen og utstyr også :D )

 

Ellers:

- Billig ammo.

- Billige våpen.

- Billig inngangsbillett kanskje, men det er bare endel av saken. Mange fortsetter med production og noen er toppskyttere. Er det noen som starter med prod og går over til annet senere? Eller begynner man med det andre med en gang?

- Alle skyter minor, altså konkurrerer på likt grunnlag. Men alle kunne jo ha vært i major. Her mener jeg at det kunne vært tillatt med andre kalibere.

 

Forøvrig så visste jeg ikke at production våpnene også blir tunet – det skal jeg ta opp med prod folkene som påstår at ingenting er tunet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter open fordi... NINJA

 

minion_gun_embroidery-design.jpg

 

 

Se på nivået på de forskjellige divisjonene nasjonalt og internasjonalt, norge har ganske stort etterslep i prod, veldig få GM / M på intl ranking liste. Norge er gode i prod, kun når svenskene og andre ikke er med. Generelt alle divisjoner må vi få opp nivået, EM viste det.

Link to comment
Share on other sites

Bor man i storby og har leilighet er lading uaktuelt pga. plassmangel og waf

Merkelig konklusjon. Ei ladepresse med kit tar 1kvm, jeg lada mens jeg bodde på Moholt-hybel (10kvm). Ser ikke problemet. At man ikke prioriterer å lade derimot, har jeg all mulig forståelse for.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tenker heller på hva som er lov iht. forskriften. Det er ikke lov til å oppbevare ladekomponenter i oppholds eller arbeidsrom. Hvor jeg eventuelt skal oppbevare dette er for meg et lite myserium. Kjeller er heller ikke lov så da utgår boden der.

Link to comment
Share on other sites

Dette ble litt vel mye OT. Dette er det jeg har hørt ja, men siden det p.t. ikke har vært aktuelt så har jeg heller ikke satt meg grundig inn i dette. Dersom det oppbevares som vanlig ammo så er det absolutt ikke noe begrensning mht. leilighet i storby :) Men jeg kan faktisk ikke finne noe i farta rundt dette. Hvor mye kan man oppbevare f.eks. ? Hvordan blir regnestykket dersom man har komponenter pluss ferdig/fabrikk ammo ? Teller man en kule og en hylse som en patron ? Anyways.. sikkert godt stoff til en egen tråd :D

Link to comment
Share on other sites

4. Minimum bullet caliber / cartridge case length 9 mm (0.354") / 19 mm (0.748")

Det er lov med flere kaliber (selv om det er lov så blir det scoret minor).

Om det lages pistoler med andre kaliber godkjent i production vet jeg ikke, men siden det er lov så regner jeg med at det finnes.

Link to comment
Share on other sites

4. Minimum bullet caliber / cartridge case length 9 mm (0.354") / 19 mm (0.748")

Det er lov med flere kaliber (selv om det er lov så blir det scoret minor).

Om det lages pistoler med andre kaliber godkjent i production vet jeg ikke, men siden det er lov så regner jeg med at det finnes.

 

Hah, ja jeg må bare si takk for øyeåpneren - det har jeg bare ikke fått med meg (veldig flau...).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For min del har jeg dumpet over i Standard i år. Jeg gidder ikke å lade ned til 15 patroner når pistolen kommer med 17 skudd fra fabrikk. Da klikket jeg heller på forlengere og skyter fler før omladning i standard minor.

Resultatene mine er okkesom sånn der normalt mellom 50 og 60% i klubbstevner, dog myldrer det av diverse NM vinnere der, vurderer å steppe opp til G35 til konkuransebruk, en og annen C og D koster jævla mye når det scores Minor og med ikke akkurat lynkjappe gjennomføringer. O.o

Classic skulle vært begrenset til 45ACP og eventuelt, under tvil 38 Super... En 1911 i 9 mm er omtrent like klassisk som en Porsche 911 replika bygd på VW understell...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...