Jump to content

Lade til Rolling block


Roffa

Recommended Posts

12mm Remington:

Støpte kuler, kal 50, rent bly eller +1-2% tinn. Lee's

Krutt: FFg eller Pyrodex RS, full hylse (ikke luft mellom krutt og kule). 12mm pappskive fra melkekartong som "bunnkopp", evt 2 slike med en skive bivoks eller kulefett i midten for ekstra smøring.

Fett: Blandes selv fra bivoks og animalske/vegetabilske fett. Erik Moens "Gunda" er et fint utgangspunkt, men ikke noe en må følge slavisk:

 

Gunda svartkrutt

 

1/3 bivoks

1/3 Forster Sportslube eller Original Mink Oil

1/3 jordnøttolje

 

1 spiseskje Lanolin

 

For mer informasjon sjekk http://www.svartkrutt.net

Link to comment
Share on other sites

Og hylser til 12mm Remington er, som du kanskje har googlet deg fram til, enkle å lage ved å skyteforme og korte ned .348 Win.

 

Varm hylsene med en gassbrenner mens hylsebunnen står i en cm vann omtrent, slik at hele halsen blir myk. La hylsene avkjøles og tørkes. Lad med tennhette, en liten slump med krutt (jeg brukte noen få grains røyksvakt pistolkrutt av en eller annen sort, eksperimenterte meg fram til noe som akkurat utvidet hylsa nok) og fyll resten av hylsa med godt stappet dasspapir. Ingen kule, selvsagt. Ved avfyring vil trykket nå blåse ut hylsa så flaskehalsen forsvinner, deretter kan du kappe og trimme til riktig lengde. Jeg har prøvd kapping både før og etter skyteforming. Jeg fant ut at det ofte blir noen langsgående sprekker ved hylsemunningen uansett, og ved kapping før skyteforming gikk disse sprekkene ofte så langt bak at hylsa ble ødelagt. Jeg fikk mindre skrap-prosent ved skyteforming i hel lengde og deretter kapp/trim, da ender man med å kappe bak sprekkene som oppstår.

 

Dier: .50-70 US Govt. fungerer helt greit til 12mm Remington, forskjellene på de to kalibrene er minimale bortsett fra randdiameter som er mye større på .50-70.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...