Jump to content

Fagkomitekonferansen 2016, innføre 5 skudd i felt.


Totenkopf

Recommended Posts

Da er vi 2.

 

imho burde man heller forby pistoler som ikke får 6 skudd i magasinet, evnt se på muligheten for 7/8 skudd? fler skudd = mer morro.

 

Jeg forstår meg ikke på de som ikke kjøper 6 skudds magasin, og som aldri får til å lade en i kammer, og ei heller evnt kjøpe ett lademag, for så å forsinke hele laget og bruke 50 sekunder på lading. Lade en i kammer er jo en finfin måte å ødelegge ekstraktor på, men forståelsen rundt hvordan dette fungerer virker ikke være utbredt.

Link to comment
Share on other sites

En liten fordel er at man kun trenger å dra med seg en pakke ammo i løypa. Men selve skytinga vil jo bli litt kjedelig.

 

Ellers er jeg for +1 for at man faktisk må ha "vanlige" pistoler til feltskyting og dette vil jo også åpne for erverv av ytterlige våpen.

 

Optimalt burde det vært opp til arrangøren å bestemme på enkelte deler av løypa hvor mange skudd de skal laste opp, si mellom 5 og 10 på den enkelte standplass (selvsagt med beskjed om minste magasinkapasitet og antall patroner du må ha med i terminlisten). Magnumklassene er greie som de er siden mange magnumvåpen kommer med kun 5 skudds tønne.

Link to comment
Share on other sites

Optimalt burde det vært opp til arrangøren å bestemme på enkelte deler av løypa hvor mange skudd de skal laste opp, si mellom 5 og 10 på den enkelte standplass (selvsagt med beskjed om minste magasinkapasitet og antall patroner du må ha med i terminlisten).

+1, og generelt større frihet mtp. løypedesign.

Link to comment
Share on other sites

Eg skjønner ikkje grunnen til å redusere til 5, og det gjør ingen som eg har snakka med heller.

 

Når det gjelder å øke til 7 eller 8, så er eg imot det,da det kommer til å utelukke ein heil haug med våpen.

Det fleste revolvere eg har klådd på har 6 skudd i tønna og det må vel være lov for ein med Pardini eller ein gammel Unique å delta på finfelt.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke problemet.

6 skudds felt fungerer jo fint det så lenge de små våpnene i spesial fortsatt får bruke 5.

 

Går det ned til 5 så er det jo ingen krise for min del. Ikke slik at jeg slutter å skyte felt av den grunne, men som sagt ser jeg ikke poenget eller problemet.

 

Skulle derimot antall skudd gå opp over 6 til 7-10 så sliter jeg mer. Da vil knapt halvparten av våpnene i skapet kunne brukes. Men nå er det jo ikke tema på konferansen å gå for økning av antall skudd så det er jo sånn sett per nå en uaktuell problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

Dusteforslag. Alle våpen som har 5 skudds magasin kan jo enkelt lades med 6?

DFS sin feltskyting er vel det mest nærliggende eksemplet, man starter med en patron i kammeret. Kan noen i det hele tatt nevne et våpen der man ikke kan bytte magasin med et patron i kammeret?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om noen ikke har skutt så mye at de vet hvordan man lader en pistol, så kan de kanskje lære det før de kommer på feltstevner, eventuelt på 1. hold ?

 

- fyll et 5-skuddsmagasin med 1-5 skudd

- sett i og ta ladegrep, pistolen er nå ladd...

- ta ut magasinet (som nå inneholder 4 skudd ;) ),

- sett i et magasin med 5 skudd i

- voila, du har ladet med 6 skudd :)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når jeg en sjelden gang skyter noe med kun 5-skudds magasin (32 kal Hämmerli SP20) er det null problem å stappe en patron i et magasin og 5 i det andre når kommando "fyll mag/tønne blablabla", for så å lade med 1 og så bytte til 5-skuddsmagasinet når kommando lading blir gitt. Det eneste våpnet jeg vet om der dette kan være vanskelig er Walther SSP, der magasin ikke kan byttes med sluttstykket i fremre stilling, men det er en ikke-sak nå som Stenvaag selger 6-skudds magasiner til SSP.

 

Å lade rett i kammeret på 22, 32S&W eller andre randpatroner er vel ca like lurt som å gjøre det på K98. Det funker, men på sikt ødelegger du utdrageren raskere enn du ville gjort ellers.

