Jump to content

Bly - Obs!


HenrikMagnum

Recommended Posts

Her er enda en god grunn til å holde blynivået nede med maske:

 

Når bly finnes i blodet vil det kunkurrere ut andre viktige mineraler

som kalsium, magnesium, jern, sink m.m. Følgen av dette over tid kan

være at at man får blodmangel (for lite jern), kramper/hjerteproblemer

(for lite magnesium og kalsium), dårlig skjelett og dårlige tenner

(for lite kalsium) og dårlig sårtilheling og svakt immunforsvar (for lite sink).

Bly førerr også til tidlig demens, mental svekkelse og søvnproblemer.

 

Dette er litt forenklet, men det er ikke antagelser; dette er fakta!

Og det foregår hver eneste dag i kroppen vår så lenge vi ikke holder

blyverdiene på et svært lavt niva.

Link to comment
Share on other sites

Som helsepersonell som jobber med hjerner og som aktiv pistolskytter, er det flott å se en saklig diskusjon om dette temaet her på Kammeret.

Sakligheten og åpenheten for ny kunnskap har hevet seg mange hakk siden diskusjonen om bly i jaktammo/viltkjøtt ble dratt i gang for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Sakligheten og åpenheten for ny kunnskap har hevet seg mange hakk siden diskusjonen om bly i jaktammo/viltkjøtt ble dratt i gang for noen år siden.
Det er betydelig enklere å holde en saklig dialog når det ikke handler om forbud/påbud. Folk er som regel flinke til å dele kunnskap og ta forhåndsregler så lenge de ikke får noe "tredd nedover hodet".

 

Jeg har allerede satt igang en ny test. Den vil bli sendt til et annet laboratorium.
Vet du når du får resultatet av denne prøven?
Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at jeg har neste resultat i løpet av neste uke.

 

 

Her er undersøkelser gjort av myndighetene i USA vedr innendørs skytebaner.

Stort sett alle som skyter der og jobber der har forhøyede verdier av bly i blodet.

http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm6316a3.htm

 

 

Reglene for skytebaner i Norge sier at luftinntaket skal være rett bak standplass og uttrekket

skal være foran ved skyteskivene. Målet er jo da at frisk luft alltid skal skyve den forurensede luften fra skytterene og mot målet (og ut av lokalet).

Her punkt 9.1.4:

http://www.njff.no/jakt/Documents/Anleg ... 206174.pdf

Hvor mange skytebaner er laget slik?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange skytebaner er laget slik?

Nå har ikke jeg stort erfaringsgrunnlag, men den innendørsriflebanen jeg bruker på vinteren er bygd på denne måten. Men nå skal det sies at jeg tviler litt på effekten, siden suget er utrolig dårlig. Det hjelper vel heller ikke at man bruker en gammel støvsuger til rengjøring fra tiden før hepa og ulpa filtert ble oppfunnet. Egentlig burde man hatt en sentralstøvsuger.

Link to comment
Share on other sites

Magnumskyting innendørs tror jeg ikke er smart. Virvler opp mye mere støv.

 

Det er egentlig utrolig at det ikke stilles krav til alle innendørsbaner:

 

- Sentralstøvsugere

- Kraftige avtrekk SOM BRUKES!

- Informasjon til alle medlemmer om risiko for blyforgiftning og salg av masker.

Dette siste punktet har jeg sjekket med folk som har greie på det.

Sannsynligvis kan klubbene komme i erstatningsansvar dersom medlemmer blir forgiftet

i deres lokaler. Særlig dersom de ikke tydelig gjør alle medlemmer klar over risikoen

ved å skyte innendørs uten maske.

 

De fleste leger er sørgelig uvitende om faren for blyforgiftning hos skyttere.

Derfor er jeg 100% sikker på at mange skyttere går med plager som skyldes blyforgiftning

uten at det blir oppdaget. Forlang en blytest hos legen. Ikke regn med at de kjenner symtomene på blyforgiftning.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde man hatt en sentralstøvsuger.

Vi bruker en våtvaskemaskin/moppemaskin-børste-maskin... Eller hva det heter - den vasker gulvet med vann og såpe.

 

Hvor mange skytebaner er laget slik?

Alle innendørs riflebaner jeg har vært på, som er et titalls iallefall, og alle innedørs pistolbaner jeg har vært på er laget slik.

