Jump to content

Fjæring av piler


Gillen

Recommended Posts

Jeg har etter hvert skutt i stykker noen av mine Gold Tip Traditional carbonpiler og trenger derfor å erstatte noen av fjærene. Har tenkt å kjøpe JoJan Mono Fletcher, som leveres med enten Venstre, Høyre eller Rett klemme. Pilene har venstre fjær og da bør jeg vel kjøpe venstre-klemme ?

Videre så er det visst viktig å velge rett "offset" på plassering av fjærene. Hvis jeg bruker venstre-klemme, får jeg da også rett offset eller må jeg justere verktøyet, slik at dette passer med de andre fjærene på pila. (vektøyet kan justere inntil 11 grader med venstre/høyreklemme, -2 grader med rett klemme)

Link to comment
Share on other sites

Om du skal bruke venstre fjær, så bruker du venstre klemme - noe annet funker ikke. Rett eller helical er en smakssak. På trad-piler liker jeg fjær som tar godt i og retter opp pipa etter mine mer eller mindre katastrofale slipp, så kjører 5 1/2" fjær og masse helical, det går ikke an å ha så mye vinkel på fjærene med rette klemmer, da tar ikke endene i skaftet... Setter du fjærene mer eller mindre rette, altså langs pila, så kan du bruke rette klemmer.

Bruk litt tjukt, seigt lynlim. Det de har i daglivarebutikker funker helt ok. Loctite har et som er veldig bra, men husker ikke hva det heter.

Offset må justeres så den blir som du vil ha den, eller som de gamle fjærene var.

 

http://www.jojan.net/directions/directionsMono.pdf

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vil tro Helical gir best stabilisering siden dette gir hele fjæras lengde en "vridning" og at den derfor får størst overflate i forhold til den møtende luften.

Offset betyr at fjæra blir limt litt skrå på pila. Dette gir også rotasjon og stabilisering, men ser for meg at Helical gir pila best stabilisering av disse.

 

Stabilisering er bra, men jo bedre fjæra stabiliserer/styrer pila, jo fortere mister den hastighet pga luftmotstand.

 

Har fjærjigg fra BearPaw som limer mine 5 1/2" Low Banana fjær Left Helical på mine trepiler.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stabilisering er bra, men jo bedre fjæra stabiliserer/styrer pila, jo fortere mister den hastighet pga luftmotstand.

Offset er ei rett klemme. For mye på skrå, så passer den ikke på ei rund pil.

Helical er vridd, og fjæra blir liggende an på skaftet med mye større vinkler, dessuten ser det bedre ut...

 

Til blinkskyting er stabilisering bra, men mine "kortholdspiler" som nesten har fallskjermer bak, er ikke noe særlig på langt hold. Samtidig har pila mer til til å roe seg på langt hold, så mindre fjær og mindre offset er fint, men de må ha litt, om unøyaktigheter gir ei fjær negativ offset så kan pila gjøre litt rare ting.

På kort hold ønsker man at pila skal rettes opp så fort som mulig.

 

En ulempe med for mye drag/offset, store fjær, er at de bråker (mye) mer. Det er en ting man bør tenke på ved jakt iallefall.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...