Link to comment
Share on other sites

Som alle andre grinebitere liker jeg også å la ting være som det alltid har vært. Men er det noen fordel med særegne regler som ikke matcher tilgjengelig utstyr? Matchvåpen i felt har kommet for å bli, sånn er det bare. Mange av disse er laget for 5 skudd. Så hva om man kjører 12x5 skudd istedenfor 10x6? Gjør det egentlig noe?

Link to comment
Share on other sites

Feltrunden vil ta vesentlig lenger tid, det krever mer mannskap.

 

Jeg mener helt seriøst at får du ikke 6 skudd i pangen, og må knote som en helt i mange minutter for å få det til, bør du vurdere annet våpen, ikke prøve endre reglene.

Link to comment
Share on other sites

Enig også!

 

Reglene bør designes ut ifra hva som gir mening sportslig, så får utstyr velges basert på hvordan sporten er, heller enn at sporten designes rundt utstyret!

 

Kanskje på tide å kalle inn til vår egen Columbiakonferanse. Man kunne ha designet "ny-felt" ut ifra hvordan man mener felt bør være, og prøve å få noen forskjellige klubber til å holde åpne, men nødvendigvis uapproberte, stevner etter de nye reglene. Om formatet slå ann, så kanskje visse elementer blir foreslått backportet til vanlig felt ved en senere fagkomitekonferanse :)

Link to comment
Share on other sites

OK, tid og mannskap er et godt argument, men hva med 10x5 skudd da? Utgjør det så mye?

 

I utgangspunktet er jeg enig i at man må velge egnet utstyr. Men fin/grov-klassen har nå blitt en klasse for rørtenger, og disse er laget for baneskyting hvor 5 skudd er normen. Jeg tviler på at mange prioriterer en ekstra rørtang for felten, ergo bør en se reglene opp mot de våpnene folk har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker tilbake til Sluttstykket og 2006 eller 2007. Da diskuterte en å slutte med "dårligste hånd". Diskusjonen var opphetet. Mange skulle slutte dersom en vedtok denne endringen. Jeg vet ikke om en eneste som sluttet.

Er et stevne morsommere dess flere skudd en får skyte? Vil fripistol bli dobbelt så attraktivt om en øker til 120 skudd? Er det 20% morsommere å skyte felt enn spesialfelt?

 

Jeg deltok på den konferansen på Stjørdal der en anbefalte å fortsette med 6 skudd. Jeg tilhørte flertallet. Jeg skal delta også nå til helga, og per i dag må jeg innrømme at jeg har skiftet standpunkt.

 

En annen sak som skal diskuteres er antall NM-øvelser som jeg er enig i må ned. Skal vi si at bane og felt har helt ulike utgangspunkt der felt har sin opprinnelse i Forsvaret. Skal vi la bane ha .22 og .32 og kun ha militær og revolver i felt?

Link to comment
Share on other sites

Kan noen komme med et saklig argument for at det er et problem med 6 skudd i feltøvelsene? Som nevnt tidligere så er det uproblematisk å skyte 6 skudd med ALLE matchvåpen i 22 og 32 som jeg kjenner til. Finnes det en fin-/grovpistol som det ikke finnes 6 skudds magasin til eller som ikke har mulighet til å sette i et nytt fullt magasin mens en patron er kamret? Og er antallet brukere stort nok til at det er verdt å ødelegge for alle andre feltskyttere?

Link to comment
Share on other sites

Ok, det er selvfølgelig min feil. Gikk litt fort her. Husket det gikk en eske, men det er jo fordi det er færre standplasser, ikke færre skudd. My bad :D

 

"Problemet" er at man fyller opp rangebag'en i løpet av en sesong med pakker med kun 2 patroner igjen i :)

 

Tilbake til antall skudd i felt. Jeg er for 6 skudd, eventuelt flere. Da sistnevnte åpner for erverv av flere våpen og at selv de som kun skyter 50-serier på bane med sin Pardihammerwaltheri i 22lr, faktisk får litt mer konkurranse om man måtte til med enten disse 22lr-kopiene av ordentlige pistoler eller de eldre typene som High Standard og slikt rukkel som man såvidt treffer med.

 

Da hadde det blitt konkurranse i løypa. Bare tenk å moro det er når man har ei gammel skranglesalongrifle man såvidt klarer å treffe blikkbokser med på 25m, the same applies here.

 

For min del har det ingenting å si, da jeg fremdeles skal klare å fylle løypa om det er 5 eller 6 skudd jeg skal løsne.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor forandre noe bare for å forandre? Kan vi ikke like gjerne gå "full 'tard", og gå for 1 duellskudd på presisjonsskiva på 50 meter per feltrunde?

