Jump to content

Fagkomitekonferansen 2016, innføre 5 skudd i felt.


Totenkopf

Recommended Posts

Jeg bruker rørtang med 5-skudds magasin på grov.

Bruker derfor 2 magasiner og har NULL problem med å få dette til uten tull.

Har man kjøpt seg et knotevåpen eller knoter selv, får man heller gå litt i seg selv før man skal endre reglene.

Kjøper rett og slett ikke argumentet med sikkerhet her.

 

Våre naboland bruker svjv 6 skudd på felt, så det er vel neppe lurt mht. landskamper o.l. å skaffe seg et handicap med å venne seg til færre skudd.

 

At spesialfelten benytter 5 skudd er ikke noe argument.

Her var grunnen av naturlige årsaker, dvs. mange mag2 og SR som kun har 5-skudds kapasitet.

Dessuten var vanlig felt veletablert leeeenge før spesialfelten, så hvorfor vanlig felt skal tilpasse seg nykomlingen fatter jeg bare ikke.

Link to comment
Share on other sites

Folk som sliter med sikkerhet bør bortvises
Joda, men betyr det at man skal ha regler som kan medføre problemer? Skal sikker håndtering være en en utfordringene med sporten?

 

Selvsagt skal sikker håndtering være en del av sporten! (Var det forresten et retorisk spørsmål? :) ) Peker man f.eks. på sidemannen med et våpen bør man stoppes. Et hull i magen på sidenmannen er større problem enn en eventuell disk for den som ikke klarte å kontrollere retningen på pipa.

 

Kan forstå argumentet med fomling og sikkerhet, men da tar man kanskje tak i problemet i feil ende. Hvis følgende prosedyre er en utfordring for de fleste feltskyttere bør det kanskje trenes på under sikkerhetskurset:

 

1. Hold pistolen noenlunde i skyteretning med den ene hånden.

2. Med den andre hånden, ta et magasin med 1 skudd og sett inn i våpen.

3. Dra sleiden tilbake og slipp, våpenet er nå ladd.

4. Hold fortsatt pistolen noenlunde i skyteretning med den ene hånden.

5. Med den andre hånden, ta ut magasinet som står i våpenet, og finn et nytt magasin fra lommen ladd med 5 skudd. Sett det nye magasinet i våpenet.

6. Pass på å fortsatt holde pistolen noenlunde i skyteretning.

7. Du har nå en pistol med 5 skudds magasin ladet med 6 skudd og er klar til feltskyting.

Link to comment
Share on other sites

Om det er sikkerheten det er snakk om, tror jeg det er å begynne i feil ende. Enkelte peker våpnet 90* på skyteretningen for å klarere forkilinger, rørtang eller 1911. Valgte å rygge med uvissitert våpen ved en anledning i år. Helt enig at folk som sliter med sikkerheten bør bortvises.

 

Så til topic: et av argumentene for fortsatt 6 skudd i forrige runde var at det da blir 10-12 poeng mer å fordele+ flere innersoner. At "spesialvåpen" og FGMR går i samme løype med 5/6 skudd er ikke noe sak da en fordeler skuddene etter evne i skivene, er det 6 skiver setter man skudd i 5 av dem+ man har jo litt bedre tid. I norgesfelten er det jo en st.plass med 7 skiver og da velger en jo bort en(to) skiver.

 

Jeg synes det ser ut til at man skal endre for å endre reglene noe vært år.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det i det hele tatt 5 skudd i spesialpistol? PPK, beretta cheetah, x-esse og andre ting som typisk brukes i spesial har alle plass til minst seks skudd i magasinet. Trodde det hadde med at man trengte mer tid på å treffe bra med vanskelige pistoler. Om det er det som er grunnen, så hjelper det ikke å ta andre klasser ned til fem skudd. Da blir det for god tid for dem, eller så må man redusere tiden slik at spesial fortsatt sliter.

Link to comment
Share on other sites

Mange snakker om hva felt egentlig var ment å skulle være. Er det noe som har snakket med designerene av felt som vet virkelig hva meningen var? Kanskje det bare skulle være tivoli-skyting i skogen? Når noen snakker om hva felt var ment å skulle være, snakker de egentlig om hva de personlig mener det bør være?