 

Det fins en veiledning for bygging av innedørs baner spm spesifiserer 200 kubikkmeter luft per våpen per time for 22LR, og utskifting av hele volumet 3x/time, Jeg aner jo ikke om det er nok, men det må vel ligge noe til grunn for dette?

https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/avdelinger/anlegg/dokumenter/veiledning_15m.pdf

 

Alle flater skal være vaskbare, og 70% av lufta skal ut gjennom gulv 2.5m foran skivene. Resten ved tak bak skivene. Selv den relativt antikke banen KGP/KPK skyter på i Gimlehallen er laget slik. Der har de imidlertid fylt opp rommet med masse rart som samler støv. Det gjøres stort sett ikke på riflebanene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Reglene for skytebaner i Norge sier at luftinntaket skal være rett bak standplass og uttrekket

skal være foran ved skyteskivene. Målet er jo da at frisk luft alltid skal skyve den forurensede luften fra skytterene og mot målet (og ut av lokalet).

Her punkt 9.1.4:

http://www.njff.no/jakt/Documents/Anleg ... 206174.pdf" target="_blank

Hvor mange skytebaner er laget slik?

 

Dessverre alt for få - tror de forskjellige eierne bør sjekke anlegget sitt - og om de tilfredstiller kravene - da det spares penger under bygging på nettopp ventilasjon.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper de fleste baner har god lufting, men de få jeg har vært på har alle

hatt rimelig tett luft. (Jeg har kun vært på pistolbaner).

Når man kan få en kraftig blyforgiftning etter bare 38 skytetreninger fordelt på

noen måneder sier vel det alt om luften på en pistolbane?

 

Spørsmålet burde være: Er det virkelig lov å leie ut en skytebane som har så

dårlig luft at folk blir syke av å trene der? Og hva med utleiers opplysningsplikt?

Link to comment
Share on other sites

Du er vel inne på noe der, men jeg ønsker ikke å trekke frem et navn.

Jeg tror dette er noe alle klubbene må ta tak i. Alle skytterne må få

ansvarlig informasjon fra sine klubber.

 

I de tilfellene noen driver butikk på dette (noe jeg ikke har noe imot),

sitter det vel kanskje litt lenger inne å gi god info. Det kan jo selvsagt

skremme bort kunder, men alternativet er verre. Kunder/medlemmer som

blir syke uten at de har blitt godt informert kan bli langt dyrere enn lufting

og informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Ikke la denne meget viktige tråden spore av.

Et tiltak kan være at alle forbund sender tydelig beskjed til alle klubber om at ALLE standplassledere HVER gang skal minne medlemmene om håndvask og snyting umiddelbart etter avsluttet skyting. I tillegg bør alle klubber pålegges å ha enkle masker til salgs på alle innendørsbaner.

Link to comment
Share on other sites

Mange fornuftige forslag her. Er banene oppdatert i forhold til gjeldende forskrift når det gjelder å ha kontroll på avgasser? Eller er det slik at en bane som er godkjent er det en gang for alle og at forskrifter som endres i etterkant bare har gyldighet for baner som bygges etter innføring av ny forskrift?

Link to comment
Share on other sites

...og snyting umiddelbart etter avsluttet skyting.

Jeg tviler sterkt på at det har noe særlig effekt. Det er nok heller det støvet som når ned til alveolene som bidrar mest :wink: Jeg tror man lurer seg selv om snyting skal være et tiltak for å hindre blyopptak i kroppen. Er snørret som kommer ut av nesa etter skyting sort, så er det heller en indikasjon på at man burde bruke maske eller bedre ventilasjonen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det har nok en viss effekt dersom bly tas opp gjennom slimhinnene. Dette gjelder jo personer som IKKE har brukt maske. At de skulle brukt maske er nok riktig - men det er som kjent for sent å snyte seg når nesen er vekke. Det er for sent å ta på maske når nesen er full av blystøv også. Synes rådet om å snyte seg er godt - sammen med Bly sitt forslag om at neste gang så bruker man maske :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på opptak over nesten 100 kvadratmeter, som lungene representere, og noen få kvadratcentimeter med slimhinne i nese/bihule :wink: Men det er sikkert bedre å snyte blykontaminert mucus ut, kontra og svelge alt og gjøre det disponibelt for opptak i tarm.

Samtidig er det slik at uansett hvor mye en prøver å snyte seg så tømmes ikke alt mucuset ut av nesen av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje dette er noe for pistolskyttere?

http://www.the-range.biz/Nontoxic_Load_Development_7Apr06.pdf

Det er nok verre med alternativ for .22lr skyttere.

 

 

Dette er veldig bra! Finnes flere varianter, men jeg tviler på om folk er villige til å betale

30-50 % mer enn vanlig ammopris?

 

Og hvis det skal ha noen effekt bør jo de fleste gå over til giftfri ammo.

 

Når det gjelder .22, så finnes det ihvertfall ammo med kobbermantel.

Rene blykuler gir klart mere blygass fra løpet. Hadde alle som skyter .22

innendørs gått over til kuler med mantel ville det nok hjulpet mye på

luftkvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje dette er noe for pistolskyttere?

http://www.the-range.biz/Nontoxic_Load_Development_7Apr06.pdf

Det er nok verre med alternativ for .22lr skyttere.

