Jump to content

Droppe hørselvern med Hausken JD184 og 6,5x55?


Nevian

Recommended Posts

Jeg har en nyinnkjøpt Hausken lyddemper JD184 på en 6.5x55 Sauer 101. Har ikke prøvd noen av delene ennå, så jeg har ingen formening om lydnivået. Selgeren påstod at kombinasjonen omtrent gjorde det mulig å skyte uten hørselvern. Er det noe i det, eller er det bare dumskap? Noen som vet lydnivået?

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg i alle år har skutt uten hørselsvern på jakt, o g kun nylig bruker lyddemper (jd184), så ja, fullt mulig. Har veldig god hørsel, men alle opplever ikke alt likt, så gjør det du føler for. De som vil oppleve mest forskjell, er de på siden av deg når det smeller. Så jeg kjøpte mest på grunn av hund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med en sauer 202 6,5x55 med en A-TEC og jeg klarer å NESTEN å skyte uten hørselvern. Kjenner jeg blir litt var på når skuddet går og trekker meg litt mer sammen enn om jeg har noe over ørene så treffer ikke like godt uten som med. Når jeg jakter er det med demper men uten hørselvern. Fokus er da 100% på dyret, smell og rekyl er det siste jeg tenker på i en jaktsituasjon.

Link to comment
Share on other sites

Altså, det å droppe hørselvern på jakta er vel hele poenget med demper. Men ikke skyt mer enn du må uten, og ikke på bane. Overbygget øker lydtrykket en del.

For meg som allerede har fått tinitus i ung alder var poeng meir behageleg våpen og skyte med og VISS eg ikkje har fått hørselverna på etc så gjer det mindre skade for ørene :) Skaut ein i år uten hørselvern og då er eg sjeleglad for at eg har dempar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en nyinnkjøpt Hausken lyddemper JD184 på en 6.5x55 Sauer 101. Har ikke prøvd noen av delene ennå, så jeg har ingen formening om lydnivået. Selgeren påstod at kombinasjonen omtrent gjorde det mulig å skyte uten hørselvern. Er det noe i det, eller er det bare dumskap? Noen som vet lydnivået?

Tja. Altså det er mogleg, men at det er og anbefale er vell å ta litt hardt i. Har sjølv ein 6.5x55 Sauer 101 xt/justerbar og ny Hausken JD184 demper. Har skote både heimeladd og fabrikkammo. Det er betraklig mindre lyd med 100grs Rekrutt enn det er med 156grs ORYX. Skyter mest heimeladd 139grs Scenar og då brukar eg ALLTID høyrselsvern, men ikkje på jakt. Det høyrest ut som om demparen tek vekk veldig mykje av lyden. Samanlikna med Sauer 202`en eg har, som er utan lyddempar, er det som natt og dag. Men ja. Veit ikkje heilt kva eg skal seie her. Det er vell igrunn ei personleg vuderingssak. Eg har iallefall enda opp med å bruke hørselvern så mykje som råd. Mitt råd til deg er å prøve riggen og sjølv finne ut om du synast det er ok eller ikkje.

Uansett, pass opp for tinitus, det er no J.......p :wink:

Link to comment
Share on other sites

Støyen frå eit rifleskot ligg på mellom 140-170 decibel, avhengig av kaliber, løpslengde, omgivelsar osv. Arbeidstilynets faregrense for hørselskade ved impulssmell er på 130 decibel. Det betyr vel at demparar som fjernar særleg mykje mindre enn 28-30 decibel aldri vil vere ein garanti for hørselen din.

 

At rekruttammo skal smelle så mykje mindre enn ei jaktpatron forstår eg ikkje heilt. Demparen forsinker/fjerner vel smellet frå kruttgassane sitt møte med kaldlufta, mens smellet frå overlydsfarten blir der uansett. Og den er vel lik, uavhengig av patrontype - så sant du ikkje skyter sub-ammo?

Link to comment
Share on other sites

Øret og oppbyggingen av øret, og hvor skadelig er lydene vi blir eksponert for ved utøvelse av vår hobby og det som for mange har blitt en livsstil, Nemlig jakt og skyting.