 

En ting jeg liker med IPSC er at reglene beskriver hva som er meningen. Hvilke ferdigheter som skal testes, og hvilke ferdigheter som IKKE skal testes. I IPSC skal presisjon og hurtighet vektes likt, selv om i praksis favoriseres hurtighet. Fysiske ferdigheter skal IKKE testes.

 

Jeg kunne tenke meg at felt ble et presisjonsfavoriserende motstykke til IPSC. IKKE en ny triggerslappingøvelse. Er det det man vil ha, kan man like greit skyte IPSC. Men kunne tenke meg mulighet for mere variasjon i felt.

 

En ting jeg liker med felt er at man kanskje i større grad enn bane tester generelle skyteferdigheter. I f.eks. silhuett vil en generelt dårligere skytter som har lært seg timingen kunne slå en genrellt bedre skytter. Evnen til å skyte presist er en viktig del av den komplette skytterpakka, så felt bør ha en god dose presisjons-stager/skiver!

 

Man bør legge ned noen prinsipper for sporten, slik at den ikke kan bederves av pragmatikere!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Våre naboland bruker svjv 6 skudd på felt, så det er vel neppe lurt mht. landskamper o.l. å skaffe seg et handicap med å venne seg til færre skudd.

Det er et rimelig argument, i det minste om det er en viss konkurranse over grensene. Men det er vel flere som skyter i flere klasser enn det er norske skyttere på svenske stevner, så evt handicap med varierende antall skudd må vel gjelde for de også?

 

At spesialfelten benytter 5 skudd er ikke noe argument. Her var grunnen av naturlige årsaker, dvs. mange mag2 og SR som kun har 5-skudds kapasitet.

Nå er det jo mye av samme argument vi diskuterer. Riktignok er det mulig å lade de fleste rørtenger med 6, men det er mer fiklete enn nødvendig. Det er vel ikke alle som leveres med 6skudds magasin eller hvor de fungerer helt optimalt?

 

Dessuten var vanlig felt veletablert leeeenge før spesialfelten, så hvorfor vanlig felt skal tilpasse seg nykomlingen fatter jeg bare ikke.

Det er vel heller et spørsmål om å homogenisere reglene litt. Nå må jo løypene lages for både 5 og 6 skudd, å holde seg til ett antall kan kanskje forenkle ting litt? Og felt har da tilpasset seg mer enn én gang før? Faktisk er evnen til å tilpasse seg litt en god ting, bare se på hvor mange som mener at DFS har stagnert totalt...

 

Selvsagt skal sikker håndtering være en del av sporten!

Joda, men det betyr ikke at det bør være en del av utfordringene. Man trenger vel ikke å gjøre det mer fiklete enn nødvendig?

 

Med all respekt for tradisjoner, er det noen objektiv grunn til å skyte 6 skudd? Baneprogrammene bruker 5, og det er vel også et "rundere" tall? Reglene for sport er i utgangspunktet ganske vilkårlige, at man alltid har gjort det slik er ikke et spesielt godt argument.

 

For ordens skyld; jeg mener ikke nødvendigvis at dette er et godt forslag. Men nye forslag møter nesten alltid motvilje, man bør prøve å se begge sider av saken.

Link to comment
Share on other sites

Med all respekt for tradisjoner, er det noen objektiv grunn til å skyte 6 skudd? Baneprogrammene bruker 5, og det er vel også et "rundere" tall? Reglene for sport er i utgangspunktet ganske vilkårlige, at man alltid har gjort det slik er ikke et spesielt godt argument.

Baneskyting har 60 skudd, selv med finkornet gradering av skuddene (bom og 1-10). I felt, hvor man bare har bom, treff og sone, burde man egentlig ha flere skudd enn bane. Det er det totale antall skudd som er viktig, ikke hvor mange man har på hver standplass. Av praktiske årsaker diskutert over er ikke flere standplasser med færre skudd en god idé.

 

Ser man på enkeltserier i bane, er det ofte stor spredning mellom seriene for samme skytter. Man trenger mange serier for å "middle ut" statistiske avvik for å få en sum som estimerer den virkelige ferdigheten til skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke tilhenger av å gå ned til 5 skudd. Jeg har skutt FAS siden 1995 (tror jeg) og har aldri oppfattet dette som et problem. Noen ganger har jeg også truffet alle blinkene...

