Jump to content

Nybegynner i svartkrutt verdenen


F86

Recommended Posts

Har tenkt og begynne med svartkrutt skyting (revolver)

Hadde egentlig tenkt på en perkusjon utgave, men finnes det egnede patron våpen? Ser at det hadde vert praktisk og kunne skyte hjemmeladede patroner med røyksvakt og blykule i samme våpen. Mener og ha hørt at uberti cattleman er "godkjent" for røyksvakt?

Hvor er det best og lete etter brukte perkusjon våpen, finn.no?

Link to comment
Share on other sites

Finn er et godt sted å starte. Alle våpen du får tak i kan skytes med svartkrutt... Inkludert Glock i 40... Men det ser altså litt rart ut

Tradisjonelle kalibre som .45 colt og 44-40 er i mine øyne å foretrekke, men det går dint med 357 mag hylser også. Det krever bare litt forskning på fett, forladninger mengde svartkrutt og selvsagt nakendansingen og ofringen av geiter til de svarte gudene for å få ting til å funke + treffe...

Link to comment
Share on other sites

Spørs om det ikke blir en perkusjon til og begynne med.

Har i mange år siklet på 357/9mm blackhawk'n til en annen i klubben ,så om ikke alt for lang tid skifter nok denne hjem uansett.

Får kanskje heller holde øynene oppe etter en old army.

Liker ruger da... selv om den jo ikke er helt autentisk☺

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

uberti 1873 cattleman er fin patron revolver for svartkrutt. .45LC.

Husk at du ikke kan ha spiralfjør, så utelokke Taurus, Ruger, etc på svartkruttunion medlemskap.

Du kan søke om Ruger New vaquero om du skyter CAS. Da kan du ha to tilogmed ;)

 

Se også på 1875 Remington (outlaw) om du liker utseende på 1858 remington men vil ha patronrevolver.

Finnes jo også konverteringskit på perkusjon så du kan bruke patroner.

 

Personlig liker jeg Colt 1860 Army, det er ett vakkert våpen.

Link to comment
Share on other sites

Fikk et godt tilbud på en ubrukt old army, denne får man vist nok også konverterings tønne til.

Da kan man i anfall av røyk allergi også skyte "milde" røyksvake ladninger :smile:

Men siden old army ikke kan brukes i nsu vil den vel oppta en " vanlig " plass i garderoben?

 

Har en luger som skal ut men hadde lyst og erstatte denne med en black hawk 357 / 9 mm.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo Ruger vaquero bygget på black hawk ramma. og den leveres i .357 også. New Vaquero er bygget på en smalere ramme (mer lik orginalen fra 1873), men den også leveres i 357mag.

Vinn vinn ville jeg jo sagt.

 

Er ny i gamet jeg også, men har vært så heldig å få være med i en klubb med masse gamle kællær som kan sakene sine når det kommer til gamle ting som smeller. Er 30, og yngstemann. hehe.

Link to comment
Share on other sites

Styr unna Ruger Old Army om ønsket er en revolver å skyte svartkrutt i. (Det kan være en grunn til at den er ubrukt, den kan jo ikke benyttes innenfor NSU). Det er mange fine og ikke minst billige replica revolvere av mer korrekt type, som nevnt tidligere i tråden. En billig inngangsbillett til svartkruttverden. Balansen er veldig fin i flere av disse revolverne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ikke blitt handel enda :) , ny .22 ble prioritert.

Patron revolver frister, da jeg nesten liker lading like godt som skyting.

Da er det nok 1873 som ruler. Kan denne lades med røyksvakt i lette "cowboy" ladninger?

Hadde vert praktisk å kunne brukt begge deler. Litt usikker på om den da vil sperre for egnet våpen til revolver felt senere?

Men har luftet "gammel" smith'n i 38 s&w litt, så helt røkfritt har det ikke vert :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ja, men med ett stort OBS...

Du vil da lade ganske milde ladninger med lite krutt. Du kan få varierende tenning ettersom hvor i hylsa kruttet ligger. Bruk derfor alltid magnum tennhetter. Det var rådet jeg fikk i klubben min.

 

Men er jo lov å banne i kirka noen ganger, om ingen ser deg og ingen kommer etter deg den dagen... Bare det er godt avtrekk der du skyter... Dro 30stk harde ladninger svartkrutt innendørs. Og skal si det ble nyttårsaften ;) (forresten profilbilde mitt er tatt da)

Link to comment
Share on other sites

Da er det nok 1873 som ruler. Kan denne lades med røyksvakt i lette "cowboy" ladninger?

Hadde vert praktisk å kunne brukt begge deler. Litt usikker på om den da vil sperre for egnet våpen til revolver felt senere?

 

Nå er jo 1873 en single action, og det duger ikke i feltløypa, så da skal du kunne erverve en double action revolver i tillegg :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...