Jump to content

Heve kjøp av brukt våpen (privat)


Victorian

Recommended Posts

Hei,

jeg har kjøpt en defekt pistol på finn.no og ønsker å heve kjøpet. Selger virker ikke interessert i å rydde opp og da kommer saken for Forliksrådet, hvis ikke hun har lyst å spare litt penger på å løse den med en gang.

 

 

Hvordan løses avhendingen rent praktisk med tanke på søknader og skjemaer? Jeg regner med jeg ihvertfall må få ny søknad av klubben og sende til våpenkontoret :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er ikke en lett situasjon og ordne opp i - da kjøper og selger har fylt ut søknad og denne er sendt inn til registrering hos Politiet.

Alltid best å teste ett våpen før man signerer papirer, og selv om man gjør en handel er det som selger greit å vente med å sende inn papirer til feks kroner er på konto og en "rimelig" frist til å klage har gått.

 

Er det små reperasjoner bør dette kunne fikses hos en børsemaker - er det store avvik - er det greit å ta kontakt med politiet - for å avhende våpenet - for så kjøre en sak mot selger i etterkant da denne er uvillig til å ta i mot ett våpen som har blitt solgt. Mest sannsynlig har selger allerede kjøpt nytt våpen - og mulig ikke kan inneha flere i samme kaliber heller.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt med våpenet, og hvilket våpen er det?

 

Det er en Hammerli SP-20 RRS med SP-20 grep/ramme.

 

Kort feilbeskrivelse:

 

Brudd på sluttstykke

Rammen og grepet er til SP-20 mens resten av pistolen er SP-20 RRS

Både løp og sluttstykke sitter noe løst på rammen, slark/slingrer noen millimeter

Brudd / knekk i avtrekkerbøyle

Skrue på baksiktet er avrundet, ikke mønster igjen på

Skrue til buffer under baksiktet er hodet knekt av på, resten av skruen står fast i sporet

 

Jeg har et Real Avid Zip-Line pussesett, dette får jeg ikke tredd gjennom løpet fra munning eller kammer. Løpet er riflet og det ser ut til å være noe skitt eller lignende akkurat der riflene starter fra kammer, ser ut som det blir litt trangere i løpet akkurat der men ikke enkelt å ta bilde av med mobilkamera. Bore-snake derimot går fint gjennom løpet men jeg må dra ganske hardt.

 

 

Bilder kommer straks

 

 

sluttstykkesprekk.jpg

Sprekk sees omtrent midt på bilde, under enden på utkaster / extractor

 

ramme2.jpg

ramme1.jpg

Noen har gått løs med dremel for å få gammel type ramme/grep til å passe med nye SP-20 RRS

På det nederste bildet vises også bruddet på avtrekkerbøylen, helt inne mot rammen

 

bufferskrue.jpg

Bufferskrue er knekt av

 

skrue1.jpg

Forrige eier har brukt feil bit på skrujern og ødelagt skrue, det sier litt om generelt vedlikehold/pleie våpenet har fått

 

tennstift.jpg

Jeg vet ikke hvordan en tennstift skal se ut, men den ser ihvertfall slik ut

 

 

 

l_p1.jpg

l_p2.jpg

Veldig vanskelig å se men det er noen sorte skygger på bildet litt inn i løpet, hver rifle-stripe inni løpet har en sort flekk akkurat hvor riflingen starter. Jeg vet ikke hva det er men det ser ut som noe grums/skit som sitter fast og ikke blir rengjort. Jeg vet ikke om dette er unormalt men legger ved bildet likevel.

Link to comment
Share on other sites

Vist man ser hva dette koker ned til, så er det hvorvidt det er sprekk i sluttstykket.

 

Alle konkuranseskjefter spikkes ihjel og bygges med formtre og ser ofte ut som

rene helvete. Den som kjøper et brukt jern må i 50% av tilfellene påregne nytt skjefte

uansett.

 

Skruen på bufferen knekker på alle desse modellene, så om den er der eller ikke

har lite betydning. Man kan gjerne bruke energi på å sette inn en ny, bare for at

den knekker igjen.