 

 

Dette er veldig bra! Finnes flere varianter, men jeg tviler på om folk er villige til å betale

30-50 % mer enn vanlig ammopris?

 

Og hvis det skal ha noen effekt bør jo de fleste gå over til giftfri ammo.

 

Når det gjelder .22, så finnes det ihvertfall ammo med kobbermantel.

Rene blykuler gir klart mere blygass fra løpet. Hadde alle som skyter .22

innendørs gått over til kuler med mantel ville det nok hjulpet mye på

luftkvaliteten.

 

 

Finnes vel ikke mantlet 22lr i vanlig handel, er kun kobberbelagt, med en tynn hinne i steden for fett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, bly dør ikke av sprit.

 

Våtservietter kan kanskje ha noe effekt, om man tørker av seg støv og skit, men poenget er å vaske, ikke desinfisere.

 

Grundig vask med såpe, og helst skrubbing av hender med neglbørste er min prosedyre etter skyting eller håndtering av våpen/ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Ja, skikkelig vask med såpe og vann er det eneste som nytter.

Ikke varmt vann, men kaldt eller lett lunkent vann.

Varmt vann åpner porene i huden og kan slippe mer bly inn.

 

 

Jeg gjorde et eksperiment etter skyting:

Jeg børstet hår og øyebryn (med hendene) på en liten glassplate og la den på

mikroskopet. Og ganske riktig - der var det MASSE BLY-støv.

Når så mye fester seg i håret, vil man garantert finne minst like mye i klærene

man bruker på banen.

 

Så hvis man ikke børster godt av seg, eller aller helst vasker klær og tar en dusj

etter skyting, vil man garantert puste inn mye bly lenge etter at man forlater

banen. Man vil også få det på maten og bringe det videre til andre man er glad i.

Link to comment
Share on other sites

vasker klær og tar en dusj

etter skyting

Anser dette som en selvfølge etter innendørs skyting. Også på godt ventilerte baner. Men et spørsmål, hvordan ser du at bly er bly i et mikroskop? Og hvordan ser det ut, er det avrevne partikler eller er det kondensat fra damp? Hvor store partikler?

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er jo helt grått og ligner ikke på stål e.l.

Når jeg 50-200x mener jeg inklusive okkularene som vanligvis er 10x.

Altså objektiver på 5-20x. Men testet helt opp til 1500x. Da ble det

vanskeligere å skille. Ta et annet objektglass og bank ut litt av en tomhylse.

Da ser du lettere hva bly ser ut som og hva du leter etter.

Link to comment
Share on other sites

Luftpistol er ikke uproblematisk det heller mtp bly, selvom det antagelig er bedre.

 

Vi som har skutt endel luftvåpen med lyddemper ser det grå belegget som bygges i områder i nærheten av munningen på luftvåpen. Jeg vil anta at støvet som bygger dette belegget inneholder bly, som blåses ut av munningen.

 

Håndtering av rene blykuler gjør også god håndhygene viktig.

 

Rensing av kulefangere fra luftvåpen, og støv som bygges rundt kulefangere av stål bør antagelig gjøres med tanke på mulig blyeksponering.

Link to comment
Share on other sites

Luftpistol er ikke uproblematisk det heller mtp bly, selvom det antagelig er bedre.

 

 

Nå kom jeg på hva vi drev på med som unger fra ca 10 års alderen hadde vi jo fått den obligatoriske luftrifla, etterhvert ble blikkbokser og papp kjedelig så vi fikk tillatelse til å snike rundt i skogen på småfugljakt.. Det var jo litt trasig med disse små kulene og ikke magasin, så hva var vel mer naturlig enn å lagre de i munnen?? :roll: Ikke rart det fortsatt er tett i topplokket.

 

Er noe man skal ha respekt for dette, hvordan er det med blyinnhold/blyforbindelser i kruttgasser? Er jo ofte at man ligger å puster på disse når man skyter utendørs også.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer en liten oppdatering:

 

Har akkurat fått tilbake nye blodprøver som ble tatt for to dager siden (15/12).

Denne gangen tok jeg prøven tidlig på morgenen og fastende for sikkerhet skyld.

Skal jo være unødvendig, men ville være på den sikre siden.

Prøven var nå på 2.4, som fortsatt er veldig høyt. Dette går skuffende sakte.

Fra 2.8 til 2.4 på tre uker :( . Da vil det ta meg minst 3 måneder til å komme under

"sikker grense" som er 1.0. Frem til jeg er der har jeg fått klar beskjed om at jeg

bør holde meg helt unna skytebanen. Etter det skal jeg skyte, men MED MASKE!!

 

 

En av grunnen til at fjernet bly fra bensin var forresten at høye blyverdier gir nedsatt IQ.