 

Men dersom vi ender opp med 5 skudd, tenker jeg at korteste skytetid må endres til 5 sekunder. I vår klubb driver vi ikke med frimerkeskyting, vi starter med 12 sek på standplass 1 og ender opp med 6 sek på de to siste: 12-10-10-10-10-10-8-8-6-6. I stedet for å finsikte på småblinker så skyter vi fort på litt større blinker. Skytterne klager ikke, de fleste kommer faktisk tilbake året etter. Eller kanskje vi bare rett og slett skulle ha fjernet nedre begrensning? Da kunne jo omskytinger bli riktig så morsomme.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det blir for dumt å endre reglene fordi noen har våpen som ikke er optimalt for konkurransen de stiller i. Svakeste hånd ble fjernet pga matchvåpens ergonomiske skjefte ( samme hva argument om sikkerhet var). Hvis man innfører svakeste hånd igjen så må jeg skaffe med annet skjefte til GSP'en min, evt gå til innkjøp av nytt våpen. Ikke endre reglene. (Hva er felt? Det er bare å se på reglene for hva løypa skal være. Lange hold, korte hold, kort skytetid, flere mål på forskjellige avstander, forskjellige skytestillinger, fallmål, pendel og muligheter for bevegelige mål av alle slag egentlig. Så det er et hav av muligheter, men det er få løyper som har 2 liggende hold? Mer enn en pendel, løpende gris, poppere osv. Det går helt klart på arrangørens kapasitet, men muligheten er der for å gjøre felt til noe mye mer, og lengre fra bane, enn slik det fremstår idag.) digresjon slutt. Jeg stemmer for ikke endring til 5 skudd. Men forbud mot ergonomisk skjefte og innføring av svakeste hånd igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det blir for dumt å endre reglene fordi noen har våpen som ikke er optimalt for konkurransen de stiller i. Svakeste hånd ble fjernet pga matchvåpens ergonomiske skjefte ( samme hva argument om sikkerhet var). Hvis man innfører svakeste hånd igjen så må jeg skaffe med annet skjefte til GSP'en min, evt gå til innkjøp av nytt våpen. Ikke endre reglene. (Hva er felt? Det er bare å se på reglene for hva løypa skal være. Lange hold, korte hold, kort skytetid, flere mål på forskjellige avstander, forskjellige skytestillinger, fallmål, pendel og muligheter for bevegelige mål av alle slag egentlig. Så det er et hav av muligheter, men det er få løyper som har 2 liggende hold? Mer enn en pendel, løpende gris, poppere osv. Det går helt klart på arrangørens kapasitet, men muligheten er der for å gjøre felt til noe mye mer, og lengre fra bane, enn slik det fremstår idag.) digresjon slutt. Jeg stemmer for ikke endring til 5 skudd. Men forbud mot ergonomisk skjefte og innføring av svakeste hånd igjen.

Hvorfor forby ergonomisk skjefte? Tror du vi oppnår så mye med flere forbud? Jeg skjøt stort sett alltid fullt hus med dårligste hånd selv med ergonomisk skjefte. Det er bare å ta av den skarpe kanten på venstresida av (høyre)skjeftet med dremel eller rasp. Null problem! Tro meg, jeg veit hva jeg snakker om.

 

Det som kommer til å skje dersom man forbyr anatomisk skjefte på fin- og grovfelt er at endel av oss vil slutte å skyte disse øvelsene fordi vi ikke tar oss råd til å kjøpe to ekstra våpen. Og synes man at mindre aktivitet er et ønskelig resultat?

 

Og dersom jeg må slutte å skyte fin- og grovfelt tror jeg at jeg vil foreslå for klubben at vi dropper det årlige feltstevnet til fordel for et ekstra banestevne. Kanskje ikke en konsekvens du så for deg, men ting får ofte uventede konsekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Støtter sistnevte innlegg. Horfor ikke evaluere NM på Ørlandet? Arranger vanlige feltstevner med RM og S (alle grener) uten FG. Er det ønskelig med NM for FG så legges dette tilbane NM. Slik kan vi utvkle feltstevnene videre. Det går vel også på vanlige stevner å skyte DM og KM med 5 skudd hvis ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Som Domino skriver kan endringer få uforutsette konsekvenser, det er en klubb i Oslo som har arrangert Norgesfeltstevner med F Sp Sr med kun .22 pga. restriksjoner, tror ikke disse stevnene er liv laga med Sp/Sr.

