Jump to content

Winchester Long Beard XR


gordon setter

Recommended Posts

Har kjøpt inn winchester super speed 12/76 i nr 5 i 50g, og Rottweil 12/76 52g nr 4 som skal testes på avstand opp til 50 meter. Har også noe 12/70 ammunisjon som også skal testes, men ønsker nok hagl på avstand mellom 35-50 meter så tenker at 12/76 gir best dekning på de avstandene. Men det vil vise seg hva som skjer når jeg får testa.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...
  • 6 months later...
  • 3 weeks later...

 

Nå er vel både ammo og choke tiltenkt bruk på vill kalkuner, på drøye hold. Og på stille mål ved hode halstreff. Choken er typisk supertrang. Ved jakt på flygende fugl i norge og hovedsakelig treff i kropp og normale hold. Da blir jeg litt usikker på hvor hensiktsmessig ammo og choke er?

Link to comment
Share on other sites

Bruke en ekstra full choke på vinterjakta på rype i dag.

Fuglen er sky da og letter på lange hold, forrige helg felte jeg 4 ryper med den choken på mellom 50-70 meter, de opp mot 70 meter i flukt med den choken.

Har litt lyst teste den ammoen til litt forskjellig bruk ja ;-) og tar høyde for å bli sabla ned her inne med å nevne at men feller fugl på det holdet ;-) 

Vi er flere som jakter sammen som har enormt god erfaring med slike choker i Beretta og Benelli hagler, ved treff så er ofte fuglene stein døde uansett hold, og vi har alle skutt mer fulg og endt opp med mindre skadeskytinger på bakke skutt fugl.

Ofte så man treff på fugl før, men fuglen kom seg på vingene. Fugl som sitter på bakken er hardskutt og holdene blir 30-35+ meter på vinteren. Fugl på bakken over 40-50 meter tar man med rifla i utgangspunktet.

Men ting skjer ofte fort, og man prøver med hagla om man ser fuglen begynner trippe og skal til å ta til vingene.

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

Du har jo iallefall et velfundert prosjekt:) du skal jo iallefall ha testa litt grundig og aller helst i kaldt vær, med chrono og papp, om holdene blir såpass drøye. Haglstr vil jo også påvirke spredningen på lange hold. Jeg har derimot klart meg ok på vinterjakt, med 1/2 - 1/1 boring samt litt testing av ammo på noe mer moderate  hold. Og ofte har jeg støkka rypeflokker med litt sniking og overrumpling. Jeg trives iallefall best med å ta de mens de er på vingene. Men jeg er ikke vond å be om de blir sittende å posere:)

Link to comment
Share on other sites

Å sette disse i en revekropp på 35-40 meter på åta med hagla, eller et gåsehode som stikker opp av gresset på 40 meter, en tiur man ser midt i furua som man smyger på når man kun har med hagla...dette er bare noen av situasjonene som er grunnen til at jeg ønsker meg noen av disse haglepatronene i lomma med på jakt.

Choke har jeg så venter bare på at noen tar inn disse.

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, gordon setter skrev:

Å sette disse i en revekropp på 35-40 meter på åta med hagla, eller et gåsehode som stikker opp av gresset på 40 meter, en tiur man ser midt i furua som man smyger på når man kun har med hagla...dette er bare noen av situasjonene som er grunnen til at jeg ønsker meg noen av disse haglepatronene i lomma med på jakt.

Choke har jeg så venter bare på at noen tar inn disse.

Jeg har hatt som målsetting å finne en patron til samme bruksområdet som du skisserer her. Tidligere fikk man tak i Remington Wingmaster HD. Disse fungerte veldig bra opp til 45m+. Skøyt en del småvilt med disse. Veldig effektive. Men disse produseres ikke lengre. En annen patron med samme egenskaper (bare enda verre) er Federal Premium 12/89 High Density . Denne kommer i 2 versjoner (T10 og T15, egenvekt). Jeg kjøpte 40stk av "værsting versjonen" T15. Disse er det mest ekstreme jeg har testet. Mer en god nok dekkening ut til 50m på både rev, tiur og gås. Gjennomtrengingsevnen er enorm.  Fungerer best med halv choke. Disse produseres heller ikke lengre.. Virker ikke som om amerikanerne er villige til å betale så mye for en haglpatron... Ser jaktdepotet fortsatt har noen på lager. Om det er T10 eller 15 vet jeg ikke.  

 

Federal Prairie Storm (bly) har noen av de samme egenskapene, men her bør man ikke, ut i fra de testene jeg har gjort, over 40m. Fungere best med halv choke, fungerer ikke med full choke. 

Kunne tenkt meg Long Beard XR selv, med jeg har vell igjen ca 35 stk Federal Premium High Density. Det går ikke mye av denne typen ammo hos meg. Men det er som du påpeker greit å ha i lomma under "vanlig" haglejakt. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...