Jump to content

Hjelp til kjøp av ny hagle


McIver

Recommended Posts

Ser meg nødt til å bytte ut min gamle arvede Star Baikal med noe nytt som passer meg bedre da det blir bare mer aktuelt å jakte med hagle fremover.

Hagla blir nok brukt til jakt på rådyr, hare, rev, gås, kråke og noe Skogsfuggel og rype - altså allround. Men, først og fremst trenger jeg en hagle jeg kan skyte godt med og som jeg kan trene masse med!!

 

Ligger ann til å gå for en halv-auto. Så på Franchi fast serien, men den har dessverre gått ut av produksjon.

Disse haglene var iallefall veldig aktuelle da det virket som de var solide, pålitelige, lav vekt og enkle å pusse/holde i orden. Man fikk mye for pengene (rundt 8-10.000)

 

Budsjettmessig er jeg litt fleksibel, men håper på å finne noe til rundt 10.000,-

 

Har fått anbefalt et par andre modeller:

 

Fabarm l4s

Beretta A300

Franchi Affinity/Intensity

 

Jeg ser for meg synt stokk da hagla blir et bruksvåpen og jeg ikke gidder å bekymre meg for treverket. Camodesign kan også være aktuelt.

Kaliber 12/76 evt 12/89, men det sistnevnte er ikke et must, men absolutt ikke noen ulempe.

Helst litt lav vekt, siden bruken ikke blir aller mest lange turer på fjellet så er det ingen krise med en lettest mulig hagle, men dette er også da en bonus om den veier minst mulig.

Løpslengde 61 eller 66cm? Kortest mulig kanskje, litt usikker? Er 66cm for langt om man skal gå i skogen, evt er 61cm for kort?

 

Tar imot tips og erfaringer, leverer våpensøknad i dag da jeg håper på å ha ny hagle i hus asap. Etter jul blir det stortsett hagle jakt det går i :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Beretta Outlander (A300) er innenfor ditt budsjett, ligger vel nå litt under 10 000.

 

Godt kvalitetsvåpen for pengene og finnes både med synt.stokk eller i valnøtt. Prisen er den samme (tror jeg).

Eneste ankepunktet jeg ser er at sikringen sitter foran avtrekker (på alle Beretta-autoer),.. skulle ønsket den bak avtrekker - som på min egen Rem. 1100,- men er vel en vanesak dette.

 

En god kompromiss mht løpslengde synes jeg er 66 cm på en halvauto.- 71cm gir deg en bedre kontrollert sving,- men blir litt lange.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...