Tror vi skal være forsiktige med å endre noe for å endre hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi skal gå mer radikalt til verks? Slutte med fin- og grovfelt. Si at dette er banevåpen. Så skyter vi mil, rev og magnum i felt.

Vi kan selvfølgelig fjerne fin- og grovfelt. Og fjerne hurtig militær og hurtig revolver (for å være konsekvent). Men kan noen forklare meg hva vi som idrett vil tjene på dette? Det vil helt sikkert føre til mindre aktivitet og færre stevnestarter. Jeg ser ikke gevinsten i dette.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke nytt våpen kun nye skjefter. Og forby anatomisk skjefte er motvekten til å gå for 5 skudd. Feltskyting har blitt folkesporten innen skyting, men det betyr ikke at man må tilpasse seg baneskytingen. Folk skyter felt nettopp fordi det er felt. Det beste er jo å ikke endre noe, og heller veilede de som ikke har 6 skudds magasin i hvordan man løser det på en sikker og effektiv metode. Ikke, endring av reglene for alle fordi enkelte har problemer med å få det til.

Skal vi senke kravene til klasse A i hurtig fin fordi jeg, og noen til, ikke har tid til å trene nok?

Link to comment
Share on other sites

Det mange har sett seg leie på er utviklingen over tid ifb. med feltskytingen. Mindre og mindre blinker og forholdsvis gode skytetider. I tillecg tatt bort dårligste hånd. For oss som i hovedsak skyter felt og det er brorparten av pistolskytterne liker vi ikke at de som skyrer med "rørtenger" skal være de som legger premissende for oss. For å illustrere dette, hva er det mest populære feltstevnet på Indre Østland, jo det er det uabroberte feltstevnet på

Sessvollmoen. :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

For å mimre litt. Husker fatter bannet høyt og lenge da 32 ble "godkjent" som grov. Et jæxxla drittkaliber i følge han og flere gamlinger i samme klubben.

Husker ikke årstallet, jeg var bare en liten kruttlapp da. Skyting dengang foregikk med Kjellerluger og P38.

 

Tilbake til nåtid. La oss fortsatt ha 6, gi beng i hva slags fasong folk har på skaftet sitt.

Dårligste hånd er borte, la det bli med det.

Jeg er av de som ønsker kortere tider og større skiver. Rekker å gjøre mindre feil når klokka går fort :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

6 skudd bør det være, argumenter med vanskelig å lade matchpistoler eller at 5 skudd passer så godt I forhold til ammoeska er hjernedøde argumenter.

16,6% mindre morro blir det og. Hvilket skjefte som sitter på en grov eller finpistol, klarer ikke å hisse meg opp over anatomiske grep. Faktorkrav I grov/revolver? Nei, enda større fordel for de som har tunge matchvåpen. Men uansett lang/kort skytetid-små eller store blinker, resultatlista blir ikke forandret likevel selv om endel liker å tro det. Utfordringen er å sette morsomme løyper, blir mer og mer "Norgesfeltløyper" å se, Norgesfelt er et bra tiltak men savner flere hold og mer variasjon I skytetidene I de vanlige feltløypene, går ofte I 10 og 12sek.

Link to comment
Share on other sites

Hvem som legger premissene skal være usagt, men det er ikke noen hemmelighet at det er en fordel å skyte med et bedre våpen UANSETT om blinkene er store eller små. Og ikke minst må man trene for å bli god. Dersom man bruker mer energi på trening og mindre på krangling vil dette lønne seg over tid.

 

Når det gjelder små eller store blinker, korte eller lange avstander og korte eller lange skytetider så er det opp til oss som er aktive i klubbene. Vi som lager løypene kan lage de løypene vi ønsker. Dere som ikke lager løypene kan engasjere dere og prøve å påvirke hvilke løyper som settes i klubbene deres. Ta det opp på et medlemsmøte. Ta ansvar og ta verv i klubben. Det er slik man påvirker.

 

Jeg kan syte så mye jeg bare vil om frimerker her på Kammeret uten at det hjelper. Det som hjalp var at jeg ga uttrykk for mine meninger i klubben min og tilbød meg å lage feltløype. The rest is history...