 

Som sagt tidligere: kom med saklige argumenter for en forandring, så skal jeg vurdere det. Og at enkelte ikke gidder å kjøpe et ekstra kulepennmagasin til den obskure MG4en sin er ikke et saklig argument...

Link to comment
Share on other sites

Fagkomitekonferansen bør bli brukt å diskutere om de kan ikke komme til forandringer som gjør det gøyere eller mer utforderende å skytte, i denne tilfelle feltprogram. Selv om jeg synes det er gøy å skytte felt er det sikkert muligheter til å gjøre det enda ..... gøyere. Å bruke 5 skudd per standplass bidra ikke til det.

Står det noen punkter på agendaen som handler om utvikling av idretten vår som gjør det for moroskyld? Da mener jeg ikke junior og damer.

Link to comment
Share on other sites

En ting som slår meg: hvem har kommet opp med dette forslag?

Den/de kommer garantert fra en minoritet i miljøet. Jeg har aldri noen gang hørt noen på et feltstevne eller andre steder mene at 6 skudd er et problem, og at 5 er ønskelig.

Jeg tror noen som skal sitte å diskutere dette på konferansen bør kjenne sin besøkelstid.

 

Og til den karen ovenfor her som så flott ber om argumenter for å IKKE endre: seriøst? Altså, seriøst!

Dette var en fornuftig tanke. La oss hvert år revidere lover, forskrifter etc med utgangspunktet "hvorfor ikke" :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ja, bare fortsett utviklinga (avviklinga) av felt. Dette med 6 skudd har blant annet med tradisjon å gjøre. DFS-felt har også 6 skudd.

Jeg holdt ut sjøl om dårligste hånd ble borte, men feltskytinga ble mer fattig etter det.

Nå som spesialpistolklassa i mine øyne er ødelagt av nedkappa matchpistoler har min interesse for felt fått enda en knekk.

Har alltid vært listefyll, men om jeg skal bomme vil jeg ha det gøy. Derfor har jeg begynt med praktisk skyting igjen (DSSN). Og bowlingstevner går foran alt annet på kalenderen!

Link to comment
Share on other sites

Argument mot 5 skudd, det er ofte nedkutting til 8 standplasser p.g.a. kapsitetsproblemer hos arrangørene allerede, jeg drar steder for å SKYTE, for meg er det jo fler skudd, jo bedre, ikke jo færre, da hadde jeg skutt mer fripistol

 

spesial grenene og magnum er av andre grunner 5 skudd, f.eks. 5 skudd tønner.

Link to comment
Share on other sites

Tradisjon: Sånn har det alltid vært fordi det alltid har vært sånn :wink:

 

Enig i dette med svakeste hånd (spesielt nå som jeg har fått trening med begge hender). Og avsagde rørtenger i spesialklassen er drepen, helt enig der. Men om fin/grov skyter 5 skudd, gjør det så mye da? Man kan snu regelen slik at 5 er standard med 6 i revolver og militær...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle likt å sett deg gjøre den operasjonen på liggende standplass :D Det er ikke lov å lade i felt før lading er sagt.. og da skal magasinene i teorien være ferdig fylt.

Ja, hva er problemet med det? Jeg gjør den operasjonen liggende på 3/5 av alle standplasser når jeg skyter felt med rifle. Jeg kan henge etter etter ett bein eller løpe og bytte magasin, det er uproblematisk, og om en opplever det som fiklete, så bør en muligens trene istedenfor å foreslå regelendringer

Selvsagt lader en ikke før lading er sagt? Hva er problemet?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at jeg har bedt om noen regelendringer, men du om det :)

 

Når du ligger så har du pistolen i en hånd og magasinet i den andre. Om du skal putte i magasinet etter at lading er sagt.. ta ladegrep/løse ut sleiden.. for så å ta ut igjen magasinet.. legge ned ladd pistol for så å vralte seg på siden for å fikle fram en patron til.. eller du har den kanskje i munnen?.. dytte den inn i magasinet.. ta opp igjen ladd pistol også dytte inn magasinet.. vel.. lykke til :D

 

Eller er det noe jeg har oversett her ? :)

Link to comment
Share on other sites

Man er ikke nødt til å gjøre det vanskelig når det er veldig enkelt.

Man har to magasiner, ett med ett skudd i og ett med fem.

Stapp i magasinet med ett skudd, kamre skuddet.

Ut med magasinet og inn med det med fem skudd.

Ingen behov for å legge fra seg våpen.

Klarer man ikke det uten å forårsake en eller annen situasjon, er det ikke våpenet det er noe i veien med, for å si det sånn.

