Jump to content

Hva gjør dere som IKKE bruker lyddemper??


HotShot

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har forsøkt - men klarer ikke å brette ørene sammen :smile:

Det klarer ikke jeg heller. Men når noen påstår at kroppen har ett innebygget "forsvar" mot høy lyd, og når noen påstår at dette bare er en tullete myte - da må en av partene ha rett, og en av partene må ta feil. Jeg vil gjerne vite hvem som har hva?

 

Kroppen HAR et innebygd forsvar - vår minste muskel sitter i øret og strammer seg ved ekstra høy lyd slik at vibrasjonene i trommehinnen reduseres!

 

Genialt, men neppe rask nok til å beskytte mot smell fra våpen, så da er det vel belegg for begge påstandene :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Genialt, men neppe rask nok til å beskytte mot smell fra våpen, så da er det vel belegg for begge påstandene :-)

Nei. Da lyden fra en kollisjon er fult på høyde med ett skudd, er jeg ikke enig i at begge deler kan være rett. En av påstandene må være feil (ikke påstanden om at forsvaret er der, men påstanden om at det har en preventiv funksjon mot høyt smell).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja vel. Betyr dette at vi atter en gang, i en tråd full av motsetninger og sprikende påstander, kan prøve oss på en ny konklusjon?

 

Kan vi konkludere med:

 

At hvis vi er forberedt på at det kommer ett høyt smell, så KAN hørselen/hjernens naturlige forsvar mot høy lyd aktiveres, slik at skaden på hørselen KAN bli mindre enn det den ville vært ved ett smell som kom helt uventet? (Ett smell som i lyden av ett skudd og med samme styrke i begge tilfeller.)

 

Dette er ett JA eller NEI spørsmål!

Link to comment
Share on other sites

Bruker elektronisk hørselvern koblet til jaktradio når jeg er på post på elg- og rådyrjakt. Og på villsvin. Synes det ofte er en stor fordel med "dyrehørsel" - hører jo vanvittig godt på posten med disse hørselverna. Har også lange løp på mine rifler.

Men for mer mobil jakt ville jeg nok gå for demper. Har en 6,5 med demper og den blir nok førstevalget - heller enn 9,3x62 uten demper - om jeg må bevege meg mye uten hørselvern.

 

Sent from my SM-T815 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt OT men... Dersom man (som meg) er avhengig av høreapparat for eksempel på grunn av hørselstap i et spesifikt register. Vil høreapparatene da fungere som vanlig med elektronisk hørselvern - i den forstand at man klarer å følge med på skogens lyder?

 

Jeg bruker nå høreapparat etter et langt arbeidsliv i støy og bråk både til sjøs og i oljeindustrien.

(For ikke å snakke om førstgangstjeneste og skyteleder i HV til jeg ble sparket ut da jeg ble 55 :wink:) .

 

Til saken; ja jeg bruker også elektronisk hørselvern til stort sett alle typer jakt sammen med høreapparat.

Etter å ha brukt MSA Supreme Pro X i noen år, gikk jeg over til 3M Peltor Tactical XP da de har større klokker som ikke klemmer og kommer i konflikt med høreapparatene.

Litt tyngre og litt større, men nå kan jeg ha høreapparatene på selv om jeg også bruker elektronisk hørselvern.

Og så langt har jeg ikke merket noe interference mellom høreapparat og elektronisk hørselvern, og skogens lyder er der i fullt monn.

Med andre ord, det fungerer bra ut fra det som i utgangspunktet var ganske så svekket hørsel.

Link to comment
Share on other sites

Ja vel. Betyr dette at vi atter en gang, i en tråd full av motsetninger og sprikende påstander, kan prøve oss på en ny konklusjon?

 

Kan vi konkludere med:

 

At hvis vi er forberedt på at det kommer ett høyt smell, så KAN hørselen/hjernens naturlige forsvar mot høy lyd aktiveres, slik at skaden på hørselen KAN bli mindre enn det den ville vært ved ett smell som kom helt uventet? (Ett smell som i lyden av ett skudd og med samme styrke i begge tilfeller.)

 

Dette er ett JA eller NEI spørsmål!

Ja, under gitte forutsettninger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva som brukes på skytebanen er vel neppe topic her for jeg antar alle der bruker hørselsvern uansett. Hvis ikke er dem så smarte at dem fortjener tinnitus.

 

På post eller reinjakt bruker jeg elektroniske hørselsvern. Jeg går/sitter ikke med dem på, men har de på hode så de fort kan trekkes ned. Det har man "alltid" tid til. Opplever at de blir for klamme å gå med hele tiden.

 

På støkkjakt i skogen eller på rypejakt bruke jeg slike SureFire ørepropper. Jeg føler meg helt avhengig av å høre godt hva som skjer rundt meg, og som nevnt ovenfor synes jeg klokker blir klamme å gå med hele dagen.

Om de fungerer 100% effektivt er jeg ingen ekspert på, men de fungerer greit nok for meg. Jeg kan jo høre at lyden blir redusert, og jeg opplever ingen ubehagelig lyd i øret.

 

I alt av bil, sekker, jakker og bukser har jeg alltid noen vanlige ørepropper liggende som reserve, eller hvis noen andre har glemt.

 

Før hadde jeg ei rifle med lyddemper, men jeg brukte allikevel hørselsvern når jeg brukte denne.

Akkurat nå har jaktvåpengarderoben ingen våpen med lyddemper, og ingen umiddelbare planer om å kjøpe det heller i nær fremtid. "Gidder ikke" den ekstra vekta.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Til de av dere som ikke bruker noen form for hørselsvern når dere skyter uten demper: Er dere idioter?

 

Hørselen vil garantert ta skade av rifleskyting uten demper/hørselsvern.

 

Hvis dere ikke merker noe nå, så vil dere garantert gjøre det når man bikker 60 (eller tidligere).

 

Skjerpings!

Link to comment
Share on other sites

Kroppen HAR et innebygd forsvar - vår minste muskel sitter i øret og strammer seg ved ekstra høy lyd slik at vibrasjonene i trommehinnen reduseres!

Genialt, men neppe rask nok til å beskytte mot smell fra våpen, så da er det vel belegg for begge påstandene :-)

 

Jeg hører ikke mine egne skud under jagt, men andres smelder vældig meget. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Eg har ei rifla i 6,5x55 med berre 47 cm løp. Skyte uten dempar. Brukar både proppar samt hørselvern men etter å ha lest denne tråden her så vurdere eg å skifta til 60 cm løp. Har nok skåte med kun proppa på jakt. Er skikkelig gode proppa som eg alltid passe på å stikka skikkelig inn i øyra. Har merka at det er stor forskjell på øyreproppa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På banen så er det hørselvern av ein eller annan variant som blir brukt. Udempa 9.3x62 med 47 cm løp er ikkje akkurat lydlaus... Ute i skogen så kjem det på ein demper og ingen hørselvern blir brukt.

Er eigentleg ingen tilhenger av lyddemper, men av hensyn til ei jaktveninne type elghund grå så må ein ofre litt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...