 

Så da koker kjøpet ned til skruene på siktet og om det er sprekk i sluttstykket. Skruene

på baksiktet løsner av og til på desse, og da klippes dem vist dem ikke settes skikkelig

fast. Det skjedde på min, og en børsemaker skiftet dem uten engang å ta betalt

for det. Det var fort gjort. Faktum er at skal man skifte desse skruene bør man benytte

sjansen og sette inn en større dimensjon. Det er fint plass til det, så holder dem bedre.

 

Er derimot jernet solgt med sprekt sluttstykke, så har man en verre situasjon. Hva man

gjør da vet jeg ikke. Kommer vel an på hvor mye man har gitt vs. det å kjøpe nytt o.s.v.

Men det er helt klart en skuffende situasjon. Er den sprekken gjennomgående eller er

det en påbegynnende bruddanvisning ?

Link to comment
Share on other sites

Dette er en av grunnene til at jeg insisterer på kontant betaling, evt. bruk av Finn betalingsgaranti.

 

Lykke til med heving; jeg ville nok ikke vært fullt så optimistisk. Som kjøper har du undersøkelsesplikt, om enn noe svekket.

Link to comment
Share on other sites

Kontant betaling fungerer kun når man henter. Ved fjernkjøp blir det å bruke Finn betalingsgaranti.

 

Hva angår undersøkelsesplikten, så må man ta utgangspunkt i hva som er opplyst fra selger, og evt. be om utfyllende opplysninger og bilder/video.

Link to comment
Share on other sites

Er derimot jernet solgt med sprekt sluttstykke, så har man en verre situasjon. Hva man

gjør da vet jeg ikke. Kommer vel an på hvor mye man har gitt vs. det å kjøpe nytt o.s.v.

Men det er helt klart en skuffende situasjon. Er den sprekken gjennomgående eller er

det en påbegynnende bruddanvisning ?

 

Sprekken er gjennomgående, jeg forstår godt hvorfor pistolen ble solgt :)

 

Dette er som om du kjøper en brukt bil og du aldri får start på den, det har ikke noe å si om selger trodde bilen var i god stand eller ikke :)

Link to comment
Share on other sites

Dette var ikke bra. 3 alternativer.

 

1) Selger tar den tilbake og refunderer beløpet, og det blir som et salg fra deg og tilbake til vedkommende.

Da kan du søke på ny 22 med en gang.

2) Man kan levere den inn for destruksjon, og samtidigt levere inn søknad på en ny 22. Selger bør uansett

refundere beløpet eller dere må bli enige.

3) Man kan få tak på et nytt eller brukt sluttstykke.

 

Ikke noe bra greier dette. Skal du komme videre med en ny 22, så er det 1 eller 2 ovenfor.

Ellers blir du sittende og knote med desse greiene og ikke komme videre før den er funksjonell.

 

Fikk du sett på denne før du kjøpte den, eller var det kun via annonsen og telefoner ?

Link to comment
Share on other sites

Selger har gjerne allerede kjøpt ny pistol og får ikke løyve til å kjøpe den tilbake.

 

Hvis ikke selger vil ordne opp så ville jeg gjort følgende.

- Levert våpenet til Politiet for varetekt før evetuell destruksjon.

- Anmeldt selger for svindel. (Pistol innlevert som bevismatriell).

Link to comment
Share on other sites

Her er man tøffere en toget .........

Skulle likt å sett om du gjorde det samme med en bil som var 15 år gammel og som

begynte å hoppe ut av girene når du begynte å kjøre den. Som regel kjøper man

det man ser når man kjøper brukt enten det er det ene eller andre, og kjøper har

også mulighet og et ansvar for å vurdere det man tenker å kjøpe. Man har jo det

eksklusive valget at man kan la være å kjøpe vist man ikke liker det man ser.

 

Jeg tror det beste er å snakke med vedkommende og bli enige om en løsning. Tror

dessverre ikke at den ene eller den andre parten står noe særlig sterkere en den

andre i denne saken. Kanskje har selger ikke gitt alle opplysninger eller vist at

sluttstykket var sprekt, og kjøper har kanskje ikke studert eller testet jernet før det

ble kjøpt. Alt dette blir bare ordspill der ingen blir vinnere, men begge blir

sannsynligvis tapere.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe forskjell fra om du kjøper en TV som selger sier fungerer kjempefint, og så får du den og den er knust og må kastes. Det er selvsagt ikke greit, du får selvfølgelig tilbake pengene dine da :)

 

En handel er en avtale, når selger gir deg et defekt produkt så har ikke selger opprettholdt sin del av avtalen.