 

Det er såvidt jeg vet kun SSP og Unique Des96 og FAS (toppmatet), som kan være litt mer knotete, men her kjenner jeg flere som klarer også dette helt uproblematisk.

Link to comment
Share on other sites

Leste posten litt feil :) Er helt enig i at å ha to magasiner kan løse problemet. Men som tidligere poengtert så er det egentlig et ikke-problem da det er få pistoler som ikke har mulighet for 6-skudds magasin.

 

Merk at om man skal sjonglere med to magasiner så kan man ikke ha mer enn en patron i første magasin. Har man ladet mer enn 6 skudd i magasinene skal man muligens ha poengtrekk for regelbrudd. Artikkel 8.8.2.1.b) i Norges Skytterforbund Pistolregler. Kan ikke finne at felt har unntak fra denne regelen. (Tolker da fylling som lading, men det kan jo selvsagt være feil tolkning :) )

Link to comment
Share on other sites

forstår ikke hvorfor man skal endre dette. Da kan man like gjerne gå for 5 standplasser og 10 skudd på fgm, eller forby ananatomisk grep. Problemet er vel at man ikke har etablert en retning for feltprogrammet. Hva er felt? Hva skal det være? Jeg vil si at det først og fremst er rekreasjonsskytterens arena. Det er vel bare å se på deltakerantallet felt vs bane. Vi kan se for oss en linje der bane er lengst til venstre, felt midt på og dynamisk til høyre. Norgesfelt og PPC ligger til venstre for midten et sted. Vil vi ha felt mot høyre eller venstre? Jeg kunne godt tenke meg magasinbytte på en standplass F.eks. 5 skudd er å bevege seg mot venstre, tilrettelegging for banevåpen. Nå har felt bit for bit flyttet seg mot venstre.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi allerede 3 klasser hvor det skytes 5 skudd pga våpnene som brukes. Så dette er ikke akkurat noe nytt. Og selv om det går an å gjøre det med feks 2 magasin er det ikke akkurat praktisk. Man skal ikke gjøre det et par ganger, man skal gjøre det hver eneste gang. Trening og stevne. Jeg forstår at folk går lei.

 

Hvis man lar militær og revolver være ser ikke jeg det enorme problemet, fin og grov er nå engang rørtengenes klasser.

Link to comment
Share on other sites

Her er forslaget som ligger på Skyting.no.

 

Endre til 5 skudd på alle feltøvelser :

Ønsker å få en diskusjon om innføring av 5 skudd for alle våpen på felt. Dette

har vært diskutert flere ganger før. Og undertegnede har tidligere vært i mot

endring, men nå tror vi tiden er moden for dette. Mest pga at spesialpistol og

spesialrevolver har blitt mer og mer populært, og 5 skudd vil gjøre det lettere å

sette løyper som passer for alle våpen. En annen ting er sikkerheten når man

skal ha inn skudd nr 6 i matchpistoler. Har sett mange tvilsomme løsninger på

dette

Link to comment
Share on other sites

Folk som sliter med sikkerhet bør bortvises imho.

 

Mange av disse matchpistolene har jo en driftsikkerhet som ikke er mye å skryte av, ei heller sikring, og når du da skal utbedre feil under skuddserie, men ikke emner å lade 6 skudd uten peke på andre..?

 

vanskelig å sette bane argumentet er ett ikke argument, sikkerhets argumentet er argument, men mer andre veien enn tiltenkt, igjen imho.

 

Jeg skyter grov utelukkende med 9mm og revolver litt avhengig av hva jeg føler for, har klart A kravet, så "utelukkende" rørtenger er jeg ikke med på, men akk så gøy det er å slå de aller fleste med en sånn. jeg bryr meg ikke om at de andre har banevåpen i så stor grad, men jeg bryr meg om de bruker dette som en brekkstang for færre skudd.... i klubben min er det stortsett overvekt av ikke rørtang, i grovklassen på stevner.

Link to comment
Share on other sites

Folk som sliter med sikkerhet bør bortvises

Joda, men betyr det at man skal ha regler som kan medføre problemer? Skal sikker håndtering være en en utfordringene med sporten?

 

så "utelukkende" rørtenger er jeg ikke med på

Selvfølgelig ikke, men totalt sett er det mye rørtenger i de klassene.

 

Jeg ser absolutt poenget med å ha like regler for alle klasser, det var jo slik det engang var. Så kom spes og mag med sine begrensinger, og etter hvert som rørtenger med 5 skudd har begynt å dominere fin og grov begynner normen å bli 5 heller enn 6. Husk at 6 skudd ikke kom som en formaning fra gud, den ble også satt mtp utstyret folk brukte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...