Kanskje derfor det er så vanskelig å få skyttere til å teste seg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber av og til i støv, og av og til med støv av ymse slag. I den forbindelse ble hele avdelingen idag sendt på "masketetthetstest".

Vi bruker 3M P3 masker av type 8835

 

ECDFEEFB-6817-4C86-9083-D548AE033333_zpsttolgysx.jpg

 

Testen foregikk ved at vi skulle utføre visse oppgaver, snakke, gå, bøye og tøye - mens partikkelkonsentrasjonen rett foran maska, og inni maska ble målt.

Støvkilder var 2 stearinlys og en luftfukter med saltvann. Målingen for meg lå mellom 15 og 30 000 partikler /m3 på utsiden av maska, og på innsiden mellom 3 og 250. Stort sett mellom 15 og 50, men avhengig av anstrengelse og "bøy og tøy". De som hadde skjegg hadde noe høyere verdier, men alle under 500.

Konklusjonen min er at maska holdt overraskende tett, og altså reduserer støvmengden med en faktor mellom 1000 og 500.

 

Tenkte det kunne være nyttig å se noen tall på dette.

 

Vi testet også noen helt enkle papirmasker, men der så vi med en gang at tallene ble mye høyere, og disse ble ikke testet videre. Silikonmasker med innskrubart filter ble også testet av noen, de gav lignende verdier, iallefall ver ikke snittet vesentlig lavere. Mulig toppene var vekke,det fulgte jeg ikke med på, men forskjellen var ike dramatisk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd å skyte rifle med maske? Jeg måtte bare teste på siste innendørstrening. Det var ikke veldig enkelt. Det ble fryktelig glatt mellom kolbe og kinn. Jeg gikk fra og holde jevnt i 10er med få utfall i 9er til å skyte hele sort. Var en merkelig følelse for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

Oi, jeg har ikke fulgt med på tråden. Mye å gjøre før jul osv. Takk for svar på spørsmålet.

Er det andre enn Børselars som fører Steyr LP50? Den hadde jo en voksen pris for en som egentlig aldri har vært interessert i luft.

HenrikMagnum: Det nevnes at luftpistol kan ha noen av de samme blyproblemene som kruttvåpen. Vet du om det er forsket på dette? Jeg har vanskelig for å forestille meg at det kan være i nærheten like alvorlig med tanke på på hvor lite energi kula blir utsatt for. Samt at man slipper alle partiklene fra tennhette og kruttrester.

Jeg forutsetter selvsagt god håndhygiene uansett våpentype og baneforhold

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Etter å ha lest denne tråden i høst, fikk jeg tatt blodprøve.

Når jeg tok blodprøven hadde jeg vært mye på vår 15m bane, 2 treningskvelder, og 2 hele kvelder med arr av stevne i løpet av de siste 2 ukene før prøvetaking.

De beskrivelsene av ventilasjonsanlegget som står i denne tråden, stemmer godt med vårt anlegg, så jeg trodde jeg skulle ha grei blyverdi.

Nå kom svaret, og prøvene viser 0,37µmol/l noe som er langt under referansseverdien som er 1,0.

 

Så jeg skyter med god samvittighet!

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering:

 

For noen dager siden fikk jeg igjen målt bly. Det er nå gått over 2 måneder totalt uten eksponering. Min blyverdi har på hele denne tiden kun gått ned fra 2.8 til nå, 2,4.

Jeg må nok regne med min ett år før jeg er kvitt denne giften fra blodet.

 

Jeg har fått mange kamerater til å teste seg og svært mange av dem som driver med pistol innendørs har farlig høye verdier. Typisk mellom 2 og 4!

Mange ler av dette og sier de bare lever en gang. Trist at noen ikke ser alvoret i dette.

 

Jeg har også vært i kontakt med 3 menn som har fått livet ødelagt av blyforgiftning.

Det finnes ingen quick-fix hvis du først har blitt forgiftet. De medisinene (chalatbindere)

som brukes i ekstreme tilfeller er ikke spesielt effektive og har stygge bivirkninger.

 

Etter min mening bør alle innendørs baner ha påbud om maske på lik linje med briller etc.

Eiere av baner som ikke informerer kundene om dette risikerer å bli straffeforfulgt.

De kan ikke lenger late som de ikke vet om dette problemet. Det har vært kjent i mange år!

Link to comment
Share on other sites

Har stor forståelse for både engasjemanget og bekymringene dine når det gjelder blyforgiftning. Et spørsmål i sakens anledning; etter hvilken forskrift skal baneeierne anmeldes?

Når det gjelder forslaget om bruk av åndedrettsvern under innendørs skyting så kan det med enkelhet bringes opp som sak i et årsmøte. Eventuelt fremmes som en styresak. Lobbyvirksomhet i forkant anbefales :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...