På samme måte kan du ikke motta TV`en men velge å ikke betale, det er ikke slik at selger tok risiko ved å selge brukt og derfor ikke kan forvente betaling.

På samme måte som selger kan forvente betaling for handelen, kan du forvente å motta riktig vare som ikke er defekt.

 

 

Pengene er ikke så viktig, men jeg får ikke sove om natten hvis denne svindelen skal lønne seg for selger. Jeg håper hun tar saken til Forliksrådet slik at det kan få iallefall en liten konsekvens for henne dersom hun må betale saksomkostninger.

Link to comment
Share on other sites

Nå aner jeg ikke hva som er betalt for disse 11-1200 gramene med skrot; men jeg hade nok bare levert til destruksjon og avskrevet det som erfaring.

 

Har en annonsen med bilder og beskrivelse som viser noe annet enn det en faktisk fikk kan en helt sikkkert klare å få pengene sine igjen om en gidder; det med selger og papirer og politi er selgers problem.

Link to comment
Share on other sites

Her er man tøffere en toget .........

Skulle likt å sett........

Jeg dekker alltid mine kjøp med kontrakt, og i kontrakten er tilstand beskrevet. Begge parter signerer.

Brudd på kontrakt og ingen vilje i fra selger til å gjøre opp = Jurist på saken.

Krav om å få hevet kjøpet sendes rekommandert for å kunne bevise klage levert innen klagefrist i henhold til kjøpsloven.

Hva som er smertegrensen for å gidde å bry seg får være opp til hver enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

...Brudd på kontrakt og ingen vilje i fra selger til å gjøre opp = Jurist på saken...

 

1) Hva er det som er kontraktsbrudd vist det ikke finnes en kontrakt ?

2) Er det solgt noe som ikke virker.... eller virker det med en defekt som tilslutt vil føre til brudd ?

 

Er det solgt noe som ikke virker, så burde det ha vært opplyst om. Men fungerer jernet......tja hvem er

det da som i god tro har solgt eller kjøpt ?

 

Er ikke vits å ramse opp med store regler om hva folk burde gjøre, vist det ikke er det som har blitt gjort.

Da er det for seint.

 

Er ikke så veldig overbevist om at dette er en sak for det store systemet, men det får vere opp til

den enkelte å vurdere hva som er smertegrensen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Drar opp denne igjen, ser saken ut til å løse seg?

 

Sitter og lurer på om skriftlig kommunikasjon som f.eks. finn-meldinger/e-post er å regne som dokumentert avtale? Og om jeg som kjøper direkte spør om noe er galt/alt er i orden oppfyller undersøkelsesplikt. Det er jo i selgers interesse å dokumentere at kjøper er informert om alt som kan klages på før handelen/avtalen inngås.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvorfor våpenet foreslås skrotet for vanlige feil etter lang tids bruk for våpen typen.

 

Skruer på siktet ser ut til å være enkle å skru ut. = enkle å bytte.

 

Rekylbufferskru når en tak I m/tang og skrues ut ved å demontere våpenet (ut m/avtrekkeren to pinner som bankes ut). Om jeg husker riktig fra da min knakk.

 

Sprekk I avtrekkerbøyle (plast) som hører til skjefte fikser en m/superlim eller gir blaffen I. :-)

 

22lr løp er grodd, må rengjøres med messing børste og litt lurium (Har aldri hørt om utslitte eller løp med bule I 22lr løp).

 

Tennnål så grei ut.

 

Sluttstykke er derimot ikke bra. Nytt må kjøpes, av selger. Kan bli vanskelig. Var mye enklere da Hammerli hadde skikkelig importør. (Jeg byttet sluttstykke selv for noen år siden).

 

P.s. Om det ikke er gått helt i filler, er der kanskje våpensmeder som kan sveise det. Men jeg mener at dette er selgers ansvar.

