Jump to content

"Kroning" av demper?


Playloud77

Recommended Posts

Har hatt børsa inne hos børsemaker for kapp, gjenging og kroning. Henta børsa i dag og så, da jeg kom hjem, at munningen på demperen har fått seg en nett, liten speilblank kroning/nedfelling i munningen.

 

Noen presisjonsfanatikere som har testet dette før mot "ukrona" demper? Har det noe for seg?

Link to comment
Share on other sites

Ikke sant! Er vel neppe negativt, men kanskje ikke så funksjonelt egentlig. Har ikke fått snakket med ham, da jeg henta i butikk, men han veit vel hva han driver med. Begge børsemakerne jeg bruker driver i forsvaret. Kan jo ha vært en ørliten ujevnhet i demperåpningen som han har fikset for alt jeg vet. Eller kanskje ørlite mojo?:)

Link to comment
Share on other sites

Den har ikke vært oppspent på senterspiss da? Når gjengingen var ferdig så har man dreid en kon for senterspiss på demperen, deretter montert sammen løp og demper. Når så løp og demper blir oppspent i dreibenken kan man jo bruke måleur for å sjekke eventuelle skjevheter. Bare min gjetning.

 

Det trengs ikke dreies kon i hullet på demperen for å bruke senterspissen/bakdokken på dreiebenken.

Link to comment
Share on other sites

Mjo, mja. Jeg kjøper den ikke helt, det er ingen åpenbare grunner for å spenne opp demper og løp på denne måten. Demperen skal være konsentrisk med løpet (innvendig), evt kast utvendig stammer fra pipa og det ser/måler man enklest når man gjenger pipa. Så lenge gjengene løper er det bare å sikte gjennom løpet, det er mer enn godt nok i 99% av tilfellene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tok litt lengre tid enn planlagt, men her er et bilde av demperåpningen. Bilde er dessverre i 2D, men det ser ut som nedfellingen er et sted mellom 60 og 75°.

e84vat.jpg

 

Presisjonen på utstyret er det i hvertfall ikke noe å si på.

Her er 2x3 skudd. 3 til høyre er Norma Elektron 7,8 gram. 3 til venstre er Federal Fusion 156 grains. Disse to seriene uten å skru på kikkerten. Avstand er 100 m.

2elwetd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det en brukt demper montert på nytt? Hender jo man får litt tæring der både ved mye bruk og kanskje litt labert vedlikehold (f.eks dårlig tørking eller fuktig lagring). Det første som slo meg var at han kanskje har friska opp utganshullet litt hvis det hadde sår. Det med senterspissen syntes jeg også hørtes mer usannsynlig ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...