 

Det er mange myter rundt hørsel og hvilke lyder som er skadelige og når de er skadelige, ute og går i samfunnet og spesielt her på Kammeret.no

Skal her prøve å forklare på en enkel og lettfattelig måte litt om ørets oppbygging og hørselen og hvor skadelig støy kan være.

 

Øret:

 

Øret er et fascinerende og følsomt apparat, som består av flere små enheter som sammen gir oss lydopplevelsen. Når lyden treffer øret, ledes svingningene inn til trommehinnen. Trommehinnen er en barriere mellom det ytre og det indre øret, og den tynne hinnen begynner å vibrere i takt med lydbølgene. Vibrasjonene skaper en mekanisk bevegelse i tre bittesmå beindeler, som kalles « hammeren», «ambolten» og «stigbøylen» Sammen omformer disse små beindelene lydbølgene, slik at de kan mottas av det indre øret. Stigbøylen er festet til stepedius-muskelen som reagerer på signalene og pumper veske rundt i det indre øret. Det indre øret inneholder en mengde små hårceller som reagerer på væskens bevegelse og som starter en kjemisk prosess. I denne prosessen oppstår små elektroniske signaler som sendes til hjernen, og det er først når disse signalene når fram til hjernes hørselsenter at vi oppfatter trykkbølgene som «lyd» Dessverre er vårt øre ikke egnet til mange av de lydene vi skaper i det moderne industrielle samfunnet. Dersom øret utsettes for høye støynivåer kan de følsomme hårcellene i det indre øret ta skade. De svulmer opp og mister sin elastisitet.

 

Hva er Lyd:

 

Lyd er svingninger i lufttrykket, forårsaket av vibrasjoner fra en lydkilde, f eks en maskin, høyttaler eller fra stemmebåndet når en snakker. Lydens karakter avhenger både av frekvensen, som er lydbølgens oscillasjon pr. sekund og som måles i Hertz ( Hz) og lydens styrke som måles i desibel (dB). Inntil vi når 20-årsalderen hører vi normalt lyder som ligger mellom 20 og 20 000 Hz. Etter som vi blir eldre forårsaker aldring eller hørseltap at vi mister noen frekvenser, hovedsakelig de høyeste. Det laveste nivået vi kan oppfatte er 0dB og smertegrensen ligger på 130 dB. Lydnivået deles ofte opp i tre områder. Høye frekvenser (H) , middels frekvenser (M), og lave frekvenser (L) Lyder i høy og middels frekvenser er de vanligste og de vi har lettest for å oppfatte.

 

Fare forbundet med Rifle og Pistolskudd:

 

Et pistol eller rifleskudd er det vi på fagspråket kaller impulslyder, disse impulslydene er mere skadelige for øret og kroppen enn annen støy, de består av svært korte lydimpulser med svært høyt og raskt økende volum. Rifle og pistolskudd er typiske eksempler på kilder til impulsstøy. Vår hjerne trenger ca 0.3 sekunder for å oppfatte en lyd og avgjøre lydens styrke. En lyd med kortere varighet enn dette blir oppfattet som svakere enn den faktisk er, og derfor er disse lydene svært skadelige. Effekten av disse impulslydene kan være så voldsom at de kan ødelegge hårceller i det indre øret ved en enkel forekomst. For hver 3 dB økning så dobler lyden seg. Kraftige slag i kroppen som forplanter seg til øret via skjelettet som skyldes kraftig rekyl kan også være skadelig, slik at å bruke lyd/rekyldemper på våpen ikke er så dumt med tanke på å minske lyd og lydtrykk mot kroppen.

 

NB: Hørselvernets dempningsgrad angis med SNR nummer som beskriver hørselsvernets gjennomsnitts demping, til høyere SNR nummer til bedre demper de.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

>Til Sistetaler.

Jeg har 54 gr. N150 bak en Mega 286gr kule og dette smeller nesten ikke med demper,

Mulig friskere ladning gir høyer "POFF"

jeg tør sammenligne med dette med 6,5 ladet med N560 krutt og atec modul demper (4 eller 5 moduler) i smell.

Bra dempere fra Hausken det der, men skyter man i tett skauen låter det mere enn om man skyter ut over et jordet.

 

(Mine tester har vært i åpent landskap på jakt)

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...