 

Man kan også alliere seg med en våpenselger/børsemaker, om å få legge våpenet inn i vedkommendes eie til tvist om hva som skal skje er i orden. Da er du fri til å søke på nytt. Våpenet kan uansett ikke skrotes før tvist er avgjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dritt med det kjøpet, men hva mener du med at selger kan spare penger på å ordne opp før saken blir videresendt Forliksrådet? Hvis Forliksrådet mener du har en sak så blir den forkynt for Forbrukertvistutvalget som igjen har langt bortimot ett års behandlingstid på denne typer saker (min sak har nå tatt 8 mnd). FTU kommer til en avsigelse på grunnlag i dokumenterte opplysninger, mest sannsynlig blir det et forlik.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den eneste måten dette kan få noen konsekvenser for selger på er ved å ta saken inn for Forliksrådet. Selger kan da bli idømt å betale saksomkostninger og f.eks. dekke utgifter til ny våpensøknad for å ha kastet bort min. Men det er ikke betydelige nok summer til å virke avskrekkende.

 

 

Min melding til selger:

 

"Okei, kjempefint, da har vi en avtale :-)

Jeg tar den med på skytebanen straks jeg mottar og gir tilbakemelding, noe slitasje regner jeg med men jeg forutsetter likevel at den fungerer og smeller greit."

 

Hvorpå selger svarer:

 

"Jeg trenger din adresse.

 

Den fungerer og smeller greit. Som sagt har den ligget ubrukt noen år og

trenger nok litt olje og kanske litt stramming. I de rette hender skyter

den perfekt. Jeg ble [...] i felt for [...] for noen år siden

og fylte da løypa ;) Den ser som sagt ikke spes pen ut (som bildene viser)

fordi jeg har tilpasset den til min hånd. Du må nok frem med en dremel for

slipe litt. Jeg har alltid likt å ha fingeren langt fremme på avtrekkeren

så jeg la også på noe der. Det må du bare slipe vekk hvis det ikke fungerer

for deg.

 

Ellers har jeg hatt svært lite problemer med den. Hvis du steller pent med

den og renser den regelmessig får du et supert våpen."

 

 

Jeg tok med pistolen på skytebanen og gav beskjed om flere av feilene samme kveld, neste dag fortalte jeg selger at jeg ville heve kjøpet. Da brøt selger kontakten.

Slik jeg ser det kan ikke Forliksrådet gjøre annet enn å dømme i min favør, noe annet vil bety at selgeren kan gjenta lureriet med loven på sin side.

 

Jeg kunne bare destruert våpenet og gått videre og latt noen andre bli lurt neste gang, men om noen andre blir lurt av samme person så har jeg forsøkt å forhindre det. Jeg tar gjerne sjansen på å måtte betale saksomkostninger, det er samvittigheten verdt.

 

 

Tor87, Jeg kommer tilbake med oppdateringer men det vil ta lang tid før noe skjer. Jeg har kjøpt nytt våpen (fra butikk denne gangen) og har ikke hastverk :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sluttstykke er derimot ikke bra. Nytt må kjøpes, av selger. Kan bli vanskelig. Var mye enklere da Hammerli hadde skikkelig importør. (Jeg byttet sluttstykke selv for noen år siden).

P.s. Om det ikke er gått helt i filler, er der kanskje våpensmeder som kan sveise det. Men jeg mener at dette er selgers ansvar.

 

Man kan også alliere seg med en våpenselger/børsemaker, om å få legge våpenet inn i vedkommendes eie til tvist om hva som skal skje er i orden. Da er du fri til å søke på nytt. Våpenet kan uansett ikke skrotes før tvist er avgjort.

 

Det var ikke en dum idé å sveise sluttstykket men jeg kommer ikke til å bruke mer tid på denne pistolen. Hver gang jeg tenker på den blir jeg irritert på meg selv for at jeg kjøpte den.

 

Utover det så hadde det ikke vært noe problem å skiftet ut deler på den, og eventuelt kjørt saken mot selger parallellt for å senere få dekket deler av utleggene. Det ville gitt en totalpris på fra 12 til 20 tusen avhengig om flere feil avdekkes når den smeller igjen.

Men nå er pistolen blitt en kjedelig lærepenge og jeg kjøper våpen over disk heretter :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Selger ble dømt til å betale tilbake kjøpsprisen på pistolen, og til å dekke ny våpensøknad og saksomkostninger. Jeg fikk medhold i alt.

 

Det er jeg fornøyd med, det skal ikke svare seg å selge skrap og si det er i god stand :roll:

 

 

Det er egentlig ikke verdt det å klage på slikt, utsette trening/stevner med opptil et år. Men grunnet studier har jeg vært travel nok uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...