 

Og når det gjelder militærfelt: Vår feltløype kan vinnes med Glock! Kan deres?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer av på hvem sine hender som holder i Glocken.

Dere kan slappe av. Det ble et betydelig flertall for 6 skudd.

 

Jeg tror at det eneste som nå kan endre dette er at både Sverige og Danmark blir enige om å ha 5 skudd. Da kan spørsmålet komme opp igjen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med 6 skudd får vi en mer variert løype.

 

Som det allerede er nevnt, hvis man ikke kan lade våpenet med 6 skudd eller ikke overholder sikkerheten med våpenet ved lading av 6 skudd har man valgt feil våpen.

 

Synes man for mange fyller løypene i SP med de der jæv..... Xessene (jada, jeg har en selv) får man helt enkelt lage vanskeligere løyper, legg inn noen standplasser med poengtelling på en eller flere skiver, bruk innersoner og se til å ha flere bevegelige skiver. Skiver som snus vekk/frem kan variere og gjøre løypene betraktelig vanskligere da skytterne kan styres i valg av skiver som skytes, når.

Plakatskytingen som det ofte er i dag, er ikke ønskelig.

 

Få tilbake svak hånd, kortere skytetider og større skiver så blir det også litt vanskeligere.

Det finnes så mye man kan gjøre hvis man mener at det er for enkelt for sP skytterne å skyte fult.

 

Videre, må vinneren alltid skyte fullt? Nei, sier jeg.

 

La felt være felt, eller bli felt igjen, la det være forskjell på felt og bane og la SP være annerledes enn vanlig felt.

 

Dette er det vi aktive feltskyttere i Halden PK har vært enige i, når vi har diskutert dette på treningene de siste gangene.

Link to comment
Share on other sites

Følgende endringer ville jeg ønske meg i felt.

 

Det burde vært forbut å bære pistol i hånden mellom standplasser. Påby hylster / veske eller liggende.

Selv med plugg så er det fortsatt folk som vingler rundt med dem.

 

Bortvisning av folk som vingler og veier med våpene, har fingerne inni avtreksbøylen før det er sagt ild, slik som i DNNS.

Enten for runden eller for dagen.

 

Magnum er flott, men send dem ut på egne lag, så langt det er mulig.

Si f.eks. at hvert 4-5-6 lag er et magnumlag.

Det sparer en del tid i løypa, og gjør at flere kan gå flere runder.

Link to comment
Share on other sites

Tilgi meg om dette er høl i huet (jeg skyter ikke felt, kun dynamisk), men hva med 5 skudd for fin og grov, og 10 skudd (to på hver skive) for militær og andre "ordentlige" klasser? Da trenger man ikke endre på øvelsene for de forskjellige klassene, kun veksle mellom single og double-tap.

 

Støtter ellers Jonah-Hex sitt forslag om innføring av sikkerhetsrutiner på linje med IPSC - våpen i hylster utenom standplass, lading av mag skjer på egen tid, kombinering av magasin og våpen skjer kun etter kommando er gitt. Føler meg mye tryggere på IPSC konkurranser enn jeg gjorde de få gangene jeg var med på feltskyting.

Link to comment
Share on other sites

Når var du på feltstemne sist?

Om du leste forrige posten til Domino, ser du at våpen skal pakkes ned eller hylstres imellom standplasser.

Magasin skal ikkje fylles før kommando "fyll magasin eller tønne" er gitt og magasin skal ikkje settes i våpen før kommando lading.

 

Kan godt være at du føler deg tryggere på eit dynamisk stemne, men det må da skyldes manglende etterleving av reglene i felt.

Link to comment
Share on other sites

Har skrevet om sikkerhetsforskjellene på dynamisk og felt før.

 

Enig PraktiskCTR, jeg og har alltid følt meg mye tryggere i dynamisk en felt, virker som folk tar sikkerhet mye mer alvorlig, men der blir du disket for resten av stevne hvis du gjør feil. På felt så får du kjeft, tilsnakk. Jeg har aldri hørt om noen som har blitt bortvist fra et felt stevne for mangel på sikkerhet.

 

Speed loade og ferdig ladede magasiner og egene magnum lag, vil minske tiden gjennom løypa.

Min egen erfaring på den banen jeg skytter mest på er at etter magnum kom (og jeg har også skutt det), så økte rundetiden med ca. 30 min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...